Comfomaat? Aardlekschakelaar?

Gestart door reMC, december 10, 2007, 14:22:13

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Kan iemand mij vertellen wat een comfomaat precies is? Ik ben op zoek naar een aardlekschakelaar van ABB HAF en als ik op die naam plus 0903-831 (staat op de aardlekschakelaars die ik reeds heb) Google, krijg ik dus confomaten van ABB te zien... Wat zijn het ???

Is het overigens toegestaan om een ander merk aardlekschakelaar (of confomaat ::)) dan er reeds in de meterkast zit te plaatsen?

Geen paniek, ik laat het doen ;)

Raphie

Is er écht niks anders meer in je woning te tweaken? haal eerst je aarde eens los, hoor je uberhaupt verschil?
JBL PRX Power!

reMC

Citaat van: Raphie op december 10, 2007, 14:25:25
Is er écht niks anders meer in je woning te tweaken? haal eerst je aarde eens los, hoor je uberhaupt verschil?

;D De aardlekschakelaar heeft niets met tweaken te maken. Het toevoegen van een AHP wel en daar heb ik een nieuwe aardlekschakelaar voor nodig: de andere zijn reeds 'vol' (4 groepen aangesloten).

reMC

Ik wil overigens deze aanschaffen. Dit lijkt verreweg de goedkoopste en ik mag toch aannemen dat deze niet minder veilig is dan een exemplaar van €200 (zie ook dit eerdere topic van mij). Daar laat ik overigens een andere zien (Holec) maar de ABB waar ik net naar link is van hetzelfde merk als de rest van mijn elektrakast, wel zo netjes.

Ik wil alleen nog zeker weten of deze ABB wel klasse A is (moet bijna wel).

Raphie

ABB zit in zo'n 60% van de europese huishoudens, dus dat zit wel goed ;)
JBL PRX Power!

reMC

Zijn er dan ook elektriciens op dit forum die van deze aardlekschakelaar weten of deze 'clickable' is op een rails van waaruit 'ie direct wordt gevoed (en dus niet meer met een kabel gevoed hoeft te worden)?

Rowdy

De door jou gegeven aardlekschakelaar is de F202 en deze is niet 'clickable'. Deze zal je moeten aansluiten met min. 6qmm of kammetjesrail aan de onderzijde. Zorg wel dat je een nieuw hebt, want tussen 2003 en 2005 waren er problemen (productiefout) met aardlekschakelaars van ABB met als typenr F20x, F36x en F37x. De x staat voor 2 of 4 (2 of 4 polig). Deze aardlekschakelaars gingen niet of te laat uitklappen als ze wel zou moeten. Welke type aardlekschakelaar 'clickable' is weet ik niet. Met de FH202 zijn geen problemen.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

reMC

Citaat van: Rowdy op december 10, 2007, 17:31:18
De door jou gegeven aardlekschakelaar is de F202 en deze is niet 'clickable'.

Ok, bedankt.

Citaat van: Rowdy op december 10, 2007, 17:31:18Deze zal je moeten aansluiten met min. 6qmm

Mag dat zowel harde kern als litze zijn?

Citaat van: Rowdy op december 10, 2007, 17:31:18Zorg wel dat je een nieuw hebt, want tussen 2003 en 2005 waren er problemen (productiefout) met aardlekschakelaars van ABB met als typenr F20x, F36x en F37x. De x staat voor 2 of 4 (2 of 4 polig). Deze aardlekschakelaars gingen niet of te laat uitklappen als ze wel zou moeten.

Goed om te weten :o

Citaat van: Rowdy op december 10, 2007, 17:31:18Met de FH202 zijn geen problemen.

Ook duurder, maar betrouwbaarheid is het belangrijkste natuurlijk.

reMC

Heb jij overigens suggesties voor goede maar betaalbare aardlekschakelaars, Rowdy? Ik ben nu toch een beetje huiverig voor de F20x, die ik eigenlijk wilde aanschaffen :-\

Rowdy

De bedrading kan 6qmm VD-draad (bruin en blauw) zijn of 6qmm VDS (S staat voor soepel, maar dan moet je wel adereindhulsjes gebruiken).

De modellen van mijn vorige post hebben nu geen problemen meer, het is puur tussen 2003 en 2005. Het is zelfs bij Radar op de televisie geweest. Je zou de FH202 kunnen gebruiken, wat ze kosten weet ik niet.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

reMC

Bedankt Rowdy. Ik heb de F202 besteld bij Conrad! Ik mag twee jaar later toch aannemen dat de foute productiemodellen niet meer in de winkels liggen... Fijn als ik 'm binnen heb, kan ik door met mijn audiogroep!

reMC

Intussen ook een mail gekregen van ABB. Het komt er op neer dat er 'uiteraard' met de huidige modellen niets aan de hand is. ;)