Welke dikte fineer gebruiken?

Started by MasterTeejoo, November 22, 2010, 23:51:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MasterTeejoo

Hoi,

Voor de afwerking van een centerspeaker wil ik graag fineer gebruiken.
Nu zie ik op een site in Arnhem dat ze 2 verschillende diktes verkopen.

0,6 en 1,5 mm dikte. Welke kan ik het beste gebruiken?

FFF

Quote from: MasterTeejoo on November 22, 2010, 23:51:22
Hoi,

Voor de afwerking van een centerspeaker wil ik graag fineer gebruiken.
Nu zie ik op een site in Arnhem dat ze 2 verschillende diktes verkopen.

0,6 en 1,5 mm dikte. Welke kan ik het beste gebruiken?


Volgens mij heb je 2 soorten fineer:
- Puur dun hout
- Dun hout op papier (onderlaag).

Het hout met daaronder een onderlaag is steviger en gemakkelijker te verwerken. Nadeel van de onderlaag is dat je het kunt zien op de hoeken (als je heel goed kijkt).

De ervaren fineerders kunnen je er vast meer over vertellen.

dre73

o.6mm zal warschijnlijk met papierrug zijn,dit is voor onervaren fineerders zeker de beste keus!
1.5mm zal waarschijnlijk nog niet gevoegd zijn en zonder papierrug,dus zelf de stroken hout op maar snijden en de nerven afpassen en de stukken aan elkaar plakken......
maar aan je vraag te zien lijkt met papierrug me de beste optie ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

MasterTeejoo

Ok. We gaan dus voor de o.6mm met papierrug.
Bedankt voor het antwoord.

Gr Theo.

Janbo

Als je speaker rondingen bevat, zal 0,6mm sowieso beter zijn. Om een dikkere variant te buigen is erg lastig en bijna vragen om scheuren. Alternatief is HPL, minder natuurlijk maar wel makkelijker om te verwerken en het kan wat beter tegen een stootje!

NWitkamp

Heb je ervaring met fineren?
Ben wel benieuwd naar foto's als je er aan gaat beginnen. En of je het lastig vond om te doen.

Wil misschien zelf ook fineren, maar twijfel over het resultaat als ik het zelf ga doen.

MasterTeejoo

Ben nog met de behuizing bezig. 1x Visaton Couplet Center en 2x Visaton Geneses sat's.
Ook heb ik nog 2x Visaton Atlas DSM MKIII in de grondlak staan.
Deze wil ik ook gaan fineren.

Ik weet ook nog niet of ik met houtlijm en het strijkijzer of met contactlijm aan de gang ga.

fgroen

Quote from: Janbo on November 23, 2010, 23:54:25
Als je speaker rondingen bevat, zal 0,6mm sowieso beter zijn. Om een dikkere variant te buigen is erg lastig en bijna vragen om scheuren. Alternatief is HPL, minder natuurlijk maar wel makkelijker om te verwerken en het kan wat beter tegen een stootje!

Voordat je het fineer aanbrengt (echt fineer zonder papierrug wel te verstaan) moet je het eerst aan beide kanten vochtig maken (bijv.  met een plantenspuit) en ongeveer 12 uur tussen vlakke platen pletten. Na die 12 uur krijgt het hout een haast "leerachtige" textuur, en kan het makkelijk gebogen worden. Als je het niet vochtig maakt, breekt het geheid tijdens aanbrengen. Tevens trekt droog fineer krom als een dolle (rolt gewoon op) als je op een kant witte houtlijm aanbrengt. Alleen al om die reden moet je fineer vochtig maken. Op mijn topic over de Opus clones (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=54370.0) en mijn Troels Gravensen monitors (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51900.0) heb ik veel van mijn bevindingen betreft fineren gepost.

Ik moet zeggen, dat echt fineer op de lange duur vele malen mooier is dan Lignaflex (of Kuiperflex for that matter). Het blijft gewoon aalglad, terwijl Lignaflex na verloop van tijd een beetje gaat bobbelen. Volgens mij een effect tussen het fineer en de papierrug. Maar ja, als je werkstuk breder is dan de fineer baan, dan zul je moeten voegen. Op zich geen drama, wel weer een extra stap.

mvrgr, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.