Kinepolis 3d cinema

Started by Del member, November 17, 2007, 02:29:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Del member

Blijkbaar is er vanuit de HT wereld veel concurrentie met zaken zoals Kinepolis. Ze hebben nu iets nieuws op de markt : digitaal geprojecteerde 3d cinema.
Het blijft wel met brilletjes. Tegenoffensief nu 1080p en dus de kwaliteit van de cinema vlot in huis haalbaar is.

Iemand een clue hoe ze dit doen ? 2 barco projectoren met gepolariseerd licht en dan een brilletje ? Of loopt dit via 1 enkele projector en 1 enkele HD stream ? En een deel van de gamut naar linkeroog en ander deel naar rechter zoals met de ouderwetse rood/groen brilletjes. De oplossing met gepolariseerd licht vind ik nog steeds visueel de knapste.

Ben benieuwd. Ik weet dat Frankdw hier wellicht een beter antwoord kan op formuleren, hij heeft via Grid het intro filmpje voor de nieuwe business van Kinepolis gemaakt.

Del member

#1
't is dus Dolby 3d cinema

http://www.dolby.com/professional/motion_picture/solutions_d3ddc.html

Exhibitors and filmmakers benefit from the efficiency and cost-effectiveness of Dolby 3D Digital Cinema. Rather than requiring the expense, hassle, and technical compromises of installing a silver screen, Dolby 3D Digital Cinema uses the standard white screen already in place. And it utilizes a standard digital cinema projector with a simple filter accessory.

The comfortable, lightweight glasses used with Dolby 3D Digital Cinema feature passive technology that requires no batteries or charging. Initially, glasses can be reused, eliminating ongoing per-ticket purchase costs and minimizing any environmental impact and associated charges. Longer term, exhibitors will also have the option of disposable glasses that can be kept by the customer as a souvenir.

Als ik dit zo lees dan denk ik dat het als volgt moet werken:
QuoteStandaard projector met een filter ervoor, en wellicht een brilletje met een oog horizontaal en ander oog verticaal gepolariseerd. En een hogere framerate afspelen en dan time-slicing tussen linker en rechter oog waarbij het filter voor de Barco projector dus heel de tijd horizontaal/verticaal switched.

Update: inderdaad, na verder googlen gebruiken ze een wieltje met daarop filters wat ronddraait. Om de flikker te reduceren spelen ze dus in hogere refresh rate af, maar zo'n 2K projector van Barco kan gerust meer dan 24p aan :) Zie hier http://www.zdnet.nl/print.cfm?id=74231 . Ik snap ook al waarom dit met een thuis DLP nooit goed komt : een wieltje bovenop een wieltje komt nooit lekker  >:D De Barco's zijn triple DLP zonder wieltje dus zonder rainbow effect.

donaldk

Ah dus dat is je lead voor het 28 minuten filmje gemaakt met de Olympus >:D.

Er zijn een aantal passieve methoden, je moet de twee kanalen scheiden dat kan op meerdere manieren met een of twee projectoren. Twee projectoren met off-set of met een vertraging tussen links en rechts, een projector met vertraging/polarisatie. De vertraging, dus links bereikt je oog iets eerder dan rechts of andersom kun je op verschillende manieren bereiken, klassieke methode of polarisatie of offset en dus langere afstand van projector naar oog voor het tweede kanaal, maar las onlangs ook weer over een van de Amerikaanse leveranciers die het spectrum filteren en zo dieptewerking creeren, als ik het me goed herinner heb je dan geen brilletje (filters) nodig.

Polarisatie heeft als zeer groot nadeel dat je maar een (zeer) beperkte hoeveelheid van het oorspronkelijke licht uit de projector overhoud. Barco heeft hier wel ergens een pdf-je over op de site staan, bespreekt zowel crt als lcd projectoren.

Maar echt ingedoken ben ik (nog) niet in 3D.

Daarnaast heb je actieve methodes, die werken met een gesynchroniseerde bril en weergever. In de bril zit een electronische shutter, die gaat dus dicht als het beeld voor het andere oog wordt vertoond. Mitsubishi heeft aangekondigd, volgend jaar, een 120Hz DLP rear-pro/blu-ray speler combi op de markt te brengen in de VS. Hoorde/las dat TI weer een Samsung DLP gebruikte voor zijn demo('s).

Ook in Nederland gaat deze week een 3D film, Beowulf, in roulatie in reguliere bioscopen http://www.ad.nl/filmwereld/article1822976.ece.

donaldk

Quote from: donaldk on November 17, 2007, 02:50:37
Ah dus dat is je lead voor het 28 minuten filmje gemaakt met de Olympus >:D.

Oh nee, editing/post Grid niet Cinegrid.

Press Release                                                                                         November 2007

Grid has new Softworks systems

Grid has recently bought another 3 copies of Softworks.  This is the new "software-only" version from the world renowned Lightworks family of high-end Film and Television Editing equipment.

Grid is based in Belgium and they have recently been editing the Vermist project which is a Police drama directed by Jan Verheyen and his co directors. Vermist has a story-line which follows the ups and downs of the Missing Person unit of the Belgium Federal Police. Originally shot on 16mm film the final program will be 10 episodes in full HD.  Grid also finished katarakt, a very high profile drama series (13 episodes, 52 min) for Flemish national broadcaster één and 2 features for studio 100, Plop en de penguin, and K3 & de katteprins. Plop and Vermist are at the moment Box Office nos. 1 & 2 at Flemish cinemas breaking every film record in Flemish history. All of these projects were finished in HD with "help" from Lightworks Alacrity

Grid has upgraded their Lightworks systems to add the new Softworks systems to their existing 3 machines and also an Alacrity HD system, all linked to an Isilon central storage system.  They have a satellite option for out-of-office artists, which has been used by the renowned editor, Filip Ravoet.  By this upgrade, Grid has reinforced their commitment to the Lightworks family which stems from the film orientated structure and the much-loved console which allow the creative process full scope.

Jan Goossen of Grid says: " Softworks really rocks. I have it on my laptop, edit at home, at my desk, in the car during long drives and recently on a plane (see picture). Can you  imagine ? And it uses the s-video output or the 1394 mini-dv port... There is so much editing functionality advantages that  I can't even remember how I worked without them. The network lobby management, moving, swapping, sharing material, project data ... just great"

"Keying and DVE stuff is really great and colour correction has a lot to offer.  We still believe in offline, and uncompressed on line, and the new Softworks compressed SD image quality looks great for off line. The great thing about the combination of Softworks with Alacrity is the fast up/downgrade functionality. And,  why my devotion? Nothing edits and trims this fast.  There are no challengers.  Also because the people at Lightworks give me the feeling they want to listen to our suggestions and they give us a lot of support and we feel like partners in this world of unsurpassed editing tools."

Softworks was first shown at the IBC 2006 exhibition in Amsterdam and it has all the editing tools of the Lightworks Alacrity MR+ systems. It can be used as a Software only package without the video and audio I/O hardware or with an optional SD I/O card.  Material and projects can be exchanged or shared with Alacrity and other editing systems in a wide range of formats including DV25, MPEG2, uncompressed and as mxf, aaf, Quicktime or omf files.  Softworks can be easily integrated into advanced networking technologies allowing for efficient sharing of projects and media over Gigabit Ethernet and Fibre channel networks.

About Grid : Founded in 1995, Grid has been involved in over 3000 productions including Music Videos, Commercials, TV Productions and Films.  With a team of specialists for storyboarding, design, animation and editing, Grid is a true "one-stop" post-production house.

About Lightworks : Lightworks has been developing and supplying editing solutions for the film and television industries for over a decade.  The Alacrity MR+ and Softworks elevates user creativity with increased speed and multi-channel ingest and playout options.  Recent films edited on Lightworks include "The Departed", "Atonement" and "The Good Shepherd" while the  "Hollyoaks" soap has been a long running user over many years.

roland p

#4
Quote from: Klinkt Beter on November 17, 2007, 02:29:10Het blijft wel met brilletjes. Tegenoffensief nu 1080p en dus de kwaliteit van de cinema vlot in huis haalbaar is.

Lijkt mij thuis prima haalbaar (nu alleen nog een 3d film als bron zien te scoren...), beetje duur alleen.
Ik heb een tijdje terug op de HCC-beurs in Utrecht een stand gezien waar ze met 3d aan het expirimenteren waren. Ze konden met behulp van 2 dlp projectoren hele mooie resultaten bereiken. Ieder beeld van een projector werd dan anders gepolariseerd en met behulp van zo'n brilletje werden de beelden weer uit elkaar gehaald.

Het lijkt mij dat dit ook standaard in een projector ingebouwd moet kunnen worden :).

Ik heb er stiekem al eens aan zitten denken om 2 infocus x1's op de kop te tikken en zelf wat met 3d te gaan expirimenteren ;D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®