Huize Dirc

Started by Dirc, December 10, 2007, 09:30:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

the limp man

Welke bron gebruik je? dat heb ik even gemist.

Dirc

Even Update-je m.b.t. het huis.

Aangezien ik precies in een ongunstige periode zit om het huis te kopen zijn er aardig wat spanningen:
-Het huis is in principe te duur om met mijn (starters)salaris te kopen
-Ik krijg in juni/juli opslag
-Mijn vriendin gaat in juni/juli full time werken
-Mijn vriendin heeft een bijbaan met laag contract maar veel uren. Voor ene bank tellen enkel contr. uren
-Het huis komt 31 maart vrij

Met andere worden balen dus. Was het september geweest hadden we het makkelijk kunnen betalen.

Maar......mijn werkgever was zo aardig om een verklaring af te leggen dat ik in juni in salaris omhoog ga. Dit betekent dat ik een bepaalde grens overstijg qua jaarsalaris, waardoor de bank wat 'guller' is.
Ik wacht nu de papieren af en hoop dat de bank hiermee akkoord gaat.

Zo ja, dan hebben Jessica en ik 31 maart een huis, zo nee dan hebben we hele dikke pech!
Spannend dus!

WickedGame

Quote from: Dirc on January 24, 2008, 10:37:07
Even Update-je m.b.t. het huis.

Aangezien ik precies in een ongunstige periode zit om het huis te kopen zijn er aardig wat spanningen:
-Het huis is in principe te duur om met mijn (starters)salaris te kopen
-Ik krijg in juni/juli opslag
-Mijn vriendin gaat in juni/juli full time werken
-Mijn vriendin heeft een bijbaan met laag contract maar veel uren. Voor ene bank tellen enkel contr. uren
-Het huis komt 31 maart vrij

Met andere worden balen dus. Was het september geweest hadden we het makkelijk kunnen betalen.

Maar......mijn werkgever was zo aardig om een verklaring af te leggen dat ik in juni in salaris omhoog ga. Dit betekent dat ik een bepaalde grens overstijg qua jaarsalaris, waardoor de bank wat 'guller' is.
Ik wacht nu de papieren af en hoop dat de bank hiermee akkoord gaat.

Zo ja, dan hebben Jessica en ik 31 maart een huis, zo nee dan hebben we hele dikke pech!
Spannend dus!

Wat voor achtergrond heb je qua opleiding? Aangezien je nog jong bent zijn er wel wat hypotheken die nog wel mogelijk kunnen zijn. Zelf ben ik getoetst op o.a. natuurlijk salaris maar ook naar groeipotentieel gezien mijn opleiding/achtergrond en branche waar ik nu werkzaam ben.

Daardoor kreeg ik het gewenste bedrag wel los. Mocht je een HBO of Univeritaire opleiding hebben genoten en ook afgerond dan raad ik je aan om eens te gaan babbelen met Hypotheekcentrum voor Academici (http://www.hypotheekcentrum.nl). Dit is een onderneming die onder de vlag van Acadium Bastion draait en mij een perfect en passend advies hebben gegeven. Uiteindelijk kwam er een uiterst scherpe hypotheek uit die ondergebracht is bij Westland Utrecht (onderdeel ING).

Dirc

Hey,

Ik heb gesproken met Acadium bastion, deze gaven mij in eerst instantie een lage hypotheek
Daarnaast ben ik nu in onderhandelingen met Academica.

Het probleem is dat ik niet een hoge hypotheek nodig heb, maar een bijna onmogelijke.
Om even de getallen in te treden. Het huis kost 170.000, incl kk is dat 185.000.

Als beginner geen makkelijk bedrag om van een bank los te troggelen.

Ik ben afgestudeerd HBO Informatica, en werk nu in detachering. Zoals je zegt, wordt mijn groei (2de verklaring) meegenomen in t geheel.

WickedGame

Quote from: Dirc on January 24, 2008, 10:51:05
Hey,

Ik heb gesproken met Acadium bastion, deze gaven mij in eerst instantie een lage hypotheek
Daarnaast ben ik nu in onderhandelingen met Academica.

Het probleem is dat ik niet een hoge hypotheek nodig heb, maar een bijna onmogelijke.
Om even de getallen in te treden. Het huis kost 170.000, incl kk is dat 185.000.

Als beginner geen makkelijk bedrag om van een bank los te troggelen.

Ik ben afgestudeerd HBO Informatica, en werk nu in detachering. Zoals je zegt, wordt mijn groei (2de verklaring) meegenomen in t geheel.

Hmm dat bedrag kreeg ik zo los terwijl ik 24 ben, en consultant. Nu weet ik niet wat je salaris is en hoeft ook niet. Maar had 300.000 euro nodig en doe het alleen. Of ze doen nu plots moeilijk omdat ze op de vingers zijn getikt (hele hypotheek markt).

Maar goed weet niet hoe dat nu loopt. Mijn situatie is wel iets anders, betreft bij mij een nieuwsbouwpand en steek 20.000 euro eigen geld erin. Dat kan ze wel over de streep hebben getrokken, want zelfs de Rabobank ging plots naar 280.000 toe. Maar goed je hebt ze al gesproken, ben wel benieuwd wat ze alsnog voor je kunnen doen.

Overigens is een hybride van semi spaar en semi aflossingsvrij wel een goede oplossing. Heb dat nu ook en heb 1/3 spaar en 2/3 aflossingsvrij. Wie weet dat ze daarmee iets kunnen in combo met Westland Utrecht misschien.

Rielplayer

Quote from: Dirc on January 24, 2008, 10:51:05
Hey,

Ik heb gesproken met Acadium bastion, deze gaven mij in eerst instantie een lage hypotheek
Daarnaast ben ik nu in onderhandelingen met Academica.

Het probleem is dat ik niet een hoge hypotheek nodig heb, maar een bijna onmogelijke.
Om even de getallen in te treden. Het huis kost 170.000, incl kk is dat 185.000.

Als beginner geen makkelijk bedrag om van een bank los te troggelen.

Ik ben afgestudeerd HBO Informatica, en werk nu in detachering. Zoals je zegt, wordt mijn groei (2de verklaring) meegenomen in t geheel.

zo hoog is dat toch niet? Of heb ik het helemaal mis. Op 1 salaris? dan is het misschien al wat lastiger.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Dirc

Het is:
-Op 1 salaris
-Ik werk net 6 maanden vast
-Omdat ik in december(salarisverhogingsronde) niet lang genoeg in dienst was zit ik nog op een startsalaris
-Ik wil geen eigen geld inleggen

Het gemiddeld startsalaris kun je zo opzoeken (is geen geheim), maar ik kan je nu vertellen dat mijn groeimogelijkheden zeer goed zijn, waardoor ik iets lager start.

D.w.z. Ik kan in 2 jaar tijd mijn salaris 1,5 maal verhogen.
Daarnaast ben ik een jaartje jonger (23) en momenteel geen consultant maar ontwikkelaar (wil ik niet blijven, ik ga richting consultancy, dan meer 'technisch consultant')

WickedGame

Quote from: Rplayer on January 24, 2008, 10:56:27
zo hoog is dat toch niet? Of heb ik het helemaal mis. Op 1 salaris? dan is het misschien al wat lastiger.

Een bank wil zekerheid, en aangezien ze op 1 salaris max. 4,5 keer bruto inkomen pakken kan het net te kort schieten. Daarnaast is het pand ook van belang voor een bank. Is het pand nog waarde stijgend, of kent het geen groei potentieel meer. Pand moet dus wel wat kunnen opbrengen mochten de bewoners het niet meer kunnen betalen.

Nou ja dit en nog veel meer van dat soort geneuzel gebruikt een bank om zichzelf in te dekken.

WickedGame

Quote from: Dirc on January 24, 2008, 11:01:31
Het is:
-Op 1 salaris
-Ik werk net 6 maanden vast
-Omdat ik in december(salarisverhogingsronde) niet lang genoeg in dienst was zit ik nog op een startsalaris
-Ik wil geen eigen geld inleggen

Het gemiddeld startsalaris kun je zo opzoeken (is geen geheim), maar ik kan je nu vertellen dat mijn groeimogelijkheden zeer goed zijn, waardoor ik iets lager start.

D.w.z. Ik kan in 2 jaar tijd mijn salaris 1,5 maal verhogen.
Daarnaast ben ik een jaartje jonger (23) en momenteel geen consultant maar ontwikkelaar (wil ik niet blijven, ik ga richting consultancy, dan meer 'technisch consultant')

Okay 6 maanden in dienst en formeel gezien dus nog geen vast contract lijkt mij. Dat jaartje jonger zegt niet zoveel natuurlijk. Maar in 2 jaar tijd 1,5 x omhoog is wel heel veel. stel gezien het gemiddelde op 1800 bruto ligt p/m dan zou dat betekenen dan binnen 2 jaar op 2700 b/per maand zit. Is best fors. Maar ja zijn vast bedrijven die het doen.

maar om indicatie te geven wat een consultant verdient, werk 1,5 jaar nu als consultant en verdien 2850,- bruto p/m ex bonus.

Dirc

Ik ben gestart met 2000.

Ik heb wel meteen een vast contract.
Bij een bank is het probleem, als je boven 30.000 per jaar zit, ze ineens guller zijn en 6 maal je salaris geven ipv 5 maal.
Ik kan ieder half jaar max 250 stijgen in beginsel. Nu is 250 onwerkelijk want niemand haalt max. Maar na 1,5 jaar kan ik 1250 max stijgen. Dan mag ik ervan uitgaan dat ik ongeveer de helft MINSTENS opstrijk.

WickedGame

Quote from: Dirc on January 24, 2008, 11:08:22
Ik ben gestart met 2000.

Ik heb wel meteen een vast contract.
Bij een bank is het probleem, als je boven 30.000 per jaar zit, ze ineens guller zijn en 6 maal je salaris geven ipv 5 maal.
Ik kan ieder half jaar max 250 stijgen in beginsel. Nu is 250 onwerkelijk want niemand haalt max. Maar na 1,5 jaar kan ik 1250 max stijgen. Dan mag ik ervan uitgaan dat ik ongeveer de helft MINSTENS opstrijk.

Geen verkeerd scenario als ik het zo lees ;)

Dirc

Quote from: WickedGame on January 24, 2008, 11:10:44
Geen verkeerd scenario als ik het zo lees ;)

Werk nodig?
Dan krijg ik nog eens bonus ook :P

WickedGame

Quote from: Dirc on January 24, 2008, 11:19:54
Werk nodig?
Dan krijg ik nog eens bonus ook :P

;) Nee zit voorlopig wel op mijn plek...

Dirc

#38
!! HUIS GEKOCHT !!

31 maart gaan mijn vriendin en ik samenwonen.
Vanavond gaan we de papieren in orde maken!

WickedGame

Quote from: Dirc on February  7, 2008, 15:23:51
!! HUIS GEKOCHT !!

31 maart gaan mijn vriendin en ik samenwonen.
Vanavond gaan we de papieren in orde maken!

Gefeliciteerd!

Ghosty J

super gefeliciteerd! :)
welke kamer wordt nu je audio hok ? :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Dirc


Fleetwood

pioneer pdp-4280XA + Xtrend 10000
en nog wat andere zooi int kastje... :-)

Stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup

jaco

#44
Quote from: Dirc on January 24, 2008, 11:08:22
Bij een bank is het probleem, als je boven 30.000 per jaar zit, ze ineens guller zijn en 6 maal je salaris geven ipv 5 maal.
Hmm, ik heb andere ervaring, ik kon maar 4 keer mijn salaris aan hypotheek krijgen. Ik vond dat al wat weinig eigenlijk.
En ja ik zit rdelijk boven de 30.000 per jaar gelukkig.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Dirc

Quote from: jaco on February  9, 2008, 15:11:16
Hmm, ik heb andere ervaring, ik kon maar 4 keer mijn salaris aan hypotheek krijgen. Ik vond dat al wat weinig eigenlijk.
En ja ik zit rdelijk boven de 30.000 per jaar gelukkig.

Neem een andere adviseur??? Ik heb nu ruim 6,5-7 maal mijn jaarsalaris.

jaco

Quote from: Dirc on February  9, 2008, 17:48:04
Neem een andere adviseur??? Ik heb nu ruim 6,5-7 maal mijn jaarsalaris.
Ja dat zou dan beter zijn, maar zo veel hoef ik dan gelukkig ook weer niet te lenen om te kunnen wonen, maar beter gezegd, voor 6.5 x mijn jaarslalaris wil ik geen hypotheekrente betalen iedere maand  ;D

Jij gefeliciteerd met je woning in ieder geval.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rob G

6,5 tot 7 keer jouw jaarsalaris??
No offence maar dan ben jij volgens mij degene die een andere adviseur moet zoeken ::) Dat bedrag ligt veel te hoog, misschien heb je nu geen problemen om het op te brengen, maar zodra er ook maar iets in jouw persoonlijke situatie veranderd (ontslag, arbeidsongeschiktheid, stuklopen relatie) zit je al snel in de problemen.

In mijn omgeving heb ik dergelijke discussies vaak gehad, met veel mensen in de makelaardij en het bankwezen, en 5 tot 5,5 is toch echt wel de max om 'veilig' te kunnen lenen.

Verder wel een erg mooie ruimte trouwens, en dat voor niet al te veel geld. Dat zal je bij mij in de buurt (hilversum en omstreken) niet vinden.

Dirc

Je trekt conclusies zonder dat je de omstandigheden weet.
Om even een tipje van de sluier op te lichten:

-Ik heb bij mijn werk de eerste salarisverhogingsronde gemist, omdat ik er nog geen 6 maanden werkte. In juni werk ik er 10 maanden dus krijg ik 10/12 van de max verhoging
-Mijn vriendin studeert dit jaar af en gaat full time werken


Rob G

Die omstandigheden ken ik wel, je hebt ze uitgebreidt beschreven in dit topic.
Die punten van jou kun je juist weer compleet anders voorleggen:

Je werk nog geen 6 maanden bij jouw huidige bedrijf, en dus kun je vrij weinig zinnigs zeggen over jouw baanzekerheid. Een goede reden om juist voorzichtig te zijn met het afgeven van een hypotheek. Leuk dat jouw baas een intentieverklaring afgeeft, maar dit is geen keiharde garantie.

Je rekent nu op het toekomstige salaris van jou vriendin maar gaat nu voor het eerst samenwonen, waardoor je een onstabiele situatie creeert. Ook dat is een goede reden om juist voorzichtig te zijn met het afgeven van een hypotheek.


Het is niet mijn bedoeling om jouw hypotheekkeuze te 'bashen' maar ik zou een dergelijk hoge hypotheek niemand aan durven raden, en dat lees ik tussen de regels door wel terug in jouw posts.