puntje op de I

Started by Wijx wondere wereld, November 16, 2007, 15:58:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wijx wondere wereld

Ik ben nu al een jaar bezig met het filter van m'n speakers en gisteren is er weer een grote update gedaan.

Even in het kort:

Ik draai met een Accuton C2-12 en Accuton C-95 combinatie. Die geeft in mijn kamer precies een mooi laag en genoeg resolutie. Apparatuur is zoals beschreven in m'n onderschrift.

Het filter is als het derde basisfilter wat erin is gegaan en deze heb ik (met hulp) nu het verste doorontwikkeld met verschillende waardes en onderdelen. In princiepe was het wel goed, maar ik ergerde me aan het felle hoog (met de bijbehorende SSSS-klank) waar de Accuton ook wel een beetje bekend om staat.  Gisteren naar Machmat gegaan voor een nieuwe meting. Machmat omdat ik het helemaal eens met met de filosofie en het geluid me erg aanspreekt. Een rijk beeld met natuurlijke rust zonder gestressed te klinken. Absoluut niet Laid-back maar rust.

De meting was perfect. De curve was prachtig mooi recht zoals de bedoeling was. Ik heb gelukkig het afgelopen jaar wel iets goed gedaan :p, want een met meting van het basisfilter (had ik ook meegenomen) liep de tweeter erg sterk op naar de 10khz en verder. De harde SSss zit dus buiten het te meten gebied. Daar een middagje klooien en met een paar andere weerstanden (bradleys ipv mox) en de tweeter iets verder gedempt was het een stuk prettiger naar te luisteren.

Thuisgekomen en weer verdergegaan. Nog steeds iets te scherp. De apparatuur bij Machmat was blijkbaar minder fel. Dus ik verder met het reserve plan. Zilver uit het filter en vervangen door koper. Dit had ik al eerder gedaan in m'n gehele set. Zilveren ls kabel is Nirvana geworden evenals de interlinks. Dat gaf toen ook een flinke verbetering op het hoog.

Ik weer luisteren maar alle fut was uit de speakers. Duf en laid-back, maar zonder fel hoog. Dus deels positief en negatief. Nu heb ik weer de condensator voor de tweeter verhoogd en volia weer een mooi netje hoog. Uit m'n hoofd gezegd van 1.6 uf naar 2.0 uf dus eigenlijk als je het meet een verschil van niets.

Nu speel ik dus met de condensator tussen de 1 uf en 2,2 (eerste ontwerp) en weerstand parrallel eraan en de weerstand parrallel aan de woofer. Dit zijn allemaal minimale aanpassingen, maar geven wel een flink verschil in de rust, aggressie en hardheid. Maar hoe kan ik de waarde steeds iets aanpassen zonder steeds te moeten te wisselen, solderen en klooien met krokodillenklemmetjes. Ik zat zelf te denken aan een stappenschakelaar parrallel met weerstanden voor het betere tunning werk. Weet iemand wat handigers (en liefst ook iets goedkopers).

Filter voor tweeter is 6,8uf in serie, dan een 5,6 ohm weerstand met parrelel een 2 uf erover in serie met de tweeter, parralel aan de tweeter een 0,33 Mhz spoel en parralel met de tweeter een 9.95 ohm weerstand. Alle weerstanden zijn Bradleys en de condensatoren zijn papier in olie

voor alle sceptici: het is inderdaad niet te meten, maar dat wil niet zeggen dat je geen verschil merkt. 0.1 dB klinkt weinig maar kan best veel verschil geven.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

RamonPhilippo

Gaaf dat je filter op het gehoor ook goed meet!!!
Even over de ssss-en. De oorzaak ligt niet in het + 10KHz gebied. Maar veel lager. Soms heeft bij een 2-weg de filterhelling van de laag-mid er ook iets mee van doen. Een afstemming met de zogenaamde BCC-dip is veelal een safe way to go.
Ook kan een vervelende vervorming in de tweet de oorzaak zijn (denk dat dat bij jouw units niet het geval is).
Zaken als kabels en je voorgeschakelde apparatuur zijn nooit de oorzaak van de ssss-en (op een slechte opname zonder de-sssers na).
Indien je speaker dit 'euvel' vertoont, is de voorgeschakelde apparatuur en/of speakerkabel slecht een versterkende factor.

Feit blijft dat de sss-en in bijv. de engelse taal (samen met de 't' en 'f') erg hard zijn. Ik luister zelf veel naar koorwerk en daarbij komt dit ook naar voren. De 's' is gewoon vervelend, maar mag nooit sss-erig/sibilant gaan klinken. Advies is toch spelen met de spanningsdeler (twee regelbare weerstanden). Wat is je gebruikte crossover freq, als ik vragen mag?

PS heb je een grafiekje van de meting door Matthijs?

Wijx wondere wereld

Ja helemaal geen sss-en is ook niet goed. Het is de afgelopen tijd al een stuk beter geworden. Alleen wel apart dat ik met een geleende scheidingstrafo ook opeens een beter hoog krijgen  :-\

Ik heb het nu zo afgesteld dat de tweeter tegen het irritant aanzit. 0.1 dB meer en het klinkt nergens naar. 0.1 minder en het klinkt prettig, nog lager wordt het weer saai.

Ik zal de grafiek opvragen. Crossover rond de 2500 hz geloof ik.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dre73

ben zeer benieuwd wat ik morgen te horen krijg ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RamonPhilippo

@ dre73
En wat heb je te horen gekregen?

Wijx wondere wereld

Quote from: RamonPhilippo on November 21, 2007, 12:06:09
@ dre73
En wat heb je te horen gekregen?

Jazz at the Pawnshop,
James Carter
Diana Krall - Live in Paris
Andy Mckee - Art of motion

En dan het meeste 3 keer op de scheidingstrafo te testen :p
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

dre73

en dan is ie clapton nog vergeten.

wat heb ik gekregen:wederom enorme verbetering,hoewel ik niet zo`n enorme winst verwachte na de modificatie van de scd-1 werd ik toch weer verrast 8)
andere weerstanden in het filter hebben het ssss gedrag flink verbeterd(is zelf prima nu)
maar vooral het verschil wat de scheidingstrafo leverde was aanzienlijk,alles stond losser van elkaar en het hoog werd er rustiger van zonder aan dynamiek ter verliezen(wat veel filter wel doen!!)
wel werkt het niet met alle apparatuur,ik vond `m op de bron het mooiste z`n werk doen.
deze speaker zitten onderhand aan het maximaal haalbare:complimenten 8)
tevens was het ontbreken van brom aan de trafo opvallend:echt muisstil!!!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RamonPhilippo

Welke weerstanden zijn er gebruikt?
Welke schakeling is er precies toegepast met die scheidingstrafo; net zoals de hoogrendements boys doen op hun hoorntweets?
Erg fijn om te horen dat het zo goed heeft uitgewerkt!!

reMC

#8
Leuke scheidingstrafo-verhalen ;) En ik begrijp dat je het op de versterker wat minder naar jouw smaak vond. Ik vond het zelf vooral minder schreeuwerig (terwijl de instrumentdynamiek behouden bleef), wat voor mij dus positief is ;) Hoe vind je het nu zelf op de versterker, Wijx?

reMC

#9
Quote from: RamonPhilippo on November 22, 2007, 10:59:46
Welke schakeling is er precies toegepast met die scheidingstrafo; net zoals de hoogrendements boys doen op hun hoorntweets?

Er is geen sprake van een 'schakeling' buiten de scheidingstrafo zelf. Het is enkel een trafo met 230V primair (ingang) en 230V secundair (2x115V met aparte aftakking voor aarde: dus eventueel gebalanceerd aan te sluiten). De ingang is regelbaar om een te hoog of laag voltage te corrigeren (dit verandert dan vanzelfsprekend ook op de uitgang met maximaal 5% beide kanten op, in stappen van 1%).

RamonPhilippo

Ow zo, voor je versterker.
Ik dacht een scheidingstrafo in de hoogsectie van je luidspreker (kan nl. ook zie diverse hoogrendementsfora).

Wijx wondere wereld

ja ik ken het maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Weerstanden zijn Bradleys, Condensatoren papier in olie.

De scheidingstrafo doet 2 dingen. Alles is beter te volgen en alles is beter onder controle. Nadeel is wel weer dat de voorversterker daardoor wat te lui lijkt. Muziek mag wat losser.

Het hoog is soms wat te hard maar dat schijf ik volledig toe aan de UCD. Ook het gebrek aan ruimtelijkheid en soms wat te laid-back ligt ook aan de versterker. Binnenkort ga ik er een Pass Labs 150.5 aanhangen om te kijken of het dan wat losser komt
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

reMC

#12
Quote from: Wijx wondere wereld on November 22, 2007, 14:47:04
De scheidingstrafo doet 2 dingen. Alles is beter te volgen en alles is beter onder controle. Nadeel is wel weer dat de voorversterker daardoor wat te lui lijkt. Muziek mag wat losser.

Ja, ik benoem het als rust en meer subtiel (ik heb totaal niet het idee dat ik iets in de muziek mis tov van de andere situatie) maar kan me jouw beschrijving ook goed begrijpen!

RamonPhilippo

Ah, Ucd...
Hoe is het met andersoortige versterkerprincipes qua klank?

Wijx wondere wereld

Quote from: RamonPhilippo on November 22, 2007, 16:52:23
Ah, Ucd...
Hoe is het met andersoortige versterkerprincipes qua klank?

haha daar zakt het enthousiasme opeens weer  ;D

Ik verwacht een stuk beter. UCD is geniaal in het weergeven maar is het beetje hard op het tophoog, in combinatie met kermaische units is dit net iets te veel denk ik. Maar eens wat gaan proberen met versterking. Het is wel duidelijk dat het nu het zwakste punt is.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

RamonPhilippo

Sorry  :-[
Ik ben zelf ook niet zo gecharmeerd van ucd hoog.
Laat je impedantie in het hoog een buizenbakkie toe?
Of als je toch van snel en dynamisch houdt, overweeg eens Electrocompaniet eindbak of Tandberg.