Bijbetalen in garantiegeval?? Mag dat?

Started by Nelisje, November 27, 2007, 10:58:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nelisje

Ik heb 2.5 jaar geleden bij een niet nader te noemen zweeds woonwarenhuis ;) 2 matrassen gekocht. Deze matrassen hebben 25 jaar garantie (en 5 jaar op afwerking en materialen). Oftewel voor beide gevallen zit ik ruim binnen de garantie.

Er waren wat problemen met de matrassen, 1 matras stond bol en 1 matras stond bol en had een kapotte ritssluiting. Afgelopen weekend dus terug geweest. Verder weinig problemen met de afhandeling op 1 ding na. Waar ik toch een beetje een zuur gevoel bij krijg. Op de vraag of ik exact hetzelfde matras weer wilde hebben heb ik natuurlijk ja geantwoord. Toen kreeg ik te horen dat de matrassen sindsdien 24euro per stuk duurder geworden zijn en of ik het verschil van 48 euro bij wilde betalen.

Nu vraag ik mij af of ik voor een garantiegeval gedwongen kan worden om bij te betalen, want ik heb het product 2.5 jaar geleden gekocht en het is niet mijn schuld dat hun product niet deugdelijk is. Het lijkt mij persoonlijk dat het omdat het in de garantie valt zonder meerprijs vervangen dient te worden? Het gaat verder niet om het geld. Maar ik vind het een vreemde manier van zaken om dit zo op te lossen. Of denk ik nu raar?

spotmatic

Krijg je een nieuwe matras? Zo ja dan vind ik het persoonlijk niet onbillijk. Je wordt er immers beter van!
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

WickedGame

Quote from: spotmatic on November 27, 2007, 11:01:26
Krijg je een nieuwe matras? Zo ja dan vind ik het persoonlijk niet onbillijk. Je wordt er immers beter van!

Alleen zit hij in de garantieperiode die men stelt en dient men dan toch kosteloos te vergoeden? Ook al is het maar 24 euro per matras. Garantie is Garantie. Anders wordt het als die een duurder matras uit een andere serie zou krijgen. Maar dat is niet aan de orde, het gaat om een identiek exemplaar.


spotmatic

Een leuk voordeeltje van bijbetalen: de garantieperioden vangen opnieuw aan! Betaal je niets bij, dan blijven de oude garantieperioden van kracht. Ik zou persoonlijk dus wel gaan bijbetalen  ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

WickedGame

Quote from: spotmatic on November 27, 2007, 11:07:19
Een leuk voordeeltje van bijbetalen: de garantieperioden vangen opnieuw aan! Betaal je niets bij, dan blijven de oude garantieperioden van kracht. Ik zou persoonlijk dus wel gaan bijbetalen  ;)

Nou ja 25 jaar garantie heeft hij op die matrassen. Dus 22,5jaar heeft hij nog... okay met een nieuwmatras 25 jaar. Maar goed meestal doet men niet erg vaak 25 jaar met een matras.

PjotrrrNL

Niet onredelijk, je hebt al die tijd ook gebruik gemaakt van je matrassen.
Zo gezien is een paar tientjes afschrijving niet veel....

Dergert

Garantie is garantie, belachelijk dat je moet bij betalen. Als ik een auto koop met 2 jaar garantie, en naar anderhalf jaar gaat er wat stuk aan de auto hoef je toch ook niets te betalen. Zou wat zijn zeg "Je hebt er anderhalf jaar mee gereden dus kost het toch wat om te vervangen"

angel1978

In dit geval gaat het niet om de reparatie  ( die zou ten alle tijden gratis moeten zijn ), maar om de vervanging  van een produkt door een nieuw exemplaar.
Ik denk dat het heel redelijk is te stellen dat je er dus op vooruit gaat na 2,5 jaar en dat het dus redelijk is om dit kleine bedrag bij te betalen voor een NIEUWE matras.
Bij reparatie van de oude matrassen is dit natuurlijk niet het geval !

PjotrrrNL

Quote from: dergert on November 27, 2007, 12:45:26
Garantie is garantie, belachelijk dat je moet bij betalen. Als ik een auto koop met 2 jaar garantie, en naar anderhalf jaar gaat er wat stuk aan de auto hoef je toch ook niets te betalen. Zou wat zijn zeg "Je hebt er anderhalf jaar mee gereden dus kost het toch wat om te vervangen"


Vergelijking gaat inderdaad niet op, het gaat hier om vervanging met een nieuw product....

Nelisje

Vervanging door een nieuw product is denk ik de standaard policy van IKEA (oeps nu zeg ik het toch :P). Het gaat mij verder ook niet om het geld, meer om het principe. Wat is dan het nut van garantie, garantie heb je om een bepaalde periode van gezeik af te zijn van dat product, nu heb ik gezeik en kan ik ook nog bij gaan betalen. Het gaat meer over hoe het recht over dit soort situaties denkt, ik vind het persoonlijk behoorlijk asociaal dat ik moet bijbetalen voor een product dat buiten mijn schuld kapot is gegaan. Als mijn matrassen nog goed waren had ik met alle liefde en plezier nog 22.5 half jaar zonder te klagen op die matrassen gelegen, dan maakt het mij persoonlijk niet uit of het matras nieuw is of 2.5 jaar oud aangezien mijn matras nagenoeg niet zou moeten/ mogen slijten (er ligt nog een dekmatras bovenop die het meeste krijgt te verduren.

PjotrrrNL

Gevoelsmatig ben ik het met je eens.

In het beruchte Pio 7G klachtentopic kwam een en ander ook aan de orde, men wilde daar ook gewoon een vervangend scherm.
Volgens het recht bleek je scherm echter niet meer de nieuwprijs waard bij inruil omdat je er ook een periode gebruik van hebt kunnen maken. Dat werd dus ook inruilen onder garantie met bijbetaling.

Ik ben echter geen jurist, het schijnt in de praktijk zo te werken bij vervanging met een nieuw produkt onder garantie?

Dergert

Quote from: PjotrrrNL on November 27, 2007, 13:42:56
Vergelijking gaat inderdaad niet op, het gaat hier om vervanging met een nieuw product....

Is ook weer waar  8)

Raphie

Zeer onredelijk, als de prijs daalt, moet je het verlies ook slikken. Ze dienen je gewoon een gelijkwaardig product te leveren. NIKS bijbetalen.
JBL PRX Power!

ajbeefde

Ach, je hebt al ruim 2 jaar liggen slapen , spelen etc... op het matras.... voor 48 eurootjes ben je weer de man....  :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

J.A.F._Doorhof

Moeilijk en ligt aan een paar dingen.

Vaak biedt de leverancier dit aan om DIRECT om te kunnen ruilen.
Wil je dat niet zul je het traject waarschijnlijk in moeten om naar de FABRIKANT terug te gaan.
Officieel is de winkelier volgens mij maar 2 jaar verplicht garantie te geven daarna is bemiddeling met de fabrikant nodig.

En fabrikanten kunnen soms/vaak ENORM lang op zich laten wachten.

MAW als je een LANGE adem hebt dan zou je het kunnen aanvechten.
aan de andere kant het is weinig geld, ik zou er de moeite niet in stoppen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

#15
IKEA is de fabrikant ???
is gewoon gelul, zij pakken een nieuwe uit het magazijn en je gaat weer naar huis.

Jij vraagt niet om deze onzin? het is al erg genoeg dat je je bed overhoop moet trekken en met je matrassen moet gaan leuren. omdat ze na 10% van hun garantieperiode al kaduk zijn !?!
gewoon 1:1 omruilen die hap, niks geen retourbon of wat dan ook.

Als ze dat bij mij zouden proberen hebben ze een héle slechte aan me.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ajbeefde

Quote from: Raphie on November 27, 2007, 20:01:55
IKEA is de fabrikant ???
is gewoon gelul, zij pakken een nieuwe uit het magazijn en je gaat weer naar huis.

Jij vraagt niet om deze onzin? het is al erg genoeg dat je je bed overhoop moet trekken en met je matrassen moet gaan leuren. omdat ze na 10% van hun garantieperiode al kaduk zijn !?!
gewoon 1:1 omruilen die hap, niks geen retourbon of wat dan ook.

Als ze dat bij mij zouden proberen hebben ze een héle slechte aan me.

Jij shopped toch niet bij Ikea?  ;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Raphie

JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: ajbalmere on November 27, 2007, 20:08:08
Jij shopped toch niet bij Ikea?  ;D

Ja hoor alles wat Zweeds vermarketed wordt, maar stiekem gewoon uit een door kinderarbeid gedreven sweatshop komt uit India of China is bij mij welkom! houdt de prijzen lekker laag!  ;D  :-X (wat zeg ik nou weer...)
JBL PRX Power!

ajbeefde

Quote from: Raphie on November 27, 2007, 20:14:17
Ja hoor alles wat Zweeds vermarketed wordt, maar stiekem gewoon uit een door kinderarbeid gedreven sweatshop komt uit India of China is bij mij welkom! houdt de prijzen lekker laag!  ;D  :-X (wat zeg ik nou weer...)

;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

brtram

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 27, 2007, 19:58:38

Officieel is de winkelier volgens mij maar 2 jaar verplicht garantie te geven daarna is bemiddeling met de fabrikant nodig.


Sorry Frank,
maar in de wet staan geen termijnen,  maar alleen dat de consument mag uitgaan van een levensduur die gebruikelijk is voor het product en de betaalde prijs. 
Volgens de wet is de directe leverancier (= winkelier) is aansprakelijk en niet de fabrikant.
Het zou anders ook beetje te makkelijk worden voor de winkelier om "rotzooi" te verkopen en zich te verschuilen achter de de fabrikant in "Verweggistan".
Garantie van de fabrikant is alleen een 2e vangnet en komt niet in plaats van de wet.
Vergeet ook niet dat onbillijke leveringsvoorwaarden richting consument volgens de wet nietig zijn.

In het geval van de topic-starter, lijkt het mij dat de Zweedse-meubelboer een redelijk voorstel doet en zou ik het accepteren.

Nelisje

#22
Quote from: Raphie on November 27, 2007, 20:14:17
Ja hoor alles wat Zweeds vermarketed wordt, maar stiekem gewoon uit een door kinderarbeid gedreven sweatshop komt uit India of China is bij mij welkom! houdt de prijzen lekker laag!  ;D  :-X (wat zeg ik nou weer...)

Ben het ook wel beu hoor. Zou er ook niet snel iets kopen (naja kleine dingen, bestekbak, prullenbakje oid misschien wel).

Wat dat betreft redeneer ik heel simpel, een tafel is iets waar je wat op moet kunnen zetten, ik wil nog niet zover gaan dat ik ga voor spaanplaat met wat folie. Maar verder zijn de eisen aan meubels niet gigantisch. Ik steek liever de wat hogere bedragen in dingen waar die meerprijs ook serieus wat oplevert in beleving of kwaliteit.

Maja als je bij de consumentenbond kijkt dan schijnen die ikea dingen toch best goed te zijn. Al ben ik nu door schade en schande iets wijzer geworden. Komt ook bij dat ik geen 8000 uit wil geven voor een echte Hästens. Prijs kwaliteit is er dus wel best goed.

maxtrash

wat is dit voor raar topic? Als Ikea 25 jaar garantie geeft dan moeten ze het probleem maar oplossen, zeker als het fabricagefouten betreft en niets te maken heeft met evt. verkeerd gebruik van het matras.
Als men dat niet wil moeten ze 2 jaar garantie geven (dan nog vind ik overigens dat ze iets zouden moeten doen als het matras na een half jaar na garantie kapot gaat).

wat heb jij überhaupt te maken met de huidige aanschafprijs van het matras?

PjotrrrNL