Windows XP draait Office ruim twee maal zo snel als Vista

Started by Erik, November 26, 2007, 18:51:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

bron: automatiseringsgids.nl
QuoteService Pack 3 maakt Windows XP nog eens 10 procent sneller. Daarmee draait Windows XP toepassingen straks ruim twee maal zo snel als de opvolger Windows Vista. Dat concludeert Devil Mountain Software uit benchmarkttests met Office 2007.

Eerder al kwam het bedrijf tot de conclusie dat Windows Vista met het begin volgend jaar te verschijnen Service Pack 1 niet echt sneller wordt dan de originele uitvoering.
De tests werden uitgevoerd op een Dell XPS M1710 met 2GHz Core 2 Duo-processor, een nVidia GeForce Go 7900GS videokaart en zowel met  1 als met 2 gigabyte Ram. Voor het testen van de onlangs verschenen bètaversie van Service Pack 3 van Windows XP werden dezelfde tests uitgevoerd op dezelfde computer, zij het deze keer alleen met 1 gigabyte RAM.

[Grafiek Vista - XP]

Bron: Devil Mountain Software

Tot hun eigen verbazing zagen de testers bij Windows XP SP3 een prestatiewinst van 10 procent ten opzichte van WIndows XP met Service Pack 2. Naar algemene verwachting was SP3 niet veel meer dan een verzameling patches en verbeteringen van bugs. Anders dan bij Vista SP1 had Microsoft ook geen voorspellingen gedaan over de prestatiewinst van SP3 voor XP.

Nog curieuzer is, dat Windows XP de benchmarks op basis van Office 2007 een stuk sneller afwerkte dan Windows Vista. Met SP3 is Windows XP meer dan twee maal zo snel zijn als Windows Vista met SP1. Dat zal potenitele kopers niet echt inspireren om over te gaan op aanschaf van Windows Vista, denkt Devil Mountain Software.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

Ik ga er echt niet om terug, maar Office 2007 is i.d.d. een draak van een applicatie op vista...
Powerpoint presentaties zijn zelfs op de laatste generatie Mobile processors nog steeds een ramp!
JBL PRX Power!

Erik

Ik vind het wel jammer om te lezen, in het begin werd steeds gezegd dat vista zo ongelooflijk veel sneller zou zijn. Ik denk dat mijn volgende computer ook xp zal gaan gebruiken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

Nu is 2007 op XP ook een draak van een programma, zo het is meer 2007 gerelateerd dan XP/Vista lijkt me..  ;)

Ik heb eigenlijk tot op heden geen klachten over vista.
JBL PRX Power!

spotmatic

Afgezien van de (voor mij onwerkbare) interface is Office 2007 al helemaal een ramp omdat mijn Word macro's nu stukken trager draaien. Sinds deze versie ben ik helemaal bekeerd en daarom overgestapt op OpenOffice. Een verademing, zeker omdat de interface van bijv. het tekstverwerkingspakket van OpenOffice vrijwel volledig die van de oudere Microsoft Office applicaties benadert. En het mooiste: het is volledig gratis.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Ejorne

Inderdaad... OpenOffice.
Ik vraag mij te zeerste af waarom zoveel bedrijven zich scheel betalen aan die lompe microsoft software.
En waarom zoveel particulieren telkens maar weer de moeite en rompslomp nemen om dat verrekte programma ilegaal te kunnen gebruiken...

Vrijwel alles is als open-software verkrijgbaar. Besturingsssystemen, office paketten, audio/video software, brandsoftware, te gek om het allemaal op te gaan noemen...

Waarom blijven zoveel mensen dan zoveel betalen of illegaal bezig?

Robbo

Zelf met de standaard plugins uitgeschakeld blijft Outlook 2007 een draak van een programma.   Echt ongelofelijk wat een HDD access (met de bijbehorende wachttrijden) dit programma veroorzaakt.

Bij Microsoft hebben ze blijkbaar nog niet door dat een harddisk toch echt de limiterende factor op een hedendaagse PC is.

squallgage

Haha.

jullie hebben wel gelijk over dat het de pc zeker wel meer kracht kost om office 2007 te gebruiken.
ik vindt het programma zelf wel een heel stuk beter geworden.

hoe je je lettertypes mooi kunt insellen met mooie koppen maken en degelijken.
vaak gebruikte ik nog wel indesigne voor text opdrachten met een beetje plaatjes maar vanuit office 2007 heb ik alleen nog Word nodig. dat scheeld zeker wel tijd.

Over Vista. ik heb vistal nu een paar keer geprobeerd op verschillende pc voor Xp. vista draaide echt slecht. voordurend vaastlopen.
Maar als je de juiste hardware hebt voor vista is het echt een heerlijke os ik heb nu een vista moederbord . volgeinstalleerd draaide hij stabiel op 2% cpu en nog geen 20% memory. dat haalde mijn pc niet in xp.

het is dat vista vrij veel geld kost en ik nog een key voor XP prof. had.

Maar ik moet nog een niet GPU , CPU en Souncard halen.

ik zie wel toekomst in vista, jammer dat het altijd 5000 updates duurt voor dat het lekker loopt.

nah eigenlijk. op het moment dat microsoft een nieuwe OS lanceerd draai het oude net lekker.
net als nu ik draai XP zo heerlijk. en dat duurde ook echt een tijd SP2 en dergelijken. en nu komt vista. probleem OS. maar met de juiste Hardware is vista lang zo slecht nog niet . alleen je MOET alleen nieuwe software gebruiken , alles moet echt voor vista zijn.

wat niet is kan nog komen.
voor office komen ook vaak genoeg nieuwe updates uit.
maarja het blijft microsoft.
en toch blijf ik bij microsoft. ook qua ext hardware.

Maar waar gebruik je office 2007 voor , want het bied echt zeer uitgebreide opties voor text verwerken. gezien de oude versie van office. als je alleen maar simpele texte typt die geen echte opmaak nodig hebben. gebruik gewoon de office XP. wil je meer maar geen extra programma's willen draaien buiten word dan is office 2007 een uitkomtst.
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

J.A.F._Doorhof

Ik vind office 2007 ook een verademing tov van de voorgaande versies.
Vooral het zoeken binnen outlook is niet te vergelijken met vroeger, gewoon VEEL sneller door een indexer.
En dat is 90% van wat ik moet doen, zoeken in Emails :D

Ik denk dat het grootste probleem vista32 is, ik draai zelf Vista64 met 8GB en een 4GB readyboost met een Quadcore en kan je vertellen dat ik gemiddeld tussen de 10-15% snelheids winst boek tov XP pro met 4GB.
In photoshop zijn sommige toepassingen zelfs 2x zo snel.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat dit bestanden zijn van 1-2GB waar ik mee werk.
Vooral de stap van 4 naar 8GB was een ENORME boost.

Vista32 lag er bij mij binnen een paar dagen af.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JeKa

Ik werk nu sinds een paar dagen met Vista en het bevalt me uitstekend. Al mijn "oude" software heb ik zonder problemen kunnen installeren.

Office 2007 vind ik ook een geweldige verbetering. Overzichtelijke menustructuur en ideale automatische opmaak in Word. de grafische mogelijkheden van PowerPoint vind ik helemaal geweldig. Ik gebruik het zelfs als semi-tekenprogramma.

Gaeje

misschien kan ik het hier even posten, ipv een nieuw topic:
ik ga binnenkort een mac pro 8-core aanschaffen, en ga deze ook via boot camp van een windows voorzien.

nu ben ik al jaren aan de overkant (daar waar het gras zo groen is) dus ik weet totaal niet meer wat er happenin' is in windowsland.

zou ik nu best een xp erop zetten of een Vista? en 32 of 64? bestaat xp uberhaupt in 64?
ik neig eerder naar xp omdat ik hier zelf nog op gewerkt heb, en nog een pc staan heb die erop draait, en hoor veel geklaag over vista qua snelheid.

ps: het is NIET de bedoeling om weer een os X vs. windows discussie te starten. Iedereen wéét onderhand wel dat os x de vloer dweilt met windows  >:D

groetjes, gaetan

Raphie

Ik draai nu al een maandje met m'n SP1 RC en kan toch niet anders concluderen dat Vista nu toch echt sneller lijkt dan XP!
JBL PRX Power!

JeKa

Quote from: Gaetan on January 19, 2008, 15:05:06

ps: het is NIET de bedoeling om weer een os X vs. windows discussie te starten. Iedereen wéét onderhand wel dat os x de vloer dweilt met windows  >:D

groetjes, gaetan

Als je geen discussie wenst, wees dan zelf zo verstandig er er niet de aanzet toe te geven ;)

Gaeje

ik wil alleen maar zeggen dat er geen discussie mogelijk is, hetgeen ik stelde is een FEIT, geen mening  ;D

nee, alle gekheid op een stokje, welke windows versie moet ik nu (ik krijg het bijna niet gezegd).. kopen?

JeKa

Quote from: Gaetan on January 19, 2008, 17:47:45

nee, alle gekheid op een stokje, welke windows versie moet ik nu (ik krijg het bijna niet gezegd).. kopen?



Het enige dat ik kan zeggen is dat ik Vista erg prettig en snel vind werken. Het opstarten duurt me wel wat te lang (ook na msconfig), maar verder werkt het prima. Mij laptop heeft een core 2 duo met 2 gb.

oud_account_1

Quote from: Gaetan on January 19, 2008, 15:05:06
zou ik nu best een xp erop zetten of een Vista? en 32 of 64? bestaat xp uberhaupt in 64?
Ja, die bestaat.
Sterker nog, ik heb na een paar weken osx 10.5 van mijn mac mini gegooid en draai nu XP64 op de mini.
Je kan dan ineens ook de complete 4GB ram gebruiken (als je die er in hebt zitten), en dat kan niet met OS-X en XP32.

edit: let er wel op met XP64 dat niet alle fabrikanten netjes drivers aanleveren, dus je moet eerst wat uitzoek werk verrichten...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Erik

Quote from: squadra on January 19, 2008, 18:19:01
Ja, die bestaat.
Sterker nog, ik heb na een paar weken osx 10.5 van mijn mac mini gegooid en draai nu XP64 op de mini.
Meen je dat ik dacht dat het niet mogelijk was om XP of Vista direct op je mac te installeren ipv OSX. Dus je boot de windows cd/dvd en kan dan gewoon zonder problemen xp installeren , geen patchen, hacks benodigd?

Gaetan: ik zou ook al heb je starks een snelle pc eerder naar xp neigen, dat wordt nu toch even wat beter ondersteund en draait vloeiender omdat het lichter is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

oud_account_1

Quote from: Erik on January 19, 2008, 18:28:02
Meen je dat ik dacht dat het niet mogelijk was om XP of Vista direct op je mac te installeren ipv OSX. Dus je boot de windows cd/dvd en kan dan gewoon zonder problemen xp installeren , geen patchen, hacks benodigd?
Inderdaad, helemaal standaard.
Ik geloof dat je tijdens het booten de letter C ingedrukt moet houden en bij het kiezen van de installatiedrive moet je even MBR kiezen ipv GPT.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Erik

Leuk  :D kan dat op alle macs of alleen op de minimac?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

oud_account_1

Quote from: Erik on January 19, 2008, 18:42:05
Leuk  :D kan dat op alle macs of alleen op de minimac?
Ik verwacht van wel, maar dat kunnen de lokale Mac liefhebbers waarschijnlijk bevestigen (of ontkrachten).
Het moeten natuurlijk wel iig Intel Macs zijn ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Gaeje

alle intel macs inderdaad.

ik wist niet dat een mini 64 bit ondersteunde?

ik denk dat ik dan toch maar ga voor een xp (32 wss want heb geen zin om weer zelf alles te tweaken tot het werkt)
maar dan ga ik nooit het volle potentieel gebruiken van de 2x quad core 2,8 waarschijnlijk?

oud_account_1

Quote from: Gaetan on January 20, 2008, 11:55:48
alle intel macs inderdaad.

ik wist niet dat een mini 64 bit ondersteunde?
Het is gewoon een Core 2 Duo, dus een 64 bits processor.

Quote
ik denk dat ik dan toch maar ga voor een xp (32 wss want heb geen zin om weer zelf alles te tweaken tot het werkt)
maar dan ga ik nooit het volle potentieel gebruiken van de 2x quad core 2,8 waarschijnlijk?
Waarschijnlijk heb je nog steeds wat uitzoekwerk te doen, volgens mij was er bij XP een beperking mbt het aantal cores.
Die beperking was dan ook nog eens afhankelijk van de versie (home: 2 cores, pro 4 of 8?)

Je hoeft er iig max 4GB ram in te stoppen (om dual channel te kunnen werken), meer kan je toch niet gebruiken met xp32.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Raphie

xp32 addresseert tot 3.2GB daarnaast ondersteund XP Pro tot 2 cores
JBL PRX Power!

Del member

#23
Ik hoor enkel mensen klagen over vista (gaande van collega's met een laptop en de standaard geinstalleerde business versie - tot internet posts).

Ik vind Open Office ook veel meer straight to the point dan M$ Office. Zo heb ik me in M$ office al doodgezocht hoe ik bepaalde dingen doe, bepaalde object properties ontbreken gewoon in de UI, bij OpenOffice zijn ALLE properties van het object toegankelijk. Een voorbeeld: je copy paste een internet pagina in word. De images worden dan nog steeds van de webserver geladen. Je moest dan blijkbaar een duistere keyboard combinatie kennen zodat hij de images lokaal in het word bestand ook opslaat ipv de link. In de properties van het plaatje kan je dat nergens opgeven. En daar gaat de UI dus de mist in. Veel dingen in de UI zijn ook counterintuitief, zoals de plaats waar 'insert new column' of 'insert new row' voor een tabel staan.

Zoiets vind ik dus niet kunnen, en dat soort bullshit zal ook nooit in Openoffice zitten. M$ office is voor mij een noodzakelijk kwaad, headhunters willen bvb een CV in word ipv PDF omdat hun indexering tool enkel DOC kent en geen PDF. Als ik dan een .odf aanlever is hun tool ook waardeloos. Ik kan wel saven in het inferieure .doc en dan in word checken of alles er nog in zit. 't Ja dan heb ik weer word nodig. Al wat ik intern doe is OOO.

Gaeje

dus eigenlijk zou een 8-core dan overkill zijn voor XP, maar vista zou er dan misschien wel weer meer uithalen? dan zou het dus kunnen dat ik TOCH met vista beter af ben? ik ga beginnen met 4 gig ram, maar dat kan na een tijdje wel vermeerderen tot 8. (los van of windows er gebruik van maakt of niet; 90 % van de tijd zal het toch os x zijn die draait)

groet, G.