DIY subwoofer Peerless XLS10 - stap voor stap

Started by Sullivan, April 3, 2003, 08:12:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MrPink

Het ziet er echt heel goed uit! :)

Ik kijk al weer uit naar de volgende foto's ;)

Groetjes,
Oscar

Sullivan

Hier dan de volgende foto's.

De versterker ingebouwd. Ik had de inbouw diepte op 10,2 cm, maar kwam iets te kort voor het draad naar de woofer. Hiervoor eerst een stukje hout wegslepen (ongeveer 4 mm). Toen paste het prima.

mvg,
Frank

Sullivan

Even inzoomen op de versterker!

J.A.F._Doorhof

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar de resultaten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 12, 2003, 10:31:00
Ziet er goed uit, ben benieuwd naar de resultaten.

MvrGr.
Frank

Hi,

Dank je wel! Resultaten komen vandaag  ;D, want hij is eigenlijk al af. Lijm heeft goed kunnen drogen vannacht.

Eerst nog even een paar foto's...

mvg,
Frank

Sullivan

Onderin komt de woofer! Ik heb de woofer niet met klemmetjes vast gezet, maar gesoldeerd. Op deze manier krijg ik geen last van corrosie.

Bart_M

#56
Hij zal in het begin niet heel strak klinken.
De passive radiator moet toch zeker wel een uur of 40 spelen voordat hij optimaal is.

Verder ziet het er heel goed uit.  ;)

Grtn,
Bart

Sullivan

Quote from: Krunk on April 12, 2003, 10:41:30
Hij zal in het begin niet heel strak klinken.
De passive radiator moet toch zeker wel een uur of 40 spelen voordat hij optimaal is.

Ja, hier hou ik wel rekening mee inderdaad. Maar dit geld toch niet alleen voor de passive radiator denk ik. De woofer zelf zal ook ingespeeld moeten worden, toch ???

mvg,
Frank

Bart_M

Klopt, maar dit gaat sneller dan de passive.
Geloof me, ik heb ervaring hiermee.  ;)
Het duurt echt een tijd voordat het strak klinkt.

Grtn,
Bart

Sullivan

#59
Quote from: Krunk on April 12, 2003, 10:47:16
Geloof me, ik heb ervaring hiermee.  ;)

Ik geloof je zeker, ik heb die ervaring nog niet ;).

Heb je verder nog tips over inspelen. Met andere woorden kan het kwaad als ik gelijk de begin scene van Toy Story 2 ga luisteren of moet ik gewoon muziek op een normaal volume een paar dagen laten spelen.

En nee, ik ga niet 40 uur naar pink noise luisteren ;)

mvg,
Frank

Bart_M

Ik zou hem niet vol belasten. Maar kijk gewoon op nomaal volume, en laat hem gewoon aan staan als je er niet bent.

Sullivan

Ok Krunk, bedankt voor de tip.

Nog even de laatste foto's (tot nu toe).

Zoals volgens mij al eerder verteld, heb ik gekozen voor een 265 gram radiator. Deze kan bij tegevallende resultaten altijd nog vezwaard worden. We zullen zien.

mvg,
Frank

Sullivan

Hier komt de sub waarschijnlijk te staan. Ik heb nog niet getest, dus weet nog niet of dit de uiteindelijke plek wordt.

Mijn Tannoy's lijken wel monitortjes ;D.

Ik heb bij de Praxis van dat flexibele laminaat gekocht en dit lijkt me mooi spul alleen is de kleur niet helemaal gelijk aan die van mijn speakers. Ik kijk dus eerst nog even rond voor ik dit ga gebruiken. Ik heb van andere ook gehoord dat het niet een echt hout look geeft. Dit zou ik wel willen.
Dus er moet nog gefineerd worden en het frontje moet nog gemaakt worden. De foto's hiervan zullen uiteraard weer hier verschijnen.

mvg,
Frank

Raymen

Hey

Rooz hij ziet er strak uit.
Heb zelf mijn sub ingespeeld met de dvd van t.turner.
Deze had redelijk wat bass.
Je kan ook gewoon film kijken en de sub gelijk goed afregelen.
Heb je een dbmeter en bijbehorende dvd.
Dit is toch wel een vereiste.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

CaveMonkey

Hoooooooi!

Jaaaaaa ziet er goed uit zeg  8)

Erg strak! Ben benieuwd naar de resultaten!

Goed dat je mij de credits voor die tip gaf, maar er rusten geen copyrights op hoor  ;)

Groetennnnnnnnn,
Marco

MrPink

Netjes! Ga je hem nu ook meteen fineren?

Goeie band trouwens, Pink Noise...zit van alles in! ;)

Groetjes,
Oscar

Sullivan

#66
Quote from: MrPink on April 12, 2003, 13:19:45
Netjes! Ga je hem nu ook meteen fineren?
Zoals ik tussen de foto's door al schreef wil ik even wachten tot ik de goede fineer heb gevonden. Ik heb wel iets gezien wat ik mooi vind maar het is niet helemaal de kleur. Beter even geduld dan later spijt. Heeft iemand nog tips voor fineer (waar te koop in de buurt van Almere).

Quote
Goeie band trouwens, Pink Noise...zit van alles in! ;)
:)

mvg,
Frank

MrPink

Sorry, had even wat posts gemist... Beter wachten inderdaad. :)

Groetjes,
Oscar

The Foundation

je gaat sneller met de bouw dan ik.

ik sta nog altijd in de startblokken 8)

MrPink


Sullivan

WAUW!!!

Wat een GEWELD. Echt verbluffend, en dan moet ie nog ingespeeld worden ;D ;D ;D.

Ook heb ik nog geen goede afstelling gedaan. Ik denk dat ik hem op hi-level aansluit, maar dat weet ik nog niet zeker. Ben daar nog mee aan het testen.

Ik ben echt nu al SUPER enthousiast over het resultaat (hoop niet dat het alleen komt omdat ik hem zelf heb gebouwd  ;)).

Ik hoor een verkoper nog zeggen: 'Als je Tannoy's R2 als front hebt dan voegt een sub niet echt veel toe'  ???. Het tegendeel heb ik zojuist bewezen ;D ;D ;D.

Verdere ontwikkelingen volgen.

mvg,
Frank

MrPink


blackball147

ziet er inderdaad allemaal heel mooi en strak uit.

vraagje van een complete DIY-leek:  wat bedoel je met de 'radiator'? op de foto lijkt het ook een woofer, maar ik begrijp niet goed wat het nu eigenlijk is en wat de juiste functie er van is. je kunt ook een zwaardere versie ( in gram???) gebruiken had ik begrepen??

in mijn eindeloze zoektocht naar het goeie en betere materiaal lijkt DIY toch meer en meer een optie te worden, toch wat sub betreft...

patrick_vdb

#73
Hoi Frank,

Je hebt goed werk geleverd (je pa trouwens ook), de sub ziet er mooi en strak uit ;)

Ik vind het altijd leuk om dit soort DIY-projecten te volgen, ook cool om te zien al die foto's van je vorderingen 8)

QuoteIk hoor een verkoper nog zeggen: 'Als je Tannoy's R2 als front hebt dan voegt een sub niet echt veel toe'  . Het tegendeel heb ik zojuist bewezen   .

Tjsa, helaas weten veel verkopers nog steeds niet dat er nog best veel informatie onder de 40Hz kan zitten ;) Of ze l*llen maar wat uit hun nek om te kunnen verkopen?

Mvrgr

Patrick

Bart_M

Quote from: blackball147 on April 13, 2003, 06:50:28
vraagje van een complete DIY-leek:  wat bedoel je met de 'radiator'? op de foto lijkt het ook een woofer, maar ik begrijp niet goed wat het nu eigenlijk is en wat de juiste functie er van is. je kunt ook een zwaardere versie ( in gram???) gebruiken had ik begrepen??

in mijn eindeloze zoektocht naar het goeie en betere materiaal lijkt DIY toch meer en meer een optie te worden, toch wat sub betreft...

Een passive radiator is een woofer zonder magneet. Hij wordt dus niet actief aangestuurd, maar krijgt zijn "signaal" van de "active" woofer.
Stel dat de active woofer tot 30 Hz diep komt, dan is de passive verantwoordelijk voor de respons tussen 20 en 30 Hz. Hij pakt dus echt de allerlaagste frequenties. Door hem zwaarder te maken komt hij dieper, maar valt ook eerder af. Je hebt met een passive radiator dus eigenlijk de respons van een basreflex, maar het voordeel dat de kist veel kleiner is. Bijna de helf van het volume van de basreflex.
Ander voordeel tov is dat je geen poortruis hebt.

Nadeel is de prijs, hij is natuurlijk een stukje duurder dan een baspijpje.

Grtn,
Bart

P.S. Mijn versie is opgebouwd uit een 12" woofer en 2 x 10" passive radiator.
Een 12" woofer met 12" passive is geen goede optie.