High-Def FAQ: Is HDMI 1.3 echt nodig?

Started by muzikant, December 11, 2007, 17:20:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

muzikant

ORIGINAL POST:

High-Def FAQ: Is HDMI 1.3 echt nodig?

Dit is een vertaling van een artikel welke al eerder op High-Def Digest is verschenen: http://www.highdefdigest.com/news/show/High-Def_FAQ/Joshua_Zyber/High-Def_FAQ:_Is_HDMI_1.3_Really_Necessary/853

Commentaar door Joshua Zyber

Ooit was het aansluiten van onze video apparatuur vrij rechtoe rechtaan. We hadden een TV, we hadden een videorecorder, en we hadden een eenvoudige RF coaxiale kabel (het soort die welke je ook gebruikt voor je analoge antenne aansluiting). Een eind van de kabel ging in de videorecorder, het andere eind in de TV, en voila! Dat was alles wat nodig was. Het 'home theater' was klaar voor de start. Ok, de kwaliteit was niet super, maar dit is lang geleden en we wisten eigenlijk niet beter. Zo lang je maar beeld en geluid had kon je niet klagen.

Naarmate consumenten meer ervaring kregen was een van de dingen die ze leerden dat het scheidden van video en audio voordelen kon hebben, en zo gingen we van een enkele coaxiale kabel naar drie RCA kabels: geel voor video, en rood & wit voor audio. Deze levererden een margineel beter plaatje op en stereo geluid. Als je echt high-end was dan had je misschien een S-VHS videorecorder of laserdisc speler met een superdeluxe (op dat moment) S-video kabel. S-video deed nog een stap verder op het vlak het scheidden van signalen (echter nog steeds in 1 kabel) door het video signaal in individuele helderheid en kleurdelen te splitsen en deze aan de kant van de TV weer te combineren. Laserdisc gaf ons ook de eerste digitale audio connecties, in de vorm van de nu gebruikelijke digitale coax of Toslink optische kabels.

DVD bracht ons het summum voor thuisweergave van analoge video signalen door gebruik te maken van Component Video, welke het beeld in drie aparte stromen splitst: een voor lumen (de kleurloze basis van het beeld, weergegeven door de groene of 'Y' kabel) en twee voor kleur (de blauwe 'Pb' en rode 'Pr'). Door het signaal op deze manier te splitsen biedt Component Video een grotere bandbreedte om in ieder van die secties meer informatie door te geven, met een scherper beeld en betere kleuren tot gevolg, en dit helpt ook de toevoeging van ongewenste ruis te voorkomen in het uiteindelijke beeld. Het overduidelijke nadeel van al die signaalscheiding is de puinhoop van kabels die de meeste home theater eigenaren achter hun TV hebben liggen.

Naarmate we verder het digitale tijdperk betreden, hoewel Component Video overigens nog steeds ondersteund wordt zelfs in de High Definition omgeving, is er een trend om naar compleet digitale connecties te gaan. DVD startte dit door het gebruikt van DVI en daarna HDMI video kabels, deze laatste is nu de standaard op alle Blu-ray en HD DVD spelers. Er is zelfs sprake van het uitfaseren van de ondersteuning voor Component Video (welke geen ondersteuning biedt voor het doorgeven van de HDCP beveiligingsprotocol welke de filmmaatschappijen willen afdwingen) ten gunste van puur HDMI (die wel HDCP kan), maar dat is helaas nog niet het geval.

Ironisch genoeg, heeft de beweging naar HDMI het circeltje rond gemaakt en sturen we nu weer ons volledig beeld en geluid over een enkele kabel. Maar, verbeteringen op het gebied van digitale compressie en transmissie, geven de mogelijkheid van veel meer informatie inclusief High Definition video en high-resolution audio, in een kleine ruimte zonder achteruitgang van kwaliteit. Dit is, is ons verteld, het best mogelijke scenario voor iedereen. De eindgebruiker krijgt de hoogste kwaliteit in signaal met de minste hoeveelheid benodigde kabel, en de leveranciers van content krijgen de kopieerbeveiliging die ze willen. Iedereen blij, toch? Och, was alles maar zo gemakkelijk.

Het probleem is dat HDMI een standaard in ontwikkeling is die gehaast op de markt is gebracht voordat al zijn essentiele eigenschappen konden worden afgemaakt.




Ten gevolge hiervan zijn we, in de paar jaar dat HDMI producten op de markt zijn, al door verschillende versies van het protocol gegaan. We begonnen met HDMI 1.0, welke de basis specificatie bevatte over hoe beeld en geluid zou worden getransporteerd. HDMI 1.1 voegde de ondersteuning voor het DVD-Audio muziekformaat toe, een omissie die iemand in de eerste versie had gemist. Vervolgens werden HDMI 1.2 en 1.2a uitgebracht welke verbeteringen gaven van belang voor bepaalde PC toepassingen. In realiteit, voor het kijken van High Definition films op het HD DVD of Blu-ray formaat, maakt het niet uit welke van deze 4 HDMI versies je hebt, en tot hier toe hoefden consumenten zich dan ook geen zorgen te maken over het kopen van apparatuur met de juiste HDMI formaat. Ze kunnen allemaal evengoed HD video doorgeven, en kunnen allemaal high-resolution audio doorgeven wanneer deze in multi-channel PCM is gecodeerd door de speler (meer daarover hieronder).

Helaas, ieder gevoel van een stabiele veilige situatie die we mochten hebben heeft een flinke deuk gekregen met het uitkomen van HDMI 1.3 (en zijn opvolgers 1.3a en binnenkort 1.3b), de eerste significante revisies van de specificaties van de kabel. HDMI 1.3 voegt de ondersteuning toe voor mogelijkheden die theoretisch van belang kunnen zijn of ervaring van het film kijken kunnen verhogen. Dientengevolge hebben electronica en kabelfabrikanten de pers overstelpt met publiciteit rondom de voordelen van het product en er vooral op aandringend dat ieder nieuw apparaat HDMI 1.3 moet hebben om up-to-date te zijn. Alles minder dan dat is direct achterhaald. Dit heeft tot gevolg gehad dat een hoop consumenten hebben gewacht met de aanschaf van Blu-ray of HD DVD apparatuur totdat ze zeker weten dat alle volledig HDMI 1.3 ondersteund. En velen die wel al apparatuur hebben gekocht vragen ze zich af of ze binnenkort weer moeten upgraden (op dit moment zijn er slechts een handvol spelers 1.3 geschikt). Zo ongeveer iedereen is in verwarrend of onjuist geinformeerd over wat HDMI 1.3 nu echt doet en te bieden heeft voor HD DVD en Blu-ray kijkers.

Voordat we verder gaan wil ik nog even de nadruk leggen op iets wat ik hierboven zei. HDMI 1.3 voegt de ondersteuning toe voor verschillende nieuwe kenmerken. HDMI 1.3 op zichzelf brengt deze kenmerken niet. In feite, biedt het totaal geen kenmerken. HDMI is niks meer dan een manier van twee apparaten met elkaar verbinden. Een HDMI kabel is niet meer dan een manier om data te transporteren van een bron naar een ontvanger, en niks meer. Voor het geval dit helpt, stel het je voor als een olie pijpleiding van een bron naar de rafinaderij. De pijp zelf maakt niet de olie en rafineert het niet in benzine; het transporteert het gewoon van het ene eind naar het andere eind. Op die manier is HDMI 1.3 een grotere pijp dan de vorige versies. Om gebruik te kunnen maken van die nieuwe mogelijkheden die we met HDMI 1.3 krijgen, moeten deze zowel bij het bron apparaat en het ontvangst apparaat actief zijn, waarbij beiden een HDMI 1.3 transport circuit moeten hebben (net zoals ieder apparaat waar het signaal doorheen gaat, zoals switchers, splitters of video processors).

En dat is wat het moeilijk maakt.

Laten we maar eens kijken welke nieuwe mogelijkheden HDMI 1.3 biedt, tenminste diegene die potentieel relevant zijn voor HD DVD en Blu-ray consumenten. The volgende punten die worden behandeld zijn direct afkomstig van de officiele HDMI web site:


•Hogere snelheid: Hoewel alle vorige versies van HDMI meer dan genoeg bandbreedte hebben om alle huidige HDTV formaten te ondersteunen, verhoogt HDMI 1.3 zijn enkel-links bandbreedte tot 340 Mhz (10.2 Gbps) om alle toekomstige vraag van HD weergevers te ondersteunen, zoals hogere resolutie, Deep Color en hogere frame rates. Additioneel is er in de HDMI 1.3 specificatie de technische basis ingebouwd for significant hogere snelheden in toekomstige HDMI versies.

Een hogere data snelheid kan zeker van belang zijn voor computer toepassingen, maar heeft weinig toegevoegde waarde voor Blu-ray of HD DVD. Alle vorige versies hebben al probleemloos meer dan genoeg bandbreedte voor 1080p High Definition video samen met uncompressed multi-channel PCM audio. Voor home theater toepassingen is er hier geen toegevoegde waarde.


•Deep Color: HDMI 1.3 ondersteunt 10-bit, 12-bit en 16-bit (RGB of YCbCr) kleurdieptes, ten opzichte van de 8-bit diepte in de vorige versies van de HDMI specificatie, voor overweldigende weergaven van meer dan 1 miljard kleuren met ongekend detail.
•Bredere kleurruimte: HDMI 1.3 voegt de ondersteuning to voor "x.v.Color" (wat de consumentennaam is voor de IEC 61966-2-4 xvYCC kleurstandaard), welke de huidige grenzen op kleurruimte opheft en de weergever in staat stelt iedere kleur die zichtbaar is voor het menselijk oog weer te geven.

Dat is iets was indrukwekkend klinkt. Wie wil er nu geen grotere kleurenrange in zijn HD video, zeker wanneer deze wordt aangeprezen met een sexy naam als 'Deep Color' die miljarden nieuwe kleurschakeringen levert, meer dan dat het menselijk oog kan bevatten. Wow, dat moet wel geweldig zijn! Je vraagt je dan wel af wat het nut van al die kleuren is als het al onmogelijk is voor het menselijk oog om ze allemaal te zien, maar laten we niet gaan zeuren over semantiek.

Ja, zo geweldig als een High Definition beeld nu is, af en toe treedt toch een compressie fout op in het Blu-ray of HD DVD beeld door de bandbreedte beperking. Dit is iets wat Deep Color, of de minder spectaculair genaamde xvYCC standaarden kunnen verbeteren door de overgangen tussen kleuren soepeler te laten verlopen door een grotere range van kleuren die er tussenin liggen. Een waardige upgrade, echter hier is het probleem: Zowel HD DVD en Blu-ray ondersteunen geen xvYCC of Deep Color, en zullen dat ook nooit doen. Deze mogelijkheden zijn buiten de grenzen van de specificaties van beide media.

Om het verhaal nog wat vager te maken maken beide kampen, zowel HD DVD en Blu-ray, reclame voor Deep Color op hun higher-end apparatuur, zoals het recente persbericht van Toshiba welke verklaard dat de aangekondigde "top-of-the-line HD-A35 voegt ondersteuning toe voor Deep Color via HDMI, om zodoende weergevers welke dit ondersteunen geweldige beeldkwaliteit te laten leveren - tonen van miljoenen mogelijk kleuren tot miljarden mogelijke kleuren."

Meldt die aankondiging niet rechttoe rechtaan dat de HD-A35 speler Deep Color biedt? Het lijkt er wel op, maar de woorden zijn misleidend. Hoewel de speler zelf Deep Color 'ondersteunt', moet om Deep Color te laten werken het geactiveerd worden in de speler (mogelijk), geactiveerd in de televisie (mogelijk), en moet de disc worden voorzien van al die miljarden kleuren. Dat laatste is het probleem. The video codering op HD DVD discs (en Blu-ray ook) is gelimiteerd tot 8-bit kleur. En de studio archief masters trouwens ook. Als een filmmaatschappij zijn nieuwe discs van 16-bit Deep Color zou voorzien, zouden deze volledig incompatible zijn met het gros van de bestaande spelers, en ze onafspeelbaar maken. Een dergelijke disc zou moeten worden uitgebracht als een compleet nieuw Deep Color HD DVD of Deep Color Blu-ray formaat, welke duidelijk te onderscheiden moet zijn van het reguliere HD DVD en Blu-ray formaat, welke apart uitgebracht zullen moeten worden. Een marketing nachtmerrie! En voor welke winst? Op zijn best zou je een nauwelijks zichtbare verbetering krijgen in de kleuren. Ja, vanuit een videofiel perspectief is iedere verbetering, hoe klein ook, welkom. Persoonlijk zou ik het graag zien gebeuren. Idealiter zouden beide formaten moeten zijn ontworpen met Deep Color direct vanaf het begin, maar dat is niet gebeurd en voor beide formaten is het nu te laat om het nog toe te voegen. Om dat te toen zou bedrijftechnisch geen enkele waarde hebben. Sorry, dat gaat niet gebeuren.

Om een lang verhaal kort te maken, ook al heb je een nieuwe HDTV die deze miljarden kleren kan weergeven (de meeste kunnen dat niet), en zelfs als je HDMI 1.3 connecties aan beide kanten hebt en bij alle apparatuur ertussen, krijg je deze kleuren simpelweg niet van een Blu-ray of HD DVD bron. Misschien bij een ander soort apparaat (zoals een HD camera of computer spel) of een of ander toekomstig filmformaat, maar niet van HD DVD of Blu-ray. Als je in de markt bent voor de aankoop van een nieuwe HDTV kan het,  in het kader van voorbereid op de toekomst, een goed idee zijn als je zorgt dat die support heeft voor HDMI 1.3 en Deep Color, maar in de huidige tijd zijn ze niet noodzakelijk.


•Lip Sync: Omdat consumenten apparatuur meer en meer gebruik maken van complexe digitale verwerking om de geluidskwaliteit en detail te verbeteren is het synchroniseren van beeld en geluid een steeds grotere uitdaging geworden en vereisen mogelijk complexe aanpassingen door de eindgebruiker. HDMI 1.3 beschikt over automatische audio synching eigenschappen die apparatuur in staat stelt deze synchronisatie automatisch en nauwkeurig uit te voeren.

Betere lip sync correctie is een eigenschap die ik graag zie, dit is namelijk een probleem dat ik nog regelmatig zie optreden. Wederom is het echter een functie die zowel bij de bron als de weergevern moet zijn ingebouwd. Zover ik weet, is het nog niet geactiveerd in consumenten apparatuur. Is het nuttig voor de toekomst? Ik hoop het. Is het het waard om daarvoor de aankoop van een Blu-ray of HD DVD speler uit te stellen voor een jaar voordat we deze functie zien? Ik denk het niet, zeker gezien het feit je dan ook een nieuwe TV of audio Receiver op hetzelfde moment moet kopen om er gebruik van te kunnen maken. En ik kan mij voorstellen dat dat iets is wat een hoop mensen niet willen.


•Nieuwe HD lossless audio formaten: In toevoeging op de huidige HDMI mogelijkheden om high-bandwith uncompressed digitale audio en alle huidige beschikbare formaten (zoals Dolby Digital en DTS) te ondersteunen, biedt HDMI 1.3 ondersteuning voor nieuwe lossless compressed digitale audio formaten zoals Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio

Waarschijnlijk het meest verwarrende aspect van HDMI 1.3 is zijn ondersteuning voor high-resolution audio formaten zoals Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, en DTS-HD, die allen meer bandbreedte vereisen (en kopieerbeveiliging) dan dat worden getransporteerd over de oude digitale coax en Toslink optische audio verbindingen die voldoende waren voor Standard-Def DVD. Als je van een van zulke kabels gebruik maakt zal de HD DVD of Blu-ray speler het DD+, TrueHD of DTS-HD signaal terugconverteren naar standaard Dolby Digital of DTS kwaliteit. Om volledig van de high-resolution kwaliteit van deze formaten te kunnen gebruik maken moet de speler via HDMI of analoog zijn aangesloten. Voor dit artikel ligt de focus natuurlijk op HDMI.

Toen ik er voor ging zitten om een gedetaileerde beschrijving te geven van hoe er met de audio formaten wordt omgegaan op Blu-ray en HD DVD realiseerde ik mij dat ik de situatie nooit zo goed zou kunnen samenvatten als dat Sanjay Durani het al op AVSForum heeft gedaan, waarvan hier een kopie:


Eerst wat terminologie. Zowel Dolby en DTS hebben beide nieuwe audioformaten uitgebracht. De lossy versies zijn DD+ (Dolby Digital Plus) en DTS-HD (High Definition). The lossless formaten zijn Dolby TrueHD en DTS-HD MA (Master Audio).

Zie Dolby TrueHD en DTS-HD MA als het zippen van een computerbestand om het winnen van diskruimte. Er wordt geen data weggelaten, maar puur efficienter opgeslagen om minder oplsagruimte nodig te hebben. Wanneer je het bestand weer uitpakt is de volledige 100% van de data weer aanwezig, een bit-voor-bit exacte kopie van het origineel.

Als je een gezipped document hebt dat je wilt versturen op een disk, dan heb je twee mogelijkheden. Je kan het zelf uitpakken en dan op de disc plaatsen. Of je kan het zip bestand op de disk zetten (wat een stuk minder ruimte op de disk inneemt) en de ontvanger kan het dan uitpakken op zijn computer. Hoe je het ook doet, in beide gevallen krijg je als ontvanger hetzelfde document.

Op dezelfde manier geldt dat het decoderen van een soundtrack in de speler of de receiver exact hetzelfde resultaat geeft. Het is niet zo alsof high-end receivers een speciale geheime versie van TrueHD decodering hebben die goedkope spelers niet kunnen gebruiken. Het is puur het decoderen van het formaat. Als bepaalde data een aanduiding heeft dat het in de linker front speaker thuishoort dan zal een dure receiver die data niet op een of andere manier 'meer' in de linker front speaker plaatsen dan decodering in de goedkoopste speler van de wereld zal doen.

Als je weer terug gaat naar de zipped document vergelijking. Als je iets wilt veranderen in het document, een aanpassing, spelfouten verbeteren of herformateren, dan moet je het document eerst uitpakken. Je kan het document niet wijzigen terwijl het ingepakt is.

Op dezelfde manier moet een Receiver om zijn werk met de soundtrack te kunnen doen, zoals o.a. D/A conversie, de soundtrack in uncompressed PCM moeten zijn. Het is zo dat wanneer je een DD of DTS bitstream naar je processor stuurt, de receiver eerst de soundtrack naar PCM omzet. Pas daarna kant het dingen zoals bass management, tijd alignment e.d. toepassen.

Soundtracks op HD DVD (en uiteindlijk ook op Blu-ray wanneer deze interactief wordt) werken heel anders dan dat ze doen op DVD. Met de huidige DVDs heb je een aparte soundtracks nodig andere talen en/of commentaar tracks. Dit is eigenlijk een redelijke verspilling van diskruimte.

Op HD DVD kunnen soundtracks in 'Advanced' mode worden gecodeerd, welke je de mogelijkheid geeft om meerdere content stomen in real time te laten mixen. Je hebt geen nieuwe soundtrack voor vreemde talen nodig. Je wisselt gewoon het engelse center kanaal stroom voor eentje met de andere taal. Je hebt geen nieuwe soundtrack nodig voor het commentaar. Je verlaagt gewoon het nivo van de hoofd soundtrack en mixed het commentaar stroom er in. Hetzelfde voor dingen zoals geluid van knoppen en andere interactieve kenmerken, zoals picture-in-picture.

Net zoals het nodig is om een document te kunnen wijzigen je het eerst moet uitpakken, moet voor het live-mixen van de soundtrack deze ook eerst in PCM gecodeerd worden. Dit is de reden waarom dit in de speler moet gebeuren. Niet alle opties worden naar je Receiver gestuurd, enkel een soundtrack. Je kiest wat je wilt horen, dit wordt in de speler gemixt en deze mix wordt naar de Receiver gestuurd.

Op dit moment ondersteund HDMI het transport van 8 kanalen van 96/24 PCM  (meer dan genoeg resolutie voor iedere soundtrack), maar ondersteund niet het oversturen van de nieuwe audioformaten in zijn eigen formaat. Met de komst van HDMI 1.3 wordt het wel mogelijk deze audioformaten in hun eigen vorm over HDMI te transporteren, maar alleen als ze in 'Basic' mode op de disk zijn gezet (geen interactiviteit). Als de soundtrack in Advanced mode op de disk is gezet dan kan die niet ongecodeerd overgestuurd worden, het is dan verplicht om eerst de mix in de speler te maken.

Tot nu toe zijn alle HD DVD soundtracks in Advanced mode op de disks gezet. Dit betekent dat er niks veranders op het moment dat er nieuwe Receivers op de markt komen. Ondanks de ondersteuning van HDMI 1.3 moet de decodering dan nog steeds in de speler plaatsvinden.

Op dit moment zijn Blu-ray disks in Basic mode opgebouwd, aangezien ze nog geen interactiviteit hebben. Zodra BC Java werkt zullen ze ook in Advanced mode worden opgebouwd. Wat gaan Receivers op dat moment doen? Enkel die BD disks decoderen die zijn uitgebracht voordat interactiviteit werd toegevoegd? En de kans is groot dat de meeste titels dan overigens toch opnieuw worden uitgebracht.

Persoonlijk ben ik blij dat de decoding naar de speler is verplaatst. I wou dat het altijd zo was geweest. Aangezien de Receivers uiteindelijk de data toch in PCM formaat moeten hebben zou dat het formaat moeten zijn hoe spelers het aan de Receivers aanleveren (onafhankelijk van het formaat waarmee het op disk staat). Zoals al eerder gezegd, op het moment dat nieuwe audioformaten uitkomen moet je dan een nieuwe speler kopen. Maar zolang spelers hun audio in PCM formaat naar de Receiver sturen blijven die altijd compatible met alles wat er in de toekomst nog uitkomt. Hoe elegant zou dat zijn!



[Bijgewerkte Audio Nieuws (14 November 2007): Sinds dit artikel was geschreven, heeft Toshiba een firmware upgrade uitgebracht voor zijn HD-XA2, HD-XE1 en HD-A35 HD DVD speler die de mogelijkheid voor "Direct Digital Audio Mode" toevoegt. Deze functie werkt als een workaround voor de Advanced mode bitstroom beperkingen. Wanneer dit geactiveerd is stuurt de speler de ruwe bitstromen voor elke van de nieuwe audioformaten direct naar de Reciever, zelfs voor Advanced disks. Echter zal het alleen de movie soundtrack oversturen, geen additionele dingen zoals menu geluiden en Picture-in-Picture geluid. De aangekondigde Onkyo DV-HD805 HD DVD speler zal deze functie ook hebben. Sommige recente Blu-ray spelers zoals de Samsung BD-P1400 en de Panasonic DMP-BD30 hebben vergelijkbare functies.]

Concluderend, wat biedt HDMI 1.3 voor HD DVD of Blu-ray consumentent wat ze nog niet hadden met een vorige versie van HDMI? Om eerlijk te zijn, niet veel. 1.3 biedt de mogelijkheid om kleurranges over te sturen die niet eens bestaan op de bron, en biedt de mogelijkheid tot het oversturen van geluidsformaten die beter eerst in de speler kunnen worden gedecodeerd, waarna ze als PCM over iedere versie van HDMI overgestuurd kunnen worden. Om eerlijk te zijn is de enige echte innovatie die we gekregen hebben met HDMI 1.3 de verbeterde lip sync correctie mogelijkheid, en daarvoor is er nog geen enkele indicatie of en wanneer dat geimplementeerd wordt.

Als je op dit moment een nieuwe HDTV of A/V Receiver koopt en je wilt echt future-proof zijn, dan kan het geen kwaad om te controleren of ze HDMI 1.3 ondersteunen, maar geen zorgen als ze dat niet ondersteunen. Op dit moment geldt voor alle logische toepassingen dat iedere versie van HDMI uitstekend geschikt voor het transporteren van het beste dat Blu-ray of HD DVD te bieden heeft. Helaas is HDMI 1.3 meer hype dan inhoud.





-------------
eerste reactie


Dank u,dit is gewoon prachtig en verhelderend.

PjotrrrNL

Mooi stukje, deep colour is inderdaad alleen interessant voor de hobbyist met een HD videocamera....

Robbo

Verplicht leesvoer !

Zeker een sticky waard  8)

hifiman

Olie raffineren in gas  ??? Zal wel een vertaalvergissinkje zijn  ;D

Raphie

schrijver probeert uit te leggen dat 1.xx revisies elkaar alleen maar verschillen in implementatie en protocol, niet in form-factor. Is inderdaad een beetje vage metafoor ;D
JBL PRX Power!

joostpolletje

KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

BWzes03

Quote from: Audioloog on December 12, 2007, 10:01:22
Olie raffineren in gas  ??? Zal wel een vertaalvergissinkje zijn  ;D

yep., is Amerikaans ...  ::) ::)

gas == benzine
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling, deep color heeft vooral te maken met het aantal stapjes per kleur voor bewerkingen en uitvoer, daarmee de smoothness van de gradiants.

8 bits heeft 256 stapjes per kleur
12 bits heeft 4096 stapjes per kleur
14 bits heeft 16384 stapjes per kleur
16 bits heeft 65536 stapjes (281 trillioen schakeringen)

Mensen gaan de fout in door dit kleuren te noemen en denken daardoor dat het geen zin heeft omdat er genoeg kleuren aanwezig zijn in 8 bits, ECHTER de grote valkuil is dat je het moet zien als schakeringen maw de stapjes.
Denk bv aan een fading graduate in bv finding nemo, je ziet daar grote newton achtige ringen optreden bij 8 bits, bij 16 bits is dat volledig weg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 11, 2008, 08:54:03
Denk bv aan een fading graduate in bv finding nemo, je ziet daar grote newton achtige ringen optreden bij 8 bits, bij 16 bits is dat volledig weg.
Is het wel gemaakt in meer dan 8 bit ?

Sol

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 11, 2008, 08:54:03
Even als aanvulling, deep color heeft vooral te maken met het aantal stapjes per kleur voor bewerkingen en uitvoer, daarmee de smoothness van de gradiants.

8 bits heeft 256 stapjes per kleur
12 bits heeft 4096 stapjes per kleur
14 bits heeft 16384 stapjes per kleur
16 bits heeft 65536 stapjes (281 trillioen schakeringen)

Mensen gaan de fout in door dit kleuren te noemen en denken daardoor dat het geen zin heeft omdat er genoeg kleuren aanwezig zijn in 8 bits, ECHTER de grote valkuil is dat je het moet zien als schakeringen maw de stapjes.
Denk bv aan een fading graduate in bv finding nemo, je ziet daar grote newton achtige ringen optreden bij 8 bits, bij 16 bits is dat volledig weg.

Erg interessant. Bedankt voor de opheldering, Frank!
Ik had op bepaalde momenten ook het idee dat bepaalde dingen door elkaar gehaald werden.
Maar zoals jaco al zegt, hoe zit dat dan van de studio af? Hoeveel bits kleurgradiatie gebruiken die?
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

roland p

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 11, 2008, 08:54:03Denk bv aan een fading graduate in bv finding nemo, je ziet daar grote newton achtige ringen optreden bij 8 bits, bij 16 bits is dat volledig weg.
Als ik het goed begrijp, zegt het dus meer over hoe een apparaat intern met de kleuren omgaat? Het lijkt mij dat als er veel processing is, dat je dan baat hebt bij een hoge kleurdiepte zodat je geen last krijgt van afrondingsfouten etc. Eigenlijk begint dat dan al bij component>rgb. toch?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

jaco

Het is wel goed als de bewerkingsstappen in meer dan 8 bit per kleur worden gedaan natuurlijk. Als je in 8 bit gaat bewerken is 1 of 2 bit verlies snel dramtisch. Ik neem ook aan dat dat gedaan wordt in de mastering studio's. Volgens mij werken chips als de Gennum VXP etc. ook al met 10 bit intern.

J.A.F._Doorhof

Precies.
De bron is 8 bits daar is niets aan te doen.
ECHTER je kijkt eigenlijk nooit naar de bron.

Je kijkt naar een interpretatie van de bron door de display.

Zie als het colormanagment van een monitor.
Veel mensen denken dat het gaat om RGB waardes die worden vergeleken met de RGB waardes van de monitor en dat er dan een soort van lookup table is.

De waarheid is dat er RGB in gaat, dit word naar LAB omgezet en die LAB waardes moeten weer door de display in de correcte RGB waardes worden omgezet.

Als een bron dus 8 bits is, en door een 8 bits display word weergegeven ben je in een world full of pain.
Als de bron 8 bits is en de omzetting gebeurt naar een 16 bits display zie je enorme vooruitgangen.
Daarom zie je ook bij het gebruik van scalers zoals de CII (als voorbeeld) een flinke vooruitgang juist in de graduates.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ed-S

Zoals ik het momenteel heb gelezen heb ik eruit gehaald dat HDMI 1.3 wel handig is om op te letten bij de aanschaf (nieuw of 2de hans)receiver, MAAR het is naar mijn idee absoluut overbodig dat de receiver (nieuwe) of welk formaat geluid dan ook te decoderen.

Dit vind ik persoonlijk wel een goede ontwikkeling, daar ik dan een iets meer future proof receiver kan aanschaffen en hier meer geld aan kan/wil spanderen.

Wat ze dan uiteraard wel weer doen is de spelers welke al de formaten kunnen decoderen een stuk duurder maken t.o.v. de goedkopere spelers, b.v. de nieuwe lijn van sony die binnenkort uitkomt in de vorm van de 350 en 550.





Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

Led

#14
Goed verhaal, thanks !
Maar Frank, bedoel je niet "gradients" ipv "graduates" ?

hdnoob

Quote from: muzikant on December 11, 2007, 17:20:18
•Lip Sync: Omdat consumenten apparatuur meer en meer gebruik maken van complexe digitale verwerking om de geluidskwaliteit en detail te verbeteren is het synchroniseren van beeld en geluid een steeds grotere uitdaging geworden en vereisen mogelijk complexe aanpassingen door de eindgebruiker. HDMI 1.3 beschikt over automatische audio synching eigenschappen die apparatuur in staat stelt deze synchronisatie automatisch en nauwkeurig uit te voeren.

Betere lip sync correctie is een eigenschap die ik graag zie, dit is namelijk een probleem dat ik nog regelmatig zie optreden. Wederom is het echter een functie die zowel bij de bron als de weergevern moet zijn ingebouwd. Zover ik weet, is het nog niet geactiveerd in consumenten apparatuur. Is het nuttig voor de toekomst? Ik hoop het. Is het het waard om daarvoor de aankoop van een Blu-ray of HD DVD speler uit te stellen voor een jaar voordat we deze functie zien? Ik denk het niet, zeker gezien het feit je dan ook een nieuwe TV of audio Receiver op hetzelfde moment moet kopen om er gebruik van te kunnen maken. En ik kan mij voorstellen dat dat iets is wat een hoop mensen niet willen.

Hoe staat het hier nu mee in 2014? Dit lijkt me echt een nuttige feature.