SUBWOOFER dubbele kast

Started by mr TC, December 8, 2007, 22:44:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mr TC

Quote from: fgroen on December 10, 2007, 11:14:36
Vet projektje...  8)

Ik zou zelf denk ik ook een paar keuzen anders gemaakt hebben, maat dat maakt dit projekt er niet minder om. Ik houd wel van deze "bold" aanpak...  8)


Tja keuzes,

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat jij en ook anderen een aantal dingen anders gedaan zou hebben.
Ten eerste denk ik dat het onmogelijk is om zo'n project te maken waar iedereen zich voor de volle 100% in kan vinden.
Ten tweede heb ik dat ook wanneer ik naar andere projecten kijk.

Maar ik kan je verzekeren dat ik bij de keuze van zowel driver, kast constructie en materialen niet over 1 nacht ijs ben gegaan.

Er zijn hier een aantal vrienden van mij bij betrokken die ieder hun eigen kwaliteiten hebben.
Er zijn metingen en experimenten gedaan met de driver, zand en waterglas.
Ook de buren zijn er bij betrokken om te kijken hoeveel (over)last ik hun bezorg.
Ik heb hiermee ook gelijk de drempel verlaagt om mij erover aan te spreken.
Zelfs mijn huiseigenaar is er bij betrokken.
Het moet tenslotte leuk blijven voor iedereen.

En keuzes hebben ook hun geschiedenis, de ervaringen die ik heb op gedaan in de afgelopen 30 jaar.

Ben ik 100% zeker van mijn zaak???

Nee dat ben ik niet, dat kan ook niet.
Ik heb er wel vertrouwen in dat dit project mij weer een stap(je) verder brengt naar het optimaliseren van mijn HT beleving.

En wanneer specifieke aspecten verder gemotiveerd moeten worden wil ik daar graag tijd aan besteden.......maar niet te veel. ;) ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

fgroen

Je slaat de (zelfbouw)spijker precies op z'n kop. Ieder zijn eigen visie, dat maakt het alleen maar interessanter. Als we met z'n allen achter een eenheidsworst zouden aanhollen zou het hier maar een saaie bedoening zijn.

Duss.... verdediging van je keuzen is niet nodig, achtergrond achter je gedachten zijn deste interessanter.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mr TC

Nee hoor, het was geen verdediging maar een motivatie, ik voelde me ook niet aangevallen.
Iedereen mag zijn bedenkingen hebben, geen enkel probleem.

Ik zit er aan te denken om af en toe een onderdeel van dit project er uit te lichten en verder te motiveren.
Maar dan tussen de bouwresultaten door zodat het een leuke topic blijft.

En alleen als motivatie en niet om mijn gelijk te halen.
Want ik heb geen gelijk, ik ben geen deskundigen op dit gebied maar een gewone jongen die zijn best doet om een goede sub te bouwen.

Bedenkingen zullen er altijd blijven, en wanneer goed gemotiveerd kan ik er nog van leren ook.


Ik heb nog niet de juiste frezen te pakken kunnen krijgen.
Dadelijk vanuit mijn werk weer een nieuwe poging.

Ik wil verder, en foto's plaatsen van resultaten. :D :D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: mr TC on December 11, 2007, 13:52:22


Ik heb nog niet de juiste frezen te pakken kunnen krijgen.
Dadelijk vanuit mijn werk weer een nieuwe poging.



Misschien even langs de IJzerhandel De Zwaard in Delft of Grottendieck (Fixit) te Den Haag  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Bedankt Eric,

Ik heb het freesje gevonden.......125 EURO >:D
En daarna heb ik het waarschijnlijk de rest van mijn leven nooit meer nodig.
Dat gaat hem dus niet worden.
Ik had een freesje nodig wat 15mm uit kan frezen met geleide lagertje zodat ik de zelfde diameter krijg als wat ik uitgezaagd heb.

Ik ga het nu anders doen.
Ik heb een ring uit de eerst plaat uitgezaagd waar de driver netjes invalt en in ga de tweede plaat frezen met een frees die bij de geleende machine zit.
Hij heeft wel de diameter maar geen geleide lager.
Ik loop dus het risico dat ik dat dit niet helemaal precies gaat, maar op deze manier zit dat niet in het zicht.
Dan gaat de ring die heb uigezaagd terug het gat in zal dan door zakken tot waar ik tweede plaat heb uitgefreesd.
Dit weer vast lijmen met konstructie lijm zodat alle eventuele sparingen weer worden opgevuld.

Morgen sociale verplichtingen dus donderdag weer verder.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Hanz71


Zoeen? Ik heb indertijd gewoon bij de plaatselijke ijzerboer 1 gekocht met B = 25mm voor 25 euro ofzo, en dat is al niet goedkoop.....
Dat moet dus te doen zijn bij een betere speciaalzaak.

mr TC

#31
Quote from: Hanz71 on December 13, 2007, 16:46:53
Zoeen? Ik heb indertijd gewoon bij de plaatselijke ijzerboer 1 gekocht met B = 25mm voor 25 euro ofzo, en dat is al niet goedkoop.....
Dat moet dus te doen zijn bij een betere speciaalzaak.

Bedankt voor je reactie.
Maar zoals je kunt zien is het frezen klaar.
Gelijk ook ff wat testjes gedaan op de dummieplaat met waterglas.
50% verdund met water en onverdund.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

daxie

cirkels met de hand gefreesd??

netjes...

mr TC

Dank je.

Moet ook wel want Eric kijkt mee. :)

Wat het waterglas betrefd ga ik voor onverdund.
Verdund wordt door het MDF te veel opgenomen, en ik ben bang dat het MDF eerder verzwakt wordt ipv versterkt.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

stoffels

effe aanhaken

keep up the good work

mr TC

Leuk dat je aanhaakt.

Ben de hele avond bezig geweest met waterglas.
Duurt best wel lang voordat het droog is.
We gaan morgen weer verder.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

gvy

Hoy,

even inhaken hier.
Heb ik erover gelezen??, maar wat is eigenlijk je bedoeling met deze behandeling met waterglas?
Welke meerwaarde hoop je te bereiken door het MDF waterdicht te maken?

mooi project overigens. ;)

Geert

mr TC

#37
Leuk dat je aanhaakt.


Waterglas is een verharder het maakt het oppervlakte glad en het is vocht afstotend.

Het probleem wat ik met MDF heb gehad is, wanneer ik een speaker had afgelakt er vooral op de kopse kanten van de platen kleine scheurtjes in de lak kwamen.

Dit komt (is mij verteld) doordat MDF snel vocht opneemt en dan uitzet.

Bij de verfhandel kunnen ze een middel aan de lak toevoegen die de lak flexibeler maakt.
Maar dit lost het probleem maar gedeeltelijk op en het maakt de lak zwakker.

Ook daarom heb ik ook de platen 45 graden laten frezen zodat ik geen kopse kanten heb.
Dat worden de lijm vlakken en ik krijg hierdoor ook een groter lijm oppervlak.

Omdat waterglas het oppervlakte glad maakt kan je het mooi afwerken.
En aan de binnenkant van het gat waar de driver komt hoop ik een betere airflow te krijgen.

Het akoestische effect van waterglas als verharder weet ik niet maar het kan geen kwaad volgens mij.
Er voor zorgen dat het MDF niet uitzet is (denk ik ) wel positief voor het akoestisch karakter van het materiaal.


Teun.


PS

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterglas

http://home.wanadoo.nl/renederooij/02/waterglas_msds_mr_160-320-n.pdf

http://www.astrimex.nl/StartFramed?Readform&/index/Houtachtige-en-houten-plafonds
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Quote from: Erik van Voorst on December 15, 2007, 11:21:16
Mooi freesapparaat... 8)

Van een vriend geleend.

Ik zal dit aan hem doorgeven......vind hij leuk.


Mannen en hun gereedschap ;D ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

De behandeling met waterglas is niet helemaal succesvol afgelopen.
Het is niet egaal opgedroogd (zie foto).
Gelukkig heb ik alleen de platen van de binnenkast gedaan.
De lijmvlakken wil ik wel egaal hebben dus de hele dag aan het schuren en vijlen geweest.
Er is bijna niet door heen te komen,  >:D zelfs niet met de schuurmachine korrel 60.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

De speaker met de gewichten erop heb ik ook met watergles behandeld en daarna met jachtlak.
Meer dan 20 jaar geleden en ziet er nog steeds goed uit.
Wat er nu anders is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik de buitenkast er niet mee doet.

Waarom al deze moeite???????

Dat heeft te maken met de bouw van een andere sub.
Daar zijn 2 dingen niet goed gegaan.
In de lak van de zwarte onderplaat kwamen telkens kleine scheurtjes op de kopse kanten.
Ook na het eerst geplamuurd te hebben.
En de boven kant is met metallic lak gedaan, en de verdeling van de metaal deeltjes is niet gelijk verlopen.

Dat wil ik nu voorkomen.
Geen metallic lak ligt voor de hand.

En wat de scheurtjes betreft zal ik er nu op moeten vertrouwen dat er geen kopse kanten aan de buitenkant zitten.
Anders gooi ik hem het raam uit ....met hulp....veel hulp!!! :D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

leuk verzonnen die tennisbalhouders   :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

#43
Hou er wel rekening mee dat die ballen leeglopen...
Ziet er verder wel goed uit.

stoffels

#44
origineel die ballen, had ik nog nooit gezien  ;D

mr TC

Quote from: Bart_M on December 17, 2007, 19:21:16
Hou er wel rekening mee dat die ballen leeglopen...
Ziet er verder wel goed uit.


Deze sub staat nu een half jaar op tennisballen en van leeg lopen heb ik nog niets gemerkt.
De sub weegt ongeveer 50Kg.

En mochten ze leeg lopen zijn ze vrij makelijk te vervangen en een stuk goedkoper dan spikes.

Heeft er verder nog iemand ervaring met het verfen van MDF????
Ik wil autolak gebruiken verwege zijn sterkte.
Maar ben bang dat er scheurtjes gaan ontstaan op de ribben van de buitenkast.
Ontstaan die scheurtjes daadwerkelijk door het opnemen van vocht zoals mij verteld werdt bij de verfhandel.
Of komt het door het uitzetten en krimpen van het MDF tgv temperatuurs verschillen?????
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

PM

Als het komt door het opnemen van vocht dan kan MDF-grondverf al een stuk helpen. Overigens worden veel speakers van MDF gemaakt en worden deze ook vaak geverfd... moet kunnen lijkt me
Groeten, Peter

mr TC

Quote from: PM on December 18, 2007, 17:26:16
Als het komt door het opnemen van vocht dan kan MDF-grondverf al een stuk helpen. Overigens worden veel speakers van MDF gemaakt en worden deze ook vaak geverfd... moet kunnen lijkt me

Daar heb je helemaal gelijk in, het moet kunnen.
Ik heb altijd de grondverf gebruikt die de verfhandel mij aanraadde en dat was de grondverf die bij de autolak hoorde.
Geen MDF grondverf dus.(ik had er ook nog nooit van gehoord)
Daar ga ik wat testjes mee doen, wat is een dummy plaat toch handig. ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Voor een perfecte lakbehandeling...de MDF Albastine grondverf bij de Gamma 2 (of 3) maal opbrengen met tussendoor schuren en daarna 2 maal (of 3) aflakken met een mooie Sikkens lak.
Ik heb zo mijn hele (binnen)keuken gedaan en prima resultaat  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Quote from: Erik van Voorst on December 19, 2007, 09:05:00
Voor een perfecte lakbehandeling...de MDF Albastine grondverf bij de Gamma 2 (of 3) maal opbrengen met tussendoor schuren en daarna 2 maal (of 3) aflakken met een mooie Sikkens lak.
Ik heb zo mijn hele (binnen)keuken gedaan en prima resultaat  8)

Te gek Eric.

Ga ik het ook zo doen. ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'