Hoe 4K materiaal te verkrijgen.

Started by konniekip, November 9, 2007, 22:45:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

konniekip

Ik wilde eens gaan experimenteren met 4K materiaal. Hoe kom je hier als 'burger' aan?
Moet je filmhuizen aanschrijven, of zijn er bedrijven die dit verkopen, en zo ja, op wat voor drager?

jantje112


konniekip


jaco

#3
Ik heb er ook al eens naar gezocht, maar weinig gevonden. Als je iets denk te vinden, is het alleen maar tekst over 4K en nooit materiaal.

Kijk naar: http://www.sara.nl/news/press/20070214/4K_dig_cinematechniek_ned.html

Elephants Dream is niet echt beschermd video materiaal denk ik.

Je kunt voor zover ik zie alleen 1080p downloaden: http://www.elephantsdream.org/

Wellicht bij Sara polsen of zij de 4K versie vrij willen geven ?

Del member

#4
Dis is al een heel eind scherper dan de gebruikelijke 1080p

Chronicles of Narnia trailer - 1440p.mkv (2560*1440)

maar 2160p materiaal ben ik dus so far nog niet tegengekomen.

jantje112

Ik trouwens zelf ook niet, maar ik had verwacht dat er al wel demo's waren gepost :( niet dus..

Audiofiel

Wat dacht je van kopen... ::)


Of wou je een oproep doen voor illegaal verkrijgen van het materiaal. Dan moet je dat op een ander forum doen. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Quote from: jaco on November  9, 2007, 22:50:07
Ik heb er ook al eens naar gezocht, maar weinig gevonden. Als je iets denk te vinden, is het alleen maar tekst over 4K en nooit materiaal.

Kijk naar: http://www.sara.nl/news/press/20070214/4K_dig_cinematechniek_ned.html

Elephants Dream is niet echt beschermd video materiaal denk ik.

Je kunt voor zover ik zie alleen 1080p downloaden: http://www.elephantsdream.org/

Wellicht bij Sara polsen of zij de 4K versie vrij willen geven ?

Je zou natuurlijk ook elephants dream kunnen uitrenderen op 4k aangezien het open source is!

jaco

Quote from: 4G on November  9, 2007, 22:55:10
Je zou natuurlijk ook elephants dream kunnen uitrenderen op 4k aangezien het open source is!
Ja, ga je gang, kost even wat rekenkracht vrees ik. Verder heb je kennis van renderen nodig, en een (dure) applicatie (wellicht ook wel freeware renderer ?)

konniekip

Quote from: Audiofiel on November  9, 2007, 22:52:21
Wat dacht je van kopen... ::)


Of wou je een oproep doen voor illegaal verkrijgen van het materiaal. Dan moet je dat op een ander forum doen. :-\
Ik zeg duidelijk kopen toch?

Audiofiel

Quote from: konniekip on November  9, 2007, 22:59:11
Ik zeg duidelijk kopen toch?

Dat is correct, jij hebt het woord kopen zelf in de mond genomen. :) Mijn reactie was meer naar jantje gericht. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

donaldk

Heb het wel eens op mailinglisten voorbij zien komen. O.a. een uitwisseling voor het SVT 65 MM materiaal, nooit compressed geweest, volledig 4:4:4, enz. neem je usb hd mee en we zetten een ruiltje op (kopieertree) was de boodschap. 200 gig was genoeg ergens vorig jaar, was dan ook maar het clipje van 5 minuten. Was op een van de MPEG of de JVT list. Was dacht ik in aanloop naar een van de MPEG bijeenkomsten. Er is ook de bekende demo loop van NHK.

Raphie

Hoe speel je dat in godsnaam real-time af dan?
JBL PRX Power!

donaldk

Dit was dan vooral bedoeld voor compressie tests. Maar gewoon vier maal 3 Gigabit of dual channel HD-SDI naar je schermpje. Er zijn ook servertjes/spelertjes/hd recordertjes te koop inmiddels.

Del member

Quote from: donaldk on November  9, 2007, 23:27:50
Heb het wel eens op mailinglisten voorbij zien komen. O.a. een uitwisseling voor het SVT 65 MM materiaal, nooit compressed geweest, volledig 4:4:4, enz. neem je usb hd mee en we zetten een ruiltje op (kopieertree) was de boodschap. 200 gig was genoeg ergens vorig jaar, was dan ook maar het clipje van 5 minuten. Was op een van de MPEG of de JVT list. Was dacht ik in aanloop naar een van de MPEG bijeenkomsten. Er is ook de bekende demo loop van NHK.

Ik denk dat je een flinke raid cluster zal mogen bouwen om dat uncompressed filmpje af te spelen :)
USB 2.0 forget it (enkel goed voor transfer niet voor playout)

jantje112

Quote from: Audiofiel on November  9, 2007, 23:01:29
Dat is correct, jij hebt het woord kopen zelf in de mond genomen. :) Mijn reactie was meer naar jantje gericht. ;)

En ik doelde op downloaden omdat het materiaal niet commercieel verkrijgbaar is voor de consument en dan zoektocht op internet het enige alternatief is..

Ik neem aan dat de TS niet op zoek is naar complete 4k films maar meer wat leuke trailers om wat mee te spelen.

BarcoCRT

Kijk eens bij opleidingsinstituten, o.a. daar wordt tenslotte al gewerkt met 4k materiaal. Ergens heb ik nog een ijzer in het vuur, kan er niet veel over zeggen.

4k weergeven is zeer wel mogelijk met een forse multi-blend. Daar zijn speciale tools voor. Kost wat, maar dan heb je ook wat  ;D

Propriety oplossingen zijn er al, zoals dome-projectie met 2 stuks 4k projectoren oid. Over het algemeen worden 4k projectoren met 4*HD-SDI of 4*DVI aangestuurd. Displayport zal er hopelijk voor zorgen dat 4k materiaal daadwerkelijk over 1 connector kan verlopen.

4k demo op de IBC dmv een 56" 4k paneel werd ook aangestuurd oor 4*HD-SDI. Demo-man trok 1 stekkertje los, en keurig netjes werd 1 kwart van het beeld zwart.

Voor de CRT-ers onder ons:
Derglijke resoluties kunnen niet meer analoog uit de computer komen, de DAC's op je videokaart gaan simpelweg niet zo hoog. Het maximim is 2048*1536@60hz. Ook zullen 'HD-Fury's' hiervoor nog ontwikkeld worden, alhoewel ik betwijfel of die er ooit gaan komen, de DAC's zullen duur zijn en de doelgroep zeer klein. Zelfs een blend met twee projectoren, waarbij elk een beeld weergeeft van 2560*2160 (Incl hor.blendzone) zijn op dit moment niet mogelijk. Het signaal is eenvoudigweg niet uit de computer te krijgen. In theorie kan een 909 dit signaal nog resolven, maar dan wel met scanline-overlap.
Deze stap is echt (veel) te hoog voor 9" CRT's, bring in the digitals!
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

donaldk

Je moet echt aan de vier way split met 9"-ers en dan is het nog krap!

Ben er nog nooit geweest, maar Skyskan heeft begin deze zomer het vernieuwde planetarium in Artis opgeleverd, hierin (slechts!) 2 Sony SRX-R of S?)-(2?)110 projectoren met de Skyskan dome lens.

Via DVI (SRX-S) doen de Sony's trouwens geen DCI 4K, maar slechts 4K, dus 2160P met een 16:9 aspect ratio. Via HD-SDI kun je wel 4096 invoeren in plaats van 3840.

donaldk

Grr, had net een flink verhaal getypt in een PM, wordt ie niet gepost, omdat ik op 100% zou zitten, wil ik er een paar deleten reboot mijn pc weer voor de zoveelste keer, dus dat ga ik niet helemaal overnieuw schrijven, Reinier zie je PM box.

Del member

Dit is wel dezelfde thread als die gek die een 120dB subwoofer voor thuis wou.

4K resolutie voor thuis is op dit moment niet economisch, laat staan dat er bronmateriaal voor is in een consumentenformaat

BarcoCRT

Quote from: 4G on November 11, 2007, 05:42:11
Dit is wel dezelfde thread als die gek die een 120dB subwoofer voor thuis wou.

4K resolutie voor thuis is op dit moment niet economisch, laat staan dat er bronmateriaal voor is in een consumentenformaat
Maar de vraag mag toch wel gesteld worden? Niks mis mee om je af te vragen waar we momenteel staan in het licht van alle voortschrijdende ontwikkelingen.

Als er vervolgens serieuze antwoorden volgen, dan weet iedereen toch waar hij aan toe is?

Dat het niet economisch voor de consument thuis af te spelen is is waar, maar tot die conclusie kom je pas nadat de vraag gesteld is.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Mender

Interresant toppic! Ik wist niet echt dat zoiets bestond maar ben me er eens in gaan verdiepen. Ik denk niet dat dit in dit topic al genoemd is maar the red camera is een nieuwe "betaalbare" 4k camera die nu pas uit is. Ze nemen het woord betaalbaar in de mond omdat als je het vergelijkt wat er nu te koop is voor professionele film makers dit echt weinig is. De prijs van deze red camera is dus iets van $17.000 voor de body dacht ik, en is in totaal al gouw $30.000. :P

Ik heb me wat afgezocht en kon ook niet echt materiaal vinden, tot vandaag. Zie http://www.reduser.net/forum/forumdisplay.php?f=21 . Daar is vanalles te vinden, 4k materiaal ben ik nog niet echt tegen gekomen, wel 2k. Maar dat zal er vast wel tussen staan. T zijn dan wel alleen demo filmpjes van meestal een paar sec. Niet dat ik dan ook maar iets vloeiend af kan spelen. Media player classic crashed al gelijk en vlc player laat af en toe wat frames achter elkaar zien en staat voor het meeste van de tijd stil. Is ook niet te doen met een 3Ghz single core machine. Mischien dat het met een 2x quad core 3,0Ghz mac wel lukt.  ::)

eddy135

Ik snap het niet:
Niet tevreden met 1080p?
Heb je een weergever is huis die het aankan, zo ja, doet die geen upscaling dan?
Het lijkt wel een wapenwedloop hier!
;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

jaco

#23
Bedankt voor de link eer staan links naar mirror sites met materiaal: http://www.hd4.tv/red/mirror.html
Hier staan een paar 4k clips. Veel success met ze aan het lopen krijgen :)

Niet alle clips waar 4K bij staat zijn 4K volgens mij. Wellicht oorspronkelijk wel, maar wat je download niet meer...

donaldk

De oorspronkelijke prijsindicatie was inderdaad 17K voor body, enkele K voor de lens en een dikke 1000 USD voor de storage back end. Maar ik heb de indruk dat de prijzen iets opgelopen zijn sindsdien. OP IBC stond ie niet, de demo geen tijd voor gehad, net als voor de DALSA demo (rental only). Is ie nu echt verkrijgbaar of zijn het engineering samples die een jaar terug beschikbaar hadden moeten komen?

Kan niet bij mijn oude mail momenteel, maar heb wel wat aankondiginkjes binnen gehad van 2k/4k (field) recorders/servertjes, prijzen staan er nooit bij, maar reken op enkele tientallen Ks.