Streaming audio/video over wireless LAN

Started by Thundax, December 19, 2007, 12:45:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thundax

Ik heb vandeweek een wireless router gekocht en een NAS als fileserver.

Ik ben met mijn laptop wireless geconnect met mijn wireless router, en krijg prima snelheid en prima ping reply (1ms).
Echter, als ik audio/video af wil spelen via mijn NAS die met een kabel aangesloten zit op de router dan gaat dat heel even goed, en dan stopt de video of de muziek gewoon. Of het nou een mp3-tje is met lage datarate, of een wavje of een xvid; Het maakt niet uit. Hij stokt gewoon en verliest de synchronisatie lijkt het wel.
Ook als ik gebruik maak van mediaplayer, winamp of powerdvd; het loopt na verloop van tijd gewoon vast. Soms gaat ie dan weer verder, en soms begint ie dan ineens overnieuw.
Soms gaat het geweldig en dan kan ik 2 minuten vloeiend beeld afspelen voordat die stokt. Maar een andere keer dan lukt het niet eens een seconde. Als dit gebeurt blijft de ping reply met de router toch gewoon 1ms, en de NAS haalt over het netwerk ruim 6Mb per seconde, dus een mp3-tje met 1Mb per minuut zou geen probleem moeten zijn. Mijn draadloos netwerk is 54Mbit G, en haalt zo'n 3 a 4Mb per seconde bij het kopiëren van bestanden, dus ook dat is goed.

Het gaat om een DLINK DIR-635 Wireless router en een DLINK DNS-313 NAS.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? De NAS zou streaming video aan moeten kunnen en de buffering van een programma zou toch instabiele verbindingen moeten kunnen opvangen?

Alvast dank!

Nelisje

Ik heb een soortgelijk probleem, ik kan dus uitsluiten dat het om je router gaat want ik heb een andere (Asus WL500Gp). Het probleem is bij mij ook dat de stream regelmatig onderbroken wordt door vage oorzaken. Ik kan het probleem ook niet thuis brengen. De router staat in directe (bekabelde) verbinding met een PC die permanent aan staat (die dient als server en HTPC).

Probeer ik een bestand van de laptop naar de PC te kopieren dan duurt het nog vrij lang (als je uitgaat van een theoretische snelheid van 54mbit). Maar het bestand wordt wel ruim binnen de tijd die het bestand duurt gekopieerd.

Het enige denk is dat de mediaplayer of wat dan ook niet buffert als je het bestand opent vanuit een netwerk omgeving. En als de stream even stilvalt het beeld dus ook stilvalt.

HTip

Heb je in de router QoS (Quality of Service) ingesteld? Dan moet je nog de ACK (acknowledgement) mode instellen. Heb je meestal de keuze uit Immediate of Burst. Bij Burst geeft het netwerk voorrang aan grote pakketten, bijv. audio of video.

Was bij mij de oplossing...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Thundax

#3
Ik zat zelf ook te denken aan dat QoS, alleen ik word niet echt veel wijzer uit de instellingen die ik kan maken.
Je kan rommelen met poorten e.d. en wat algemene instellingen maken.
Iemand tips? Hieronder staat een screenshot van de instellingen die aanwezig zijn in mijn router.

Overigens heel raar; ik heb er de laatste tijd minder last van. Het gaat dus al een stuk beter. En dat zonder wijzigingen.
Mijn gevoel is dat het aan Windows ligt die problemen heeft met het benaderen van de netwerkshare en dan even stokt.

HTip

De instellingen van jouw router zijn een stuk ingewikkelder, maar het lijkt erop dat je QoS wel goed staat. Wellicht dat je het IP-adres van je NAS nog kan invullen met prioriteit 1.

Maar het kan natuurlijk ook aan Windows liggen ::)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

richardnl

hallo
is hier nog iets over te melden? Want misschien helpt het mij ook een suggestie
Ik heb namelijk ook de dir 655 en het idee dat af en toe de stream wordt onderbroken en daarna weer opgepakt wordt.

Bedankt
richard