DIY subwoofer Peerless XLS10 - stap voor stap

Started by Sullivan, April 3, 2003, 08:12:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

Hi,

Ik ben al maanden bezig met de aanschaf van een subwoofer. Toen kwam ik op verschillende sites met DIY subwoofers in aanraking. Dit was het voor mij helemaal en ben me gaan orienteren.
Ik heb altijd met veel intresse de verschillende threads gelezen over DIY subwoofers. Daarom lijkt het me niet meer dan logisch om ook mijn traject te laten zien. Ik zal tijdens de bouw steeds foto's maken en hier op posten.

Mijn keuze is gevallen op de volgende onderdelen:

  • Peerless XLS 10
  • Peerless XLS 10 Slave 265 gram
  • Hypex 200 aktieve versterker
  • MDF 22 mm
Inmiddels heb ik de tekeningen gemaakt en zijn de onderdelen binnen. Als het goed is komt vandaag het hout.

Ik sta open voor alle tips, want ik heb zeker nog geen ervaring.

mvg,
Frank

Edit: titelwijziging

Sullivan


Sullivan


Sullivan


Sullivan


CaveMonkey

Hoi Frank!

Ziet er veelbelovend uit!  :D

Ben heel benieuwd hoe 't verder gaat!

Veel succes en plezier met bouwen!

Denk je een beetje aan de buren  ;D

Groetennnnnnnnnnnn,
Marco

Sullivan

#6
Quote from: CaveMonkey on April  3, 2003, 08:52:23
Denk je een beetje aan de buren  ;D

Hi buurman,

Bedankt voor je enthousiaste reactie.

Wacht maar tot ie af is, dan ben je niet meer zo enthousiast  ;D.

Hier komen nog even de maten (in cm) van de 22 mm MDF panelen:

  • voor-, binnen-, achterkant (hxb): 60 x 30
  • voorkant voor doek (hxb): 62,5 x 32,5 (9 mm)
  • zijkanten (hxd): 64,4 x 32,5
  • boven-, onderkant (bxd): 30 x 32,5
  • tussenschotten (bxd): 30 x 8
De achtercomparitmenten boven en onder de versterker worden gevuld met of zand of lood. Ik wil proberen of ik eventueel lood zou kunnen gieten om zo de sub lekker zwaar te maken.

mvg,
Frank

MrPink

Ziet er goed uit! Even een lekenvraag: is hij niet een beetje klein?

Groetjes,
Oscar

Sullivan

Quote from: MrPink on April  3, 2003, 11:42:49
Ziet er goed uit! Even een lekenvraag: is hij niet een beetje klein?

Een beetje klein? Moet je mijn vriendin eens horen ;).

De buitenmaten worden (hxbxd) 64,4 cm x 34,4 cm x 34,5 cm. Een behoorlijke kast. Geloof me!
Maar belangrijker is natuurlijk de klank kast en deze is 32,2 liter. Ik ga hiermee spelen tussen de 31 en 32 liter doormiddel van lood opvulling. De 31 liter is de juiste inhoud voor deze Peerless combinatie. Let wel, het zijn geen twee woofers. 1 ervan is een passive subwoofer.

mvg,
Frank

MrPink

LOL

Nou ja, misschien heb ik ook wel de grootte van de sub van Frank D. in gedachten... ;)

Groetjes,
Oscar

Sullivan

Quote from: MrPink on April  4, 2003, 01:05:43
Nou ja, misschien heb ik ook wel de grootte van de sub van Frank D. in gedachten... ;)

Ok toch een kleine sub... :(

Sullivan

Hier nog een paar foto's.

De doos met spullen zoals geleverd door Speaker-en-Co Haarlem. Dinsdag besteld (en betaald) en donderdag in huis. Snelle levering dus.






Sullivan

Hier de Peerless woofer XLS 10 inch.

Sullivan

De passive radiator. Ik heb gekozen voor de 265 gram. Dit omdat ik de sub wil gebruiken voor zowel muziek als film. Een 400 gram is wat meer geschikt voor film, maar minder voor muziek. Bovendien kan ik de radiator verzwaren met lood zodat eventueel een beter resultaat wordt bereikt.

Sullivan

Van de voorkant gezien.

Sullivan

Last but not least: De Hypex HS-200.

bmateijsen

en een afstandbediening van een loewe tv!  8)

Groet Bjorn

Sullivan

Quote from: bmateijsen on April  4, 2003, 10:26:54
en een afstandbediening van een loewe tv!  8)

Groet Bjorn

[off-topic]
Ja, klopt de Loewe Aventos. Ben er erg tevreden mee. Heb ook een Pronto, maar heb nog geen tijd gehad om de Loewe AB er in te zetten.

Moet wel erg opletten wat er allemaal op de foto's komt te staan merk ik ;).
[/off-topic]

mvg,
Frank

MrPink

Mooi spul hoor! Als ik ooit nog eens wat zelf ga bouwen, dan zal dat waarschijnlijk wel een sub zijn, maar voorlopig niet denk ik.

Groetjes,
Oscar

Sullivan

#19
Het hout is donderdag binnen gekomen. Ik heb dit bij een HUBO op maat laten zagen. Op de mm nauwkeurig (zoals het hoort) gezaagd. Dus de bouw kan beginnnen. En wel VANDAAG.
Ik ga het geheel lijmen en schroeven. Op deze manier kan ik sneller werken en heb ik geen lijmtangen nodig.

Heeft iemand nog tips hoe ik de houtnaden luchtdicht kan krijgen. Sommige hebben kit gebruikt, maar welke maakt het luchtdicht?

mvg
Frank

J.A.F._Doorhof

Hi,

Gebruik elastische kit, die zal altijd wat mee bewegen, zorg er wel voor dat het echt goed hecht.
Goed lijmen en dan de binnenkanten dicht kitten, daarna je binnenmateriaal aanbrengen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Hi Frank,

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  5, 2003, 10:28:35
Gebruik elastische kit, die zal altijd wat mee bewegen, zorg er wel voor dat het echt goed hecht.
Gewoon siliconen kit dus?

Quote
...daarna je binnenmateriaal aanbrengen.
Frank
Dit heb ik nog niet aangeschaft, maar wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Op veel DIY-sub-threads wordt niet over het binnen materiaal gesproken. Begon te twijfelen of dit er bij een sub wel wordt ingedaan.

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Gewone siliconekit inderdaad.

Ik heb van het bekende haaietanden schuim aan de binnenkant bevestigt. Of het veel scheelt met of zonder kan ik je niet vertellen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Zoals eerder al vermeld ben ik vandaag begonnen met het bouwen van mijn sub.
Als eerste het uitzagen van de cirkels.

Sullivan

En hier een aktie foto van mijn vader (dat jullie niet denken dat ik al zo grijs ben  ;D).  Hij helpt me met de bouw van de sub.