Bijbetalen in garantiegeval?? Mag dat?

Started by Nelisje, November 27, 2007, 10:58:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lampie1979

Die 48 euro kan IKEA declareren bij de fabrikant :)
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

Ghosty J

#26
ik heb het zelfde probleem ook gehad al 3x met de matrassen van de ikea in de afgelopen 3 jaar.... ik moest ook iets bij betalen omdat het zelfde model niet meer leverbaar was " er waren wat problemen mee".... goh wat apart....
de laatste keer heb ik maar de duurste genomen en ik hoop dat het geouwehoer maar snel over is en dat deze wel 25 jaar mee gaat!
anders heb ik over 4 jaar weer een nieuw matras :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Don_Paul

En wat gebeurt er nu als je hier niet mee akkoord gaat? Ik zou zeggen: 'nee, ik hoef geen nieuwe, repareer deze maar gewoon'. Benieuwd hoe ze dat aanpakken.

Ze redeneren daar natuurlijk anders: Meneer heeft een kapot product, meneer krijgt zijn geld terug, en meneer koopt een nieuw product dat toevallig iets duurder is - dus moet hij bijbetalen. Maar ja, als het nieuwe product goedkoper was geweest is het maar de vraag of je dan ook geld terug gehad had....

Zelf heb ik als leverancier vroeger zoiets ook eens gehad met een processor die onder garantie stuk ging. We waren inmiddels een jaar of 2 verder, en de toenmalige vervangingsprijs voor de processor was VEEL hoger dan hij oorspronkelijk gekost had - en een nieuw model paste niet meer in het moederbord. Die kosten heb ik toen gewoon geslikt, was mijn risico.

Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Ghosty J

bij de Ikea krijg je bij de klantenservice het bedrag wat je terug krijgt op een ikea pas.
je kan dan zelf kiezen of je het geld uitgeeft aan een vloerkleed of voor een nieuw matras!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

jankees

Ik denk dat het antwoord op de oorspronkelijke vraag wel gegeven. Ikea moet op deugdelijke wijze nakomen. Dat neemt met zich mee dat ze een matras moet leveren die het genot verschaft dat je er in redelijkheid van mag verwachten gedurende een de periode die je hiervan in redelijkheid mag verwachten. Het verbaast mij dat men een bijbetaling verwacht. Mijn ervaring is dat Ikea nooit moeilijk doet bij problemen. In het Burgerlijk Wetboek zal je geen bepalingen aantreffen die bijbetaling regelt. Het is dus een kwestie van een redelijke uitleg van "deugdelijke nakoming." Sommige rechters zullen zeggen dat bijbetaling redelijk is, zolang het verband houdt met het voordeel van een nieuw artikel. Sommige rechters zullen zeggen dat bijbetaling in redelijkheid niet gevergd kan worden. Ik dus niet dat je je door Ikea opgelicht hoeft te voelen. Aan de andere kan was het ook niet onredelijk geweest als Ikea de matrassen zonder bijbetaling had vervangen.

Met vriendelijke groet, 
Jan-Kees den Haan

Raphie

Let wel: we praten hier over een identiek product (niet een opvolger, of duurder model of wat dan ook)
Dit product heb je al eens volledig betaald, waarom zou je daar nu nogmaals een substantieel premium moeten opleggen?
Ik vind het SCHANDALIG!
JBL PRX Power!

Ghosty J

je krijgt van ikea je aankoop bedrag 100% terug!
dus als je een identiek product wil hoef je dus niks bij te leggen!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

spotmatic

Quote from: Ghosty J on November 28, 2007, 23:14:19
je krijgt van ikea je aankoop bedrag 100% terug!
dus als je een identiek product wil hoef je dus niks bij te leggen!

Ehh... het identieke product was in 2,5 jaar een stukje duurder geworden. Dus je aankoopbedrag is alsnog te weinig om dezelfde matras nieuw te kopen.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

maxtrash

Jan-Kees,

het matras zat nog in de garantie. Ik heb de voorwaarden er op nageslagen (http://www.ikea.com/ms/nl_NL/customer_service/ikea_services/garantie_08.pdf) en die voorwaarden zijn niet anders dan je zou verwachten. Men repareert of vervangt door een identiek product. Dat is dus gratis.

een ander verhaal is het als je tegen Ikea zegt: flikker op met je k**-matras, geef me m'n geld terug. In dat geval is het sowieso coulance als men daar aan meewerkt en is het ook niet meer dan normaal dat je maximaal je aankoopbedrag terugkrijgt.

The Foundation

bij computeronderelen zijn ze dan makkelijker

als een 80G hd kapot is , geven ze rap een groter model zonder bijbetalen

tijse400

zelfs bij reparatie binnen de garantietermijn, kan bijbetaling worden gevraagd indien het om een levensdur velengende garantie gaat. deze vervanging is zeker levensduur verlengend te noemen, dus denk dat bijbetaling niet in strijd met de wet is.
het is wel een rare gang van zaken. de medewerker van de ikea denkt ook waarschijnlijk vanuit het oogpunt: geld terug en nieuwe kopen. jammer als het duurder is geworden.

misschien dat je iemand anders aan de balie treft dat die er anders mee omgaat.

ik heb zelf een laptp in reparate gehad bij de mediamarkt. na 1 maand al teruggebracht omdat ie niet meer aan ging.

6 weken later kreeg ik bericht dat ze hem hadden doorbelast oid. en ik voor hetzelfde geld een andere kon kopen. nu was mijn laptop een hele goeie aanbieding en hadden ze geen andere laptop met dezelfde specs voor die prijs.
maar toevallig hadden ze wel hetzelfde model maar kostte dat 33 euro minder

als ik dus bij de balie mijn geld terug had gekregen en een nieuwe had meegenomen had ik 3 euro veridend, plus de garantie weer opnieuw.

ik had echter telefonisch gezegd dat ik een diezelfde laptop wilde hebben, en dat ze hem achteruit konden zetten. dat hebben ze gedaan en de laptp OMGERUILD, zoals ze dat noemen. :( dus geen geld terug en nieuwe kopen, dus geen 33 euro veridend, en geen nieuwe garantie...
waardeloos geregeld. maar ik had ook geen zin meer in opnieuw discussies etc. ik was helemaal klaar met de mediamartkt vanwege de slehcte informatievertsrekking, en de 6 weken dat het moest duren voor ik van ze hoorde hoe ht met mijn laptop was etc. deze laatste strek erbij heeft er wel voor gezorgd dat ik echt geen medeijden me ze heb de volgende keer en dat ik gelijk mijn gekd terug vraag als er ooit weer eens zoiets vorvalt met producten die ik bij ze heb gekocht
of ik dan een koopje misloop.. jammer dan.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!