CRT koeling met pc stuff

Started by jeroen_B, April 8, 2003, 21:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

Hoi,

Ik ben val plan om binnenkort mijn hushbox maar eens te gaan bouwen.

Dit zouden de fans worden : (stuk of 6)
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=338

Dit de controller :
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=820

Mits de temperatuur in te stellen is op deze controller, anders kijk ik uit naar een andere.

Nu heb ik nog een voeding nodig die altijd aan kan blijven staan. Normaal gesproken gooi je hier een pc voeding voor. Deze voedingen hebben allemaal ventilators op de behuizing zitten en dat heb ik liever niet.
Ik wil dus eigenlijk een voeding die deze 6 fans en de controller kan aansturen en die geen geluid maakt.
De voeding moet dan ook de benodigde aansluiting hebben om de controller op aan te sluiten. ( ik neem aan dat de fans via de controller lopen en niet rechtstreeks op de voeding zitten).


Het idee hierachter is dat na het uitzetten van de crt de controller de box blijft koelen totdat de crt uit zich zelf is afgekoeld en hij na het uitzetten de box niet opwarmt. De controller blijft dan dus altijd aan staan en schakelt zichtzelf aan en uit wanneer nodig.

Iemand een idee voor een voeding ?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Waarom gebruik je geen 220V coolers ?
Als voeding kun je denken aan een Antec voeding die je IN je hushbox inbouwt, deze voedingen zijn zeer stil.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

#2
Je hoeft niet veel vermogen te hebben, dus je kan ook gemakkelijk een willekeurige voeding nemen. Ga maar eens vragen in een winkel van Display Electronica o.i.d.
De kans is groot dat je dan een voeding zonder actieve koeling hebt..
Groeten, Peter

jeroen_B

Frank,

Ik wou er een controller in hebben die de koeling automatisch regelt. Kan ik hem ook niet vergeten aan te zetten.


ZIjn er wel pc voedingen die geen ventilator op de kast hebben ?
Het idee dat 24 uur per dag een ventilator draait in de box staat me niet aan eigenlijk. Wat gebeurt er als die fan stopt met werken? Word de voeding dan oververhit en veroorzaakt die brand ?

grtz jeroen

J.A.F._Doorhof

Hi,

Waarom een probleem maken van een voeding in een hushbox.
Als je 1x per kwartaal de voeding even schoonblaast kan er niets gebeuren, PC voedingen zijn er op gebouwd continue aan te staan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_B

Frank,

Die 220 volt koelers waar je het over hebt, waar kan ik die krijgen?
Mischien ook een optie om die dingen via een schakelbaar stopcontact te schakelen en dan een macro in de pronto te zetten die de crt/koeling tegelijkertijd aan en uit kan zetten!
Had een adres op internet maar die dingen maken 48 db geluid en dan kan ik net zo goed geen hushbox maken ;D
Zoveel herrie heb ik zo ook al wel van de crt.


grtz jeroen

SiR-ROUND

#6
Ik heb eventueel nog 4 van die 220 fans liggen. Ik had er ook plannen mee voor de hushbox en ik kon er gratis aan komen.

Maar je hebt gelijk, ze maken zeer veel herrie, dus ik ga ook voor Papstjes uieindelijk.

Die controller lijkt volgens mij op de Digidoc. Als dat zo is, dan kan je id een threshold instellen waarop de fans gaan draaien.

Ik vind het trouwens wel een slim plan om zo'n ding te gebruiken voor je PJ, dat ga ik ook doen, moet ik wel flinke verlengkabels hebben voor de sensoren en fans en hopen dat het nog werkt. Ik hou nl. de digidoc in de PC... Voedingsprobleem ook opgelost...

Mocht je voor een externe voeding gaan dan moet je inderdaad gewoon een passief tiepje ergens scoren of bouwen.

Maar bedankt voor je plan, geen bezwaar dat ik het inpik?

;)

Edit:

Ik bedenk me nog iets... Het is ook belangrijk om koele lucht toe te voeren naast warme lucht wegvoeren... Je kunt kiezen om dat laten doen tegelijk met de fan die de warme lucht wegvoert of beter nog altijd aan laten mits de PJ aanstaat... Hoe koeler de lucht die erin gaat, hoe minder zwaar de PJ zelf koelt en er extra koeling in de box nodig is...

jeroen_B

Geen bezwaar sirround,
Ik gooi mijn ideeen hier op het forum en hoop dat anderen daar ook wat mee kunnen doen of me kunnen helpen.

Een passief type pc voeding ben ik nog niet tegengekomen dus als iemand wat weet hoor ik dat graag.

Ik wou minimaal 2 fans gebruiken voor het aanzuigen van koele lucht van buiten de hushbox. Op het moment dat een sensor de afzuigers aanzet moeten ook de fans voor toevoer koele lucht aangaan. Dus die toevoer fans via dezelfde sensor schakelen denk ik!

Die controllers kunnen zover ik begrijp 6 tot 8 koelers via 1 of 2 sensors schakelen.


grtz jeroen

SiR-ROUND

QuoteEen passief type pc voeding

Waarom een PC voeding? Ik bedoel ook een gewone 5 of 12 volt voeding...

:)

jeroen_B

Hoi,

Hebben die voedingen dan ook de benodigde stekkers die nodig zijn voor de fans? Die hebben die 4 polige stekkers geloof ik?

DIe 5 of 12 volt voeding zou ik bij een electronica winkel kunnen kopen toch ?

grtz jeroen

SiR-ROUND

Ja joh...

Die connectors kan je er gewoon aan zetten...

Vraag er anders eens naar bij de elektronicashop.

Volgens mij heten die PC voedingsconnectoren "Molex" naar de maker...

Een voeding is niet veel meer dan een trafo (om van 220V naar bv 12 V te gaan) een gelijkrichter (om de negatieve kant van de sinus positief te maken) en wat afvlakcondensatoren...

Een PC voeidng is wat complexer, omdat hij schakelt etc. Maar dat heb je gewoonweg niet nodig als je de fanaansturing en fans standalone gaat gebruiken.

Bij Display heb je bv deze:



Maar dat is al weer te duur denk ik...

Vraag gewoon naar bv deze kits:

Velleman



Ehhh... Kan je solderen?

Ik geloof dat de kits ook wel kant en klaar te krijgen zijn...

jeroen_B

Kijk dat is fijne informatie !

Ik zal binnen kort eens bij de electronica zaak hier in de buurt langsgaan voor een kant en klaar setje want dat solderen zie ik niet zo zitten ;D

Mooi dat deze voeding geen fans op zich heeft zitten !

jeroen

SiR-ROUND

 ;D

Je hoeft geen vermogen te leveren dus ook weinig warmte... Bij een PC voeding is het niet alleen de voeding die zelf warmte ontwikkelt, maar hij heeft als extra functie ook het afzuigen van de warme lucht uit de PC...

Niet geschikt dus, want dan heb je weer herrie...

;)

De laatste pic, is van een voeding die misschien zelfs wel te zwaar is, maar je moet maar ff kijken. Handig is het dat er kroonblokjes op zitten zodat je alleen maar wat molexsnoertjes eraan hoeft te "schroeven" . Dat kan dan evt. m.b.v. wat oude PC kabels...

jeroen_B

Die oude pc kabels heb ik nog wel. Heb hier nog een oude pc voeding liggen op zolder waar ik de kabels af kan halen.

Het spul dan alleen nog inbouwen in een plastic box en dan is de voeding klaar.



Ga jij trouwens ook de fans van je projector nog wisselen of is alle hoop op de box gevestigd. Ik ben van plan om er 3 cm dik geluidisolatie van de bouwmarkt in te doen. Niet dat zwarte schuimrubber maar die plakken met allerlei kleurtjes erdoor heen. (lekker wazig ,ik weet het).

grtz jeroen

bryan vd B

Hi,

Jeroen als je geen andere voeding kan vinden voor je ventilatoren kan ik je wel helpen om die voeding van velleman in elkaar te zetten.
ik kan solderen (stelt niks voor je moet alleen even weten hoe).
ik hoor het wel ;)

vriendelijke groeten,

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

jeroen_B

Bryan,

Ik hou dat aanbod in mijn achterhoofd.  ;D
Mocht ik geen kant en klaar setje hier kunnen kopen dan email ik je even!


grtz jeroen

bryan vd B

Quote from: jeroen_B on April 12, 2003, 17:42:51
Bryan,

Ik hou dat aanbod in mijn achterhoofd.  ;D
Mocht ik geen kant en klaar setje hier kunnen kopen dan email ik je even!


grtz jeroen

hi,

Is goed ik hoor het wel ;)

bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.