rippen in wav of flac?

Started by mutiara, December 22, 2007, 20:04:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr


sooloos wel bekeken maar far tooooo much money ;D

ik weet even niet met welk programma. het was uitgevoerd door Kees Jan van Audio Excellence. Meestal wie die wel wat ie doet ;D ;D

hopelijk niet itunes :P :P :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

pch

Quote from: advr on December 30, 2007, 19:09:14
sooloos wel bekeken maar far tooooo much money ;D
Ligt eraan, als je ziet wat de kwaliteit is en het gebruiksgemak....Die Linn van jou is toch ook niet gratis?

Quote from: advr on December 30, 2007, 19:09:14
ik weet even niet met welk programma. het was uitgevoerd door Kees Jan van Audio Excellence. Meestal wie die wel wat ie doet ;D ;D

hopelijk niet itunes :P :P :P

't Zou me anders niets verbazen hoor...

Gr. Paul.

advr

#27

ik zal het eens aan hem vragen als ik hem weer spreek.  ;D
maar hij weet erg goed wat hij doet!!

laten we on topic gaan 8)

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

pch

Quote from: advr on December 30, 2007, 22:25:41
laten we on topic gaan 8)

OK, antwoord op de vraag van de topic-starter is wat mij betreft dan FLAC!

Gr. Paul.

advr


dan hou ik het op WAV maar misschien ook flac vanwege de meta data ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Del member

Quote from: advr on December 30, 2007, 22:48:03
dan hou ik het op WAV maar misschien ook flac vanwege de meta data ;D ;D

WAV is echt niet future-proof
flac is audiofiel gezien de beste keuze

advr

Quote from: Klinkt Beter on December 31, 2007, 11:37:15
WAV is echt niet future-proof
flac is audiofiel gezien de beste keuze

hahahaha, echt niet ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

pch


advr

#33
LOL

het enige echte voor de toekomst is de LP ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Ejorne

#34
Flac heeft de voorkeur omdat metadata in het bestand zelf kan worden opgeslagen. Wav bestanden lijken ook dergelijke informatie te kunnen bevatten in sommige software, maar deze informatie zal in een aparte database zijn opgeslagen en worden gelinkt aan het wav bestand. Er bestaat dus een zekere kans dat je deze gegevens kwijt raakt... En da;s niet leuk als dat met een paar honderd cd's gebeurd...  :-[

Tussen flac en wav horen geen verschillen te zitten. Echter heb ik ook vaker gelezen dat het verschil hoorbaar is. Het betreft dan overigens het streamen van de twee formaten naar een slimdevices transporter. Wanneer een flac als wav gestreamed werd dan scheen het verschil weer weg te zijn...

Job

#35
Quote from: Ejorne on December 31, 2007, 14:34:37
Wav bestanden lijken ook dergelijke informatie te kunnen bevatten in sommige software,
Nou, vooral binnen de BEXT-chunk en/of iXML-chunk van het professioneel gestandaardiseerde Broadcast Wave formaat (BWF / BWAV). Of software dat kan lezen, is een tweede. Ook zijn er vaianten van WAV waarin metadata op speciale wijzed wordt weggeschreven.
WAV is overigens niet lossless, maar bevat gewoon uncompressed PCM.

Ejorne

Quote from: Job on December 31, 2007, 16:33:43
Nou, vooral binnen de BEXT-chunk en/of iXML-chunk van het professioneel gestandaardiseerde Broadcast Wave formaat (BWF / BWAV). Of software dat kan lezen, is een tweede. Ook zijn er vaianten van WAV waarin metadata op speciale wijzed wordt weggeschreven.
WAV is overigens niet lossless, maar bevat gewoon uncompressed PCM.

van lossless kun je mijns inziens wel spreken tussen cd en rip. De cd bevat immers ook PCM toch?

Del member

Quote from: Ejorne on December 31, 2007, 14:34:37
Tussen flac en wav horen geen verschillen te zitten. Echter heb ik ook vaker gelezen dat het verschil hoorbaar is. Het betreft dan overigens het streamen van de twee formaten naar een slimdevices transporter. Wanneer een flac als wav gestreamed werd dan scheen het verschil weer weg te zijn...

Zie mijn eerdere uitleg :

- flac vreet meer CPU cycles dan WAV
- blijkbaar zorgt dit voor crosstalk in andere componenten (zelfs die dure linn had daar last van)
- zet je flac eerst om in wav (bvb server side op de slimserver) dan heeft de client (de squeezebox) geen extra cpu cycles nodig, dus ook geen crosstalk

Want in principe is een flac na decoding exact de originele wav dat heb ik reeds eerder bewezen met een voorbeeld.

Job

#38
Quote from: Ejorne on December 31, 2007, 16:45:20
van lossless kun je mijns inziens wel spreken tussen cd en rip. De cd bevat immers ook PCM toch?
Er is lossy compression, lossless compression en er is uncompressed.
Flac is een lossless compressieformaat, net als bijvoorbeeld ZIP.
WAV is een audio fileformaat (dat overigens bepaalde vormen van compressie KAN bevatten.

Een WAV-rip van een CD bevat een uncompressed 1 op 1 kopie van de bits in de oorspronkelijke PCM data in de file. Flac bevat een gecomprimeerde versie van die data.

Job

#39
cut