Constant Image Height projectie

Started by jaco, November 10, 2007, 13:51:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jantje112

Isco 3 is ergens richting de 5000 plus dollar volgens mij en dan kun je er ook nog een autmotische slide bij kopen..

GTDesign

Brian, misschien kun je effe een foto maken met wat omgevings licht met je foto toestel steeds op dezelfde plaats en dan met en zonder masking. De beeldverhoudingen met het scherm zijn dan beter zichtbaar.

eddy135

Quote from: williams on November 11, 2007, 17:10:08
de lensen beginnen bij 600 euro oplopend tot c.a 2000 euro
je hebt wel 2 verschillende soorten
de echte lensen (isco)
en de prisma's (prismasonic ,panamorph)
Dat hakt er behoorlijk in.
Kan toch voorstellen dat je dan eerst een pj koopt, welke nooit meer geupgrade hoeft te worden.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

kermit

#28
Quote from: GTDesign on November 11, 2007, 18:24:03
Brian, misschien kun je effe een foto maken met wat omgevings licht met je foto toestel steeds op dezelfde plaats en dan met en zonder masking. De beeldverhoudingen met het scherm zijn dan beter zichtbaar.

Ge,
Ik zal het proberen. Het is moeilijk om de juiste foto's te maken. Het scherm is echt breed. ;D. Ik krijg het niet helemaal goed op mijn display van mijn camera.

donaldk

Quote from: jantje112 on November 11, 2007, 18:13:26
Isco 3 is ergens richting de 5000 plus dollar volgens mij en dan kun je er ook nog een autmotische slide bij kopen..

Inderdaad ik wist dat het hele zooitje kan oplopen tot een mille of 15, vandaar ook mijn opmerking dta de bovengrens van 2K wel erg laag was neergezet.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

de isco 2 is geloof ik ongeveer 1400euro bij grobi
wat de isco 3 kost weet ik niet
de prisma's kosten tussen de 600 en 2000

http://www.prismasonic.com/english/index.shtml


ik denk zelf dat veel duurdere uitgaven niet meer winst t.o.v van de prijs gaan opleveren
als je het plaatje bij kermit ziet met de prismasonc H-FE700M dan valt echt letterlijk je bek open
de mensen die dit in het echt hebben gezien zullen dit beamen
afz williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

WMC

Ik neem aan dat jullie films dan altijd zonder ondertitels kijken? Die worden namelijk bij 21:9 films altijd in de zwarte balken geplakt, of is er een instelling voor om dat niet te hebben? Bij films als Layercake zijn de ondertitels namelijk wel eens nodig  ;) .
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

reza

Quote from: WMC on November 12, 2007, 09:40:08
Ik neem aan dat jullie films dan altijd zonder ondertitels kijken? Die worden namelijk bij 21:9 films altijd in de zwarte balken geplakt, of is er een instelling voor om dat niet te hebben? Bij films als Layercake zijn de ondertitels namelijk wel eens nodig  ;) .




Indd zonder ondertitels.
Als je 700 voor een lens neer kan leggen kan je toch ook wel 200 voor een curses engels betalen ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

WMC

Quote from: reza on November 12, 2007, 11:10:11
Indd zonder ondertitels.
Als je 700 voor een lens neer kan leggen kan je toch ook wel 200 voor een curses engels betalen ;)

Het engels in normale films is zoals ik zeg ook geen probleem (dat zou het ook niet mogen zijn als 3e jaars TUe student), maar bijvoorbeeld Layercake of Lock, Stock and Two Smoking Barrels is toch wel onbegrijpelijk zonder enige vorm van ondertiteling. Maarja, bij die paar films moet je het dan maar voor lief nemen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

williams

QuoteIk neem aan dat jullie films dan altijd zonder ondertitels kijken? Die worden namelijk bij 21:9 films altijd in de zwarte balken geplakt, of is er een instelling voor om dat niet te hebben? Bij films als Layercake zijn de ondertitels namelijk wel eens nodig   .

bij ongeveer de helft van de films staat de ondertiteling in de zwarte balken of een gedeelte daarvan

als je met de pc draait heb je hier geen last van
als ik h264 bestanden afspeel met bijvoorbeeld km player dan kan ik zelf de ondertitels manipuleren (plaatsing ,groote ,kleur enz )
afz williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

ThomasBelgium

Zouden we hier op het forum geen lijst aanleggen van Blu-ray- en HD-DVD films waarbij we dan aangeven of de ondertiteling:

a) Volledig in de zwarte balken zit
b) deels in de zwarte balken, deels in het beeld zit
c) volledig in het beeld zit

Voor dvd is dat niet meteen nodig, daar de titels met een goede HTPC oplossing kunnen verschoven worden. MAar fvoor BR en/of HD DVD bestaat een dergelijke oplossing nog niet, voor zover ik weet.


williams

hoi ThomasBelgium ik denk dat dit op zich wel een goed idee is
maar ik denk dat het alleen niet zo interesant is voor de meeste jongens op het forum daar der maar 2 of 3 jongens zijn die met een 235 /1 op stelling draaien
maar als je wilt kunnen we natuurlijk hier een nieuw topic over openen
wat voor soort opstelling heb je zelf ?

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

WMC

Het lijkt mij wel interessant, ook voor de mensen die 16/9 draaien en masking willen gebruiken. Ook voor DVDtjes is het interessant omdat er ook een hoop met een normale DVD speler spelen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

williams

ik denk dat je gelijk hebt
dus kom maar op met een nieuw topic
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

ThomasBelgium

#40
Quote from: williams on November 12, 2007, 13:08:17
hoi ThomasBelgium ik denk dat dit op zich wel een goed idee is
maar ik denk dat het alleen niet zo interesant is voor de meeste jongens op het forum daar der maar 2 of 3 jongens zijn die met een 235 /1 op stelling draaien
maar als je wilt kunnen we natuurlijk hier een nieuw topic over openen
wat voor soort opstelling heb je zelf ?



Mijn huidige opstelling is nog in 16:9, maar binnen een jaar neem ik mijn nieuwe ruimte in gebruik waar ik een 4 meter 2.35:1 (of zelfs 2.37:1 of 2.40:1) scherm ga gebruiken met elektrische masking. Dat betekent dat ik mijn huidige JVC HD1 zal moeten vervangen door een veel krachtiger lichtkanon en uiteraard heb ik dan ook een lens nodig plus scaler. Dure tijden... >:D

Prettig dat er nog forumgenoten zijn die interesse hebben in het ondertitelgebeuren? Nu wil daar best een nieuwe thread voor starten, maar misschien laat ik het beter aan de threadstarter van deze thread over (Jaco). Want vermits die ook administrator is kan die mischien een thread opzetten met een kolomstructuur of iets dergelijks.

Is zoiets mogelijk? Ik denk aan een soort spread sheet waarin op de ene as de drie dragers worden aangegeven (BR, HD DVD en dvd) en op de andere de status van de ondertiteling zoals hierboven uitgelegd.

jaco

Thomas, dat is wel te maken, maar dan moet ook die persoon zich geroepen voelen om dat bij te houden.

Ik ben persoonlijk niet geinteresseerd in subtitles. Voor die films die ik niet kan volgen kijk ik dan wel zonder CIH... Zoveel zijn het er niet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

De enige interesse die ik in ondertitels heb is meestal het uit kunnen zetten ervan (bij de BluRay van Zwartboek/Blackbook US uitgave kunnen de titels niet uit jammer genoeg). Ook als de film spaans, frans of chinees is zijn ondertitels wel handig. Een film waar ondertitels nodig zijn kan je ook in passthrough mode (16:9 met balken) kijken natuurlijk.

Djorre

#43
Hey,

ik ben nieuw op dit forum dus eerst even een goeiedag aan iedereen!!

Er bestaan inderdaad een aantal commerciële (lees, heel dure) oplosingen.
van Panamorph, Prismasonic en ISCO.

Op diverse buitenlands forums zijn een aantal mensen echter oplossingen gaan zoeken om dit op een DIY manier te gaan doen en zo voor veeeele euro's minder het zelfde resultaat te krijgen.

Een eerste oplossing is om prisma's te maken gevuld met water en terpentijn-olie.
-Voordeel, heel goedkoop en ideaal om 'het principe' eens te testen, al wat je nodig hebt is wat glasplaatjes, lijm, water en olie en een beetje tijd.
-Nadeel, het water kan verkleuren met de tijd.

De prisma's kunnen ook gemaakt worden met epoxy-hars, maar het blijkt heel erg moeilijk te zijn om te gieten zonder bubbels.

De 'professionele' systemen gebruiken echter zogenaamd 'optisch kristal', dus hetzelfde glas als brilglazen. Dit geeft uiterard een veel betere beeldkwaliteit.

Nu heeft iemand in de US ontdekt dat er in een aantral 'Trofee-winkels' bijna identieke prisma's te vinden, ook in optisch kristal, die gebruikt worden als award of om vb. een foto op de achterkant te graveren.

Die kosten ongeveer 30 à 50 euro per stuk, waar je voor zo'n professionele lens al snel 4.000 euro betaald !!! Het klopt natuurlijk dat de beeldkwaliteit niet identiek is aan de superdure lenzen, maar op vb. AVSforum zijn deze lenzen getest geweest in vergelijking met de 'officiële' en blijkt dat deze heel erg dicht presteren. Maar dit natuurlijk voor een fractie van de prijs.

hier enkele voorbeeldjes.
http://www.crystalfactory.com/CWD46-CWD57-CWD68.asp
http://www.promopeddler.com/Detail/62984/202-9

in NL heb ik ook één leverancier gevonden.
http://www.theglasshouse.nl/content/view/35/50/lang,nl/
naar beneden scrollen naar :
GA3051
Award
Glas plaquette


Eén probleem echter,
ik vind niemand in Beglië waar ik zo'n prisma's kan vinden.

een ander punt is ook dat de meeste firma's met een minimale afname zitten, bij die NL firma is dit vb. 10 stuks.


Twee vragen dus:

-Is er iemand die weet waar ik in België zo'n prisma's zou kunnen vinden?
-Zouden er mensen zijn die interesse hebben in het maken van een 'anamorphic lens' om eventueel aan een minimale afname te geraken?

Hier nog een linkje van Mark Techer uit Australië die sedert 2002 heel veel geëxperimenteerd heeft hiermee en nu zelf, voor ongeveer 4 à 500 euro (ongeveer kostprijs + verzending dus), zo'n volledige dhz-lens aanbiedt (mét AR-coating op de lenzen!!). Wat natuurlijk ook niet echt veel geld is, zeker in vergelijking met panamorph of prismasonic.

http://cavx.blogspot.com/2006/09/marks-home-theatre-projects-anamorphic.html

Groetjes,
Djorre.

donaldk

Is dat dan beter dan de ongeveer even dure prismasonic 450 van ongeveer 600 euro?

Rob_Dingen

Hoi

Met alle respect ik ben daar al eens mee bezig geweest en vind het niet goed genoeg.
Het verlies in beeldkwaliteit is namelijk groter dan de winst.
Zoals ik in mijn vorig verhaal zij je moet dit niet in de budget sfeer gaan doen dan zijn de nadelen groter als de voordelen.
Doe het goed met een goede lens of niet.

Rob

Djorre

Als ik de recenties op de verschillende forums mag geloven,
kan de lens de vergelijking met de dure modellen heel goed doorstaan,

ik heb ze natuurlijk nog niet 'live' gezien, maar zou wel eens kunnen navragen bij de maker,
deze doet het eigenlijk als een soort hobby, en zal normaal wel correcte info geven over de kwaliteit tov.
de officiële producten.

Hij test trouwens regelmatig andere projectoren en anamorphe lenzen (waaronder prismasonic en zo), dus
zal hij de vergelijking wel eerlijk kunnen maken.

Het is in elk geval goedkoper natuurlijk !!


In het eerste geval, met de zelfgebouwde lens, met de "trofee-prisma's" zal de kwaliteit wel iets onder die van vb. prismasonic liggen,
maar dan heb je wel een lens voor iets van 100 euro natuurlijk, wat altijd wel het proberen waard is.

Zo moet je geen lens kopen die evenveel, of zelfs duurder is, dan je projector  :)


Op dit franse forum zijn er tal van gebruikers die allemaal heel tevreden zijn over hun zelfgemaakte lens. Daar hebben ze trouwens een paar acties gedaan om gezamelijk een aantal prisma's aan te kopen.

http://www.homecinema-fr.com/forum/viewtopic.php?t=29803723



Groeten,
Djorre.

Brammie

ik zie bij veel BD/BluRayDisc dat aspect ratio 2:40 is, terwijl voorheen dvd vaak 2:35. Hoe los je dat op? Kleine balken of inzoomen?
JVC DLA-100
- (Barco 1209 / HTPC /Tommy scherm...)

williams

je kan inderdaad een klein beetje groter projecteren dat doe ik nu ook

de 235 /1 film vallen dan een klein beetje over het kader heen maar dat zie je niet

dit gebeurt namelijk ook in de bioscoop
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

Er zijn natuurlijk veel aspect ratio's, sommige nog 'wider'  bijvoorbeeld 2,76:1 Ultra Panavision.

Mischien moet je deze link van het  Widescreen Museum eens lezen.
Daar staat dat 2,40:1 de huidige widescreen maat is. Er zal wel veel meer over aspect ratio's te vinden zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm