Thecus N5200 de ultieme NAS?

Started by Raphie, December 26, 2007, 17:49:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Ik ben zoals velen hier "in de markt" voor een Thecus N5200 en ben eigenlijk wel benieuwd waar deze het goedkoopst kan worden besteld (buiten de sites op Tweakers) en wat op dit moment de goedkoopste HD per GB is. (lijkt erop dat 500gb op dit moment de sweetspot is)



Ik zoek minimaal 5 bays. Een snelle gigabit interface en misschien zelfs wel de uitvoering met switch (extra gbit poortjes zijn altijd handig)
Wat zou julie ultieme Thecus config zijn tegen de laagste prijs per gb en hoe zou je RAID configureren?

Ik zit zelf te denken aan 5 schijven (5x 500GB) in RAID 5 voor maximale performance/veiligheid en je offert dan slechts 1 schijf op aan parity.
dit geeft je dan wel 2 Terrabyte schijfruimte (dit zijn grofweg 60+ BluRay / HD DVD backups)

Wat me tevens op m'n volgende vraag brengt: is de Thecus N5200 snel genoeg om 1080p BluRay backups van +/- 30GB (dus geen 1080p h264 re-encodes van 8gb) over het netwerk te kunnen streamen?
dit zou voor mij de belangrijkste reden zijn, omdat ik dan naar een ander type HTPC kan omdat ik dan geen schijfruimte lokaal meer nodig heb (ga dan naar 2.5" flashdisk)
JBL PRX Power!

Raphie

#1
tevens benieuwd als ik die 2x Gbit lan op m'n router aansluit ik dan ook i.d.d. een hogere throughput kan halen?of is dit alleen failover?
De pro versie heeft tevens nog een interessante feature dat je de N5200 dagelijks aan en uit kan schedulen.

Je kan dus bijv instellen dat hij iedere avond om 24.00h uit gaat en 's morgens om 0.700h weer aan, dit scheelt dan toch 30% stroombesparing
JBL PRX Power!

Bart_M

Op mijn N2100 zitten ook 2 netwerk aansluitingen, maar je kan ze niet gebruiken voor loadbalancing.
Je kan ze gebruiken om ze in 2 verschillende V-lans te hangen.

Raphie

#3
ok, maar daar heb in een home netwerk niet zo veel aan  ;D
Hoe is de throughput van je N2100, kan jij BluRay images via PowerDVD over het netwerk spelen?
JBL PRX Power!

Bart_M

#4
BR heb ik nog nooit gedaan. Maar normale mpeg2 HD is geen probleem.
Ik gebruik het puur als opslag voor foto's en belangrijke dingen.
Films hoeven voor mij niet op een RAID oplossing.

Heb je ook al eens gekeken op tomshardware.com? Daar staan ook wat testen.

Raphie

Ja, maar theoretische throughput geeft nog niet altijd het gewenste resultaat in de praktijk ;D
dus vandaar dat ik even op zoek ben naar praktijk ervaringen
m'n WD Mybook World is niet snel genoeg en tevens ben ik juist wél op zoek naar RAID5 omdat ik recent al te veel data ben kwijtgeraakt via m'n WD Netcenter.
JBL PRX Power!

Raphie

#6
kogel is door de kerk:
Het gaat de Thecus 5200B Pro worden (dus met scheduled power down, load balancing, trunking, failover en WOL)
deze gaat voor zien worden van 5x WD 500gb voor totaal 2TB in RAID5 (deze zijn de enige schijven waar spindown werkt in deze NAS)

dit is op dit moment de snelste NAS met de Intel 1.5Gh ULV Celeron en 512mb geheugen. en is in Nederland al te verkrijgen voor 799,00 euro, de WD's zijn 85,00 euro
dus voor € 1.224,00 incl. BTW helemaal klaar voor de toekomst!
JBL PRX Power!

riwi

#7
Klinkt goed!

Heb je al testen gevonden waar throughput gemeten is met echte filetransfer ?

Voor streaming zal het ruim voldoende zijn (40mbit max voor bluray), maar met grote files kopieren zijn veel NAS oplossingen nogal traag. Dat was voor mij een reden om gewoon een PC als NAS in te zetten.

website met veel storage spullen :  http://www.webconnexxion.com/raid/index.php

Del member

Quote from: riwi on December 27, 2007, 17:21:50
Klinkt goed!

Heb je al testen gevonden waar throughput gemeten is met echte filetransfer ?

Voor streaming zal het ruim voldoende zijn (40mbit max voor bluray), maar met grote files kopieren zijn veel NAS oplossingen nogal traag. Dat was voor mij een reden om gewoon een PC als NAS in te zetten.

website met veel storage spullen :  http://www.webconnexxion.com/raid/index.php


Deze thecus heeft daar geen last van, zie oa hier:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=6181&page=5

Raphie

let wel: ik ga tevens voor de nog snellere Pro
JBL PRX Power!

riwi

Quote from: Klinkt Beter on December 27, 2007, 17:28:04
Deze thecus heeft daar geen last van, zie oa hier:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=6181&page=5

Klinkt nog beter ;)

49MB/s read en 38 MB/s write is gewoon prima inderdaad.

Raphie

JBL PRX Power!

riwi

Quote from: Raphie on December 27, 2007, 18:21:25
de Pro is nog sneller ;D

Ik zag het. De gewone heeft een Celeron 800 low power en de Pro heeft een Celeron 1500 low power. Dat zal wel goed zijn ook voor de prestaties bij de wat zwaardere protocollen (SMB). Lijkt me een cool ding.

Mooi ding. Ik ga morgen even 2 750G Samsung schijfjes halen voor in m'n fileservertje  8)

Raphie

ik ga de pro morgen ophalen ;D waarschijnlijk met óf 3x 750 of 5x 500 (indien ik 3x 750 neem, dan koop ik er volgende maand 2x 1TB bij) aan de andere kan is raid5 over 5 schijven natuurlijk wel wat cost effectiever dan over 3 en is de prijs per GB voor 500GB een stuk lager.... keuzes .... keuzes
JBL PRX Power!

Raphie

Nou hij staat dus z'n RAID 5 set op te bouwen, maar wat is nu de ideale stripe size voor 5 disks van ieder 500GB? ik kan kiezen van 64kb tot 4096kb
JBL PRX Power!

riwi

stripesize moet je kiezen aan de hand van de grootte van de files die je erop gaat zetten. Zijn het overwegend grote files (MBs en GBs) dan een grotere stripesize kiezen. Indien ook veel kleinere files dan is toch een kleinere stripsize beter.

Raphie

en performance wise? welk is sneller? hij adviseerde zelf 64
JBL PRX Power!

riwi

#17
64 zal wel OK zijn.

Als je grote files hebt is een grote stripesize efficienter (en dus sneller).
Als je grote files hebt en een te kleine stripesize gaat ie de file te klein versnipperen om over de 5 schijven te verdelen, dat kost dan verwerkings kracht.
Als je kleine files hebt met een te grote stripesize kan ie ze niet verdelen over de 5 schijven en verlies je de winst (in snelheid) omdat je feitelijk gewoon naar 1 schijf schrijft.

Kleine files met kleine stripesize is weer efficient.

Als je niet weet hoe groot de files zullen zijn (en wie kan dat voorspellen?) kan je het beste gewoon een gemiddelde waarde nemen.

jaco

Ik heb het geprobeerd met grote en kleine stripesize. Zit ook weer op de 64. Weet niet precies meer waarom, maar het scheelde volgens mij niet heel veel, en 64 werd aangeraden.

Ik heb nu 6 Blu Ray films afgespeeld. 5 zonder probleem, en bij 1 bleef 1x het beeld hangen, maar dat lijkt de video processor geweest te zijn. Het geluid liep goed door, dus de Popcornhour leek ook te werken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Raphie

Alleen die raid array opbouwen duurt zo ontzettend lang ::)
JBL PRX Power!

jaco

Quote from: Raphie on December 28, 2007, 22:47:41
Alleen die raid array opbouwen duurt zo ontzettend lang ::)
Ja het duurt lang inderdaad.
In mijn PC met een Raid kaart is het net zo, en hoe groter het volume, hoe langer het duurt helaas.
Daarna komt op de PC de format nog..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

TheSpeedSkater

Je hebt hier ook al een topic! ;D

Draait ie al? Al wat testjes gedaan?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Raphie

Quote from: jaco on December 29, 2007, 10:18:34
Ja het duurt lang inderdaad.
In mijn PC met een Raid kaart is het net zo, en hoe groter het volume, hoe langer het duurt helaas.
Daarna komt op de PC de format nog..

Hij was klaar met builden, heb nu 3 folders aangemaakt en ben alles van de MyBook World aan het overkopieren
JBL PRX Power!

Jan Frederik

Wat is lang? Een paar uur?

Quote from: Raphie on December 28, 2007, 22:47:41
Alleen die raid array opbouwen duurt zo ontzettend lang ::)

Raphie

JBL PRX Power!