DIY subwoofer Peerless XLS10 - stap voor stap

Started by Sullivan, April 3, 2003, 08:12:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

#25
Even kijken of de woofers passen.

Sullivan

En de andere past ook  :).

Sullivan

De vorm begint al te komen!

Sullivan

Weer een stuk verder. Hier is goed te zien waar de versterker komt. De twee compartimenten wil ik vullen met zand of met lood.

Ik hoor vaak hoe zwaarder de sub hoe strakker de bas. Komt dit puur door de verzwaring of ook door het materiaal. Met andere woorden kan iemand mij vertellen of het uitmaakt of ik de compartimenten vul met zand, stukken lood, of gegoten lood?

Sullivan

Hier het resultaat van de eerste dag. De zijkant zit al wel vast, maar is op deze foto nog niet te zien.
Waarschijnlijk gaan we volgende week vrijdag weer verder bouwen.

MrPink

Ziet er goed uit! En leuke plaatjes. :)

Groetjes,
Oscar

Sullivan

#31
Quote from: MrPink on April  6, 2003, 01:40:45
Ziet er goed uit! En leuke plaatjes. :)
Dank je wel! Ik moet ook zeggen dat het erg leuk is om te doen.

Net alleen mijn eerste fout ondekt :(. Of die van Hypex. In de documentatie staat dat de inbouwdiepte 10 cm is. Dit heb ik na gemeten en kwam op 9,9 cm. Werkelijke ruimte die ik nu hem is 10,2 (8 + 2,2). Ruim genoeg dus zou je denken.
Alleen wat ik over het hoofd heb gezien is dat de aansluiting (soort kroonsteen) voor de woofer aan de buiten kant zit. Hierdoor kan de totale diepte wel eens een centimeter dieper worden. Ik kan immers niet dat draad 90 graden knakken.
Heeft iemand een idee wat voor draad ik het beste kan gebruiken tussen de versterker en de woofer? Als dit niet zo dik hoeft of niet goed afgescherm hoeft te worden dan ga ik het misschien net wel redden.

mvg,
Frank

CaveMonkey

Hey Frank,

Das beroerd zeg!

Misschien kun je die kroonsteen eraf solderen, en de draden rechtstreeks aan de print bevestigen? Of zou je dan veel te dun draad moeten gebruiken?

Succes!
Marco

Sullivan

Quote from: CaveMonkey on April  7, 2003, 08:45:00
Misschien kun je die kroonsteen eraf solderen, en de draden rechtstreeks aan de print bevestigen?
Hi Marco,

Hier heb ik ook al aan gedacht, maar ben bang dat ik dan mijn garantie verlies. Het kroonsteentje om draaien zou ook een mogelijkheid zijn, maar ook dan velies ik mijn garantie denk ik.

mvg,
Frank

jaco

#34
Als je de naden luchtdicht wilt krijgen zou je een dun houten latje in de hoeken kunnen lijmen. 1 x 1 cm of nog iets minder. Dan zit alles dicht, en je verlies relatief weinig inhoud.
Ik zou de binnenkant met loodbitumen bekleden. Die maken de wand zwaarder (eigen resonantie) en absorberen trilling.
Shuim zou alleen de hogere frequenties dempen volgens mij, dan gaat het over de cel opening van het schuim waar de geluidsgolf in past en omgezet wordt in warmte.
De golflengte in je subwoofer is niet in milimeters maar in decimeters uit te drukken volgens mij. Staande golven is meer een probleem dan reflecties kriskras door de kast heen.

Er zijn echter meer ervaren speaker bouwers op dit forum dan ik ben, vraag eens bij hun (of speaker en Co, die leveren ook loodbitumen, heb ik er ook ooit gehaald)

Als je 5 mm te weinig diepte voor je hypex hebt zou je kunnen overwegen een dun plaatje MDF aan de achterkant op de kast te zetten, en daar weer de inbouwmaat van de hypex in te zagen. Dan dik je de kast simpelweg op.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Vlearmoes

Mischien een onbescheiden vraag er tussen door maar aan welke prijs moet ik denken voor dat pakket van Speaker&Co want ik voel ook wel wat voor dit mooie project het hout en de andere materialen zullen wel meevallen
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Sullivan

Quote from: Vlearmoes on April  7, 2003, 10:26:18
Mischien een onbescheiden vraag er tussen door maar aan welke prijs moet ik denken voor dat pakket van Speaker&Co want ik voel ook wel wat voor dit mooie project het hout en de andere materialen zullen wel meevallen
Ik zal aan het einde van het project precies vertellen wat de totale kosten zijn geweest. Ik denk uiteindelijk rond de 700 euro uit te komen. Je kan voor de prijzen ook kijken op de website van speaker en co.

mvg,
Frank

CaveMonkey

Quote from: Rooz on April  7, 2003, 09:59:42
Quote from: CaveMonkey on April  7, 2003, 08:45:00
Misschien kun je die kroonsteen eraf solderen, en de draden rechtstreeks aan de print bevestigen?
Hier heb ik ook al aan gedacht, maar ben bang dat ik dan mijn garantie verlies. Het kroonsteentje om draaien zou ook een mogelijkheid zijn, maar ook dan velies ik mijn garantie denk ik.

Zou je je garantie wel eens kunnen kosten ja!

Misschien dat je je speakerkabel aan 't uiteinde kunt voorzien van zo'n spade-achtig aanknijp-voetje, met 1 pen? Die kun je wel haaks buigen.

Groeten!
Marco

Sullivan

Quote from: CaveMonkey on April  7, 2003, 11:45:09
Misschien dat je je speakerkabel aan 't uiteinde kunt voorzien van zo'n spade-achtig aanknijp-voetje, met 1 pen? Die kun je wel haaks buigen.

Bedankt voor het meedenken. Beter een goede buurman dan een verre vriend ;D.

Of ik kan het speakerdraad 3 centimeter ontbloten i.p.v 0,5 cm en dit buigen. Eventueel krimpkous er om heen om kortsluiting te voorkomen. Maar het komt wel goed, moet gewoon even wat dingen proberen.

mvg,
Frank

Sullivan

#39
Quote from: J.A.F._Doorhof on April  5, 2003, 12:56:51
Ik heb van het bekende haaietanden schuim aan de binnenkant bevestigt. Of het veel scheelt met of zonder kan ik je niet vertellen.

Ik ben er inmiddels achter (ik heb Speaker en Co een paar vragen gesteld).

In principe is het niet nodig om binnen materiaal in een subwoofer te doen. Een subwoofer gaat maximaal tot 150 Hz. En er is geen dempings materiaal wat al zijn werkt doet bij deze frequenties. De demping van bijvoorbeeld Pritex begint pas te werken bij 200 Hz.

Conclusie: geen dempingmateriaal in mijn subwoofer (of iemand moet mij nog kunnen overtuigen om het wel te gebruiken ;))

mvg,
Frank


CaveMonkey

Hey Frank,

Morgen verder bouwen dus?

Ben benieuwd! Gaatie morgen al in de lucht (figuurlijk dan  ;D)

Heb je al pootjes of spikes of iets dergelijks?

Hou ons op de hoogte!
Groetennnnnnn,
Marco

Sullivan

Quote from: CaveMonkey on April 10, 2003, 11:14:09
Morgen verder bouwen dus?
Yep!  :D

Quote
Ben benieuwd! Gaatie morgen al in de lucht (figuurlijk dan  ;D)
De planning is van wel en denk ook wel dat het gaat lukken :). Ik wil het alleen niet overhaasten, dan krijg ik misschien spijt.

Quote
Heb je al pootjes of spikes of iets dergelijks?
Nee, nog niet. Weet ook nog niet zeker hoe ik het ga doen (met spikes, dempers en/of tegels).

Quote
Hou ons op de hoogte!
Blijf deze topic volgen of kom weer eens langs ;).

mvg,
Frank

Sullivan

#42
Ok we zijn weer verder gegaan!

De klankkast bekleed met lood om de kast te verzwaren en stijver te maken. Het lood hebben we eerst glad geslagen en toen op maat gebogen en gesneden. Het paste precies. Het lood vast gemaakt met kit.
Daarna de gaatjes geboord voor de draden tussen de speaker en de versterker. Daarna de gaatjes aan de buitenkant een paar maatjes groter geboord, zodat ik een goed ruimte heb om de gaten/draden luchtdicht af te kitten (met dank aan Cavemonkey voor de tip ;)).

mvg,
Frank

Sullivan

Vervolgens de compartimenten boven en onder de versterker gevuld met vogelzand. Dit zand is kurkdroog en schimmel vrij (in de fabriek verhit). Als je dit ook doet, sla dan met de hammer een paar keer op de kast. Ongelovelijk hoeveel zand er hierdoor nog weer bij kon.
Dit was de laatste stap voor het sluiten van de kast.
De kast is gewoon niet meer te tillen zo zwaar ;D ;D ;D.

Sullivan

#44
En het andere compartiment.

Raymen

Hey

Nou je maakt er wel werk van. ;D

Mooi zo die compartementen,hoeveel gewicht denk je dat je meer hebt aangebracht.

Laat alles wel goed drogen hoor.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Sullivan

Quote from: raymen on April 11, 2003, 18:30:48
Mooi zo die compartementen,hoeveel gewicht denk je dat je meer hebt aangebracht.
Er is denk ik voor 8 kg zand in gegaan. Het lood weegt denk ik een kilo of 7 ??? Het hout zelf weegt ook al aardig en de woofer en de versterker ziin ook niet van piepschuim :). Ik zal de kast binnenkort eens wegen  ;D.

mvg,
Frank


Raymen

Ja dat moet ik ook nog eens doen.

Je hebt al gauw een heel gewicht!
En dan de woofers nog eens(had er een van 12 kg)
dat merk je wel hoor,het blijft leuk als de leden foto`s maken tijdens de bouw van hen speakers.

blijf vooral doorgaan.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Sullivan

Weer een paar foto's. Dank aan mijn Pa voor 'the good work'.
Alle eventuele onevenheden zijn weggeschuurd. Dit om het fineer goed op het hout aan te laten sluiten zonder niveau verschillen.

mvg,
Frank

Sullivan

Na alle schroefgaatjes gevuld te hebben met vloeibaar hout, nog 1 keer alles goed schuren.