Durk's Zolder Theater

Started by Durk, December 26, 2007, 10:21:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Durk

in onze nieuwe woning helaas geen kelder.. Daarom overweeg ik mijn zolder op te offeren voor een HT, ik ben echter nog niet uit de optimale indeling, daarnaast vraag ik me af of een ruimte die ik in gedachten heb niet iets te klein is en of de schuine wand aan de ene kant van de kamer niet al te veel problemen gaat geven..

drawings komen eraan..

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Sol

Zolder kan ook een hele mooie plaats zijn om een HT neer te zetten. HT op hoog niveau zullen we maar zeggen. ;)

Wat zijn dan ongeveer de afmetingen van je zolder? Als de nok niet al te laag ligt, de oppervlakte groot genoeg is, en de hellingshoek van het schuine dak niet te scherp, dan zou het toch wel moeten lukken denk ik? ;)

Ik ben benieuwd naar de eerste tekeningen!

Wordt vast weer een mooie. :)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Durk

#2


een snelle schets van de plattegrond met de voorgestelde indeling. Afmetingen zijn niet helemaal correct, ik heb gaandeweg kennelijk een wandje versleept. De zolder is 6 meter breed en van knieschot tot knieschot 7,5 m.



overzicht van het zijaanzicht.. wat ook nog niet correct is want de helling van het dak is in werkelijkheid minder. (dus het knieschot hoger)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

gister nog lopen stoeien met de indeling van onze woonkamer. Waarschijnlijk wordt de wens van mijn vrouw werkelijkheid en verhuist de stereo-set ook naar de zolder. De hierboven geplande ruimte is dan denk ik net te klein.. verder moet ik dan op de een of andere wijze mijn stereoset zien te integreren met mijn home-theater..Gezien het verschil in kwaliteit tussen stereo-set en ht-set zal dat beteken dat mijn hudige ht set volledig moet worden vervangen door iets anders..

Wat blijft zijn mijn fronts: SF cremona auditors.. ik ben daar zeer tevreden over. De rest ligt op dit moment nog helemaal open.. 2.1 theater is wellicht ook een optie..

iig heb ik nog wel even voordat e.e.a. gerealiseerd kan gaan worden; de vloerplaten zijn nog niet eens gelegd..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

blue-eyes

#4
Ik ga dit volgen Durk!

Met Visio gedaan? Ik herken de chairs ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sol

Ziet er goed uit!

Op tekening denk ik dat het allemaal wel te realiseren is.
Je zegt dat je een gescheiden HT en stereo set hebt. Is het dan geen mogelijkheid de beide sets gewoon 'naast elkaar' te laten spelen?
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

EdoE

Quote from: Durk on February 10, 2008, 18:31:49
gister nog lopen stoeien met de indeling van onze woonkamer. Waarschijnlijk wordt de wens van mijn vrouw werkelijkheid en verhuist de stereo-set ook naar de zolder.

Geen muziek in de woonkamer? Daar komt ze vanzelf op terug ;D

jantje112

Heb je naar de financiering gekeken voor een dakkapel? Je kunt dan misschien een kwartslag draaien en hebt geen last van het schuine dak (en vreemde geluidsrefelctie)

Marsh

Quote from: jantje112 on February 11, 2008, 11:53:25
Heb je naar de financiering gekeken voor een dakkapel? Je kunt dan misschien een kwartslag draaien en hebt geen last van het schuine dak (en vreemde geluidsrefelctie)

Daar zat ik ook aan te denken.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat je voor dat geld een compleet nieuwe ht set hebt.
Al zal het wel verschrikkelijk veel schelen.

En een 2.1 opstelling? Vertel me alsjeblieft dat je dat als laatste optie ziet ?  :'(
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Sol

Quote from: jantje112 on February 11, 2008, 11:53:25
Heb je naar de financiering gekeken voor een dakkapel? Je kunt dan misschien een kwartslag draaien en hebt geen last van het schuine dak (en vreemde geluidsrefelctie)

Helaas komt hier meestal meer bij kijken dan alleen financiën. Bouwvergunning ( toestemming van de gemeente ) is ook niet altijd even makkelijk om te verkrijgen.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

EdoE

Quote from: Marsh on February 11, 2008, 12:13:04
Daar zat ik ook aan te denken.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat je voor dat geld een compleet nieuwe ht set hebt.

Wij hebben er vorig jaar eentje laten timmeren (niet kant en klaar, maar handwerk) en dat kostte meen ik 5500 euro. Deze is volgens mij iets van 2,40 breed. Mocht je breder willen, dan hakt dat er qua kosten relatief wat minder in.

Mijn HT-set was wel wat goedkoper dan dat, maar dakkapellen staan dan ook niet in de marktsectie van het HTforum ;-)

LittleNinja

Ik denk dat dit een prima ruimte kan worden. Je zou bij wijze van spreken ook de andere zijde schuin kunnen laten afwerken om het geheel symmetrisch te krijgen.. Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon eerst informeren bij de experts op het forum.  ;)

Je zou natuurlijk ook een kunnen testen in die ruimte hoe het klinkt.

Overigens zou ik wel de hele opstelling iets naar links verplaatsen ( richting de verticale muur ). Je wint dan in ieder geval een hoop ruimte om te staan. De schuine wand zou ik op het uiteinde recht aftimmeren ( ook weer verticaal ), zodat je de apparatuur mooi kan inbouwen en opbergruimte hebt.

Er zijn toch wel wat merken te noemen die de kwaliteiten van stereo en ht redelijk tot uitmuntend weten te combineren?

Hoe wil je zelf de verdere invulling doen?

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Marsh

Dat lijkt mij inderdaad ook een goede optie.
Dan zou je wellicht je scherm iets kleiner kunnen maken, maar dan kijk je niet meer naar een schuine muur aan
waar je je (ik in in ieder geval) aan kan ergeren.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


EdoE

Quote from: LittleNinja on February 11, 2008, 12:47:18
Er zijn toch wel wat merken te noemen die de kwaliteiten van stereo en ht redelijk tot uitmuntend weten te combineren?

Het is natuurlijk zonder om zulke mooie fronts (;D) suboptimaal te matchen.

Bij BB&G in de demoruimte staat volgens mij ook SF, wellicht dat de gebruikte surroundversterker een idee is voor Durk?

Durk

ik heb inmiddels overleg gehad en verder nagedacht over de set-up.

Waarschijnlijk ga ik voor ee losse niet al te dure receiver voor sorround, aangevuld met concertino's achter.

De stereo-amp wordt in surround meegemeten. e.e.a. is niet geheel 4G, maar de concertino zal kwa karakter niet veel verschillen van de auditor en is toch een heel pakje goedkoper.

Kwa stereo-versterker zal ik waarschijnlijk gaan voor een Lyngdorf 2200; de keren dat ik deze gehoord heb was ik aardig gecharmeerd van de detaillering zonder dat het geheel te analytisch werd. Gelukkig heb ik over 2 weken ruim de tijd om de 2200 nog eens goed aan de tand te voelen.

Het liefst skip ik de A/D module van de 2200, maar dan zou ik de L/R uit ook via de surroundreceiver/processor moeten kunnen aanbieden; en of dat mogelijk is weet ik niet. Op mijn huidige receiver zit wel een digital out maar die dient alleen voor opnamedoeleinden en stuurt volgens mij gewoon de input op de digitale ingangen door.

Weet iemand of bovenstaand wél mogelijk is?

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

het dak zit op het HT.. ik moet nog een paar maandjes wachten voordat ik de sleutel krijg..het schiet iig lekker op..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Marsh

Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


keldermania

nou durk,je gaat lekker voor nieuwbouw prachtig man.Ik hoop dat je een mooie ht krijgt zoals het op tekening eruit komt te zien lijkt het het er wel op.Bij deze wil ik wel zeggen dat je altijd een beroep op me kan doen als er wat gedaan moet worden want jij stond ook voor mij gelijk klaar.Maar een dakapel zoals eerder werd gnoemd is wel een goeie optie man,dan zit het schuine dakvlak niet zo strak tegen je scherm maar wie weet alles wend en misschien valt het in het echt allemaal mee.

Durk

Een dakkapel zal het, gezien de kosten, in eerste instantie niet worden. Zodra e.e.a. is opgeleverd zal ik wel even kijken hoe het in de praktijk uitpakt. Op zich is een rechte ruimte nu eenmaal een stuk praktischer dan een schuine ruimte.. maar ja zoals alles in het leven, is dit ht ook een afweging tussen de besteding van beperkte middelen.  ;D.. Tijd, geld en ruimte..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

Inmiddels even een kijkje genomen.. helaas had ik geen camera..

eerste indruk: ruimte is ruim genoeg voor een HT'tje..
tweede indruk: shit..ik heb de verkeerde tekeningen gepakt waardoor de zolder in feite gespiegeld is.
derde indruk: hé er zit al een vliering in de zolder.. die hoef ik dus niet meer te bekostigen.

Het gevolg van het verkeerd kijken op de tekening is  dat de trap aan de andere middenas zit. Hierdoor moet de HT ook verhuizen naar de kant waar de CV ketel zit. Op zich is dat niet erg, want daar kan ik kan een vals muurtje + scherm monteren. Wat minder geslaagd uitpakt is dat het raam in de zijgevel nu halverwege de geplande muur komt.

Ik overweeg om de muur te laten vervallen en het trapgat af te dichten met een luik.

Heeft iemand een goed voorbeeld van een trapluik. Het liefst met gasveerconstructie oid.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

woensdag komt 'iemand' langs met wat apparatuur om te uit te proberen.
1 processor en 2 verschillende eindversterkers.  ;D

verhaal krijg een vervolg woensdag a.s. 
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

#22


op bovenstaande tekening wordt de nieuwe indeling schematisch weergegeven. De maten zijn niet geheel juist, maar geven wel een indruk over verhouding van de ruimte. Zoals te zien, wordt de ruimte na aanpassingen vrijwel vierkant. Ik meende altijd dat een vierkante kamer negatief was, maar in dit geval zal dat wel meevallen, gezien het feit dat de kamer niet helemaal vierkant is, en een zijde is voorzien van een schuine kant.

Het trapgat zal ik afsluiten met een luik.

Een vraag op dit moment is wel: waar en hoe plaats ik de speakers. Op de tekening heb ik twee plaatsen aangegeven. De eerste is de 20 graden hoek met de sweetspot. Deze hoek is cf de 5.1 cirkel. (zie oa. 4G topic). Probleem is dan echter dat één van de speakers boven het trapgat komt te staan, daarnaast komen ze redelijk dicht tegen de muur aan. Ik zou dan kunnen werken met een wall versie speaker. Bijvoorbeeld de elipsa of de domus wall. Mijn voorkeur gaat echter uit naar monitors. Vraag is echter waar moet ik deze plaatsen?

Genoeg vragen om een antwoord op te verzinnen. Gelukkig heb ik nog tot september om een antwoord te geven op de openstaande vragen. Nog even een weergave van de keuzes op dit moment:

-beeldweergever: BENQ 7700 (upgrade staat gepland als allerlaatste)
-Scherm: zelfbouw
-Fronts: Cremona Auditors
-Rears: nog te kiezen; afhankelijk van het resterende budget of domus of auditors
-Bekabeling fronts: Nordost Red Dawn
-Processor: nog te kiezen (a.s. woensdag tweede kandidaat)
-Eindbak: nog te kiezen

Kwa kleurstelling: de kleur zal ws ook "BBG" zijn.. (BBG grijs  ;D)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Durk

vandaag is Bjorn even langsgeweest met wat goodies..

-Lex MV-5
-Chord spm 1900
-Lyngdorf sdai

Alle apparaten zal ik in de komende week eens even lekker aan de tand voelen.

Eerste indruk van de Lexicon:

Pro:
-L7
-hdmi
-usb..
-vorm van autoeq
-fancy remote

Con:
-(nog) geen 1080p
-geen processing van de nieuwste formaten

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

LittleNinja

Quote from: Durk on June  4, 2008, 21:56:58
vandaag is Bjorn even langsgeweest met wat goodies..

Wie had ooit gedacht dat je het over iemand van BB&G had?!  ::)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"