Wie draait er nog met de Marantz SR4200 en met welke speakers?

Started by Crissis, December 4, 2007, 22:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Crissis

Ik heb zelf een Marantz SR4200 receiver en ben erg tevreden over deze receiver, echter het vermogen is beperkt (75 watt).

Ik ben van plan om nieuwe (zuil) speakers te kopen (draai nu met kleine bookshelves) en twijfel over het vermogen van mijn receiver. Ik vroeg me daarom af of er nog forumleden zijn die met deze receiver draaien en met welke speakers?

Ik zit er zelf ook aan te denken om voor de stereo weergave nog een versterker aan te schaffen en deze via de pre-outs van mijn receiver aan te sluiten.

Wie wil zijn/haar ervaringen met mij delen?!
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Rob Eric Blank

Quote from: crissis on December  4, 2007, 22:57:18
Ik heb zelf een Marantz SR4200 receiver en ben erg tevreden over deze receiver, echter het vermogen is beperkt (75 watt).

Ik ben van plan om nieuwe (zuil) speakers te kopen (draai nu met kleine bookshelves) en twijfel over het vermogen van mijn receiver. Ik vroeg me daarom af of er nog forumleden zijn die met deze receiver draaien en met welke speakers?

Ik zit er zelf ook aan te denken om voor de stereo weergave nog een versterker aan te schaffen en deze via de pre-outs van mijn receiver aan te sluiten.

Wie wil zijn/haar ervaringen met mij delen?!
Ik denk dat vermogen geen issue is, alleen misschien de controle. Doorgaans zijn zuilen makkelijker aan te struren dan bookshelf (dit is zeker gegeneraliseerd).
Zelf ooit een SR7000 gehad en een PM7001 aan de pre-outs aangesloten, vooral op stereo een ENORME verbetering. Ik denk dat dat ook het geval zal zijn bij jouw SR4200.

sandervg

Quote from: crissis on December  4, 2007, 22:57:18
Ik ben van plan om nieuwe (zuil) speakers te kopen (draai nu met kleine bookshelves) en twijfel over het vermogen van mijn receiver. Ik vroeg me daarom af of er nog forumleden zijn die met deze receiver draaien en met welke speakers?
Ik zou in dit geval rekening houden met de aankoop van je speakers (als je de receiver nog een tijdje wil houden) en dus speakers kopen met een redelijke hoge impedantie (helaas is meestal alleen de nominale impedantie bekend en niet het impedenatie verloop, maar >6 ohm is meestal wel okay) en een hoog rendement (>90 Db) die dus relatief eenvoudig aan te sturen zijn.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PM

Een vriend van mij draaide met Dali Suite 1.5s op deze receiver, een passende combinatie. Vermogen hoeft geen probleem te zijn. Er is altijd het punt dat een betere versterker meer controle over de speakers zal hebben en meer detail zal leveren maar je moet met deze receiver een behoorlijk stuk muziek uit deze speakers kunnen halen
Groeten, Peter

Spekkie99

Je schrijft dat je vermogen te kort komt. Hoe heb je dat bepaalt? Komt dat door de 75 watt uit de handleiding of denk je dat te kunnen horen? Met welke speakers draai je nu?

Denk dat de versterking van je receiver minder snel de zwakke schakel is dan het processing gedeelte. Marantz maakt meestal ruime voedingen voor haar versterkers. Probeer het anders gewoon eens uit met een andere eindversterker/en of mono blokken aan de pre-outs.

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Crissis

Ik wil een paar Kef Q7 speakers aanschaffen en hier mee gaan draaien. Deze speakers zijn 8 ohm en ik geloof 91 db. Ik denk dat ik eerst gewoon met alleen de receiver probeer te spelen en dan op den duur een paar MA500 mono blokken ga aanschaffen. Weet iemand trouwens wat deze mono blokken mogen kosten?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Spekkie99

met die MA500 kan je mooi bi-ampen:

aparte versterker voor hoog en laag (ook dubbele kabels nodig)
receiver op het hoog en ma500 op het laag (of andersom, net wat mooier klinkt)
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Rob Eric Blank

Ik zou de Ma500 als eindtrappen gebruiken, niet voor het vermogen maar meer de controle die ze over de speakers hebben.
Waarom de iQ7? zijn er ook nog andere gegadigden?

GPO

Quote from: crissis on December  6, 2007, 21:27:26
Ik wil een paar Kef Q7 speakers aanschaffen en hier mee gaan draaien. Deze speakers zijn 8 ohm en ik geloof 91 db. Ik denk dat ik eerst gewoon met alleen de receiver probeer te spelen en dan op den duur een paar MA500 mono blokken ga aanschaffen. Weet iemand trouwens wat deze mono blokken mogen kosten?

Q7 zijn prima aan te sturen met je Marantz. Die KEFs zijn behoorlijk efficient en ook geschikt voor lichtere versterkers.

Ik heb zelf de SR5200 gehad icm met verschillende speakers (Phonar, JBL, Mission) en dat ging altijd wel goed.

suc6

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Crissis

Quote from: Rob Eric Blank on December  7, 2007, 13:21:32
Ik zou de Ma500 als eindtrappen gebruiken, niet voor het vermogen maar meer de controle die ze over de speakers hebben.
Waarom de iQ7? zijn er ook nog andere gegadigden?

Het is overigens de Q7, andere gegadigde is de Q5. Ik heb gekozen voor deze speakers omdat ik A) ze goed vind klinken (heb niet veel vergeleken), B) het model erg mooi vind, C) deze speakers nu voor een erg lage prijs aan te schaffen zijn (vergeleken met de oorspronkelijke prijs zeker) en D) ik een kef center heb.
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

GPO

Het zijn idd best mooie speakers, zeker als je van een neutrale klank houdt met een beetje nadruk op het middengebied. En ze zien er mooi uit.

Zal ook wel goed matchen met je Marantz.

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Crissis

Ik zit er overigens aan te denken om zelfbouw speakers als rears te nemen. Namelijk diegene die Wimck55 nu te koop staan in het marktgedeelte. Lijkt me namelijk erg leuk om zelf een keer speakers bouwen. Of is dit onverstandig? De kans bestaat natuurlijk dat deze speakers niet matchen met mijn andere speakers....

Beetje offtopic:
Zondag krijg ik twee bioscoopstoelen bezorgt door Spotmatic! ;D
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Spekkie99

Je bent goed bezig... ;D

Maar je hebt met die zelfbouw rears natuurlijk zeker de kans dat ze niet matchen..
Zag laatst ook een paar KEF eitjes te koop staan en de kans dat die wel matchen is natuurlijk veel groter....
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Crissis

Volgens mij krijg ik het virus ook aardig te pakken.......  >:D

Hmmz tja keuzes, lastig..... natuurlijk zonde als ik straks al mijn energie in die speakers heb gestopt en dat dan blijkt dat niet matchen... Beter even rustig aan doen en eerst mijn fronts maar eens halen.
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Remus

Een maat van me draaide ook met een SR4200, met daarop Heco Vitas 700. De receiver kon ze redelijk aan, maar ze begonnen pas echt te spelen toen er een eindversterker aan de pre-outs zat.


Rob Eric Blank

Quote from: GPO on December  7, 2007, 21:52:12
Het zijn idd best mooie speakers, zeker als je van een neutrale klank houdt met een beetje nadruk op het middengebied. En ze zien er mooi uit.

Zal ook wel goed matchen met je Marantz.

GPO


ik vind Kef juist HELEMAAL NIET matchen met Marantz, ik vind de combinatie te wollig. Ik zou eerder aan de combinatie Denon/Kef of Yamaha/Kef denken. Lijkt alsof er een deken overheen zit.

Je heb aangegeven niet veel vergeleken te hebben, dat zou ik nou net juist wel doen. Veel luisteren. De Kef iQ serie ziet er goed uit, zeer goed naar mijn idee en zijn aangenaam aan de prijs. Er is alleen meer te koop en ik zou eens goed je oor te luister leggen.

Crissis

Quote from: Rob Eric Blank on December 10, 2007, 09:39:56
Je heb aangegeven niet veel vergeleken te hebben, dat zou ik nou net juist wel doen. Veel luisteren. De Kef iQ serie ziet er goed uit, zeer goed naar mijn idee en zijn aangenaam aan de prijs. Er is alleen meer te koop en ik zou eens goed je oor te luister leggen.

Zal ik ook zeker doen, ik ga in alle rust op zoek naar een paar mooie speakers en pin me daar niet (meer) op vast bij het merk Kef.

Ander vraagje, is €225,- voor een paar (2) gemodificeerde (voeding) MA500 monoblokken een redelijke prijs?
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

Oracle

Quote from: Rob Eric Blank on December  6, 2007, 10:27:17
Ik denk dat vermogen geen issue is, alleen misschien de controle. Doorgaans zijn zuilen makkelijker aan te struren dan bookshelf (dit is zeker gegeneraliseerd).

Heb zelf een SR5200 gehad, met 6.1. 4 stuks Tannoy Mx3 (staan nu bij Christiaan Sauer) en 2 maal cd Mx-Center.

Dat was duidelijk teveel voor de SR5200.

In normale scenes prima, maar een beetje geweld, en de controle was ver te zoeken. Het werd wat rommelig, en klappen werden brommen. In plaats van een mooie slag, meer een wat uitgesmeerde bas dus (ik stuurde eea. full-range aan). Wellicht dat het had geholpen om ze als small te gebruiken.

Anyway, ik heb de SR5200 vervangen door een Denon 3802, en dat was toch écht een flinke stap vooruit! Meer controle; strakkere bas.

(Geen antwoord dus, maar slechts een mening..)

Groet,
Mark

Rob Eric Blank

Quote from: Crissis on December 10, 2007, 20:33:22
Zal ik ook zeker doen, ik ga in alle rust op zoek naar een paar mooie speakers en pin me daar niet (meer) op vast bij het merk Kef.

Ander vraagje, is €225,- voor een paar (2) gemodificeerde (voeding) MA500 monoblokken een redelijke prijs?
Zeker een mooei prijs voor 2 van die blokjes. Richtprijs is ongeveer 150 euro/stuk. Heb je zeker genoeg controle, nog mooier is om 4 blokjes te hebben en dan bi-ampen.

Rob Eric Blank

Quote from: Oracle on December 10, 2007, 22:58:10
Heb zelf een SR5200 gehad, met 6.1. 4 stuks Tannoy Mx3 (staan nu bij Christiaan Sauer) en 2 maal cd Mx-Center.

Dat was duidelijk teveel voor de SR5200.

In normale scenes prima, maar een beetje geweld, en de controle was ver te zoeken. Het werd wat rommelig, en klappen werden brommen. In plaats van een mooie slag, meer een wat uitgesmeerde bas dus (ik stuurde eea. full-range aan). Wellicht dat het had geholpen om ze als small te gebruiken.

Anyway, ik heb de SR5200 vervangen door een Denon 3802, en dat was toch écht een flinke stap vooruit! Meer controle; strakkere bas.

(Geen antwoord dus, maar slechts een mening..)

Groet,
Mark
Hoi Mark, dat zou zeker kunnen.
Alleen het tekort aan vermogen is mede afhankelijk van het impedantie verloop van de speakers. Met meer vermogen zul je doorgaans iets meer controle (dempingsfactor is ook belangrijk) en details behouden. Mijn SR-14 is heeft genoeg onder de motorkap! ;D

Peter83

Quote from: Crissis on December 10, 2007, 20:33:22
Zal ik ook zeker doen, ik ga in alle rust op zoek naar een paar mooie speakers en pin me daar niet (meer) op vast bij het merk Kef.

Ander vraagje, is €225,- voor een paar (2) gemodificeerde (voeding) MA500 monoblokken een redelijke prijs?

Dat is zo'n beetje de standaard 2de hands prijs voor die blokken, ik zelf heb €200 betaald voor 2 niet gemodificeerde blokken.
Onkyo TX-SR876, Rotel RB-1582 MKII, B&W 604 S2, B&W LCR6 S2, B&W 603 S2, B&W ASW610XP

Vampire

Om op je eerste vraag terug te komen:

Ik heb een SR4300, dus bijna dezelfde als de 4200..
Heb er altijd een setje Magnat Vector 6 aan gehad hangen als fronts... 4 Ohm dus redelijk moeilijk aan te sturen, zou je verwachten. Toch kon de Marantz het voldoende aan.

Heb een tijdje geleden ook een eindversterker (Inter M REF 2300 [250W @ 4 Ohm]) aan de pre-outs gehangen, en dat levert een stabielere en rustigere klank op... Maar zonder kan ook prima!
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Peppo

Quote from: Rob Eric Blank on December 10, 2007, 09:39:56
ik vind Kef juist HELEMAAL NIET matchen met Marantz, ik vind de combinatie te wollig. Ik zou eerder aan de combinatie Denon/Kef of Yamaha/Kef denken. Lijkt alsof er een deken overheen zit.

Sinds ruim twee weken heb ik een Marantz SR 8001 die mijn Kefs Q7/Q4/Q9c set aanstuurt en ik kan beslist niet zeggen dat deze combinatie wollig overkomt. Misschien wordt dit veroorzaakt doordat ik voor de Marzntz een Harman-Kardon AVR 8500 had, die samen met de Kef's wel een wollige sfeer schiep, maar wel lekker. Overigens bevalt de Marantz me ook erg goed, alleen moet ik dus nog wel een beetje wennen aan het af en toe "schelle" geluid dat overigens wel erg veel details bevat.
Marantz SR 8001
Marantz DV 9500
Kef Q7 (2x) front
Kef Q9c Kef Q4 (2x) rear Kef PWS2500

Rob Eric Blank

Quote from: Peppo on December 11, 2007, 14:13:08
Sinds ruim twee weken heb ik een Marantz SR 8001 die mijn Kefs Q7/Q4/Q9c set aanstuurt en ik kan beslist niet zeggen dat deze combinatie wollig overkomt. Misschien wordt dit veroorzaakt doordat ik voor de Marzntz een Harman-Kardon AVR 8500 had, die samen met de Kef's wel een wollige sfeer schiep, maar wel lekker. Overigens bevalt de Marantz me ook erg goed, alleen moet ik dus nog wel een beetje wennen aan het af en toe "schelle" geluid dat overigens wel erg veel details bevat.

Is ook zeer persoonlijk, zelf vind ik de combinatie niet echt plesant klinken.
Meerdere luistersessies gehad en de match heeft mij niet kunnen bekoren......smaak en twisten.....daar was iets mee aan de hand ;-)

Crissis

Als het goed is, is morgen mijn speakerset verkocht. Ik zal dus heel binnenkort gaan luisteren naar nieuwe speakers. Een eindversterker/monoblokken zal dan mijn volgende aankoop zijn.

Bedankt voor al jullie opmerkingen, ik hou jullie op de hoogte!
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D