Het grote Italiaanse Audio topic

Gestart door Tube-freak, november 20, 2007, 18:42:01

Vorige topic - Volgende topic

Tube-freak

Naar aanleiding van het grote success van het NAIM Audio topic(niet mijn topic, maar wel een terechte ode aan het merk...)  heb ik besloten dat het hoog tijd word om de Italiaanse audio onder de aandacht te brengen. Voorzover ik het kon nagaan is er recent geen topic aan gewijd.

Ik ben al een aantal jaren fan van Italiaanse audio.  Het ziet er niet aleen ontzettend apart en design-achtig uit maar het klinkt ook nog eens waanzinnig.
Al jaren geleden dat ik op zoek was naar speakers was ik er al van overtuigt dat de Italianen er gewoon een ontzettend mooi design en geluid op nahielden.
Als je dacht dat er uit Italie geen audio komt dan heb je het mis waarschijnlijk want ik denk dat er meer audio vandaan komt dan menig ander land.

Om maar enkele Italiaanse merken te noemen:  Audio Analogue, Pathos, Unison Research, Opera, Diapason, Graaf , Sonus Faber, Zingali, Hi Diamond, Northstar (Stuk of 10 merken).

Ik open dit topic om ervaringen te delen over Italiaanse Audio.  Ik ben er uitermate van onder de indruk van de meeste producten in elk geval.
Ik zou graag jullie meningen horen over Italiaanse audio. Kritiek mag ook uiteraard.

Ik ben zelf in het bezit van Diapason Adamantes 3, Diapason Karis en een Pathos CinemaX (vergelijkbaar met Pathos Logos).  Ik vind deze combinatie dus echt een van de mooiste die ik ooit heb gehoort.  Ik heb natuurlijk niet alles gehoort maar toen ik een andere versterker zocht voor mijn Adamantes 3 heb ik toch eerst wel een stuk of 10 versterkers gehoord rond de 3000 euro  die echt absoluut compleet werden weggespeelt door een Unison Research S6 die nog bovendien een van de goedkopere was (2500 euro).  Aleen Classe en Meridian kwamen nog enigzins in de buurt (een heel klein beetje)  maar de rest was helemaal nergens.  Toen ik op surround over stapte was het voor mij al snel duidelijk dat de Pathos CinemaX echt een overtreffende trap was qua klank van de Unison Reseach S6.
(maar dat was ook niet raar gezien het prijjsverschil). Heeft waarschijnlijk wel te maken met de goede match met Diapason maar het zijn toch echt allemaal merken die je niet moet onderschatten. 

Ik wil niet gaan overdrijven dat Italiaanse audio het summun is maar ik vind wel dat het een beetje onderbelicht is in audio land.  Hoewel de Unison Research Unico wel redelijk wat aandacht heeft gekregen is het toch jammer dat de "BETERE" Unison producten een beetje in de schaduw zijn blijven staan. Diapason hoor je ook nauwelijks wat van terwijl er op menig audio demonstratie elk ander speaker merk met de grond gelijk wordt gemaakt met een Adamantes 3 (of het in elk geval heel erg moeilijk heeft om het te evenaren).  Dat kan misschien ook wat over de importeur zeggen als over het product zelf, maar toch. Je wordt er wel door beinvloed, door zo een demo (ik wel in elk geval).

Vind het wel een beetje jammer dat ze in de Italiaanse mediamarkt gewoon ipod--hi-end buizen versterkers verkopen en dat je het hier met een of andere ipod mickey-mouse wekker radio moet doen van 100 euro. Zal wel liggen aan de Nederlandse mentaliteit van "doe maar gewoon dan doe je al veels te gek....

Ik zou dus graag jullie ervaringen horen over de Italiaanse audio.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Alco

Leuk initiatief, Tube-Freak! :)

Ook al voel ik mij als Naim liefhebber als een vis in 't water in 't Naim topic, toch ben ook ik een liefhebber van Italiaanse audio.

Moet wel bekkenen dat ik eigenlijk alleen ervaring heb met de merken Diapason en Sonus-Faber.
Met name 't merk Diapason vind ik inderdaad ook top! Het is jammer dat mijn woonkamer akoestiek nogal
te wensen overlaat, anders had ik nu nog steeds m'n Diapason Micra mk3's, waar ik een jaartje of 2,5 mee gedraaid heb. (hebben nogal een grote basreflexpoort, waardoor 't laag al gauw too much/rommelig werd in mijn kamer)

De looks, de afwerking en de klank van Diapason vind ik super. Zelfs de kleine Micra's hadden een prachtig open/transparant midden (wellicht door de directe aansturing van de woofer, zonder filter!?)
Ook 't hoog was erg fraai. Sprankelend en helder zonder ooit te fel te worden.

Hier heb ik nog een foto van m'n set, van een jaartje of 4 geleden, met de Diapason Micra's.

De Adamantes heb ik alleen (kort) een keer op een HiFi-show gehoord, op een Unison Research buizen versterker. Jammie!  :-* 8)
Ook heb ik een keer een relatief betaalbare set mogen beluisteren, bestaande uit een A-A Puccini versterker, de Pagannini CD-speler en een paar vloerstaande Klipsch luidsprekers. Geweldig.

Mocht ik t.z.t gaan verhuizen (snuffel al dagelijks op Funda de laatste maanden) dan sluit ik niet uit
dat er weer een paar Diapason speakers bij mij in huis komen. (Micra, Karis of misschien zelfs Adamantes)

Mvg,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

peterrr

Hoi,

Heerlijk ,ik hoop dat dit een topic wordt met veel "eigen foto`s" van Italiaanse schonen (ik bedoel niet Monica Belucci ;))

Ik was al verliefd op de looks van mijn concertino`s De sound kan me nog meer bekoren.
Dit is op het moment mijn eerste italiaanse audio,Ik sluit niet uit dat er nog eens iets als Pathos classic komt.

Groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Rob_H

Mijn North Star Design loopwerk/DAC combinatie is ook op en top Italiaans. ;D
Alhoewel het grafisch design van North Star Design wordt gedaan door een Nederlandse  ::)

Mvg. Rob

Hififreak

Hier staan eveneens twee Italiaanse schonen.  ;D

garmtz

BernHardN

in hoever is dit allemaal echt Italiaans, wordt het gros niet in China gemaakt.
Denon wordt ook verkocht als Engels!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Alco

CiteerDenon wordt ook verkocht als Engels!
Is dat zo ?  ...dit hoor ik voor 't Eerst.  ::)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Rob Eric Blank

Citaat van: peterrr op november 20, 2007, 21:59:41
Hoi,

Heerlijk ,ik hoop dat dit een topic wordt met veel "eigen foto`s" van Italiaanse schonen (ik bedoel niet Monica Belucci ;))

Ik was al verliefd op de looks van mijn concertino`s De sound kan me nog meer bekoren.
Dit is op het moment mijn eerste italiaanse audio,Ik sluit niet uit dat er nog eens iets als Pathos classic komt.

Groet peterr
Een buizenversterker bovenop een sub? Lijkt mij niet echt de ideale postie met het oog op trillingen.

EdoE

Hoewel ik als Naimee aan de andere kant van "een" spectrum zit, moet ik wel zeggen dat ik Italiaanse audio zeer aantrekkelijk vind. Ik heb een groot zwak voor spullen met karakter en dat heeft Italiaanse waar m.i. ontegenzeggelijk. Ben zeer gevoelig voor Unison Research (de Unico's niet zo) en helemaal voor Sonus Faber. Foto's!

Rob Eric Blank

Vooral de vormgeving spreekt mij enorm aan van Italiaanse makelijk. SF vind ik een plaatje, sculptuur

Maximus_Aurelius

Citaat van: BernHardN op november 21, 2007, 09:31:55
in hoever is dit allemaal echt Italiaans, wordt het gros niet in China gemaakt.
Denon wordt ook verkocht als Engels!

Citaat van: Alco op november 21, 2007, 09:36:36
Is dat zo ?  ...dit hoor ik voor 't Eerst.  ::)

Ik ook  ::) ;D Per wanneer word het verkocht als Engels ;D Ik loop volgens mij achter in en op het gebied van stereo/HT  ;) ;D
Bij mij is het bekend en word het verkocht als Japans  :P

Veel van de italiaanse apparatuur en LS zijn best mooi , maar zoals bij alle merken land van herkomst zitten er ook lelijkerds tussen.

Ik heb een keer opera audio LS gehoord en dit was niet verkeerd , vind ze beter als SF , opera audio vind ik wat all-rounder.
Hi-Diamond kabel vind ik goed , heb een LS kabel gehad als demo maar helaas was hij te kort anders had ik deze nu aan mijn LS hangen.Het was de Power +1 LS kabel.

Maar nog een mooi italiaans merk die racks maken.
Music tools -  vooral de Alica vind ik voor dat geld een zeer mooi rack.
En ook een Italiaans merk die minder mooi racks maakt  :P
Solidsteel  - , helaas is dit niet zo bijzonder qua uitstraling en uiterlijk.Magazijn racks ;D

Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

BernHardN

een jaar of 5 geleden was ik opzoek naar een nieuwe versterker bij een zaak in Zwolle, daar stelden ze mij voor voor het "warme Engelse geluid van Denon"
ik had daar toen al m'n vraagtekens bij maar de verkoper was overtuigd "ja het wordt wel in japan of china gemaakt maar de oorsprong ligt in Engeland"
ook Marantz werd nog bestempeld als "Duitse degelekheid".....
Mijn zwager heeft onlangs een Denon set gekocht bij de MM en daar vertelden ze hem hetzelfde, Oké oké, de mediamarkt kan je alles verwachten.

Maargoed, laten we het over Sonus Faber hebben, ik vind het schitterende dingen mooi hout en de juiste afwerking,
heb ze nog nooit kunnen beluisterd  :-\ valt ook niet onder mijn budget.

Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

EdoE

Citaat van: BernHardN op november 21, 2007, 14:28:40
een jaar of 5 geleden was ik opzoek naar een nieuwe versterker bij een zaak in Zwolle, daar stelden ze mij voor voor het "warme Engelse geluid van Denon"
ik had daar toen al m'n vraagtekens bij maar de verkoper was overtuigd "ja het wordt wel in japan of china gemaakt maar de oorsprong ligt in Engeland"
ook Marantz werd nog bestempeld als "Duitse degelekheid".....

Leek die verkoper erg op de colporteur van Koot en Bie?

www.youtube.com/watch?v=s4Bhh5bPskA

dove

in m'n main-set spelen al een tijdje Viva 'Aurora 845' triode mono eindtrappen

en 'k heb voorheen met plezier een Bluenote 'Bellavista Signature' + Bluenote 'Bellaria' (turntable + tone arm) gebruikt

Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

mikeske

sonus faber blijft inderdaad prachtig om te zien  8)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

garmtz

Vergeten we geen merken als Chario en New Audio Frontiers? ;)

dove

nog een paar Italiaanse merken die me te binnen schieten:

Paolo-Beduschi
Nightingale
Morsiani
Eventus
Monrio
Vyger
Gregitek
Ultrasound
MelAudio
Mantra
Lector
Audiosophia
Audiomatica
Labtek
S.A.P., è l'acronimo di Strumenti Acustici di Precisione, un'azienda con sede a Salerno
Daad / AcusticaApplicata
Yter, zusje van Sonus Faber
Aliante
Audia-Flight
SIM2
Synthesis
Tektron
Audionemesis

Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Alco

Ook een zeer sterk (gedeeltelijk) Italiaans merk vind ik zelf:

XAVIAN  (http://www.xavian.cz/index1.html)

Zoals bijvoorbeeld, de Xavian XN125 Evoluzione  :-*

Heb ik begin dit jaar mogen proberen in m'n eigen set/woonkamer, en WOW!
(jammer dat 't een basreflex is, anders hadden ze er nu waarschijnlijk nog gestaan ::) )

Deze XN360's mogen er ook zijn.
(klankmatig iets meer dan qua uiterlijk imho)

EdoE

Gek, ik was to-taal niet onder de indruk van Xavian.

Alco

CiteerGek, ik was to-taal niet onder de indruk van Xavian.

Van welke niet, Edo ?  De XN125 Evoluzione of de grote XN360 ?  (of allebei)

Ik moet zeggen dat ik van de XN360 gezien de hoge prijs ook minder enthousiast was,
dan juist van de betaalbare XN125 Evo.

De 125 Evo's vond ik erg fraai! (i.c.m.) Een schitterende weergave van stemmen. Heel open en natuurlijk,
en een sprankelend, gedetailleerd hoog.

graafke

Ben erg blij met mijn italiaanse schoonheden! Wat ik erg fraai vind is de afwerking (naast de geweldige klank natuurlijk!)

dove

Citaat van: Alco op november 21, 2007, 17:31:29
Ook een zeer sterk (gedeeltelijk) Italiaans merk vind ik zelf:

XAVIAN  (http://www.xavian.cz/index1.html)

Zoals bijvoorbeeld, de Xavian XN125 Evoluzione  :-*

Zo Italiaans is Xavian niet IMO.

Roberto laat zich alleen op de internationale markt 'italsko-český' ('italiaans-tsjechisch') noemen, hoofdzakelijk omdat in vele van Xavians markten alleen Italië bekend is, het oude 'Tsjechoslowakije' nog net een herkenbare naam is maar Tsjechië nog niet (ook bv. een Amerikaan die wil transporteren van/naar Tsjechië heeft al snel een probleem met bv. z'n transportverzekering, puur omdat ook naamhebbende US-verzekeraars nog altijd alleen 'Tsjechoslowakije' in hun systeem hebben staan ...). Bekendheid met de afkomst heeft invloed op de verkoopbaarheid van z'n producten, en het gebruik van 'Italië' daarin associeert ook fijn met groote namen op design-gebied  ;).
Op de binnenlandse markt laat 'ie het wel uit z'n hoofd zich 'italsko-český' te noemen: de gemiddelde Tsjech is veel te nuchter voor een Amerikaans-model hyphenated-identities.

Xavian is een paar jaar geleden verhuisd, nu nabij een van de grote uitvalswegen van Praag / vliegveld gelegen, en zeker op de nieuwe locatie is het een plezier om de productie te bekijken (als je je aanmeld van te voren, is er rondleiding in meerdere talen mogelijk): aanrader.

Petter

peterrr

Citaat van: Rob Eric Blank op november 21, 2007, 10:40:35
Een buizenversterker bovenop een sub? Lijkt mij niet veranecht de ideale postie met het oog op trillingen.

Die vraag heb ik al vaker gehad....
Hij zit in de muur  ;)

Groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2