The Rumble - gesloten sub op basis van SVS 12.3

Started by daxie, November 13, 2007, 20:20:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

Quote from: Don_Paul on December 15, 2007, 21:48:22
Zie ik daar nog een echte Elu Mof-frees? Laatst nog een tweedehandsje kunnen vinden, werkt errug lekker.

idd, werkt heel goed, alleen nu niet meer :p

daxie

Gemerkt dat ik een klein foutje in mijn berekeningen gemaakt heb... Mijn gekochte bouten zijn net te lang, moest 5x35 ip 5x40 hebben... Ofwel ga ik achter andere bouten, ofwel frees ik wat in in de buis...

gvy

Quote from: daxie on December 20, 2007, 19:24:15
Gemerkt dat ik een klein foutje in mijn berekeningen gemaakt heb... Mijn gekochte bouten zijn net te lang, moest 5x35 ip 5x40 hebben... Ofwel ga ik achter andere bouten, ofwel frees ik wat in in de buis...

Ofwel zaag je die met een ijzerzaagje op de gepaste maat. Dat gaat vlotjes.
Wel eerst een moertje opdraaien. afzagen met ijzerzaag, met vijltje  (of slijpsteen als je die hebt) de kop beetje ontbramen en het moertje even over laten draaien om afgezaagde draad op de kop wat bij te werken.

Geert

daxie

Quote from: gvy on December 20, 2007, 21:03:31
Ofwel zaag je die met een ijzerzaagje op de gepaste maat. Dat gaat vlotjes.
Wel eerst een moertje opdraaien. afzagen met ijzerzaag, met vijltje  (of slijpsteen als je die hebt) de kop beetje ontbramen en het moertje even over laten draaien om afgezaagde draad op de kop wat bij te werken.

Geert

idd, dat is ook een oplossing... en voor 8 boutjes wel te doen

ga trouwens morgen de bovenfrees van mijn schoonbroer halen, dus ik kan weer verder...

daxie

Deze morgen de basis afgewerkt, randjes afgerond, schroefdraad voor de pootjes ingebracht...

Deze middag eerste grondlaag op de basis, en naar de tapijtwinkel voor de afwerking. Als ik dat heb kan ik het  "deksel" ook frezen, aangezien de diameter afhangt van de dikte van de afwerking.

De voet wou ik ook doen, maar heb helaas geen freesje met diameter 6mm. Het moet vrij precies, en met boren kan je zonder kolomboor moeilijk loodrecht boren.... (althans dat vrees ik van mezelf :p)

daxie

Dus achter de afwerking geweest...

helaas moest ik een tapijtje kopen dat ik moet versnijden, aangezien ik maar een stuk van 1x1,03 nodig heb... En om daar 4m van een rol voor te kopen...

Het is eigenlijk te mooi om voor de sub te gebruiken, (en te duur, 89 euro), maar het ziet er wel goed uit.




Het is antracietgrijs, dus niet volledig zwart. Het is iets lichter dan de kleur die het houtwerk zal krijgen, maar dat breekt het een beetje. Plus het maakt het weer wat specialer. Ideaal dus voor iemand die bijvoorbeeld een donkergrijs tapijt liggen heeft :)


gvy

#31
Quote from: daxie on December 21, 2007, 12:47:17
Deze morgen de basis afgewerkt, randjes afgerond, schroefdraad voor de pootjes ingebracht...

Deze middag eerste grondlaag op de basis, en naar de tapijtwinkel voor de afwerking. Als ik dat heb kan ik het  "deksel" ook frezen, aangezien de diameter afhangt van de dikte van de afwerking.

De voet wou ik ook doen, maar heb helaas geen freesje met diameter 6mm. Het moet vrij precies, en met boren kan je zonder kolomboor moeilijk loodrecht boren.... (althans dat vrees ik van mezelf :p)

Je mag altijd langskomen.... Ik heb hier een kolomboor.
Ik vertrek wel op vakantie voor een paar dagen.

Mooi tapijtje inderdaad. Het ziet er wel nogal hoogpolig uit voor je toepassing?
Had je ook niet dat goedkope op 2m brede rol verkrijgbare vasttapijt. Meestal op een makkelijk plooibare,snijdbare en met dubbelzijdige tape kleefbare ondergrond van heel dunne latex en doorgaans in zwart of rood enz verkrijgbaar kunnen kiezen.
DIt zijn de typische "beursvasttapijten" Goedkoop en voor eenmalig gebruik bedoeld, maar heel geschikt, want je loopt doorgaans niet zo intensief over je sub  ;D, dus dat blijft lang goed.
Ik heb mijn subs en ook mijn podium hiermee bekleed uit een goedkope rolrest  (en heb nog over.)

Je tapijt ziet er welliswaar chicker uit ; ;)

Geert

daxie

Dag Geert,

ik heb bewust voor een wat hoogpoliger type gekozen. Zoals je kunt zien in het ontwerp, is (noodzakelijkerwijs) de basis een pak breder dan de buis zelf. Dit doordat ik ruimte nodig had voor de pootjes... Dit breekt de lijn van de kolom te veel vond ik. Ik kon dit enkel compenseren door een afwerking te nemen die zoveel mogelijk terugnam van dat verschil, zodat het visueel kleiner werd.

Dus iets hoogpolig was de enige oplossing. Plus het maakt het wat exclusiever :)

daxie

Al het freeswerk is gedaan...

Nu komt het vreselijke gedeelte... Verven. Grondlaat kant 1, wachten, kant 2, wachten, kant 1 laag 2,... enz... Vreselijk. Als iemand een  truc weet om iets langs beide kanten te verven tegelijk...

daxie

#34
Vandaag de basis aan de sub gelijmd... Gebruikte lijm is Tec7. Zal ik ook gebruiken voor de afdichting hier en daar.



Bedankt voor de complimenten voor de prachtige gewichtstechniek... (Ik had geen sergeanten die lang genoeg waren, langste waren 1m en daar kwam ik net niet mee toe).

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

gvy

Ik zou nu graag eens een foto van de audi van je pa willen zien  ;D ;D ;D

Geert

mikeske

Quote from: gvy on December 24, 2007, 15:58:19
Ik zou nu graag eens een foto van de audi van je pa willen zien  ;D ;D ;D

Geert

die staat daar nu op 3 bakken bier en 1 wiel  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

daxie

 ;D

zijn mijn oude velgen... te koop voor 200 euro trouwens :p ze staan hier echt in de weg, maar doen nu toch even goed dienst 8)

daxie


daxie

door de omstandigheden is het project wat uitgesteld... Maar vandaag aan de afwerking begonnen... Eerste verflaag is aangebracht...

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mr TC

Ziet er allemaal indrukwekkend uit.
Erg benieuwd naar het eind resultaat.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

daxie

#43
afwerking beetje spiegelend, erg spiegelend, of een spiegel?

(korrel 600, 1000 of 1200 met lak?)

help me kiezen...

daxie

#44
RVS-pootjes of gewoon houten pootjes?

help me kiezen...

mr TC

Quote from: daxie on January  5, 2008, 16:50:59
afwerking beetje spiegelend, erg spiegelend, of een spiegel?

(korrel 600, 1000 of 1200 met lak?)

help me kiezen...

Kiezen voor een ander is moeilijk.
Maar ga je voor echt glimmend kan je het afwerken met:
http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/nl_NL/3M-Automotive-Aftermarket/Home/-/Product-Catalogue/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECIE20O0H3_nid=HMLG869ZRJbeWVGXTW9PWXgl

Ook eventuele oneffenheden kan je hiermee weghalen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Interficior

Ik zou kiezen voor een beetje spiegelend. Erg spiegelend danwel een spiegel gaat erg (afzichtig) afsteken tegen de vloerbedekking. Bovendien is het ongewenst in een HT dat iets overmatig reflecteert. Daarbuiten is iets in de 'übergloss' krijgen moeilijker.

Meranti pootjes een beetje massieve uitstraling geven en dit in de oostindische inkt dopen geeft wel een effect dat bij de subwoofer past, met RVS is wel mooi maar trekt wel erg de aandacht. Of je moet ze uit aluminium maken en zelf zwart anodiseren, dat is dan wel weer heel gaaf. :D
Take it or lease it

daxie

Quote from: Interficior on January  5, 2008, 19:11:49
Of je moet ze uit aluminium maken en zelf zwart anodiseren, dat is dan wel weer heel gaaf. :D

leuk idee, hoe gaat dat precies???

ik ga voor afwerking 400, is al voldoende spiegelend.

Interficior

Take it or lease it

daxie

"Door lichtbreking in een oxidelaag van een gedefinieerde dikte, kan met het metaal kleuren zonder gebruik te maken van kleurstoffen (diffractie)"

je hebt dus geen verf nodig...

wel een firma die dit doet :p