DIY subwoofer Peerless XLS10 - stap voor stap

Started by Sullivan, April 3, 2003, 08:12:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mischa

ben zelf wel blij met de xls jes  .  rendement is wat laag maar voor het volume wat ze nodig hebben presteren ze prima ( wel zware amp nodig )  wat me een beetje tegenviel is dat b.v. 15 hz totaal niet los komt vergeleke 2 goeie 10 inches in een grote bassreflec maar das eigelijk logies .


ben vooral blij met de active aansturing van het geheel . phaze verschillen per 5 graden instellen en op 1 hz nauwkeurig de x overs regelen is echt lekker .. Ook de stapel filters die je heb van 6 tot 48 db als het moet . Zit zelfs ms verstraging in stelling in per 1000 sten van een ms . Leuke tools !

Je kunt ook doorslaan met perfectie en de xls is lang niet het beste wat er te koop is maar in een goeie ruimte en een beetje gedult haal je betere rezultaten dan een veel duurder diy systeem

asterduc

#326
bij het zien van dit onderwerp moest ik even terugdenken aan de speakerset die ik enkele jaren terug voor onze woonkamer in elkaar heb geklust.
Opgave was niet eenvoudig.
Begrijp dat vrouw baas is in de woonruimte (en ik ben niet de enige op dit forum hoor!!! vandaar dat ik nu mijn eigen kantoor, HT, studio, atelier en garage heb afgedwongen). Maar goed, ter zake.
Dus speakerset met hoge WAF, of eigenlijk nog beter, er mogen gewoon geen speakers staan! zoals in Amerika bijvoorbeeld. Enkele gaten in het plafond, speaker erin en klaar. Als instap highender verlang je wel anders als een paar radiospeakertjes in een lek plafond.

Na wat reken en simulatiewerk is alles ondergebracht in een soort zelfgebouwde pilaar, of hoe noem je zo'n sierstuk zonder funktie.  Zonder bas geen leven, oh ja, ook liefst een strakke bas. De XLS paste perfect in het concept.  Samen met het PM zijn ze onderaan in de voet van de pilaar ingebouwd. 3x18 mm(54mm) dikke MDF wand vormt de kast. Probleem was de TV beeldbuis, die ook in de kast staat. Dus, compensatiemagneet rond de woofer, was echter niet voldoende, nog een 3mm dikwandige stalen pot er rond, nog niet voldoende, heel de sub behuizing voorzien van 2.5mm staalplaat. Prima beeld, oef!!

De front en surround speakers zijn van Vifa, full range BGS10. Okee, de sub is wat overkill, maar daarom klinkt ie niet slechter, de kamer is tenslotte 42 m², voor een 10" lukt dat nog net.

De pilaar is opgebouwd met 4 panelen die opendraaien. De zijpanelen blijven dicht bij achtergrondmuziek en worden opengezet voor HT. Afstraalgedrag is dan wel tegen de regels, maar hier heeft nog geen enkele vrouw een opmerking over gemaakt.

DVD Receiver is DV700, Sub module was Hypex 200, dan Hypex 80, nu Mivoc 80. De Hypex 200 was echt zonde, die heb ik een betere bestemming gegeven.  De Hypex 80 was in orde, maar bij zacht muziekbeluisteren schakelde die steeds aan en uit.  Op een zondag tijdens uitrusten na zware MTB tocht en beluisteren van Mamajojo zijn Bachkunstwerk heb ik het ding gesloopt en gedegradeerd met een Mivoc 80 module.  Bas is nu minder strak, maar hij staat wel UIT als er GEEN muziek is en AAN als er wel muziek is, hoe zacht dan ook!  HAPPY END  ;D

Nog enkele beeldjes erbij om één en ander te verduidelijken.

 
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Kawa750

#327
zijn er al mensen met ervaringen met de xxls10 woofers?
Zijn deze beter dan de gewone xls varianten?
Is deze ook geschikt voor de 31liter kast met PR?

Type: XXLS 269 SWR 51 147 NWP ALP 4L 4 ohm - 830842

Electrical data   
Nominal impedance Zn 4 (ohm)
Minimum imp./at freq. Zmin 3.9/100 (ohm/Hz)
Maximum impedance Zo 122.5 (ohm)
Dc resistance Re 2.6 (ohm)
Voice coil inductance Le 4.2 (mH)
   
TS Parameters   
Resonance Frequency fs 19.2 (Hz)
Mechanical Q factor Qms 8.74 
Electrical Q factor Qes 0.19 
Total Q factor Qts 0.19 
   
Force factor Bl 14.9 (Tm)
Mechanical resistance Rms 1.84 (Kg/s)
Moving mass Mms 133.8 (g)
Suspens. compliance Cms 0.52 (mm/N)
Effective cone diam. D 21.2 (cm)
Effective piston area Sd 352 (cm²)
Equivalent volume Vas 88.4 (ltrs)
SPL 2.83V/1m at fmin  88.4 (dB)
  Voice coil and magnet parameters 
Voice coil diameter 51.0 (mm)
Voice coil length 33.0 (mm)
Voice coil layers 4 
Height of the gap 8.0 (mm)
Linear excursion +/- 12.5 (mm)
Max mech. excursion +/- - (mm)
Total useful flux 2.3 (mWb)
Diameter of magnet 147 (mm)
Height of magnet 35 (mm)
Weight of magnet 2.4 (kg)
   
Factors   
Ratio fs/Qts 103 
Ratio BL/sqrt(Re) 9.2 
   
Special remarks   
-
 
Power handling 
100h RMS noise test (IEC) 175 (W)
Longterm Max System Power (IEC) 350 (W)
IEC268-5 noise signal is used for the powertest.
  

Sander Sassen

Ik heb de hele thread maar eens doorgelezen omdat wij kortgeleden een uitgebreid artikel over een DIY subwoofer geplaatst hebben met exact dezelfde luidsprekers. Ik ben bang dat een aantal van jullie toch de verkeerde conclusies trekken mbt. de passieve radiator, voor wat meer achtergronden en een uitleg hoe het wel moet zien url hieronder.

Build your own 10" subwoofer, a detailed how-to
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1789/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Bart_M

Wat klopt er volgens jou dan niet? Ik haal dat niet uit je stuk.