Huize Dirc

Started by Dirc, December 10, 2007, 09:30:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lazybird

Hoi Dirc,

Ik heb een soort gelijk probleem met de aansturing gehad van de B&W 804D. Ik had toen een primaire PRE surround en een eind bak. De B&w kwamen pas bij een bepaald volume tot leven (toch lastig als je avond muziek wil luisteren) na het switchen van versterker klonk het ook op lage volumes goed. Ik zou zeker eerst een andere versterker proberen.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |


Dirc

Zou de mini-x voor mij een uitkomst kunnen zijn of loop ik dan tegen dezelfde problemen aan als met de MD2?

vanzomereng

#1378
Dirc

Met je huidige opstelling, zijn zulke grote speakers not-done en veel potentieel gaat verloren  :(
Deze hebben ruimte nodig en verder wil je ook (je vrouw) uit optische overwegingen, kleinere speakers.
Maar ook kleinere speakers en zuiltjes hebben veelal wat ruimte/lucht om zich heen nodig om tot hun recht te komen.

In jouw situatie bestaat geen perfecte oplossing alleen 1 minst kwade (helaas)  :unsure:

Het is dus zoeken naar speakers die, en klein zijn en geschikt zijn voor plaatsing dicht bij 1 wand.
Ik denk dan aan bijvoorbeeld een Guru Q10 (qua looks, vind ik het zelf 3x niks) maar geluidstechnisch wellicht een oplossing.
Deze lust alleen, wel wat meer vermogen.

Waar aan ik eerder zit te denken, zijn aan kleine slanke, actieve zuiltjes en:
- deze hebben veelal functionaliteiten/instellingen voor plaatsing, dichter bij een wand/hoek
- je kunt je Marantz als bron blijven gebruiken maar deze ook weg doen en je bronnen, direct of via   een "Connect" aansluiten.

Bijvoorbeeld de Nubert Pro 500 of de Dynaudio Xeo6 (deze heeft nu een landelijke actie/korting)

Dimensions Dynaudio Xeo6   (W x H x D):    170 x 854 x 246mm

Tegenwoordig zie je steeds meer merken van dit soort actieve zuiltjes, waar je ook zou kunnen shoppen.
Belangrijkste is waar je op moet letten:
- dat ze een functionaliteit hebben, om dicht bij een wand te plaatsen
- eventueel welke max. bitrate ze kunnen verwerken bij toekomstig gebruik van HI-res bestanden

Voordeel is:
- ze vaak ook nog draadloos aangestuurd kunnen worden
- door de ingebouwde versterkers/DSP e.d. ze een veel volwassener geluid hebben, dan hun afmetingen doen vermoeden
- je met weinig kastjes, een complete installatie kan opbouwen ( less is more  :notify:  )

Betere alternatieven kan ik niet bedenken, tenzij je bereid bent je opstelling/inrichting radicaal aan te passen

https://www.nubert.de/nupro-a-500/p2349/?category=218

https://www.dynaudio.com/home-audio/xeo/xeo-6

https://www.dynaudio.com/home-audio/connect/connect#gallery

Je heb ook duurdere actieve speakers,  die qua qualiteit meer in lijn liggen met de Usher
maar dan moeten er wel wat extra pegels op tafel gelegd worden, bijvoorbeeld de  Focus XD-series
maar ondanks dat deze speakers ook ingesteld kunnen worden voor plaatsing, dichter bij de wand
komen ook zij niet 100% tot hun recht in jouw huidige setting en daarmee, m.i.z.  weggegooid geld.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#1379
.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

boem

Het is hierboven al vaker gezegd, maar wat jij beschrijft voor het geluid kan heel goed komen door interactie met de kamer. Heb je al eens room correctie uitgeprobeerd? Misschien kun je een antimode 2.0 van iemand lenen ofzo, tweede hands kopen kan ook nog wel (stuk goedkoper dan steeds wisselen met luidsprekers).

Ik heb een vrij kleine kamer, met twee monitor speakers maar wat jij beschrijft had ik ook. Met de antimode ertussen voor room correctie was voor mij het grootste probleem opgelost.
Mogelijk punt is wel dat die oplossing redelijk plaatsspecifiek is: op mijn luisterplek is het veel beter, maar aan de andere wand van de kamer niet.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Xander32

#1381
De ts gebruikt al een receiver met dsp en eq, een AM gaat dan weinig nieuws brengen imho.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

evilniek

Begin is met een niet al te dure koptelefoon, dan kun je misschien is horen hoe geluid zonder 'slechte akoestiek' klinkt?

https://darko.audio/2018/01/kih-53-flying-blind/

Ik ben wel een beetje een schaapje hoor, mehehe!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

vanzomereng

Quote from: Xander32 on February  4, 2018, 11:43:42
De ts gebruikt al een receiver met dsp en eq, een AM gaat dan weinig nieuws brengen ihmo.

^^

DSP/EQ zijn bedoeld voor kleine correcties en NIET om veel te grote / beroerd opgestelde speakers
geschikt te maken voor een NIET passende ruimte of waar geen concessies gedaan kunnen worden met de inrichting.
Je kunt weliswaar met DSP/EQ of met Anti-mode wat problemen milderen maar dit niet de juiste weg.

M.i.z. is het ambitie-niveau van Dirc wat te optimistisch geweest in het verleden.
Voor 2.500,- euro waarvoor die Ushers nu weggaan, koop je nimmer speakers terug met vergelijkbare kwaliteitsniveau,
echter deze kwamen voor nog geen 50% tot hun recht.
Nu is het een kwestie van ff omdenken, andere mindset, andere oplossingen.

Dirc,  ook ik ben vroeger in deze valkuil getrapt, door zeer goede maar veel te grote speakers aan te schaffen (Infinity Kappa 90)
uiteindelijk besef je, dat groter, niet altijd beter hoeft te zijn.
 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Dirc

Ach, je komt er pas achter als je ze hebt staan.
En zoals ik omschreef in het Usher topic; ze klinken niet slecht maar ze klinken niet 2000 euro beter dan wat ik had staan.

De vroegere Ushers stonden trouwens in een ander huis.

Dirc

Nu ze toch nog niet verkocht zijn 2 vraagjes:

1. Als ik de rechterspeaker iets mee in de hoek zou zetten, dan zitten we totaal niet meer in het midden. Ze staan dan wel verder uit elkaar. Zou dit problemen geven of oplossen?

2. Iemand in de omgeving Breda die toevallig een stereo bak heeft staan die ik achter mijn Marantz kan proberen? Ik ben benieuwd of het echt zo veel scheelt.

evilniek

Quote from: Dirc on February  8, 2018, 19:14:32
Nu ze toch nog niet verkocht zijn 2 vraagjes:

1. Als ik de rechterspeaker iets mee in de hoek zou zetten, dan zitten we totaal niet meer in het midden. Ze staan dan wel verder uit elkaar. Zou dit problemen geven of oplossen?

2. Iemand in de omgeving Breda die toevallig een stereo bak heeft staan die ik achter mijn Marantz kan proberen? Ik ben benieuwd of het echt zo veel scheelt.

1. Kun je net zo goed een tafelradio neerzetten, kan me niet voorstellen dat een stereoopstelling baat heeft bij asymmetrie, maar proberen kan altijd natuurlijk.
2. Wat scheelt?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Dirc

1. Dat vermoeden had ik zelf ook al
2. Of dit zoveel verbetering geeft in geluid als hier wordt geopperd

evilniek

Quote from: Dirc on February  8, 2018, 19:28:51
1. Dat vermoeden had ik zelf ook al
2. Of dit zoveel verbetering geeft in geluid als hier wordt geopperd


Ik denk dat plaatsing en akoestiek meer gaan doen, maar dat is misschien een flauw antwoord. Ik heb ooit wel een processor & 5 kanaals EV gehad, klinkt misschien een fractie anders, maar verwacht geen wonderen zou ik zeggen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Xander32

De basis voor een genietbaar stereogeluid, is een zoveel mogelijke symmetrische opstelling. Ieder spoortje asymmetrie gaat ten koste van de geluidskwaliteit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dirc

Nja plaatsing is niet veel in te behalen qua mogelijkheden. Helaas.

Sailor Jan

#1391
Een beetje Asymmetrische opstelling kan best een oplossing. De meeste woonkamers zijn ook niet symmetrisch.

Maar waarom ga je gewoon niet verder schuiven met de speakers. Je moet het gewoon proberen en kijken hoe het beter gaat klinken!
Wees lief voor jezelf

Dirc

De Ushers hebben zojuist het fort verlaten  :(. Iemand in België is er in ieder geval zeer blij mee. Daar schijnen ze amper te verkrijgen zijn.

Maar goed, wat nu. Mijn plan is om iets eenvoudigs terug te kopen zodat ik rustig de tijd kan nemen voor een eventueel meer 'high end' optie. Misschien moet mijn versterker er t.z.t. namelijk ook wel aan geloven.

Dus jawel, ik heb ook nagedacht om een Sonos systeem neer te zetten. Maar dan kom je al snel op het punt veel geld voor weinig.
Nu heb ik ook het JBL LSR 305 topic gevolgd hier. De berichten over deze speaker zijn meer dan positief, zeker gezien de prijs.
Wellicht zet ik daar tijdelijk wel een setje van weg.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166516

Nog andere suggesties?

Dirk

set LSR305 aangevuld met een goed ingeregeld sub(je) en je denkt niet meer aan een andere set  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirc

Setje 305's besteld met kabels.
Was totaal 215 euro kwijt. Kun je niet voor sukkelen toch :exclamation:

Subje is voor later.

Exxar

En als je bij de opstelling de luidsprekers wat ruimte geeft van de zij- en achterwand, dan wordt het er alleen maar beter op.

Dirc

Met de 305,s is daar voldoende ruimte voor.
Op dit moment luister ik naar het geluid uit m'n TV :wow:

mijkie

Ik heb ze al een tijdje staan en was ook sceptisch .....

Ze staan er nog steeds [emoji51]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dirc

Ik moet nog een paar mooie stands vinden voor eronder.....

BJF

Ik heb ze op een set Norstone Esse gehad. Niet duur en prima stand. Staan nu niks te doen trouwens, gaan wellicht ook in de verkoop.
NAD M10 V2
Elac FS247