Constant Image Height projectie

Gestart door jaco, november 10, 2007, 13:51:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

celerontje

Aha, ik snap 'm!
Gelukkig heb me laatst flink verdiept in het hele kalibratiegebeuren, dus ik weet precies wat IRE waardes inhouden.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 16:38:07
Aha, ik snap 'm!
Gelukkig heb me laatst flink verdiept in het hele kalibratiegebeuren, dus ik weet precies wat IRE waardes inhouden.
Gelukkig maar  ;)

celerontje

Enm toch vind ik het knap dat je beamer echt 0 IRE kan projecteren, want normaal gesproken doet ie dat alleen als ie uitstaat ;D
Je bedoeld zeker het donkerste in de grayscale wat je beamer kan weergeven?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 16:42:34
Enm toch vind ik het knap dat je beamer echt 0 IRE kan projecteren, want normaal gesproken doet ie dat alleen als ie uitstaat ;D
Je bedoeld zeker het donkerste in de grayscale wat je beamer kan weergeven?
Dat bedoelde ik ook niet, ik bedoel de hoeveelheid licht die de projector uitstraalt als de dvd speler IRE 0 uitstuurt  ^-^

celerontje

Oohh zo bedoel je, sorry.
Welke film keek je toen? ZWARTboek?! ;D

Soms haal je wat dingen door mekaar.
(Past wel goed bij de komende wintermaanden, waarin veel mensen stamppot maken, ook alles lekker door mekaar gooien en stampen maar! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 16:53:04
Oohh zo bedoel je, sorry.
Welke film keek je toen? ZWARTboek?! ;D

Nee, de Peter Finzel disc  ;)

hifiman

Zo heren, de buit is binnen en daarmee de twijfel voorbij: we gaan ervoor  ;D

hifiman

Het is de intentie om de lens dit weekend voor de projector te monteren en een beetje gevoel te krijgen voor het afstellen ervan.

Als dat gedaan is gaan we naar de volgende fase: een 21:9 scherm  :P

hifiman

#333
Ik heb gelijk alweer een vraag (die ik ook aan een fotozaak kan stellen denk ik zo) en dat is het volgende. Er zit 1 vieze vette vingerafdruk op 1 van de prisma's. Forensisch onderzoek heeft aangetoond dat het niet de mijne is  :-X

Die wil ik dus wel even verwijderen voor ik de boel ga ophangen.

Weet iemand wat ik daar het beste voor kan gebruiken?

Edit: eigenlijk weet ik het antwoord wel :P Er zijn speciale doekjes en speciale lens vloeistof in de handel.

hifiman

De volgende vraag is even hoe het ding te monteren. De lens is te zwaar om aan de beugel van de projector te monteren. Het wordt dus gewoon montage aan het plafond. Ik heb net even gekeken en de mountplaat van de lens zal zo'n 8 a 9 centimeter ONDER het plafond moeten komen, ik zal dus iets moeten verzinnen als draadeinden, lange bouten of een blokje hout of iets dergelijks...

Harry HT

Hi,
Citaat van: Audioloog op oktober 25, 2008, 09:31:52
Edit: eigenlijk weet ik het antwoord wel :P Er zijn speciale doekjes en speciale lens vloeistof in de handel.
Gebruik b.v. brilschoon (met een schone doek) van Hans Anders, kost bijna niks. Met brilschoon poets ik vette vingers afdrukken van m'n cd's en dvd's.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

jaco

Citaat van: Audioloog op oktober 25, 2008, 09:34:01
De volgende vraag is even hoe het ding te monteren. De lens is te zwaar om aan de beugel van de projector te monteren. Het wordt dus gewoon montage aan het plafond. Ik heb net even gekeken en de mountplaat van de lens zal zo'n 8 a 9 centimeter ONDER het plafond moeten komen, ik zal dus iets moeten verzinnen als draadeinden, lange bouten of een blokje hout of iets dergelijks...
In Kermit zijn aventar zie je ook een beugel die afstand overbrugt. Wellicht kan hij je helpen..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hifiman

Citaat van: Harry HT op oktober 25, 2008, 09:47:24
Hi,Gebruik b.v. brilschoon (met een schone doek) van Hans Anders, kost bijna niks. Met brilschoon poets ik vette vingers afdrukken van m'n cd's en dvd's.

Gegroet,

Harry

Hoi Harry,

Ik bleek nog speciale lenstissues en lensvloeistof te hebben liggen, was dus gelijk aan de slag gegaan, hele ding uit elkaar gehaald en alles glasoppervlakken gecleand.

hifiman

#338
Was nog een heel gedoe, niet dat het zo moeilijk is maar voor je het weet raak je met je vinger de ene prisma per ongelijk aan terwijl je de andere schoonmaakt :P Ook heb ik het ding 5x in uit elkaar gehaald, als tie in elkaar zat zag je door de net iets ander lichtinval toch weer een stofje of nog wat lesnvloeistof (geeft een soort olievlek effect) zitten. Al met al is het gelukt en is tie weer brandschoon  ^-^ Dat is toch weer net effe een prettiger gevoel en als het ding eenmaal hangt wil je er liever zo lang mogelijk vanaf blijven  :P

Foto's zijn wat onscherp omdat per ongeluk de flits uitstond (en dus grote sluitertijd en daardoor bewegingsonscherpte).

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Feli! Mooi ding! Is deze nou beter als mijn ISCO2 lens? Ik ben benieuwd hoe je hem gaat monteren dan kan ik daar bij het ontwerp van mijn mount ook rekening mee houden.

Citaat van: Audioloog op oktober 25, 2008, 10:25:13
voor je het weet raak je met je vinger de ene prisma per ongelijk aan terwijl je de andere schoonmaakt :P
Daar heb je stoffen handschoentjes voor  ;)

Wat betreft strooilicht ik vermoed dat het bij mij niet zo opvalt omdat mijn scherm anderhalve meter van dde achtermuur hangt en daarom zal evt strooilicht out of focus en verder verspreid terecht komen. Ik zal vanavond nog eens kritisch kijken. <to be continued> (cliffhanger) ;D

PjotrrrNL

De verwachte aankoop is binnen... 8)

Is het mogelijk om een plankje tussen projector en plafondbeugel te monteren?
Je kunt dan makkelijk die 'breedbekkikkerlens' aan het plankje monteren en alles afstellen terwijl de boel op een tafeltje staat en daarna het geheel weer samen aan het plafond....

kermit

#342
Citaat van: Kjelt op oktober 25, 2008, 11:48:47
Feli! Mooi ding! Is deze nou beter als mijn ISCO2 lens?

De Isco2 is beter! Bij de Isco2 zie nauwelijks Cromatic abberation. Bij deze wel. In het center van het scherm zijn ze identiek aan scherpte. In de hoeken is de Isco2 scherper.

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

donaldk

En iemand al het lens/focusgeheugen van de Panasonic 3000 uit kunnen proberen.

hifiman

#345
Bedankt heren  :D

Ondertussen hangt de lens voor de projector. Hele dag bezig geweest met de lens schoonmaken, bouwmarkten afstropen naar en manier om dit op te hangen, aftekenen, boren, het ophangen en het (even snel) afstellen van de lens.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een simpele ophangmethode, namelijk met draadeinden. Hiervoor bestaan een soort metalen pluggen met schroefdraad erin (voor de montage in het plafond).

hifiman

#346
En zo hangt tie dan :P
Achteraf hangt tie eigenlijk net effe te dicht tegen de projector, het (finetuning) afstellen zal daardoor misschien nog lastig worden, maar goed dat zie ik wel als ik mijn nieuwe scherm heb hangen, in het ergste geval moet de projector een stukje naar achteren.


hifiman

#347
En het resultaat op mijn 180cm brede 16:9 scherm.

De bedoeling is dus dat het scherm even hoof blijft maar in de breedte gaat groeien naar 240 a 250 cm   8)

hifiman

Nog eentje, ik heb wat last van geometetrische vervorming, maar zoals gezegd laat ik het fijnafstellen even wachtten tot het nieuwe scherm er hangt.

Wat de Chromatic dingus betreft, dat zie je inderdaad alleen als je dicht bij het scherm gaat staan en niet vanaf de kijkplek  :)

kermit

Ziet er zeer netjes uit.Proficiat.  ;D En met de duudere lenzen Sneider, Panamorh en de Prismsoniclens FE1500, moet je een zaklantaarn hebben wil je cromatic abberation zien. Ook de Isco2 heeft bijna geen cromatic abberation.