Gamesjournalist ontslagen om negatieve recensie

Started by Erik, December 2, 2007, 13:56:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

bron: gamer.nl

Viel me al vaker op dat je weinig kritische reviews meer ziet. Zou dit één van de redenen kunnen zijn?

QuoteWat gisterenavond als een gerucht startte, lijkt nu steeds meer op een feit. Jeff Gestmann, gamejournalist bij Amerikaanse videogamewebsite GameSpot, is ontslagen. Op zich is dit geen groot nieuws. Wat het echter belangrijk maakt, is dat hij ontslagen lijkt te zijn omdat hij een negatieve recensie schreef over Io's Kane & Lynch: Dead men. Blijkbaar was uitgever Eidos hier niet zo blij mee en het gevolg is nu dat Jeff zijn baan kwijt is.

Volgens geruchten dreigde Eidos alle advertenties weg te halen van Gamespot en dat was genoeg voor Gamespot om de eerlijke journalist te ontslaan. Afgelopen dag stond Gamespot's hoofdpagina helemaal in het teken van Kane & Lynch, maar dat is nu niet meer het geval.

Het is belangrijk in de gaten te houden dat dit nog niet officieel is - maar als dit wel het geval is, dan is dat ronduit beangstigend voor zowel wij gamesjournalisten als jullie lezers. Wat valt er nog te vertrouwen op het internet en in bladen? Hoe eerlijk mogen journalisten nog zijn? Mijn mening is zo eerlijk mogelijk, maar is dat nog wel de norm in 'het wereldje'?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

ajbeefde

Ach, hij zal wel genoeg meegekregen hebben voor het moeten opstappen....

En zou je nu werkelijk anders tegen een commentaar van een spelletje aankijken?  :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Erik

Quote from: ajbalmere on December  2, 2007, 16:50:02
Ach, hij zal wel genoeg meegekregen hebben voor het moeten opstappen....
En zou je nu werkelijk anders tegen een commentaar van een spelletje aankijken?  :)
het is amerika hoor, je krijgt alleen een kartonen doos om je spullen in te doen en eind van de dag moet je weg zijn ;D

Of ik anders tegenaan kijk, ja eigenlijk wel, je gaat ervan uit dat reviews onpartijdig zijn. Nu kijk daar vaak naar als een bepaald spel eindelijk uit is. 
Als zou blijken dat veel 9,0 en 9,5's gewoon gekocht zijn. Hoeven daar dus ook niet meer te kijken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

ajbeefde

Quote from: Erik on December  2, 2007, 17:20:29
het is amerika hoor, je krijgt alleen een kartonen doos om je spullen in te doen en eind van de dag moet je weg zijn ;D

Of ik anders tegenaan kijk, ja eigenlijk wel, je gaat ervan uit dat reviews onpartijdig zijn. Nu kijk daar vaak naar als een bepaald spel eindelijk uit is. 
Als zou blijken dat veel 9,0 en 9,5's gewoon gekocht zijn. Hoeven daar dus ook niet meer te kijken.


Heb wat jaren in de US door gebracht, en bij een hoop bedrijven is het de doos en opruimen dat buro, maar in vele gevallen ook niet.  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Sol

Quote from: Erik on December  2, 2007, 17:20:29
het is amerika hoor, je krijgt alleen een kartonen doos om je spullen in te doen en eind van de dag moet je weg zijn ;D

Of ik anders tegenaan kijk, ja eigenlijk wel, je gaat ervan uit dat reviews onpartijdig zijn. Nu kijk daar vaak naar als een bepaald spel eindelijk uit is. 
Als zou blijken dat veel 9,0 en 9,5's gewoon gekocht zijn. Hoeven daar dus ook niet meer te kijken.


Ik kijk nooit echt naar de reviews ( lees: meningen van de reviewers ). Ik kijk bijvoorbeeld naar wat ze over het spel vertellen, wat de nieuwigheden zijn, wat je allemaal kan, wat het verhaal is en hoe de graphics zijn.

Bij GameKings bijvoorbeeld luister ik ook nooit naar het commentaar van Skate en zijn maten. Ik kijk alleen naar de dingen die ik zelf mooi vind, wat hun er van vinden interesseert me geen bal. Dit soort reviews gebruik ik dus als bron van informatie, maar niet van inspiratie... :P

De games koop ik ten slotte zelf en ik moet ze ook zelf spelen. Als ik een game vet vind, en hun niet, koop ik hem natuurlijk gewoon. En als hun het een vet spel vinden, maar ik zo mijn bedenkingen heb, dan koop ik hem natuurlijk niet. En al helemaal niet alleen omdat hun het zo gaaf vinden.

Maar goed, dat is mijn point of view. Ik laat me gewoon niet door zulks reviews beïnvloeden in mijn aankopen.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Erik

Skate en z'n maten is ook niet meer wat het geweest is, vroeger keek ik er nog wel eens naar maar tegenwoordig is het 10x niks.
"Kijk mij eens geweldig zijn", "ben ik in beeld" en de sponsering straalt eraf.

4 jaar terug had je wel een goed games programma's met leuke reviews, gewoon reviewen en verder geen gel*l. Ben even de naam kwijt, ze speelden altijd dat sampletje van rammstein. maar Helaas is die gestopt.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sol

Quote from: Erik on December  2, 2007, 17:37:38
Skate en z'n maten is ook niet meer wat het geweest is, vroeger keek ik er nog wel eens naar maar tegenwoordig is het 10x niks.
"Kijk mij eens geweldig zijn", "ben ik in beeld" en de sponsering straalt eraf.

4 jaar terug had je wel een goed games programma's met leuke reviews, gewoon reviewen en verder geen gel*l. Ben even de naam kwijt, ze speelden altijd dat sampletje van rammstein. maar Helaas is die gestopt.

Nee, daar heb je natuurlijk ook gelijk in.
Maar welke bedoel je? Die ene op Veronica of V8 of weet ik wat het toen was?
Ehhh... Gammo ofzo heette dat toch?
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sol

Quote from: Erik on December  2, 2007, 17:43:43
ja Gammo was het :)

Daar keek ik inderdaad ook altijd met veel plezier naar. ;D
Zo zie je ze tegenwoordig niet meer, jammer...
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

aMUSEd

Ik twijfel er niet aan dat er naast de kwaliteit van de game nog andere belangen spelen maar ik ben niet overtuigd van dit verhaal. Zo'n stunt als dit is veel schadelijker voor gamespot dan het gevolg dat 1 ontwikkelaar z'n sponsoring terugtrekt. Of is gamespot opgericht door Eidos?

Voor de mensen die 'm nog niet kennen: www.gamerankings.com

Erik

QuoteKane & Lynch is op dit moment een veelbesproken spel in de gameswereld. De veelbelovende third-person shooter valt volgens velen erg tegen. Zo gaf Jeff Gerstmann van GameSpot het spel een score van 6, vergezeld van een felle videoreview. Gerstmann werd vervolgens ontslagen, waarschijnlijk vanwege deze review. Een grote rel ontstond, waarin de discussie tussen integriteit van reviews en commerciële belangen (Eidos trok de advertenties voor Kane & Lynch terug van GameSpot) hoog oplaaide.

Nu is er echter een nieuwe toevoeging aan deze trieste soap gekomen. De officiële site van Kane & Lynch: Dead Men toonde, nadat je de intro bekeken hebt, twee quotes van reviews, plus reviewscores. De quotes komen van GameInformer ("A mercenary, a psychopath & a bundle of cash... What could go wrong?") en GameSpy ("...It's the best emulotion of being in a Michael Mann movie we've ever seen."). Beide quotes werden
vergezeld van vijf sterren.

Er is echter één onvolkomenheid: deze quotes staan niet in de review van de game van de twee sites en de scores van vijf sterren kloppen niet. Beide quotes komen uit previews van een aantal maanden terug. Bovendien gaf GameInformer de game een 7.0 en GameSpy deelde drie sterren uit. Intussen zijn de vijf sterren bij de quotes weggehaald, hoewel de citaten zelf er nog wel staat.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

aMUSEd


Erik

bron: GameSpot   5 januari 2008

QuoteGameSpot-freelancer vertrekt wegens wanbeleid

Frank Provo, freelancer van de grote gamesite GameSpot, verlaat de website na bijna acht jaar trouwe dienst en 751 reviews. De reden hiervoor heeft hij neergepend in zijn blog op GameSpot. Hij vindt dat CNet, het moederbedrijf van GameSpot, de redacteur Jeff Gerstmann om de verkeerde redenen heeft ontslagen.

Volgens Provo wil CNet de toon van de site minder fel maken en hogere reviewscores erdoor drukken om adverteerders tevreden te stellen. Hij wil daar niet aan meedoen en verlaat daarom de site. Bovendien toont hij medeleven met de actieve GameSpot-staf, die moet werken onder het onderdrukkende regime van CNet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Felicimo

verbaasd me eigenlijk niks... ik weet dat Eidos een paar jaar geleden de PU (Power Unlimited) hadden geboycot vanwege een slechte review van een Colin mcRay Rally game. Dat hadden ze doodleuk in hun blad gezet met de mededeling dat ze daar gewoon schijt aan hadden en gewoon hun mening blijven geven.. en niet gingen slijmen bij die games bobos om als eerste een game te mogen spelen enzo...
Kort om als een spel vrouwelijk geslachtsdeel was.. zeiden ze ook dat het vrouwelijk geslachtsdeel was...

Darom vind ik Gamekings ook een goed programma... daar durven ze tenminste te zeggen waar het op staat...
voorbeeldje... tijdje terug was iedereen laaiend over Gran Turismo 4, dat was de game van het jaar....
Bij game kings waren ze het daar toch niet helemaal over eens.. ze vonden het geen slechte game, maar had niks nieuws... en het van gewoon gt3 alleen zag er ietjes beter uit... hun conclusie was ook... wacht lekker dat ie in de uitverkoopbak ligt en koop hem dan... want 60euro was hij echt niet waard...
Eerlijke mening... niks geen geslijm...
Ik heb daarintegen bij gammo nog nooit een slechte review gehoor en gezien... terwijl er ook zat vrouwelijk geslachtsdeel games bij zatten.
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre