Constant Image Height projectie

Started by jaco, November 10, 2007, 13:51:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Wat is Constant Image Height projectie

Constant Image Height ofwel kortweg CIH projectie is een manier om het chip oppervlak van je (digitale) projector optimaal te benutten.  
Hierdoor hoef je geen (of weinig) ongebruikt beeld (de zwarte balken) te projecteren. Voordelen hiervan zijn:


  • Geen verlies in licht opbrengst, je gebruikt elke pixel van de projector voor het weergeven van beeld
  • Zwart lijkt donkerder omdat je als referentie de zwarte beeldscherm rand hebt, en niet meer het grijze zwart wat je projector projecteert


Een film met de aspect ratio van 1,33:1 tot 1,78:1 is de beeld hoogte gelijk, maar verschilt de breedte, je krijgt bij een aspect ratio kleiner dan 1,78:1 zwarte balken aan de zijkanten. Een aspect ration groter dan 1,78:1 geeft balken onder en boven in het beeld.

Als voorbeeld 2,37:1 aspect ratio; er zijn dan zowel onder als boven 178 pixels niet in gebruik(33% van 1080)
Zou je simpelweg de zoomfunctie gebruiken, dan is het nadeel dat de zwarte balken nog steeds buiten het scherm worden geprojecteerd.
Het resultaat is een enigzins oplichtende schermrand en zelfs een stuk eronder en erboven met zwart
geprojecteerd licht (wat meestal helaas een donkere grijstint is bij veel projectoren).

Bij de CIH methode scale je dit beeld op (33%) om hem beeldhoogte vullend te maken (1,78 x 1,33 = 2,37). Hier komt de term - Constant Image Height - vandaan.

Je krijgt nu simpelweg gezien 33% meer licht uit je projector, dit heft het verlies van het grotere scherm op.

In de praktijk vindt je films die een aspect ratio rond de 2,35:1 hebben. Het wordt ondermeer uitgelegd als 2,40:1, 2,37:1, 2,35:1 etc.


Hoe werkt het


Hieronder is een 2,35 afbeelding genomen welke met een 1,78:1 (16:9) projector geprojecteerd wordt op een 1,78 scherm.
Dit is de normale situatie, de donker grijze vlakken onder en boven  het beeld zijn de delen van het beeld die de projector zwart probeert te projecteren.




Hieronder dezelfde 2,35 afbeelding maar nu geprojecteerd op een 2,37:1 scherm wat dezelfde beeldhoogte heeft. Het scherm is dus alleen breder geworden.
De donker grijze vlakken onder en boven zijn nog steeds de delen van het beeld die de projector zwart probeert te projecteren. De verticale licht grijze vlakken zijn de onbelichte delen van het bredere scherm.




Voor CIH hebben we als eerste 33% expansie in de verticale richting nodig. Hiermee gaan we het hiervoor niet gebruikte oppervlak van de chip ook gebruiken. De 2,35 afbeelding wordt nu dus opgerekt in verticale richting tot het beeld volledig gevuld is.
We kunnen deze expansie realiseren met de projector zelf (mits het ondersteund wordt) of een losse videoprocessor.  De aspect ratio van het beeld klopt nu niet meer, dit is goed te zien aan de ovale biljartballen.




Als laatste stap moeten we 33% expansie in de horizontale richting realiseren, hiervoor gebruiken we een voorzetlens.
Hiermee vullen we het 2,37:1 doek compleet en klopt de aspect ratio ook weer.




Alternatieve uitleg:



Wat is nodig

Scherm
De meeste scherm fabrikanten kunnen een 2,35 of zelfs 2,37 scherm leveren.


Projector
1080p Projectoren die zelf een verticale stretch kunnen doen zijn:


Deze lijst updaten is niet te doen, haast elke nieuwe projctor kan dit tegenwoordig.

processor
Als de projector niet zelf een verticale stretch kan doen zijn er diverse video processoren die dit kunnen.


Lens


jaco

#1
Ik wil in deze thread niet weer lange afwijkende discussies over CRT's, open een nieuwe thread als je daar over wilt discussieren. Bij CRT's wordt meestal Constant Image Width toegepast..

jaco

#2
Een goed voorbeeld van iemand die een CIH opstelling heeft is Kermit:  21:9
Ook Williams heeft een CH opstelling: Williams Cinescoop Theater

jaco


kermit

#4
Ziet er zeer netjes uit Jaco. ;D. Perfect verhaal hoe het inelkaar zit.  Hierbij een link van een flash .
http://dvdownunder.com.au/store/235_setup.html
Kermit

riwi

Duidelijk verhaal.

Ook de nieuwe Sony VW60 en VW200 kunnen een vertical stretch doen zodat een 2.35:1 film de gehele 16:9 chip gebruikt.

Het voordeel van de vertikale stretch door de projector en horizontale stretch door de voorzet lens is dat je de totale resolutie van de projector gebruikt, ook bij een 2.35:1 film. Dat uit zich niet alleen in verbeterde resolutie, maar ook in een verhoogde licht opbrengst.
Een ander voordeel is het feit dat met Constant Height een bioscoop film (2.35:1) groter (grootser ;) ) wordt afgebeeld dan een 1.85:1 televisie/video productie. Een bioscoop productie maakt dus meer indruk dan een video productie. Op een 16x9 scherm is dat vaak net andersom helaas.

Nadeel is dat je een redelijk dure lens moet kopen, dat de lens lastig 'goed' op te hangen is, en dat het extra glas een optische verslechtering mee zou kunnen brengen.

Voor wie het nooit gezien heeft : pas op voor het demo-effect, want als je het ziet wil je het hebben  8)

GTDesign

Mooi duidelijk verhaal Jaco.

Overigens de nieuwe HD100 heeft het ook standaard aan board.

tvroenho

Maar wat zijn de gevolgen voor 16:9 films? (komen toch ook redelijk vaak voor....)
Mis je dan een deel aan de boven- en onderzijde of zit je naar een vervormd beeld te kijken?

jaco

Quote from: tvroenho on November 10, 2007, 19:19:45
Maar wat zijn de gevolgen voor 16:9 films? (komen toch ook redelijk vaak voor....)
Mis je dan een deel aan de boven- en onderzijde of zit je naar een vervormd beeld te kijken?
Ja, wel als je de projector de Verticale stretch laat uitvoeren en de voorzet lens voor je projector laat staan.
Opties voor 16x9 / 4x3 kijken zijn:
- lens weghalen en v-stretch uitzetten
- Als je een scaler hebt de scaler het beeld zo laten aanpassen dat het klopt met de voorzet lens nog voor je projector


Voor het weghalen van de lens zijn er sledes, al dan niet motorisch.
Bij Prismasonic kun je de lens op pass through stand zetten.

williams

hoi jaco mooie uitleg over hoe het een en ander werkt
het verbaasd mij noch steeds dat er niet meer mensen hier op het forum zijn die zo'n opstelling hebben
maar mischien dat jouw uitleg wat mensen aan het denken zet
heb je zelf ook al een 235:1 opstelling ?
en zoja wat voor soort voorzet lens heb je voor je projector zitten
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

donaldk

Gewoon zoomen met de projectorlens. De Barco heeft lensgeheugens. Ik wilde even de MTF onderscheiden van de nominale resolutie, die door gebruik van het volledige oppervlak van de chip (voor het gemak) juist wordt verhoogd en het verlies van vooral hoog frequente informatie (fijn detail) door het gebruik van de voorzetoptieken.

MTF verlies door extra optics is een serieus punt wat bijvoorbeeld duidelijk als een mogelijk serieus probleem werd gezien (bijvoorbeeld in display daily) bij de introductie van de dunnere JVC rear-pro tv's, eigenlijk nooit gehoord wat het oordeel was nadat ze beschikbaar kwamen.

jaco

Quote from: williams on November 10, 2007, 23:44:20
heb je zelf ook al een 235:1 opstelling ?
en zoja wat voor soort voorzet lens heb je voor je projector zitten
Williams, ik heb nog geen 2,37 opstelling. Ik denk aan een prismasonic.

williams

ik heb zelf nu de isco 2  maar ook ik zit te denken aan een prismasonic
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Rob_Dingen

Hoi

Voor een digitale projector is dit inderdaad een mooie setup.
Maar er kleven in mijn ogen wel wat nadelen aan.
Ten eerste moet er gescaled gaan worden met een oneven getal wat altijd resulteert in afrondingen en dus zeer kleine scalings foutjes.
Dus de kwaliteit van de scaler word weer zeer belangrijk waar we bij 1080p materiaal onderhand eens van af waren.
Verder is de lens die je gaat gebruiken ook enorm belangrijk,in de regel verprutst die meer als toevoegt.
Min punten van de meeste lensen zijn chromatic abberation en pincussion vervorming.
Een praktisch nadeel is als je ondrtiteling gebruikt die in het onderste zwarte deel zit wegvalt van het scherm en dus geen ondertittels hebt.
Dus samenvattend is dit een zeer dure setup als je het echt goed wilt doen maar dan heb je ook wat.
Ga je dit in de budget sfeer voor elkaar zien te krijgen dan verwacht ik eerder een verslechtering als verbeterring.

Rob

GTDesign


jaco

#15
Rob,

Inderdaad, er zitten diverse nadelen aan deze manier van het beeld "veranderen"
Bij een 2,35 film zijn er maar 816 pixels met beeld over, en die moet je met 33% 'oprekken' tot 1080. Dat kan inderdaad niet met lineaire scaling.
De fouten van de lens, dat hang waarschijnlijk ook van de lens af. Wel zijn zelf de mensen die het AVSforum de grootste voorstanders zijn van dit principe ook eerlijk en vermelden ook de chromatic abberation.

Bij Prismasonic kun je een calculator vinden die aangeeft hoeverre je last hebt van de verschillende dingen die fout kunnen gaan:

  • Sharpness
  • Geometric distortion
  • Chromatic Abberation
  • Focus Shift tussen pass en stretch mode

Je moet over het algemeen de projector zo ver mogelijk van het scherm af hebben staan om zo weinig mogelijk problemen te krijgen.

kermit

#16
Wat betreft Chromatic abberation(kleurverschuiving)kun je niet zien op de plaats waar je zit. Het zit meestal helemaal links of rechts in de hoeken.Je moet met je neus op het scherm gaan staan. Als ik op 30 cm afstand van mijn scherm sta dan zie ik het wel . Op 1 meter zie ik het niet meer. Zoals Ge ook al heeft aangegeven in een andere tread is het niet de bedoeling om met je neus op het scherm naar een film te kijken. ;D  Ook bij de JVC Hd1 zul je misconvergentie zien als je gaat zoeken als je met je neus op het scherm zit. Er zijn nu weer lenzen zoals de Prismasonic FE 1500 die voor de Chromatic abberation een correctie hebben en het minimaal is.Zelf heb ik een goedkopere versie.Wat betreft de ondertiteling is het wel correct dat het soms buiten het scherm zit.Er zijn film maatschappijen zoals Buena Vista waarvan de ondertiteling boven de zwarte balken zit en dan heb je het gewoon in het scherm staan. Wat betreft de pincussion heb ik geen last van . Het is een kwestie van afstellen.
Hierbij een voorbeeld van een Sim HT380 met chromatic abberation met een prijskaartje van 10.000us dollar.
Zo zie je dat niet alles perfect is en zelfs de duurdere projectoren zonder voorzetlens hiervan last hebben.
Als je gaat zoeken zul je alles vinden wat je niet wilt zien.


riwi

Hoi Kermit,
Ik heb er nog op gelet de laatste keer dat ik bij je was. Aan de randen en in de hoeken zie je wel een klein beetje Chromatic Abberation als je voor het scherm staat (1 meter) en een test patroon (witte lijnen) projecteert, maar vanaf de zit positie is het niet of nauwelijks te zien, in ieder geval niet zodanig dat het storend is zeker niet bij normaal beeld materiaal (dus geen test patronen).

De SIM2 HT380 die je hierboven laat zien, is gewoon stuk, die moet terug naar de fabrikant  ;D

kermit

#18
Quote from: riwi on November 11, 2007, 13:06:52
Hoi Kermit,
Ik heb er nog op gelet de laatste keer dat ik bij je was. Aan de randen en in de hoeken zie je wel een klein beetje Chromatic Abberation als je voor het scherm staat (1 meter) en een test patroon (witte lijnen) projecteert, maar vanaf de zit positie is het niet of nauwelijks te zien, in ieder geval niet zodanig dat het storend is zeker niet bij normaal beeld materiaal (dus geen test patronen).

De SIM2 HT380 die je hierboven laat zien, is gewoon stuk, die moet terug naar de fabrikant  ;D

Hoi Richard, De nieuwste lenzen hebben bijna geen chromatic abberation meer. Het is maar dat ik je erop attent maakte anders had je het niet gezien. :)

kermit

#19
Ik heb geprobeerd om wat foto's te schieten .
Foto 1. Je kunt nog de zwarte balken zien.(2.00meter breed)
Foto 2 De scaler die het werk moet doen
Foto 3 is CH.(2.60 breed) Stretch stand

eddy135

Komt het niet allemaal neer op gewoon inzoomen?
Je gaat toch eerst vert. stretchen, en dan hor. corrigeren met een dure lens. Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij moeten we gewoon naar 1 beeldverhouding toe (2.35 ?) voor alle films. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn. ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

williams

QuoteKomt het niet allemaal neer op gewoon inzoomen
nee zo simpel is het niet , met inzoomen gooi je resolutie weg en dat is nou net wat we niet willen
de truc is het beeld upscalen over de zwarte balken en dan met de voorzet lens de apect ratio weer corrigeren (235/1)
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

eddy135

Dat lijkt me duidelijk, maar wat kost zo'n lens dan?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

williams

de lensen beginnen bij 600 euro oplopend tot c.a 2000 euro
je hebt wel 2 verschillende soorten
de echte lensen (isco)
en de prisma's (prismasonic ,panamorph)
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

donaldk

Kan geen prijzen vinden bij isco, maar die Isco III is toch een stuk duurder dan 2K?