The Rumble - gesloten sub op basis van SVS 12.3

Started by daxie, November 13, 2007, 20:20:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

In de uitverkoop heb ik een subampje van een pb12+ en een 12.3-driver aangekocht...

Hier ga ik een gesloten sub mee bouwen...

Ik ben nog even de opties aan het bekijken:

1) 45x45x55 ongeveer (afhankelijk van diepte subamp, die ken ik nog niet), netto volume (zonder de woofer en baf, woofervolume ken ik ook niet) is 53l, uitgevoerd in 30mm mdf met 4 bracing stukken in 22mm mdf
2) 40x40x50 iets kleiner dus, maar deze zou uitgevoerd worden in 22mm mdf en bracing in 15mm of zo. Netto volume moet ik nog uitrekenen
3) tubesub met ongeveer 70 liter inhoud

Ik wil eerst even de T/S -parameters meten om te weten welke ik ga kiezen... Alhoewel ze alle 3 zeer verschillend zijn. Mss maak ik ze alledrie op termijn :p. Bedoeling is een sub te creeren die voldoende laag gaat maar toch een strakke ondersteuning is voor stereoweergave. Ik weet dat de 12.3-driver daar niet zo super voor geschikt is, maar de sb12+ toont dat hij toch wel zijn mannetje kan staan in een gesloten omgeving.

Het ontwerp van de klassieke sub:

Gebaseerd dus op 30mm mdf met 22 mm bracing. Achteraan komt een gedeelte voor de subamp (momenteel nog niet volledig getekend). Ruimte die links en rechts overblijft zullen zandkamers worden. Binnenin wordt bekleed met loodbitumen. Pritex heb ik momenteel nog niet getekend. In deze versie, dus zonder pritex ben ik 7,2 liter kwijt aan bracing en loodbitumen (gerekend aan 4mm voor het loodbitumen). (is heel gemakkelijk in solidworks, je selecteert je componenten en je kan onmiddellijk laten berekenen hoeveel volume ze innemen).

Samen:
Exploded:

Van de kleine versie daarvan heb ik nog geen tekening, die ga ik morgen proberen maken.

De buissub heb ik een eerste poging, maar die is nog niet echt ok. Ik moet namelijk de ringen nog aanpassen aan de effectieve grootte van de woofer. De ringen moeten zo nauw mogelijk aansluiten bij de buis zelf. Het verschil ga ik aanpassen door middel van loodbitumen (aan de buitenkant, ja) waarover een laag plakvelours zal komen. Ik zal dus qua uiterlijk dichter aanleunen bij de SVS-tonnetjes. Zoals het er nu uit ziet, vind ik het door het verschil in diameter niet zo mooi persoonlijk


Samen:
Exploded:

Godtoh

Ben niet de enige die zo'n dB12.3 geval besteld dus ;D
Ga hier zeker opletten.

Ga je de t/s parameters ook nog posten?
Ik wil zelf een br van +-100 liter maken ;D

Veel succes met de bouw en deze ga ik volgen ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

Even gerekend...

De kleinere sub, ong 40x40x50 (afh van diepte amp), kom ik uit op netto 45,3l... 50,70l intern volume min 5,36l aan bracing/loodbitumen...

Vraagjes:
1) wat is het nut van pritex, en zou ik het gebruiken in dit ontwerp?
2) hoe moet ik rekening houden met het gebruik van BAF voor mijn volume? En hoeveel moet ik er in stoppen?
3) weet iemand wat het netto volume van een sb12+ is?
4) Hoe voer ik het best "de pootjes" uit?

thnx,

Wouter

Interficior

Quote from: daxie on November 14, 2007, 16:06:24
Even gerekend...

De kleinere sub, ong 40x40x50 (afh van diepte amp), kom ik uit op netto 45,3l... 50,70l intern volume min 5,36l aan bracing/loodbitumen...

Vraagjes:
1) wat is het nut van pritex, en zou ik het gebruiken in dit ontwerp?
Dempen van hogere tonen. Het nut is dus in een subwoofer heel weinig, tenzij je niet zo steil filtert met je versterker en dan ook nog eens hoog crosst. Dán kan het nut hebben.
Quote2) hoe moet ik rekening houden met het gebruik van BAF voor mijn volume? En hoeveel moet ik er in stoppen?
Je kunt er wel een beetje mee rekenen ja. 10% virtueel volume erbij is wel reeel. Je moet het er gewoon losjes instoppen, totdat hij vol is.
Quote3) weet iemand wat het netto volume van een sb12+ is?
Meestal neem je 1 liter voor een driver, met de natte vinger, maar deze drivers zijn wel wat groter. Als je het precies wilt weten, pak dan een emmer water, de woofer en een grote plastic zak... ;)
Quote4) Hoe voer ik het best "de pootjes" uit?
Gewoon erop lijmen? Met een stukje inwendig draad dat je erin schroeft? Lijkt me niet echt het grote probleem. Ga je voor RVS poten of gewoon hout?
Take it or lease it

daxie

Quote from: Interficior on November 14, 2007, 16:27:57
Dempen van hogere tonen. Het nut is dus in een subwoofer heel weinig, tenzij je niet zo steil filtert met je versterker en dan ook nog eens hoog crosst. Dán kan het nut hebben.Je kunt er wel een beetje mee rekenen ja. 10% virtueel volume erbij is wel reeel. Je moet het er gewoon losjes instoppen, totdat hij vol is.Meestal neem je 1 liter voor een driver, met de natte vinger, maar deze drivers zijn wel wat groter. Als je het precies wilt weten, pak dan een emmer water, de woofer en een grote plastic zak... ;)Gewoon erop lijmen? Met een stukje inwendig draad dat je erin schroeft? Lijkt me niet echt het grote probleem. Ga je voor RVS poten of gewoon hout?

ah, dacht dat de driver toch meer ruimte innam, valt wel mee dan. Mijn bron is nog even aan het kijken wat de breedste buis is die hij kan vinden :p

qua poten wil ik schroefdraad in mijn hout, zodat ik alle richtingen uit kan qua onderstel... Aangezien hij frontfiring wordt zal ik voor platte dingen kiezen. mss rvs gedraaide spikes, maar dan zeer lage...

daxie

Okido, eerste sub wordt dus de buissub (om de simpele reden dat ik die kan plaatsen bij mijn PB12+).

Echter de afwerking is nog steeds een probleem. De kleinste afmeting dat ik kan gaan voor de onderplaat is 37 cm diameter (en dan heb ik 4 pootjes van 1,5cm diameter, wat niet overdreven is).
Tegenover de PVC buis die 31,5cm diameter is, geeft dat dus een dikteverschil van 2,75cm rond...

en dat lijkt me nogal veel... Het liefst had ik het gewoon aaneengesloten gezien maar dat wordt moeilijk. Een kleinere driver is natuurlijk ook een optie :)

Weet iemand hoe dik plakvelours is?

Interficior

Je kunt natuurlijk ook gewoon uit hout allemaal ringetjes maken. Is denk ik uiteindelijk goedkoper (tenmisnte voor de prijs waarvoor in dat PVC heb betaald). Neem dan allemaal halve rondjes zodat je economischer kan zagen. (((( in plaats ()()
Take it or lease it

mikeske

hmmm, go for it wouter.
Dit zal ik zeker volgen  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

daxie

Quote from: Interficior on November 22, 2007, 19:38:33
Je kunt natuurlijk ook gewoon uit hout allemaal ringetjes maken. Is denk ik uiteindelijk goedkoper (tenmisnte voor de prijs waarvoor in dat PVC heb betaald). Neem dan allemaal halve rondjes zodat je economischer kan zagen. (((( in plaats ()()

(psst: pvc zal me wellicht niks kosten... "overschotje" van een werf :p)

Godtoh

Quote from: daxie on November 22, 2007, 22:07:42
(psst: pvc zal me wellicht niks kosten... "overschotje" van een werf :p)
gemeen hoor.
Iedereen maakt een sub van pvc en dat vind me vriendin niet mooi :-[
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

Tijd voor een upgrade dus! ;D

Ik hoop toch niet dat ik een aanstichter ben van een buizenrage hè? (Naja eigenlijk hoop ik dat wel. ;D)
Take it or lease it

Godtoh

Quote from: Interficior on November 22, 2007, 22:26:48
Tijd voor een upgrade dus! ;D

Ik hoop toch niet dat ik een aanstichter ben van een buizenrage hè? (Naja eigenlijk hoop ik dat wel. ;D)

Upgrade van vriendin? :P
Liever niet dan maar een kassie 8)

Als het al voor mij bedoelt is
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

Quote from: Godtoh on November 22, 2007, 22:29:18
Upgrade van vriendin? :P
Liever niet dan maar een kassie 8)

Als het al voor mij bedoelt is

nou, mijn vriendin ziet dat ook niet zo graag, maar hey, het hoort bij de hobby, en het komt toch niet in de living... (daarvoor maak ik dan ook wel wat)

Godtoh

Quote from: daxie on November 23, 2007, 08:03:37
nou, mijn vriendin ziet dat ook niet zo graag, maar hey, het hoort bij de hobby, en het komt toch niet in de living... (daarvoor maak ik dan ook wel wat)
Ja het komt nu nog op mijn slaapkamer wonen nog thuis.
Maar hoogst waarschijnlijk 'later' wel in de woonkamer.

Kan beter zeggen als ik erg geld teveel heb komt er wel een aparte ht ruimte anders gewoon een leuke woonkamer ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

#14
Even mijn ontwerp afgewerkt...

Oorspronkelijk ging ik de pootjes verlijmen, maar ga ze nu  volledig met schroefdraad uitvoeren, zodat alles demonteerbaar is...

Voor de liefhebbers, het "onderstel" zal aldus ontworpen worden:



Nu nog even shoppen en we kunnen starten...

daxie

#15
De buis is binnen:

107cm hoog, 31,5 cm buitendiameter, 2cm wanddikte...



door de ietwat dikkere wanddikte kom ik wel maar op 55 liter uit... maar goed, dat moet maar dan :)

En het woofertje dat er in eerste instantie zal inkomen:


gvy

Hoy Wouter,

Go for it en zorg dat je niet "gebuisd" bent met het eindresultaat  ;D

Geert

mikeske

Quote from: gvy on December  1, 2007, 21:17:12
Hoy Wouter,

Go for it en zorg dat je niet "gebuisd" bent met het eindresultaat  ;D

Geert

hehe, leuke woordspeling  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

stoffels


Godtoh

http://www.oaudio.com/TC2_PLUS.html

Misschien dat je hier iets aan hebt...
BTW de 0hz impedantie van onze speaker is ronde de 2.8ohm.
Me multimeter is niet gekalibreerd dus het kan afwijken
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

#20
Vandaag eindelijk aan de slag kunnen gaan door omstandigheden...

eerst maar eens een cirkelmal gemaakt:


en dan begonnen met frezen:


en dan na een tijdje (heel voorzichtig geweest eerste keer, dus veel te lang over gedaan):


en uiteindelijk na een paar uur 3 cirkels, en 1 al uitgefreesd (waar de woofer dient in te komen)


(En ja, er is een brandspoor, iets te enthousiast geweest :p)


Don_Paul

Zie ik daar nog een echte Elu Mof-frees? Laatst nog een tweedehandsje kunnen vinden, werkt errug lekker.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

daxie

Tweede cirkel gefreesd en dus kunnen de twee delen aan elkaar  gelijmd worden



Helaas begon bij het frezen van de voet mijn bovenfrees een ratelend geluid te produceren, was een kleine 10 minuten bezig... Kleine zwarte stukjes (2mm² per stukje of) kwamen uit het toestel, dus ik vrees voor het ergste...

Momenteel dus technisch werkloos :-)

Mijn buis wordt momenteel afgezaagd, ze was niet mooi vlak bovenaan...

Rakurai

Destroy the core!™

stoffels

Quote from: daxie on December 18, 2007, 12:28:31

Momenteel dus technisch werkloos :-)


Je kan mischien effe luisteren naar je bonzai verzamelcd  O0