werken met Itunes

Started by blackball147, December 29, 2007, 23:08:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

hallo,

ik heb van mijn vrouwtje voor nieuwjaar een IPOD classic 5th generatie 80 gig gekregen. blij als een wezel haal ik ook Itunes 7.5 binnen, aangezien dit nodig is om met de ipod te kunnen werken ( op mijn werk is er ook iemand die het werken met itunes best goed vindt, zodoende ). eens IT geinstalleerd kan ik mijn ipod registeren ed. ik krijg de boodschap dat er een softwareupdate bechikbaar is voor mijn toestel, dus waarom niet? ik haal alles binnen, wordt geinstalleerd en.......... ik krijg de boodschap dat de ipod ' zich opeens in herstelmodus bevindt, en dient gerepareerd te worden met Itunes recovery ' ik probeer dit, maar krijg steeds dezelfde boodschap terug. een blik in de handleiding leert me dat, indien deze boodschap zich herhaaldelijk voordoet, de ipod ter reparatie dient aangeboden te worden......... :(  ik had hem +/- 5 u in mijn bezit....  dan maar terug naar de winkel, waar een vriendelijke dame me er op wijst of ik' wel degelijk de handleiding heb gelezen want dit is geen gewone MP3speler zoals een andere'........ net op het randje van een zenuwinzinking wijs ik de vriendelijke dame op dat ik vermoedelijk de handleiding beter dan zij ken, en dat het probleem wel degelijk niet ligt aan een onhandige MPleek, maar aan het toestel zelf.  toestel wordt opgestuurd ter bevestiging dat er weldegelijk iets mis is, en zo ja, krijg ik onmiddellijk een nieuwe. allemaal heel leuk, maar ik vraag me af hoe lang dit nu weer zal duren.

nu heb ik intussen me wat meer verdiept in Itunes, maar stuit toch wel op een paar problemen. even een situatie schets:

ik heb op mijn pc een harde schijf van 80 gig welke is opgedeeld in 20 ( c-schijf ) - 60 ( D-schijf), dit om bij een mogelijke format-c enkel het C-gedeelte te herstellen, aangezien daarop het besturingssysteem ( XP ) staat.
die C staat nu redelijk gevuld ( +/-85% ), en het probleem is het volgende. wanneer ik al mijn muziek zou willen inladen in Itunes ( +/-15 gig ) wordt dit blijkbaar ergens weggeschreven op de C, want ik heb gezien dat deze steeds kleiner en kleiner wordt. ( al mijn muziek staat op mijn D ).

bij Itunes moet je eerst de bibliotheek vullen en daarna met afspeellijsten werken waarin je de muziek plaatst die dan met je IPOD wordt gesynchroniseerd. klopt dit, ik dacht het wel? is er een mogelijkheid om je muziek op de D te zetten of iets degelijk zodat ik mijn C schijf wat kan sparen?

ik heb Itunes eens opnieuw geistalleerd, maar nu op de D schijf ipv de C maar dit verandert niks. op de C-schijf wordt er een map aangemaakt ( c/documents and settings/sabri ( mijn voornaam ) /mijn documenten/mijn muziek/itunes ) in deze map zie je dan een library staan, en een map ' itunes music ' . vooraleer ik Itunes opnieuw had geinstalleerd, stond mijn muziek die ik in Itunes had ingeladen in deze map. omdat het installeren op de D-schijf geen succes was, heb ik alles terug op de C-schijf geinstalleerd, maar vreemd genoeg blijft de map ' itunes music ' nu leeg, terwijl ik weldegelijk kan zien dat mijn Cschijf wordt gevuld. ik heb al in alle mappen gezocht, maar kan niks vinden van de weggeschreven muziek. iemand enig idee hoe dit kan? het is zo dat ik alles heb gedaan zonder een ipod aan te sluiten. ook als ik de muziek dan terug uit Itunes wis, blijft mijn Cschijf even vol staan ( heb nog 850 MB over )

ik moet zeggen dat ik het even niet meer zie nu.

iemand die me kan helpen?

Erik

#1
Wat ik me herinner van itunes, is dat je ergens kon aanvinken dat je geen kopieen in je library wil. Dan word je schijf dus ook niet kleiner.

Ondersteunt zo'n ipod geen kopieren en plakken? Bij mijn Zen zat ook eea overbreng pakket voor beeld en geluid, dat heb ik dus 2 x gebruikt en toen wist ik wel hoe de structuur op de Zen werkte , het is tenslotte een gewone usb schijf ;) .
  Sindsdien kopier ik gewoon alle mappen die ik wil naar de Zen, gewoon met windows verkenner ctr-c en ctrl-p.

Maar goed even het juiste vinkje zoeken dus als je per se itunes wilt gebruiken.
Als je muziek echter uit mp3 bestaat, weet ik niet of je dat zo kan overzetten of dat hij ze eerst wil converteren naar aac (leuk voor de 2e keer comprimeren) en het geval van het laatste ga je dus wel ruimte verliezen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mikekiwi

- er is inderdaad de mogelijkheid om de mp3's op de originele locatie te laten staan, alleen de iTunes-bibliotheek (de database zeg maar) wordt dan op je c-schijf opgeslagen. Bij mij doe je dit door het vinkje weg te halen bij Opties->Geavanceerd->" Kopieer bestanden naar 'iTunes Music'  bij toevoegen aan bibliotheek"

- op deze zelfde locatie kan je overigens ook de database-locatie aanpassen naar bijv. de D-schijf

- MP3 kan gewoon als MP3 worden ingelezen, geen enkele hercomprimering naar AAC is nodig (zou niet best zijn als dat wel nodig zou zijn)

Ik zou dus de mp3-tjes die nu op je c-schijf staan wissen (ervanuitgaande dat ze ook nog op de D-schijf staan) en dan een nieuwe bibliotheek in Itunes gaan aanmaken, het genoemde vinkje leegmaken en dan hernieuwd importeren.

Succes!

blackball147

#3
Quote from: mikekiwi on December 30, 2007, 09:27:47
- er is inderdaad de mogelijkheid om de mp3's op de originele locatie te laten staan, alleen de iTunes-bibliotheek (de database zeg maar) wordt dan op je c-schijf opgeslagen. Bij mij doe je dit door het vinkje weg te halen bij Opties->Geavanceerd->" Kopieer bestanden naar 'iTunes Music'  bij toevoegen aan bibliotheek"

- op deze zelfde locatie kan je overigens ook de database-locatie aanpassen naar bijv. de D-schijf

- MP3 kan gewoon als MP3 worden ingelezen, geen enkele hercomprimering naar AAC is nodig (zou niet best zijn als dat wel nodig zou zijn)

Ik zou dus de mp3-tjes die nu op je c-schijf staan wissen (ervanuitgaande dat ze ook nog op de D-schijf staan) en dan een nieuwe bibliotheek in Itunes gaan aanmaken, het genoemde vinkje leegmaken en dan hernieuwd importeren.

Succes!

ik vind nergens deze optie staan. bij geavanceerd staat niks dat kan aan of uitgevinkt worden. er is enkel een optie ' inhoud bibliotheek verzamelen' en als je dat zou doen wordt alle muziek naar de map Itunes muziek' gecopieerd.

verder heb je nog onder 'bestand' de mogelijkheid om 'bibliotheek exporteren', maar ik weet niet of dit ook een oplossing is.
gisteren heb ik alles uit Itunes gewist, terwijl de schijf nog even vol bleef staan zoals gisteren ook geschreven. ik heb dan eens de optie ' schijf opruimen' gedaan en dan opeens had ik terug 2.15 gig beschikbaar ???

moet je om je Itunes te vullen gebruik maken van 'importeren' of ' bestand toevoegen aan bibliotheek' ( bij importeren moet je track per track kiezen, terwijl bij bestand je volledige cd's kunt verhuizen ).


mikeske

#4
normaal kan je kiezen waar je library staat, staat bij geavanceerd en dan locatie map "itunes muziek":

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

blackball147

#5
Quote from: mikeske on December 30, 2007, 10:05:43
normaal kan je kiezen waar je library staat, ik zal eens kijken hoe juist

volgens mij is de library enkel een soort van 'tekst bestand' met alle titels in, want als je gaat kijken naar de eigenschappen is het maar een paar 100 kb groot, dus daar kunnen de MP3' s niet in staan.


dit: hoi mikeske,  ik heb de 7.5 versie van Itunes, en die ziet er compleet anders uit.

2de edit: ik heb intussen de opties toch gevonden met ongeveer hetzelfde scherm als dat van jou. het vinkje is weggehaald, en bij 'map itunes bijwerken' heb ik het vinkje wel laten staan. ook de locatie van de itunes map heb ik gewijzigd naar mijn D-schijf. dus ik denk ( hoop ) dat het in orde is

mikekiwi



In bovenstaand plaatje (engelstalige versie), gaat het dus in het vinkje in de rode rechthoek, maar vooral het vinkje daaronder. Beiden moeten NIET aangevinkt zijn. Je ziet verder daarboven dat je je locatie van je bibliotheek (is een xml-file als ik  het wel heb) kunt veranderen.


blackball147

Quote from: mikekiwi on December 30, 2007, 10:12:37


In bovenstaand plaatje (engelstalige versie), gaat het dus in het vinkje in de rode rechthoek, maar vooral het vinkje daaronder. Beiden moeten NIET aangevinkt zijn. Je ziet verder daarboven dat je je locatie van je bibliotheek (is een xml-file als ik  het wel heb) kunt veranderen.


aha, dus ze mogen geen van allebij aangevinkt zijn, wat gebeurt er juist als je de eerst toch aangevinkt laat?

mikekiwi

volgens mij niet veel als je die onderste van de twee dan uit hebt staan...maar dat weet ik niet zeker...  ???

Raphie

Ja, iTunes is een erg invasive programma, Als deze 2 aangevinkt zijn. worden niet alleen je bestanden verplaatst. maar worden ze tevens voledig gerenamed volgens een nietszeggende Apple conventie
bijv bestand heette eerst Ernst_en_Bobby.mp3 als iTunes hem onder handen heeft genomen, dan staat deze naam nog wel in de libraryfile, maar heet het bestand spontaan en zonder jouw toestemming in een ker X4_67U.mp3 en is dus voledg nutteloos geworden voor alle andere mediaspelers.

iTunes is echt het grootste KUTprogamma wat ik ooit op m'n PC heb gehad.
JBL PRX Power!

mikekiwi

Hmm..als je weet welke vinkjes je wel/niet aan moet zetten is het best te doen, dus zo zwart-wit ligt het dan ook weer niet. Ik gebruik iTunes naar volle tevredenheid met ca. 15.000 mp3's .

Het is Apple eigen om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de gebruiker, maar als je wat meer controle wilt moet je wel weten hoe je die automatised file-handling moet omzeilen.


Raphie

Nou, ik vind ongevraagd renamen niet echt gebruikersvriendelijk :-X eigenlijk zelfs hondsbrutaal want het verneukt je complete collectie voor alle andere spelers (maar dát verteld Apple er niet bij)
iedere speler werkt met MetaTag informatie, het is alleen Apple weer die het nodig vind om bronbestanden te gaan hernoemen
JBL PRX Power!

blackball147

#12
Quote from: Raphie on December 30, 2007, 10:27:59
Ja, iTunes is een erg invasive programma, Als deze 2 aangevinkt zijn. worden niet alleen je bestanden verplaatst. maar worden ze tevens voledig gerenamed volgens een nietszeggende Apple conventie
bijv bestand heette eerst Ernst_en_Bobby.mp3 als iTunes hem onder handen heeft genomen, dan staat deze naam nog wel in de libraryfile, maar heet het bestand spontaan en zonder jouw toestemming in een ker X4_67U.mp3 en is dus voledg nutteloos geworden voor alle andere mediaspelers.

iTunes is echt het grootste KUTprogamma wat ik ooit op m'n PC heb gehad.

tja, de toekomst zal het voor me uitwijzen hoe ik er mee om moet gaan.

nog een vraagje:

aangezien ik een 80 gig ipod zal hebben, ben ik van plan al mijn muziek erop te zetten. is het dan zo, wanneer alles is versast naar de itunes library, je ook allemaal aparte afspeellijsten moet maken, die dan op je ipod komen ( ik vermoed volautomatisch zodra de Ipod wordt gekoppeld aan de pc ). maw als ik bepaalde cd's NIET in een afspeellijst plaats, zullen die ook op de ipod niet te zien zijn, hoewel ze wel in de library staan.

oh ja nog een bijkomend vraagje: hoe doe je dat om zo een 'scherm afdruk' hier  te plaatsen? zoals hieronder

Quote from: mikekiwi on December 30, 2007, 10:12:37


In bovenstaand plaatje (engelstalige versie), gaat het dus in het vinkje in de rode rechthoek, maar vooral het vinkje daaronder. Beiden moeten NIET aangevinkt zijn. Je ziet verder daarboven dat je je locatie van je bibliotheek (is een xml-file als ik  het wel heb) kunt veranderen.



mikekiwi

Als je alleen met een iPod werkt en je liedjes standaard met iTunes beheert en alleen met die iPod synched heb je nergens last van...

Voor alle duidelijkheid: ik heb de eerste keer ook zitten kijken bij de iTunes-import met een blik van " wat doet ie nou?" ; daarna even erin verdiept, settings aangepast en het werkt nu prima. Apple-logica is vaak ook mijn logica, maar in een aantal gevallen (zoals deze) ook niet...

iTunes is - vind ik - erg gebruiksvriendelijk en snel in het aanmaken van afspeelijsten, filteren over de database en op alle gewilde manieren afspelen;  en CoverFlow is erg mjammie om te zien.

@Blackball: pfoei...dat is een goeie: volgens mij is dat een keuze die je zelf maakt bij het synchroniseren: afspeellijsten kunnen meekomen, maar je kunt op de iPos ook gewoon bladeren door Artiesten en albums (als die info in je mp3's staan).Check even de help-file...
Die schermafdruk heb ik gewoon doorgelinkt vanaf de Apple-site; je kunt ze echter zelf ook maken en uploaden naar bijv. Photobucket en vandaar uit hier plaatsen (tussen IMG-tags)

blackball147

Quote from: mikekiwi on December 30, 2007, 11:08:56
Als je alleen met een iPod werkt en je liedjes standaard met iTunes beheert en alleen met die iPod synched heb je nergens last van...

Voor alle duidelijkheid: ik heb de eerste keer ook zitten kijken bij de iTunes-import met een blik van " wat doet ie nou?" ; daarna even erin verdiept, settings aangepast en het werkt nu prima. Apple-logica is vaak ook mijn logica, maar in een aantal gevallen (zoals deze) ook niet...

iTunes is - vind ik - erg gebruiksvriendelijk en snel in het aanmaken van afspeelijsten, filteren over de database en op alle gewilde manieren afspelen;  en CoverFlow is erg mjammie om te zien.

@Blackball: pfoei...dat is een goeie: volgens mij is dat een keuze die je zelf maakt bij het synchroniseren: afspeellijsten kunnen meekomen, maar je kunt op de iPos ook gewoon bladeren door Artiesten en albums (als die info in je mp3's staan).Check even de help-file...
Die schermafdruk heb ik gewoon doorgelinkt vanaf de Apple-site; je kunt ze echter zelf ook maken en uploaden naar bijv. Photobucket en vandaar uit hier plaatsen (tussen IMG-tags)

en wat gebruik je nu eigenlijk best om al je muziek om te zetten: ' bestand aan bib toevoegen' of ' importeren'?

ik heb nu alles nog maar eens gewist in  de library om met een mooie lei te beginnen, maar ik heb, vreemd genoeg de indruk dat de mappen die ik omzet, toch niet worden weggeschreven naar ne nieuwe map die  ik heb aangemaakt.

nog even verder uittesten.

mikekiwi

" Voeg toe aan bibliotheek" is de optie die je zou moeten gebruiken; als je de settings zo hebt gezet als in mijn screenshot, moet op de nieuwe gespecificeerde plek alleen de bibliotheek zelf komen, de bestanden moeten dan blijven staan waar ze altijd stonden...

blackball147

#16
Quote from: mikekiwi on December 30, 2007, 11:25:58
" Voeg toe aan bibliotheek" is de optie die je zou moeten gebruiken; als je de settings zo hebt gezet als in mijn screenshot, moet op de nieuwe gespecificeerde plek alleen de bibliotheek zelf komen, de bestanden moeten dan blijven staan waar ze altijd stonden...

ik ben er nu volop mee bezig, moet wel zeggen dat het traag gaat omdat een groot deel van mijn muziek van de originele cd is geript naar WMA, en dus converteert Itunes die nog eens. maar ik heb eens gecheckt, en nu wordt de muziek idd in de nieuwe map gezet, en de library op de C-schijf, dus vermoed ik dat mijn probleem is opgelost. dit houdt dan ook in dat al mijn muziek dubbel komt te staan op mijn D-schijf, maar das minder erg.

hiervoor mijn oprechte dank!!

TheSpeedSkater

Quote from: Raphie on December 30, 2007, 10:27:59
iTunes is echt het grootste KUTprogamma wat ik ooit op m'n PC heb gehad.
Wat gebruik jij dan?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Wild_Willy

Quote from: TheSpeedSkater on December 30, 2007, 12:05:01
Wat gebruik jij dan?

Ook ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar geworden van een iPod en maak me wat zorgen op Itunes dus you graag leyen wat goede alternatieven zijn. Ikzelf heb een kleine 200Gb aan MP3s dus het prog(je) mot wel wat kunnen  ::)

gr,
Arno
Denon AVR-4311
Dune HD Max
B&W N802 front's
B&W N803 rears
QED - Silver Anniversary speakerkabels, HDMI kabels, Sub kabel en Optical kabel
Pioneer KRP-500M

Raphie

Quote from: TheSpeedSkater on December 30, 2007, 12:05:01
Wat gebruik jij dan?

WMP11 op de PC in de huiskamer de PS3 ;)
Een player moet alleen maar weergeven en verder gewoon overal vanaf blijven
JBL PRX Power!

Erik

Quote from: Raphie on December 30, 2007, 19:28:17
WMP11 op de PC in de huiskamer de PS3 ;)
Een player moet alleen maar weergeven en verder gewoon overal vanaf blijven
Inderdaad als ik wil dat hij renamed dan geef ik hem die opdracht zelf wel. Moet er niet aan denken dat mijn hele mp3 verzameling renamed is. Hoe komt zo'n bedrijf er in godsnaam op ongevraagd de boel te renamen ???
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

#21
Quote from: Erik on December 30, 2007, 21:41:33
Inderdaad als ik wil dat hij renamed dan geef ik hem die opdracht zelf wel. Moet er niet aan denken dat mijn hele mp3 verzameling renamed is. Hoe komt zo'n bedrijf er in godsnaam op ongevraagd de boel te renamen ???

Dat is dus de typische arrogantie van Apple waar gebruikers als debiele kasplantjes worden behandeld. De gemiddelde Apple gebruiker komt niet verder dan met 1 knop op wat icoontjes klikken, laat staan dat hij wil nadenken over zoiets "onbelangrijks" als bestandsnamen (aldus Apple dan....)
JBL PRX Power!

vtuinen

Quote from: TheSpeedSkater on December 30, 2007, 12:05:01
Wat gebruik jij dan?

Yamipod. Ten op zichte van Itunes lekker eenvoudig en gewoon slepen en plakken.

Erik
Equipment check my avatar

Raphie

#23
probeer maar eens songs van je iPod te backuppen na een herinstallatie van iTunes.
iTunes wil alleen maar de iPod koppelen/syncen als hij hem leeg mag maken!!!
Je met dus een 3rd PTY applicatie gebruiken om je songs van je iPod te redden en ook dan krijg je ze alleen maar terug in dat rare Apple index formaat met nietszeggende bestandsnamen.
waar na deze in iTunes weer geimporteert the hebben zelfs iTunes hier niks meer van kan bakken. Al je Metadata (TAGS) zijn hiermee ook verloren gegaan. je hebt dus alleen nog maar domme muziekfiles zonder info met een nietszeggende bestandsnaam over.....
Dus zo lang je iTunes werkt gaat het goed, wanneer je iTunes installeerd zonder je orginele files ergens veilig op je PC te hebben staan zijn de filesop je iPod ook vernaggelt.

Nee voor mij echt NOOIT meer iPod/ iTunes......
JBL PRX Power!

mikekiwi

Ach voor alles is een doelgroep blijkbaar; houd er wel rekening mee dat niet alle mensen evenveel verstand (willen) hebben van computers en hun structuren en dat voor die mensen een nono-benadering de juiste is. Ik werk zelf met verschillende systemen door elkaar (XP en OSX that is) en beide platformen hebben ieder zo hun voor- en nadelen. En als je daar mee om kunt en wilt gaan is er geen enkel probleem.

Zo zwart/wit als het hier wordt gesteld is het dus allemaal niet en heeft het dus geen zin om gewoon maar in het luchtledige te gaan roepen dat:
Quotemoet er niet aan denken dat mijn hele mp3 verzameling renamed is. Hoe komt zo'n bedrijf er in godsnaam op ongevraagd de boel te renamen
; als je het draadje goed leest, zie je dat dat helemaal niet hoeft. Mijn externe schijf met al mijn mp3's functioneert uitstekend op iTunes via OSX en ook met Mediamonkey op mijn XP-pc is alles prima te lezen en af te spelen.

Net zoals je op een XP-pc even moet nadenken over hoe je je bestandsstructuur opbouwd met naamgeving en tags, zo moet je bij iTunes ook even twee vinkjes weghalen, that's all. Staat keurig gedocumenteerd in iTunes zelf ook overigens...

Quoteprobeer maar eens songs van je iPod te backuppen na een herinstallatie van iTunes.
iTunes wil alleen maar de iPod koppelen/syncen als hij hem leeg mag maken!!!

True, period. Snap ik ook niet; ik snap de achterliggende gedachte wel (tegengaan van illegaal sharen van muziek door even je iPod omgekeerd te synchen bij je vriendje thuis), maar is erg gebruiksonvriendelijk. Oplossingen zijn er wel met wat 3rd party-software, maar fijn is het niet.