Karlson Resonator, 12inch Celestion (2weg systeem)

Started by MechanicalAnimal, March 21, 2008, 13:08:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

Zo, omdat het toch vies weer is heb ik me maar even aangemeld op HT. Ik kwam toevallig in het verkoopforum een setje 15 inch Karlsons tegen waardoor ik graag mijn eigenbouwprojectje hier wou neerzetten!

Het begon allemaal met een maatje van mij met wie ik in een studentenflat heb gewoond. Op zijn kamer had hij 4 allemachtig grote, knalgeel gespoten, zelfbouwspeakers staan. Na een tijdje 2 geleend te mogen hebben van hem heb ik besloten ook zo'n set te willen bouwen.

De leverancier van de drivers is hifi-zaak Klaré in Hoorn (NoordHolland, www.klare.nl). Hier kocht ik de 2 Celestion drivers, 2 tweeters en een bijpassend scheidingsfilter. Over het filter kan ik helaas niets vertellen, ik weet bijvoorbeeld niet op welke freg. ze gecrossed zijn en welke componenten gebruikt zijn. Dit is mij iets te technisch. De plaatselijke zagerij leverde een voorgezaagd bouwpakket.

Hieronder stap voor stap pics van het bouwen van de kasten en de assemblage. Meeste pics zijn gescand want dit was voor mij het pre-digicam tijdperk  ;D

SneakPreview  ;D


De Celestion 12 inch Q12-1735-T4911  ;D


De kast naast mijn te vervangen Philips FBserie


Achterzijde schuin, hier kun je goed zien dat er om de +/- 5 cm een houtschroef zit (4.0x40), lekker stevig dus  ;D


Achterzijde, verder geen bracing in de kast, dit zou ik een volgend keer wel willen plaatsen.


Achterplaat geplaatst, proefopstelling en even draaien.....djiesus wat kan dat hard  :-X


"Gordijntjes" klaar en alles op zijn plekkie.


Hoe schroef ik een houten kast in elkaar? Gewoon, met heul veul schroeven en houtlijm!!!

owkeej, tot zover de blanke houten kasten  ;) Na dat ik ze in elkaar gezet had tot dit resultaat heb ik heel lang
geen tijd gehad om aan de speakers te werken. Ze stonden lekker te draaien en van een ander kleurtje gaan ze heus
niet anders klinken  ;D. Lage prioriteit dus tot ik het op mijn heupen kreeg en toch over de afwerking begon na te denken.

*wordt vervolgd*



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

Belofte maakt schuld: mijn Karlson's The Sequel "Van blank hout naar een kleurtje"!!

De originele Karlsons die ik van mijn maatje Yør had mogen lenen waren Über-geel. Hoewel dit mijn voorkeur had, heb ik
toch besloten tot een iets praktischer kleurenschema.

Mijn keuze werdt uiteindelijk een zwarte kast en met een purperkleurige baffle  ;D




Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrondverf


Ondertussen ook maar eens wat gaan voorboren


zwart/wit ;D


zwart/purper ;D

Na het verven wederom in elkaar geprutst. Hierna gaan prakkizeren over de uiteindelijke afwerking!
Natuurlijk moesten dit alu-hoekprofielen en hoekstukken gaan worden. Echter door allerlei andere bezigheden werdt ook het afmaakproject ernstig in de koelkast (lees: diepvries) gezet  ::)
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

Keej!

jááááren later......hoekprofiel besteld  ;D.........en inmiddels een heuse digitale camera  ;)



Zijkantje


"Under Construction"


12inch, erg lekker  ;D , ceedeetjuh ter vergelijking, jammer van die flits  :-X


Almost there.......


Bijna almost there.....


Klaar!!!.....en rammelen met die bakken maar weer ;D

Things still to do  ::) : Hoekprofiel voorzijde en hoekstukken plaatsen.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

#3
Inmiddels verhuisd naar een echte woning ipv ons flatje. De Karlsons staan helaas op zolder. In de woonkamer geen plek
voor ze.

Wishlist:
Als het kluswerk aan het huis gedaan is zou ik graag nog eens aan de slag willen met de Karlsons. Het zelf bouwen van zulke speakers is heel erg leuk. Ook als je voor het eerst je eigenbouw hoort spelen bekruipt je een bizar soort gevoel van trots  ;D.

Als ik in de toekomst een grotere woonkamer zou hebben dan denk ik dat ik de Karlsons opnieuw ga bouwen. Dit maal van MDF in plaats van spaanplaat. Tevens zou ik de kasten beter afwerken hoewel ik het niet storend vind om de schroefkoppen onder de 6 verflagen (3 x grondverf, 3 x lakken) te zien zitten, dit past wel bij het ruige uiterlijk.

Na het assembleren van de kasten zou ik ze bij een meubelmakerij willen laten spuiten. Een kleurencombinatie ben ik nog niet over uit. Dat ligt ook natuurlijk aan de inrichting, wel weet ik dat het geen zwart zou gaan worden.
Als een spuiter een klus heeft met een kleur die je aanstaat dan neemt hij ze dan gewoon mee voor een klein prijsje.
Ook zou ik wat betere demping plaatsen in plaats van twee lappen oud hoogpolig tapijt  :P.

Mochten jullie tips voor mij hebben dan hoor ik dat graag, maar als iemand meer wilt weten dan kun je me gerust mailen!

Maarten
MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

hier moet ik dus de moed nog even voor verzamelen:




op het moment staan ze er helaas zo bij:

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

maatje Yør heeft ze inmiddels al een tijdje in Ossebloedrood uitgevoerd.

ook valt de nieuwe tweeter op, mijn Karlsons zijn uitgevoerd met een Foster piezo-geval. De ronde vervangingstweeter klinkt, in combinatie met het nieuwe scheidingsfilter, een stuk beter.

Op deze foto's is ook goed te zien hoe de Karlson's er uit komen te zien.





details:







SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Godtoh

Dat is echt in vogelvlucht zeg...
Maar wel mooi gedaan :)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

MechanicalAnimal

Quote from: Godtoh on March 21, 2008, 22:46:03
Dat is echt in vogelvlucht zeg...
Maar wel mooi gedaan :)
thanks  ;D, ben er ook erg trots op. Ik had niet geweten dat iets als speakerbouw zo'n voldoening geeft!!

Het blijft door me hoofd spoken om weer eens opnieuw te beginnen om een 100% perfect eindresultaat te krijgen qua afwerking. zowel voor wat betreft de kast (MDF en dan profi luiten spuiten) als de gebruikte componenten (nieuw filter met betere componenten en andere hoogtoner).

Indien het zover komt dan post ik zeker weten weer een topic  ;D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

tbusquet

#8
Ik heb ze jaren geleden ook eens gebouwd samen met mijn vader. Zelfde principe alleen veel grotere kast, deden het perfect als PA speakers voor op feestjes, heb ze alleen nooit echt mooi gekregen voor HiFi, ik heb ze nog een tijdje als subwoofers gebruikt, maar bij de laatste verhuizing heb ik ze lekker achter gelaten ;)