[DIY Sub] (budget) Driver advies gevraagd

Started by Yoshitoshi, November 12, 2007, 16:58:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yoshitoshi

Na lang geen tijd er voor gehad te hebben, is laatst mijn DIY subkast gemaakt.

De driver waar ik mee ging beginnen was een gekregen OSIO 350P (12").
Een vrij onbekend model bleek, maar zo slecht moest hij niet zijn.

Omdat er niet veel specs bekend waren over die woofer, heb ik na aanleiding van info verkregen door onderwerpen op fora te plaatsen, een kast ontworpen.

Het speaker gedeelte is een gesloten systeem geworden van 56 liter, om zonder de T/S te kennen van de driver een beetje op safe te spelen.
De Amp (XXL Poweramp) zit in een afgesloten ruimte. Het speaker gedeelte is losjes gevuld met BAF-watten.

Hij werkt, maar niet echt naar behoren. Draai ik het volume maar een beetje open, dan gaat de woofer al wapperen. Ook is het laag niet echt overtuigend te noemen, hij is niet echt aanwezig zeg maar.

Nu blame ik sowieso de woofer, want dat ding was volgens mij al gaar toen ik hem kreeg (werd niet voor niks weggegeven).
Mijn vraag is nu of jullie mij kunnen helpen met een vervangende driver.

Eis is dat ik, omdat het is begonnen als budget project, nu ook een niet al te dure driver wil (40-100 euro).
Kan iemand mij helpen?

Wijx wondere wereld

makkelijke keus :p
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66320.0

en anders z'n iets grotere broertje maar die is rond de 150 2de hands geloof ik
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Godtoh

12" visaton.
Is nieuw wel voor 100 euro te krijgen.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Yoshitoshi

#3
Quote from: Wijx wondere wereld on November 12, 2007, 17:54:02
makkelijke keus :p
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66320.0

en anders z'n iets grotere broertje maar die is rond de 150 2de hands geloof ik

Die is toch niet 12"?


Quote from: Godtoh on November 12, 2007, 18:20:10
12" visaton.
Is nieuw wel voor 100 euro te krijgen.

Een Visaton Woofer W 300 dan bijvoorbeeld?

Interficior

#4
http://www.speakertrade.de/mivoc/details-einzel.html?marke=mivoc&artikel=AWM%20124

Kun je er nog makkelijk een BR-pijp bij bouwen. Hoe ziet je kast er nu uit eigenlijk qua uiterlijk?

Boschmann Axis 12 is ook nog een optie.
Take it or lease it

Godtoh

Quote from: Yoshitoshi on November 12, 2007, 19:03:35
Een Visaton Woofer W 300 dan bijvoorbeeld?
Ik heb geen idee welke van visaton.
Weet alleen dat het binnen je budget valt en best redelijk spul is.
Zeker voor het geld.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

Ik zie net dit staan: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66880.msg0#new

Die SVS drivers doen het behoorlijk netjes in 50 liter gesloten. Je mag hier luisteren hoe dat klinkt (is met de 12" ISD ipv NSD).
Take it or lease it

Yoshitoshi

Quote from: Interficior on November 12, 2007, 19:16:54
http://www.speakertrade.de/mivoc/details-einzel.html?marke=mivoc&artikel=AWM%20124

Of de AW 3000, is minder zwaar.


Quote from: Interficior on November 12, 2007, 19:20:35
Ik zie net dit staan: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66880.msg0#new

Die SVS drivers doen het behoorlijk netjes in 50 liter gesloten. Je mag hier luisteren hoe dat klinkt (is met de 12" ISD ipv NSD).

Oef SVS dat is gelijk wel spulletje ja. Hoeveel zou zo'n 12NSD normaal moeten kosten dan?

Interficior

Quote from: Yoshitoshi on November 12, 2007, 19:43:07
Of de AW 3000, is minder zwaar.
Klopt. Misschien kan die ook wel in ~50 Liter BR. Dat zou je eens moeten simuleren.
QuoteOef SVS dat is gelijk wel spulletje ja. Hoeveel zou zo'n 12NSD normaal moeten kosten dan?
Geen idee, maar 't zijn best nette woofers. De 12.3 ziet er erg goed uit, en die kost normaal 200 euro en is nu voor 140.

Wat was er mis met GoT? :P
Take it or lease it

Yoshitoshi

Quote from: Interficior on November 12, 2007, 19:46:49
Wat was er mis met GoT? :P

Niets, maar ik dacht: "er komen hier vast ook veel HT kenners die nooit op GoT komen".

gvy

#10
Hoy,

Voor je tegen een nieuwe teleurstelling aanloopt.

Die XXL poweramp, is dat specifiek een subamp met bijhorend crossoverfilter?
Je hebt , om te testen, toch niet gewoon de nieuwgebouwde sub eventjes zonder crossoverfilter aangesloten op een versterker en wat muziek erop gezet?
Want dan klinkt geen enkele sub goed.
Gewoon een vraag voordat je een nieuwe woofer gaat kopen en erin jast , om tot dezelfde conclusie te komen  ;).

Eigenlijk heb je het beste altijd de TS parameters en reken je zo een ideale kast uit.
Gesloten is inderdaad altijd minder gevoelig aan een misalignement, maar niet iedere subwoofer is zomaar geschikt voor een kleine gesloten kast. Vaak is het ook nodig om mits het actieve crossoverfilter vrij laag te gaan crossen, waardoor het rendement verlaagt maar het uiteindelijk -3db punt ook wat dieper komt.
Vaak ook kan je bij een gesloten subkast best actief een kleine boost geven rond de 35Hz om het -3dB punt te verlagen.

Als je die dingen allemaal weet, geen probleem.... Anders toch maar wat meer info zoeken, vooraleer in het wilde weg een nieuw woofer te kopen.

Geert

Yoshitoshi

Quote from: gvy on November 12, 2007, 20:35:18
Die XXL poweramp, is dat specifiek een subamp met bijhorend crossoverfilter?

Hier staat hij

Godtoh

Quote from: Yoshitoshi on November 12, 2007, 21:15:32
Hier staat hij
Jaja dat is met crossover filter.
Zolang je em daarmee aansluit komt het wel goed.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Yoshitoshi

Quote from: gvy on November 12, 2007, 20:35:18
Als je die dingen allemaal weet, geen probleem.... Anders toch maar wat meer info zoeken, vooraleer in het wilde weg een nieuw woofer te kopen.

Wat kan je me dan aanraden voor deze gesloten kast?

Ik zie dit meer als een probeersel trouwens hoor, dus naar een hoogwaardige sub streef ik zeker niet.
Maar nu heb ik ook niet veel aan die kast, dus ik zoek even een 'geinig' vervangend woofertje.
Niets bijzonders, maar wel één waarvan je niet bij voorbaat al kan zeggen "dat gaat totaal niet werken".

Die SVS aanbieding is iets over na te denken, maar misschien nog net iets te prijzig voor het rendement
dat ik er verwacht uit te halen. Meer mogelijke opties zijn dus welkom, maar denk er aan: "het hoeft niet
te moeilijk allemaal", een 'serieuze' sub komt er ooit nog wel een andere keer ;)

gvy

Tja,

Die voorgestelde Mivoc is geschikt in een 50 liter gesloten kast, maar moet wel een basboost van +4dB op 35Hz hebben.
zie hier

http://www.speakertrade.de/mivoc/PDF/AW3000-Datenblatt.pdf.

Ikzelf heb vooral heel erg goede ervaring met een adire audio shiva.

Helaas hebben bijna al deze 12" woofers in een gesloten kleine kast nood aan een bassboost (dat kunnen ze doorgaans ook goed verwerken) om laag te gaan.

Wil je het zonder bassboost doen dan heb je eigenlijk een goed afgestelde grotere basreflexkast nodig.

subversterkers zoals hypex en anderen hebben die mogelijkheid van bassboost doorgaans regelbaar ingebouwd.
Bij je XXLpoweramp zie ik die mogelijkheid niet.

Geert

Yoshitoshi

Quote from: gvy on November 13, 2007, 00:30:24

subversterkers zoals hypex en anderen hebben die mogelijkheid van bassboost doorgaans regelbaar ingebouwd.
Bij je XXLpoweramp zie ik die mogelijkheid niet.


In principe alleen gain en crossover knoppen aanwezig op die XXL amp.

Domme vraag misschien, maar een bassboost is alleen te verwezelijken met een amp he? Het is niet mogelijk
om dat met een filter te doen ofzo?

RamonPhilippo

Dat is zeker passief te doen. Met een dikke condensator ervoor (in de range van 200 tot 1000µF).
Dit dien je wel te berekenen. Hobby Hifi en Klang und Ton hebben hiervan berekeingsvoorbeelden.
Alleen heb je dan wel een dikke versterker nodig om het benodigde extra vermogen te leveren.

snikkeltje

#17
Zou mij niks verbazen dat die XXL al een ingebouwde boost heeft van +3/6db op 35 of 40 Hz ofzo.
Dit hebben nl de meeste "goedekopere" subamps. Staat vast wel ergens in de specs.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

SStraver

Quote from: gvy on November 12, 2007, 20:35:18
Hoy,

Voor je tegen een nieuwe teleurstelling aanloopt.

Die XXL poweramp, is dat specifiek een subamp met bijhorend crossoverfilter?
Je hebt , om te testen, toch niet gewoon de nieuwgebouwde sub eventjes zonder crossoverfilter aangesloten op een versterker en wat muziek erop gezet?
Want dan klinkt geen enkele sub goed.
Gewoon een vraag voordat je een nieuwe woofer gaat kopen en erin jast , om tot dezelfde conclusie te komen  ;).

Eigenlijk heb je het beste altijd de TS parameters en reken je zo een ideale kast uit.
Gesloten is inderdaad altijd minder gevoelig aan een misalignement, maar niet iedere subwoofer is zomaar geschikt voor een kleine gesloten kast. Vaak is het ook nodig om mits het actieve crossoverfilter vrij laag te gaan crossen, waardoor het rendement verlaagt maar het uiteindelijk -3db punt ook wat dieper komt.
Vaak ook kan je bij een gesloten subkast best actief een kleine boost geven rond de 35Hz om het -3dB punt te verlagen.

Als je die dingen allemaal weet, geen probleem.... Anders toch maar wat meer info zoeken, vooraleer in het wilde weg een nieuw woofer te kopen.

Geert

Een tijdje terug heb ik een subwoofer gebouwd met een Vifa W22 woofer (8") in een 43 liter behuizing met 2 baspijpjes (berekend met WinISD). Deze heb ik aangesloten op een Yamaha RX 396 versterker met de bass omhoog, treble laag en mbv een loudness-knop kan ik de 'hardheid' van de bass regelen. De versterker heb ik aangesloten op de sub-out van mn Denon 3802. Nou vind ik het niet echt denderend klinken. Te softe bassen met weinig pit. Zou het veel verschil maken als ik een degelijke subamp aanschaf? Of is de woofer gewoon te klein? Heb namelijk ook nog een oude speaker staan van Akai oid met een 30cm woofer erin. Die klinkt al een stuk aangenamer.

Ik post mn vraag maar even hier omdat het toch over subamps en filtering gaat. Vond het geen nieuw topic waard..  ::)
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Yoshitoshi

Quote from: RamonPhilippo on November 13, 2007, 10:48:24
Dat is zeker passief te doen. Met een dikke condensator ervoor (in de range van 200 tot 1000µF).
Dit dien je wel te berekenen. Hobby Hifi en Klang und Ton hebben hiervan berekeingsvoorbeelden.
Alleen heb je dan wel een dikke versterker nodig om het benodigde extra vermogen te leveren.

Oke dit is echt nieuw voor mij. Kan je me misschien wat meer uitleggen over bijvoorbeeld de soort (vorm)
condensators die je voor dergelijke doeleinden kan gebruiken. Kan je een link geven naar een voorbeeld(en)?
En waar plaats je die dan in het systeem?

ralf@rasubs.nl

die condensator plaats je dacht ik tussen subamp en woofer
hierdoor kan je bv uit een 12 liter kast een 33 hertz halen met de 20 cm XAW210 HC van Mivoc
een woofertje van 65 euro, de gebruikte subamp ia de 58 watt sterke AM80 van Mivoc
die kost 75 euro

Yoshitoshi

Quote from: ralf@rasubs.nl on November 15, 2007, 15:23:46
die condensator plaats je dacht ik tussen subamp en woofer
hierdoor kan je bv uit een 12 liter kast een 33 hertz halen met de 20 cm XAW210 HC van Mivoc
een woofertje van 65 euro, de gebruikte subamp ia de 58 watt sterke AM80 van Mivoc
die kost 75 euro

Oke, maar hoe moet ik me die condensator dan voorstellen? Gewoon een ding dat d.m.v. tulp tussen
je receiver en subamp hangt?

ralf@rasubs.nl

#22
nee die condensator is berekend en plaats je tussen de plus vd subamp en de plus van de woofer
de condensator is in dit voorbeeld 680 uF, samengesteld uit 560 uf+100 uf  Elco en 22 uf mkp condensators bijvoorbeeld

Yoshitoshi

Quote from: RamonPhilippo on November 13, 2007, 10:48:24
Dat is zeker passief te doen. Met een dikke condensator ervoor (in de range van 200 tot 1000µF).
Dit dien je wel te berekenen. Hobby Hifi en Klang und Ton hebben hiervan berekeingsvoorbeelden.
Alleen heb je dan wel een dikke versterker nodig om het benodigde extra vermogen te leveren.

Hobby Hifi en Klang und Ton zijn toch Hifi bladen? Ik kan op hun sites iig alleen maar info vinden
over de bladen zelf. Dus ik heb geen idee hoe zoiets te berekenen is?