2 versterkers op 1 set speakers

Started by Metro2005, November 10, 2007, 16:03:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Metro2005

Ik heb momenteel 2 versterkers staan, 1 stereo versterker en een 5.1 receiver, nu heb ik slechts 1 set speakers staan, kan ik ongestraft beide verstekers op de speakers aansluiten (dus gewoon 2 kabelsetjes naar de speakers) zolang ik de versterkers niet allebei tegelijk aan heb staan of gaan er dan dingen kapot?

Denon AVR 1907
2x klipsch B3 fronts
2x Klipsch B2 rear
1x Klipsch RC-10 center
Heco victa 25 subwoofer
Dvision 310 DVD speler
HTPC amd X2 4850, 1gb DDR2, 80gb hdd, ati video

-madison-

Heb je geen pre- outs op je receiver? dan kun je de front kanalen mooi doorlussen naar je stereo versterker ;)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

tiptop

#2
Quote from: Metro2005 on November 10, 2007, 16:03:06
Ik heb momenteel 2 versterkers staan, 1 stereo versterker en een 5.1 receiver, nu heb ik slechts 1 set speakers staan, kan ik ongestraft beide verstekers op de speakers aansluiten (dus gewoon 2 kabelsetjes naar de speakers) zolang ik de versterkers niet allebei tegelijk aan heb staan of gaan er dan dingen kapot?


Zoals je het nu brengt zou ik het niet doen. het principe waar jij op doelt heet bi-amping.
Dan moet het signaal van de voorversterkersectie naar 2 eindversterkers en van daar gescheiden naar twee aparte sets luidsprekeraansluitingen achterop de luidspreker, voor hoog en laag (meestal). (zeker niet op dezelfde !!)
Als die dus aanwezig zijn ;)

Op de foto kan je de gescheiden aansluitingen zien voor hoog en laag. In dit geval zitten er jumpers tussen om beide aansluitingen te verbinden met het signaal.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Ik lees nu je post even goed door en begrijp dat je bedoeld dat je de stereo en surroundversterker op dezelfde luidsprekers wil gebruiken, maar gescheiden voor muziek en film. Heb ik dat goed?

In dat geval (als je dat dus perse wilt) kan je het best iedere keer de kabel verwisselen.
Maar het lijkt me dat het verkopen van beide en dan een surroundversterker van hogere kwaliteit te kopen uiteindelijk een betere optie is. :)

(Ik ga er iig van uit dat het een kwaliteitskwestie is ;))

Ben ook erg benieuwd om welke versterkers en luidsprekers het gaat.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Metro2005

#4
Quote from: tiptop on November 10, 2007, 23:59:24
Ik lees nu je post even goed door en begrijp dat je bedoeld dat je de stereo en surroundversterker op dezelfde luidsprekers wil gebruiken, maar gescheiden voor muziek en film. Heb ik dat goed?

In dat geval (als je dat dus perse wilt) kan je het best iedere keer de kabel verwisselen.
Maar het lijkt me dat het verkopen van beide en dan een surroundversterker van hogere kwaliteit te kopen uiteindelijk een betere optie is. :)

(Ik ga er iig van uit dat het een kwaliteitskwestie is ;))

Ben ook erg benieuwd om welke versterkers en luidsprekers het gaat.

Zoals je nu vertelt klopt het inderdaad, ik wil mijn surroundversteker voor films en stereo voor muziek op 1 paar speakers aansluiten.
De surroundversteker is een JVC Rx5062 en de stereoversterker is een Denon PMA500 AE
Die JVC is leuk voor films maar voor de rest  ::) Voor muziek is die Denon echt vele malen beter en levert ook véél meer vermogen zonder over zijn nek te gaan, die jvc maakt er af en toe een zooitje van, de bassen zijn rommelig en bij hogere volumes krijgen de speakers de versteker zelfs op zijn knieeen door te gaan clippen  :o terwijl die Denon tot het maximum kan zonder ook maar een krimp te geven.

De Speakers zijn zelfbouwspeakers, ze zitten in een jamo studio 160 kast die ik intern verstevigd en geisoleerd heb en er zitten MTX drivers, tweeters en filters in

Oorspronkelijk bedoeld voor in de auto maar doet het uitstekend in de woonkamer  ;D , waren ook niet de goedkoopste speakers maar had ze 'over' en voor 200 euro voor alleen de speakers zelf, dus zonder de kast ed mag er ook wel een beetje fatsoenlijk geluid uitkomen :)

Maar het advies is dus om de kabels maar gewoon telkens om te wisselen?

Tis prijstechnisch wel een mooie oplossing zo met 2 aparte verstekers maar praktisch is het niet  :-X


Quote from: -madison- on November 10, 2007, 20:01:42
Heb je geen pre- outs op je receiver? dan kun je de front kanalen mooi doorlussen naar je stereo versterker ;)

Nee helaas niet :)
Denon AVR 1907
2x klipsch B3 fronts
2x Klipsch B2 rear
1x Klipsch RC-10 center
Heco victa 25 subwoofer
Dvision 310 DVD speler
HTPC amd X2 4850, 1gb DDR2, 80gb hdd, ati video

_ MarcelloW _

Gewoon via de PRE-out van je HT reciever de LF en de RF aansluiten op je TAPE of AUX ingang van je stereo versterker.. Dan instellen (dmv de 12 uursinstelling) met je calibratie DVD en geluidsdrukmeter en vervolgens de knallen maar!

Ga als volgt te werk:

Sluit de DVD/CD speler aan op de receiver via de digitale uitgang voor het weergeven van DTS/Dolby
Sluit de DVD/CD speler aan via de analoge uitgang op een stereo versterker voor het weergeven van stereo geluid
Sluit de receiver aan op de stereoversterker via pre-out links + rechts op een lijningang van de versterker
Sluit de center en surround speakers aan op de receiver
Sluit de front speakers aan op de stereo versterker
Sluit de sub aan op de stereoversterker via pre-out op via de luidspreker aansluitingen
Geef via bas management aan dat de front speakers alle bas ontvangen
Draai een DVD dan regel je alles met de receiver.
Draai je een CD dan werkt alleen de stereo versterker
Om de front kanalen aan te sturen vanuit de receiver maak je de betreffende ingang op de stereoversterker actief (dus daar waar de pre out van de reciever op aangesloten is) en regel je het volume zo dat het klopt met de andere speaker. Neem b.v. de "12 uur stand" en regel de zaak dan met een dB meter af op de receiver. Als je dan een DVD wilt spelen kun je de versterker altijd op 12 uur zetten waarna de balans klopt.

Maak voor jezelf een schetsje van je eigen set om te zien hoe de aansluitingen gaan lopen. Dat maakt het bovenstaande overzicht makkelijker te begrijpen.

(bovenstaande komt van HIFI.nl)
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Metro2005

Quote from: _ MarcelloW _ on November 14, 2007, 16:52:50
Gewoon via de PRE-out van je HT reciever de LF en de RF aansluiten op je TAPE of AUX ingang van je stereo versterker.. Dan instellen (dmv de 12 uursinstelling) met je calibratie DVD en geluidsdrukmeter en vervolgens de knallen maar!

Ga als volgt te werk:

Sluit de DVD/CD speler aan op de receiver via de digitale uitgang voor het weergeven van DTS/Dolby
Sluit de DVD/CD speler aan via de analoge uitgang op een stereo versterker voor het weergeven van stereo geluid
Sluit de receiver aan op de stereoversterker via pre-out links + rechts op een lijningang van de versterker
Sluit de center en surround speakers aan op de receiver
Sluit de front speakers aan op de stereo versterker
Sluit de sub aan op de stereoversterker via pre-out op via de luidspreker aansluitingen
Geef via bas management aan dat de front speakers alle bas ontvangen
Draai een DVD dan regel je alles met de receiver.
Draai je een CD dan werkt alleen de stereo versterker
Om de front kanalen aan te sturen vanuit de receiver maak je de betreffende ingang op de stereoversterker actief (dus daar waar de pre out van de reciever op aangesloten is) en regel je het volume zo dat het klopt met de andere speaker. Neem b.v. de "12 uur stand" en regel de zaak dan met een dB meter af op de receiver. Als je dan een DVD wilt spelen kun je de versterker altijd op 12 uur zetten waarna de balans klopt.

Maak voor jezelf een schetsje van je eigen set om te zien hoe de aansluitingen gaan lopen. Dat maakt het bovenstaande overzicht makkelijker te begrijpen.

(bovenstaande komt van HIFI.nl)

Bedankt voor je reactie, alleen heeft mijn receiver geen preouts dus kan ik het niet zo aansluiten  ;D

Denon AVR 1907
2x klipsch B3 fronts
2x Klipsch B2 rear
1x Klipsch RC-10 center
Heco victa 25 subwoofer
Dvision 310 DVD speler
HTPC amd X2 4850, 1gb DDR2, 80gb hdd, ati video

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Metro2005

#8
Quote from: _ MarcelloW _ on November 14, 2007, 17:00:42
Je kunt ook je tape out proberen.

En dan geen frontspeakers op de 5.1 receiver, kan dat geen kwaad?

Heb hem nu zo aangesloten via de Tape out en hij werkt  ;D! Heel erg bedankt, zo is het perfect !


Denon AVR 1907
2x klipsch B3 fronts
2x Klipsch B2 rear
1x Klipsch RC-10 center
Heco victa 25 subwoofer
Dvision 310 DVD speler
HTPC amd X2 4850, 1gb DDR2, 80gb hdd, ati video

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

tiptop

het mooist zou toch zijn om ze beide te verkopen en een betere surroundversterker te kopen? 2e hands heb je hier ook mooie denk ik ;)

Door de tape-out heb je volgens mij geen 5.1 downmix naar stereo.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Metro2005

Quote from: tiptop on November 14, 2007, 20:48:14
het mooist zou toch zijn om ze beide te verkopen en een betere surroundversterker te kopen? 2e hands heb je hier ook mooie denk ik ;)

Door de tape-out heb je volgens mij geen 5.1 downmix naar stereo.

Daar ben ik gister inderdaad achter gekomen  :-\ Had hem getest met de tuner van de 5.1 receiver en dat werkte maar een DD of DTS film gaf geen geluid via de tape-out.
Toch maar sparen voor een fatsoenlijke surroundversterker dan, in welke prijsklasse moet ik gaan denken als ik een beetje vergelijkbaar stereogeluid wil met wat ik nu uit die Denon krijg?
Denon AVR 1907
2x klipsch B3 fronts
2x Klipsch B2 rear
1x Klipsch RC-10 center
Heco victa 25 subwoofer
Dvision 310 DVD speler
HTPC amd X2 4850, 1gb DDR2, 80gb hdd, ati video

garmtz


Metro2005

Quote from: garmtz on November 15, 2007, 11:05:22
Denon rond de 2000 euri.

De denon die ik nu heb staan was iets van 300 euro  ;D zijn fatsoenlijke surroundverstekers zó veel duurder?
Denon AVR 1907
2x klipsch B3 fronts
2x Klipsch B2 rear
1x Klipsch RC-10 center
Heco victa 25 subwoofer
Dvision 310 DVD speler
HTPC amd X2 4850, 1gb DDR2, 80gb hdd, ati video

_ MarcelloW _

Quote from: Metro2005 on November 15, 2007, 11:58:37
De denon die ik nu heb staan was iets van 300 euro  ;D zijn fatsoenlijke surroundverstekers zó veel duurder?


je kunt ook een fatsoenlijke met een pre-out kopen...
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

tiptop

Als je dat budget niet hebt (voorover hebt) is er een van 1000-1400 euro ook al een hele stap voorwaarts denk ik.
En tegenwoordig zitten er voor die prijs ook alle modernste snufjes en geluidsformaten ook al op. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

_ MarcelloW _

Je kunt ook een 2e hands surroundreciever kopen met een pre-out. Deze voor het stereogedeelte doorverbinden met de stereo reciever, lijkt mij een goedkopere oplossing dan een nieuwe surround met goed stereo geluid...
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

tiptop

Maar hij heeft maar 1 set speakers ::) ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Ejorne

#18
Inderdaad een goedkope surround receiver met pre-out opzoeken lijkt mij ook een goede optie.

Of beide vervangen voor bijvoorbeeld een Panasonic SA-XR serie. Ik heb maar weinig receivers (en zelfs weinig stereo versterkers) voor hetzelfde (en heel wat hoger) budget ZO goed horen spelen als de SA-XR.

Maar het geluid moet je wel aanstaan. De receiver is zg. digitaal. Vele omschrijven het geluid als koud of kil. Maar ik omschrijf het als sprankelend, geplaatst en zeeeer detailrijk, zoals je niet zoveel vaker tegenkomt in het lagere budget...

(edit:
Een maat van mij heeft nog een Kenwood 9080D THX-select 7.1 receiver (met alle 8 pre-outs) liggen. Ik kan eens vragen wat hijer precies voor vraagt wanneer je daar eventueel interesse in hebt. Hij zal er niet zo gek veel voor willen hebben denk ik)

tiptop

Er staat nu een Xindak 6950 stereoversterker te koop in de rubriek "versterking" voor 550,-.

Dat is echt een hele goede versterker die ver boven zijn prijsniveau presteert ;)

Ik heb 'm zelf meerdere keren gehoord. 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.