JL-Audio car-audio sub in HT-setup gebruiken...

Started by Ejorne, November 5, 2007, 23:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik wil graag een mooie sub gaan bouwen.

Als versterker heb ik een Hypex DS2.0 op het oog. (of misschien toch maar een 4.0 als het budget meevalt)

Als woofer lijkt me de Car-audio subwoofer van JL-Audio mogelijk een goede kandidaat. Maar is het wel slim een een car-audio product te nemen? Kan ik misschien beter kijken naar een 'huiskamer'-woofer?

De kandidaten die ik van JL in gedachte heb zijn de: 12w3v2 of de 12w3v3. Ik zie dat het nieuwere model andere specs heeft, zoals een hogere free-air resonantie. Geeft dit veel invloed op het eindresultaat in het bereik van de subwoofer?

Ik wil graag een gesloten behuizing gebruiken, ik leg graag de nadruk op een detailrijk en snel geluid. Echter is het ook belangrijk dat de sub lekker laag kan komen, vandaar mijn idee om zo'n JL woofer in te zetten. Een vriend heeft ook zijn jl-audio sub in zijn HT opgesteld. Het betreft een 12w4 welke niet meer leverbaar is. Het resultaat is verbluffend goed.

Hoe kan ik het best de kist bouwen?

Down-fire of front-fire?
Is het voor een detailrijke weergave beter een front fire of een down-fire sub te gebruiken? Down-fire is misschien makkelijker om een beetje WAF compatibel te maken. De woofer is dan niet zichtbaar. Met front-fire moet ik een mooie front maken waarachter de woofer 'onzichtbaar' is. Maar beide lijkt me tot de mogelijkheden behoren.

Dubbele gelijmde wanden of gewoon een enkele stevige MDF wand?

Wel of geen bracing?
Moet ik met bracing 'gewoon' het volume van de schotten optellen en hiermee rekening houden met het volume van de kist, of moet ik een andere volume aanpassing gebruiken of is het gewoon verwaarloosbaar?

In geval van bracing: Wat is een makkelijke manier van bracing aanbrengen? Ik ben geen super-klusser en heb ook niet zoveel gereedschap. Ik kan de benodigde kist-delen wel door iemand precies op maat laten zagen. Dus de bracing moet wel een beetje makkelijk aan te brengen zijn...

Opvulling/demping:
Ik moet volgens mij veel opvulmateriaal gebruiken. Maar heeft dit veel invloed op de gevoeligheid van de woofer? Moet ik hierdoor misschien sneller een zwaardere versterker gebruiken?

Magnetische afscherming:
De sub moet mogelijk dicht bij de tv komen te staan. Ik heb nog niet zo lang geleden een mooie CRT tv gekocht echter zijn die nogal gevoelig voor zo'n grote magneet. Gezien de beste lokatie voor mijn huidgie sub vrij dicht bij de tv is, verwacht ik dat dit met de nieuwe sub ook het geval zal zijn. Met mijn huidge sub heb ik geen last van magnetische invloed in het beeld. Maar de magneet achter deze woofer is niet te vergelijken met de magneet achter een 'volwassen' woofer.

Ik hoop dat jullie mij van adviezen en/of jullie ervaring willen voorzien en ik hoop dat dit een leuk zelfbouw project gaat worden. Deze topic zal natuurlijk worden aangevuld met een verslag van de bouw inclusief de benodigde foto's. Ik hoop halverwege december de aanvang te laten beginnen, en misschien nog wel iets vroeger.

mvg,
Jeroen

Interficior

#1
Quote from: Ejorne on November  5, 2007, 23:27:39
Ik wil graag een mooie sub gaan bouwen.
:D
QuoteAls woofer lijkt me de Car-audio subwoofer van JL-Audio mogelijk een goede kandidaat. Maar is het wel slim een een car-audio product te nemen? Kan ik misschien beter kijken naar een 'huiskamer'-woofer?

De kandidaten die ik van JL in gedachte heb zijn de: 12w3v2 of de 12w3v3. Ik zie dat het nieuwere model andere specs heeft, zoals een hogere free-air resonantie. Geeft dit veel invloed op het eindresultaat in het bereik van de subwoofer?
Een goede car-audio-woofer kan het, net zoals een goede PA-woofer ook voor thuis het prima doen. Ga er wel vanuit dat je een laag rendement hebt, zoals je hier ook ziet. Van het gestampte korfje ben ik dan minder gecharmeerd maargoed.

QuoteIk wil graag een gesloten behuizing gebruiken, ik leg graag de nadruk op een detailrijk en snel geluid. Echter is het ook belangrijk dat de sub lekker laag kan kom en, vandaar mijn idee om zo'n JL woofer in te zetten. Een vriend heeft ook zijn jl-audio sub in zijn HT opgesteld. Het betreft een 12w4 welke niet meer leverbaar is. Het resultaat is verbluffend goed.

Hoe kan ik het best de kist bouwen?

Down-fire of front-fire?
Is het voor een detailrijke weergave beter een front fire of een down-fire sub te gebruiken? Down-fire is misschien makkelijker om een beetje WAF compatibel te maken. De woofer is dan niet zichtbaar. Met front-fire moet ik een mooie front maken waarachter de woofer 'onzichtbaar' is. Maar beide lijkt me tot de mogelijkheden behoren.
Bij woofers met zware coni moet je oppassen voor teveel uithanging, dit kun je wel berekenen hoor. Voor de rest heb je met downfire wat meer slam, naar  mijn idee.
Quote
Dubbele gelijmde wanden of gewoon een enkele stevige MDF wand?

Wel of geen bracing?
Moet ik met bracing 'gewoon' het volume van de schotten optellen en hiermee rekening houden met het volume van de kist, of moet ik een andere volume aanpassing gebruiken of is het gewoon verwaarloosbaar?

In geval van bracing: Wat is een makkelijke manier van bracing aanbrengen? Ik ben geen super-klusser en heb ook niet zoveel gereedschap. Ik kan de benodigde kist-delen wel door iemand precies op maat laten zagen. Dus de bracing moet wel een beetje makkelijk aan te brengen zijn...
Zeker bracing doen. een twee keer zo dikke wand heeft nog lang niet zoveel efect als een bracingwandje. Dus je zijpanelen lekker 22mm laten en dan een stuk of 4 bracingpanelen maken. Hierdoor trek je ook nog eens de resonantiefrequentie omhoog wat gunstig is voor een subwoofer.

Door demping heb je niet opeens meer versterkerpower nodig. Wat je doet is het effectieve kastvolume vergroten, voor het dempen van tonen heeft het geen zin (die tonen hoort een subwoofer toch niet te krijgen)

En magnetische afscherming.. tja, dat is moeilijk te zeggen natuurlijk.

Maar wat voor kast kun je neerzetten? Misschien is een mooie TL wel wat voor je, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Of een mooie PA-woofer. Of een mooie Hifi-woofer. ;)
Take it or lease it

Pillendraaier

...veel succes met deze subwoofers, moet wel goed komen ! zelf heb ik een home-cinema sub gemaakt met de JL 12w6v2 en hiervoor eentje met de 10w6 ...was/ben er zeer tevreden over !

...ik ben benieuwd naar je bevindingen met je JL sub...


Ejorne

Allereerst bedankt voor je reply:

Quote from: Interficior on November  6, 2007, 08:39:13
:DEen goede car-audio-woofer kan het, net zoals een goede PA-woofer ook voor thuis het prima doen. Ga er wel vanuit dat je een laag rendement hebt, zoals je hier ook ziet. Van het gestampte korfje ben ik dan minder gecharmeerd maargoed.

Ik heb een JL in een simpel kistje zonder bracing horen spelen en was daarvan zeer onder de indruk. Een veel beter geluid dan het geluid uit mijn Klipsch woofertje.   :o

Wat zijn alternatieve kandidaten voor een woofer in de huiskamer voor een bedrag tot circa €250,-- ?

Quote
Bij woofers met zware coni moet je oppassen voor teveel uithanging, dit kun je wel berekenen hoor. Voor de rest heb je met downfire wat meer slam, naar  mijn idee.Zeker bracing doen. een twee keer zo dikke wand heeft nog lang niet zoveel efect als een bracingwandje. Dus je zijpanelen lekker 22mm laten en dan een stuk of 4 bracingpanelen maken. Hierdoor trek je ook nog eens de resonantiefrequentie omhoog wat gunstig is voor een subwoofer.

Okay, wel bracing toepassen dus! Ik zal eens op zoek gaan naar een vorm welke ik zelf ook zou kunnen toepassen. Ik ben niet zo heel handig met nauwkeurig uittekenen en zagen. (ik kan welliswaar iemand vragen om de wanden voor mij exact op maat te laten zagen. Echter gaat het te ver om hem te vragen een bracing daarbij te zagen welke sleufjes en inhammetjes op exacte plaatsen moet hebben.)

Wat betekend uithanging? Heeft dat iets te maken met een soort hefboom kracht die op het frontpaneel komt te staan, door het gewicht van de woofer/magneet? Of zeg ik nu iets heel raars...  :-[

Quote
Door demping heb je niet opeens meer versterkerpower nodig. Wat je doet is het effectieve kastvolume vergroten, voor het dempen van tonen heeft het geen zin (die tonen hoort een subwoofer toch niet te krijgen)

En magnetische afscherming.. tja, dat is moeilijk te zeggen natuurlijk.

Okay, van demping is dus eigenlijk geen sprake maar ik kan het beter opvulling noemen.

Wat betreft magnetische afscherming: Heeft een 'huiskamer' sub doorgaans een minder grote magneet (nodig) dan een 'auto' sub? En is het gebruiken van een tegen-magneet een makkelijk toepasbare optie? Ik zie wel eens dat een woofer een extra magneet heeft welke voor, naar ik heb begrepen, magnetische afscherming zorgt?   

Quote
Maar wat voor kast kun je neerzetten? Misschien is een mooie TL wel wat voor je, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Of een mooie PA-woofer. Of een mooie Hifi-woofer. ;)

Het zou een mooie Hifi-woofer moeten gaan benaderen, althans dat is de opzet.  :) Ik ga de sub voornamelijk voor stereo toepassen en daarnaast voor HT. Ongeveer 80-20 in verhouding.

De kast die ik kan neerzetten heeft geen speciale eisen. De wens is echter wel dat het niet een al te opzichtige sub wordt, waarvan bijvoorbeeld de driver pontificaal de kamer in straalt. Echter een mooi speaker-doek stoffen front is al voldoende om het acceptabel te maken. Down-fire heeft wat dat betreft de voorkeur omdat dan een houten paneel als front kan dienen. Een front die haar broertje eventueel kan voorzien van een mooi kunstwerkje... 

De sub huidige staat momenteel in een hoek en de nieuwe sub zal zeer waarschijnlijk deze locatie moeten overnemen. Dit is voor een sub misschien niet de meest voordelige locatie en misschien vooral niet voor een down-fire, om een zo realistisch mogelijke laagweergave te geven. Echter is dit wel 1 van de weinig acceptabele locaties, voornamelijk acceptabel voor de vrouw des huizes. Er is een locatie waar ik de huidige sub zeeer graag zou neerzetten, maar dat is midden in de kamer en dat vind mijn vriendin helaas 'net' wat te ver gaan. (niet gek ook, als ik me in haar standpunt verplaats...  :P)

mvg,
Jeroen

Ejorne

Quote from: Pillendraaier on November  6, 2007, 23:13:51
...veel succes met deze subwoofers, moet wel goed komen ! zelf heb ik een home-cinema sub gemaakt met de JL 12w6v2 en hiervoor eentje met de 10w6 ...was/ben er zeer tevreden over !

...ik ben benieuwd naar je bevindingen met je JL sub...



Een vriend heeft een 12w4 en daarover ben ik zeer gecharmeerd. Helaas heb ik niet het budget om voor een w6 of w7 te gaan...  >:(

Ik zal mijn bevindingen zeker met dit forum delen, echter zal eerst de aanshaf en bouw van de onderdelen nog moeten plaatsvinden... (ook het budget moet zich nog aanvullen, maar dat verwacht ik op korte termijn op het benodigde level te hebben...  8) )

Interficior

Quote from: Ejorne on November  7, 2007, 21:04:43
Allereerst bedankt voor je reply:

Ik heb een JL in een simpel kistje zonder bracing horen spelen en was daarvan zeer onder de indruk. Een veel beter geluid dan het geluid uit mijn Klipsch woofertje.   :o
Zo'n Klipsch met een 10"-woofertje is dan ook speelgoed vergeleken met dit. ;)
QuoteWat zijn alternatieve kandidaten voor een woofer in de huiskamer voor een bedrag tot circa €250,-- ?
Voor muziek is een Seas H1209 (26cm alucone) mooi, maarja, het is maar een 10"-er. En eigenlijk wil jij minimaal een 15" hebben. PA-woofers die echt goed zijn liggen een beetje buiten je budget jammergenoeg, maar  als je ook voor film iets leuks wil zou je best de CSS SDX15 kunnen overwegen. Die kost echter 270 euro, maar dan heb je wel een echt monster. In 100 liter gesloten doet hij het zeer netjes, ergens staan er testjes van óf Craigsub óf Ilkka van HTshack als ik het goed heb. De Dayton RS 12 of 15 is ook nog een mooie woofer, en verder kun je ook de Peerless (X)XLS series nemen. Maar als ik jou was zou ik wel voor 15" gaan als je het kwijtkunt, 18" kun je in je budget niet kwijt, want je wilt geen okkiwokki. Voor 370 euro kun je aan een nieuwe en goede 21"-woofer komen maar dan zit je ver over je budget heen, over de versterker maar te zwijgen.
QuoteOkay, wel bracing toepassen dus! Ik zal eens op zoek gaan naar een vorm welke ik zelf ook zou kunnen toepassen. Ik ben niet zo heel handig met nauwkeurig uittekenen en zagen. (ik kan welliswaar iemand vragen om de wanden voor mij exact op maat te laten zagen. Echter gaat het te ver om hem te vragen een bracing daarbij te zagen welke sleufjes en inhammetjes op exacte plaatsen moet hebben.)
Mwah, sleufjes zien er moeilijker uit dan het is hoor. Ikzelf doe dat ook altijd met de decoupeerzaag, en als het niet helemaal 100% zit kun je het altijd met een goede sterke kit in elkaar zetten, zoals Sikaflex.
QuoteWat betekend uithanging? Heeft dat iets te maken met een soort hefboom kracht die op het frontpaneel komt te staan, door het gewicht van de woofer/magneet? Of zeg ik nu iets heel raars...  :-[
De konus heeft gewicht en hangt aan een veer, vereenvoudigd gezegd. Dus als je hem downfire plaatst hangt hij uit. Dit hangt af van de parameters, (ik denk voornamelijk de Mms en de Cms), maar op het internet zijn daar formuletjes voor te vindne. Tot 5% uithanging is nog te doen.
QuoteOkay, van demping is dus eigenlijk geen sprake maar ik kan het beter opvulling noemen.
Bij gesloten kasten wel, maar prop het niet sterk vol.
QuoteWat betreft magnetische afscherming: Heeft een 'huiskamer' sub doorgaans een minder grote magneet (nodig) dan een 'auto' sub? En is het gebruiken van een tegen-magneet een makkelijk toepasbare optie? Ik zie wel eens dat een woofer een extra magneet heeft welke voor, naar ik heb begrepen, magnetische afscherming zorgt?   
Heb je wel eens een Car-audio unit van dichtbij gezien? :P Die dingen hebben de lompste rolranden en de lompste magneten. Het conusgewicht van die dingen is meestal ook enorm zwaar waardoor het rendement laag is van die dingen. Een PA-woofer heeft ook een sterke magneet, soms neodymium, wat ze in Car-audio nooit zouden doen omdat dat er niet cool genoeg uitziet, maar een lichte conus. Hierdoor krijg je een relatief hogere fs maar wel een enorm goed impulsgedrag, afgezien van de grootte nog eens. Car-audio-woofers zijn ook meestal gemaakt voor in de auto, maar maken het ook nog wel eens waar in de huiskamer.
QuoteHet zou een mooie Hifi-woofer moeten gaan benaderen, althans dat is de opzet.  :) Ik ga de sub voornamelijk voor stereo toepassen en daarnaast voor HT. Ongeveer 80-20 in verhouding.
Jep, dat kan met allerhande woofers.
QuoteDe kast die ik kan neerzetten heeft geen speciale eisen. De wens is echter wel dat het niet een al te opzichtige sub wordt, waarvan bijvoorbeeld de driver pontificaal de kamer in straalt. Echter een mooi speaker-doek stoffen front is al voldoende om het acceptabel te maken. Down-fire heeft wat dat betreft de voorkeur omdat dan een houten paneel als front kan dienen. Een front die haar broertje eventueel kan voorzien van een mooi kunstwerkje... 

De sub huidige staat momenteel in een hoek en de nieuwe sub zal zeer waarschijnlijk deze locatie moeten overnemen. Dit is voor een sub misschien niet de meest voordelige locatie en misschien vooral niet voor een down-fire, om een zo realistisch mogelijke laagweergave te geven. Echter is dit wel 1 van de weinig acceptabele locaties, voornamelijk acceptabel voor de vrouw des huizes. Er is een locatie waar ik de huidige sub zeeer graag zou neerzetten, maar dat is midden in de kamer en dat vind mijn vriendin helaas 'net' wat te ver gaan. (niet gek ook, als ik me in haar standpunt verplaats...  :P)

mvg,
Jeroen
Ja, maar wat kun je kwijt? Als je bijvoorbeeld die TL-sub kwijtkunt, met 2x een Peerless SLS12, dan heb je zeker ook voor film een ding die echt gewoon kan rrrrrollen, maar zeker goed voor muziek kan meekomen heel goed. Maar in jouw schoenen zou ik zeker een 15" willen, en die SDX15 heel erg overwegen.
Take it or lease it

eddy135

Waarom MDF voor de kast?
Multiplex is VEEL stijver, desnoods afwerken met een dun laagje MDF of triplex met een mooie vlam erin!  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Interficior

#7
Voor de prijs van een net stukje Berkenmultiplex kun je én dikker MDF kopen én meer bracing toepassen. Dan is het én zwaarder, én stijver, én resonantiearmer. Als je een laagje tropisch hardhout erop zet van een degelijke stijfheid schiet je fs van het houtgeheel ook nog eens omhoog, en dat is wel echt mooi. (Multiplex vind ik niet echt mooi, recht-toe recht-aan en dan kaarsrecht gezaagd en tot ~korrel 180 geschuurd en niet bewerkt is dan nog het mooiste. Maar wel berkenmultiplex dan). Maar zelfs berkenmultiplex moet het qua estethiek wat mij betreft keihard afleggen tegen Afzelia, Zebrano, Padoek, Wengé, Afrormosia, Mutenye, Noten etc etc etc. Als je het slim aanpakt hoeft dat nog niet eens zo heel duur te zijn. ;)
Take it or lease it

eddy135

Wie had het over berken multiplex?; je werkt het toch af???
MDF is goedkoop, maar erg slap, dus alleen voor de bracing gebruiken.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Interficior

Waardoor is gewoon multiplex dan stijver? Lijkt me toch ook een deel door de lijmlaag komen die tussen de houtlagen zit. Bij berkenmultiplex zitten er ongeveer 2 keer zoveel houtstrookjes, dus lijkt me nog stijver. Maargoed, helemaal stil kun je het toch niet krijgen. 5cm dik massief Jatoba aan een 31,5 cm buis voel je ook nog trillen. En da's toch best wel een stijve houtsoort an-sich. Vraag het maar aan je zaag/frees wat die ervan vind. :P
Take it or lease it

eddy135

Multiplex is gewoon stijver dan MDF, ik hoop dat we het daar wel over eens zijn. Leg anders eens 2 stroken van gelijke lengte en dikte over schragen; dan zie je het vanzelf.
Mijn reden om geen berken te gebruiken ging over de prijs.
   ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Ejorne

Okay, multiplex is beter om te gebruiken. Echter kan ik heel erg goedkoop (misschien wel helemaal gratis) aan een zwart soort MDF komen. Dit wordt door de persoon geleverd die ook de delen voor mij op maat kan/wil zagen.

Dus ik denk dat ik het maar met dat MDF moet gaan doen. Anders moet ik nog budget apart gaan leggen voor een houtpakket. Dat betekent snijden in de woofer of de versterker...

@Interficior:

Een Car-audio woofer heeft dus vaak een grotere magneet. Dat dacht ik al wel een beetje, vandaar ook de vraag. Ik zal eens kijken naar de woofers die jij noemde. Wellicht is dat dan toch een betere keus.

En het uithangen van de woofer heeft dus alleen betrekking op een down-fire... Wellicht dat ik dan toch maar een front-fire moet gebruiken. Of is een aanpassing hiervoor eenvoudig? Want je zegt dat de uithanging makkelijk te berekenen is, maar is het ook makkelijk te compenseren?

En wat bedoel je precies met een TL-sub? (ja, ik weet het... google doet wonderen... ga ik straks ook zeker nog even doen. maar eventjes hier vragen is zo makkelijk dat ik me de verleiding niet kan weerstaan...  :-[ )

Wat betreft de grootte van de behuizing: (ik heb namelijk zo het vermoeden dat een TL sub behoorlijk aan de afmeting is... ) Eigenlijk wil ik de kist zo klein mogelijk houden. Zo'n JL woofer kan ook in een heel klein kistje gebouwd worden volgens de bijgaande tekeningen. EN !!! Ik kan natuurlijk niet meteen een kuub hout vragen wanneer ik het voor zo'n zacht prijsje kan krijgen. Ik wil niet overkomen als een profiteur of hem in verlegenheid brengen door meer te vragen dan hij kan/mag en dacht te leveren... Maar ik kan altijd eens een balletje opgooien en voorzichtig peilen wat allemaal mogelijk is. Ik kan uiteraard ook nog gewoon bijbetalen...  ;)

Interficior

Quote from: Ejorne on November  8, 2007, 19:35:45
Okay, multiplex is beter om te gebruiken. Echter kan ik heel erg goedkoop (misschien wel helemaal gratis) aan een zwart soort MDF komen. Dit wordt door de persoon geleverd die ook de delen voor mij op maat kan/wil zagen.

Dus ik denk dat ik het maar met dat MDF moet gaan doen. Anders moet ik nog budget apart gaan leggen voor een houtpakket. Dat betekent snijden in de woofer of de versterker...
Zwart MDF zie je niet vaak, maar het is wel heel leuk spul. Krijg je allemaal zwart zaagsel, en dat zie je niet vaak. :)
Quote@Interficior:

Een Car-audio woofer heeft dus vaak een grotere magneet. Dat dacht ik al wel een beetje, vandaar ook de vraag. Ik zal eens kijken naar de woofers die jij noemde. Wellicht is dat dan toch een betere keus.
Dingen als een SDX 15 of die Dayton hebben ook een flinke magneet. Je wilt juist geen speelgoedwoofer, want om het met vuistregels te zeggen betekent een grote magneet een kleine kast (het hangt van veel meer factoren al hoor! ;)).
QuoteEn het uithangen van de woofer heeft dus alleen betrekking op een down-fire... Wellicht dat ik dan toch maar een front-fire moet gebruiken. Of is een aanpassing hiervoor eenvoudig? Want je zegt dat de uithanging makkelijk te berekenen is, maar is het ook makkelijk te compenseren?
Het is niet te compenseren, of je zou heel erg creatief moeten gaan doen met veertjes, maar dan ben je de eerste. Want je krijgt met het uithangen van je conus eigenlijk gewoon een DC-offset. En dus krijg je minder Xmax en kun je minder hard spelen. Maar als je bijvoorbeeld een lichte konus hebt en ook nog eens een stijve ophanging hoef je je hier niet zorgen om te maken natuurlijk.
QuoteEn wat bedoel je precies met een TL-sub? (ja, ik weet het... google doet wonderen... ga ik straks ook zeker nog even doen. maar eventjes hier vragen is zo makkelijk dat ik me de verleiding niet kan weerstaan...  :-[ )
Transmissielijn ja. Dit idee dus. In het algemeen zijn de kasten behoorlijk fors ja. ;)
QuoteWat betreft de grootte van de behuizing: (ik heb namelijk zo het vermoeden dat een TL sub behoorlijk aan de afmeting is... ) Eigenlijk wil ik de kist zo klein mogelijk houden. Zo'n JL woofer kan ook in een heel klein kistje gebouwd worden volgens de bijgaande tekeningen. EN !!! Ik kan natuurlijk niet meteen een kuub hout vragen wanneer ik het voor zo'n zacht prijsje kan krijgen. Ik wil niet overkomen als een profiteur of hem in verlegenheid brengen door meer te vragen dan hij kan/mag en dacht te leveren... Maar ik kan altijd eens een balletje opgooien en voorzichtig peilen wat allemaal mogelijk is. Ik kan uiteraard ook nog gewoon bijbetalen...  ;)
Oké. Ik was qua MDF voor mijn kast, gezaagd en wel rond de 20 euro kwijt, dus echt de kop hoeft het niet te kosten.
Take it or lease it

Pillendraaier

...om ff in te haken: die JL subs gaan inderdaad in een kleine behuizing, maar let wel op dat je de kist opnieuw berekent/ontwerpt als sub voor in huis...volg alsjeblieft niet de bijgeleverde maten/bouwtekeningen, want dan klinkt de sub alleen lekker in je auto, en in je huiskamer klinkt't waardeloos....althans, er is veel meer uit te halen door je kist iets groter te maken...

het subje dat ik gemaakt had voor de (oude) 10w6 mat ongeveer 40x30x30cm en was een basreflexkistje...klonk goed. Voor in de auto geeft JL audio echter veel kleinere maten op.

Zo'n 10w6 gaat laag en hard, en is regelmatig 2e hands te koop voor 100 a 150 euri...ik zou dan wel oppassen voor een afgeragde sub...

Enige tijd nadat ik de 12w6v2 had aangeschaft kwam ik op de website van partsexpress de dayton titanic mk2 tegen...ook een 12" die volgens de simulaties vergelijkbare resultaten zou moeten geven als de 12w6v2...die dayton is bedoeld voor thuis, en is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe JL 12w6v2, heeft een rubber rolrand i.p.v. foam...misschien is't wat voor je, de dollar is bijna gratis  ;)

fgroen

"Sag" is relatief makkelijk te berekenen. Wat je nodig hebt, is Cms (Compliantie in mm/N) en de Mms (Massa van het membraan in grammen). Let wel, de eenheden kunnen wel eens anders zijn, dus daarmee moet je dan rekening houden. Terugrekenen naar de eenheden die hier staan is het makkelijkst als je het overzicht niet kwijt wilt raken.

PA leveranciers (met heel stijf opgehangen conussen) specificeren Cms vaak in μm/N (micrometers per Newton), dus die waarde zul je door 1000 moeten delen om op mm/N uit te komen.

De wiskunde is heel eenvoudig: de zwaartekracht oefent bij een down-firing conus een kracht

     Fsag=(Mms/1000)*g [N],

waarbij g de zwaartekrachtsversnelling is met g=9,8m/s2. Dit ronden we voor het gemak af op 10m/s2.

De "veer" met een compliantie Cms wordt dan over een weg

     Xsag = Cms*Fsag [mm]

uitgerekt. Als we die twee formules in elkaar schuiven krijgen we:

     Xsag = (Mms * Cms) / 100.

Eenheden:
Mms: gram
Cms: mm/N
Xsag: mm.

Als we als voorbeeld een Peerless XXLS12 downfiring zouden monteren, krijgen we:
Mms=101.4 g
Cms=0.54mm/N.

Daaruit volgt een Xsag van 0.55mm. Op een linear excursion van +/-12,5mm is dat acceptabel.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Ejorne

Okay, we zijn indertussen bijna 3 maanden verder...

Er was de laatste tijd sprake van een mogelijk koop van een CSS SDX15 woofer. Maar het begint er steeds meer naar uit te zien dat deze woofer het toch niet gaat worden... De sub valt voor mij met de Nederlandse vraagprijzen buiten het budget.

Het liefst blijf ik onder de 500 euro voor versterker+woofer... Ik kan het eventueel ietsje ruimer maken...

Is de Peerless XXLS 10" of 12" mogelijk een betere keus dan een JL-Audio 12W3?
Muziek vind ik het meest belangrijk voor de weergave.

De dub moet dus detailrijk zijn maar ook heel erg diep kunnen komen.
Hoe hard de sub kan vind ik minder belangrijk, deze zal toch niet vaak tot nooit heel hard staan.

Maar hoe kan ik nu op basis van de specificaties die bij subwoofers gegeven wordt bepalen welke sub het beste klinkt?

Koenv

ik heb hier nog een gloed nieuwe 8w7 staan die weg kan,
misschien alleen te klein voor HT!!

groeten Koen
Audyn pre-6 - Audyn Amp 200 - Scanspeak revelator monitor - Siltech New York - PS3 - Marantz CD7300

morca

#17
Quote from: Ejorne on November  5, 2007, 23:27:39
Ik wil graag een mooie sub gaan bouwen.

Als versterker heb ik een Hypex DS2.0 op het oog. (of misschien toch maar een 4.0 als het budget meevalt)

Als woofer lijkt me de Car-audio subwoofer van JL-Audio mogelijk een goede kandidaat. Maar is het wel slim een een car-audio product te nemen? Kan ik misschien beter kijken naar een 'huiskamer'-woofer?

De kandidaten die ik van JL in gedachte heb zijn de: 12w3v2 of de 12w3v3. Ik zie dat het nieuwere model andere specs heeft, zoals een hogere free-air resonantie. Geeft dit veel invloed op het eindresultaat in het bereik van de subwoofer?

Ik wil graag een gesloten behuizing gebruiken, ik leg graag de nadruk op een detailrijk en snel geluid. Echter is het ook belangrijk dat de sub lekker laag kan komen, vandaar mijn idee om zo'n JL woofer in te zetten. Een vriend heeft ook zijn jl-audio sub in zijn HT opgesteld. Het betreft een 12w4 welke niet meer leverbaar is. Het resultaat is verbluffend goed.

Hoe kan ik het best de kist bouwen?

Down-fire of front-fire?
Is het voor een detailrijke weergave beter een front fire of een down-fire sub te gebruiken? Down-fire is misschien makkelijker om een beetje WAF compatibel te maken. De woofer is dan niet zichtbaar. Met front-fire moet ik een mooie front maken waarachter de woofer 'onzichtbaar' is. Maar beide lijkt me tot de mogelijkheden behoren.

Dubbele gelijmde wanden of gewoon een enkele stevige MDF wand?

Wel of geen bracing?
Moet ik met bracing 'gewoon' het volume van de schotten optellen en hiermee rekening houden met het volume van de kist, of moet ik een andere volume aanpassing gebruiken of is het gewoon verwaarloosbaar?

In geval van bracing: Wat is een makkelijke manier van bracing aanbrengen? Ik ben geen super-klusser en heb ook niet zoveel gereedschap. Ik kan de benodigde kist-delen wel door iemand precies op maat laten zagen. Dus de bracing moet wel een beetje makkelijk aan te brengen zijn...

Opvulling/demping:
Ik moet volgens mij veel opvulmateriaal gebruiken. Maar heeft dit veel invloed op de gevoeligheid van de woofer? Moet ik hierdoor misschien sneller een zwaardere versterker gebruiken?

Magnetische afscherming:
De sub moet mogelijk dicht bij de tv komen te staan. Ik heb nog niet zo lang geleden een mooie CRT tv gekocht echter zijn die nogal gevoelig voor zo'n grote magneet. Gezien de beste lokatie voor mijn huidgie sub vrij dicht bij de tv is, verwacht ik dat dit met de nieuwe sub ook het geval zal zijn. Met mijn huidge sub heb ik geen last van magnetische invloed in het beeld. Maar de magneet achter deze woofer is niet te vergelijken met de magneet achter een 'volwassen' woofer.

Ik hoop dat jullie mij van adviezen en/of jullie ervaring willen voorzien en ik hoop dat dit een leuk zelfbouw project gaat worden. Deze topic zal natuurlijk worden aangevuld met een verslag van de bouw inclusief de benodigde foto's. Ik hoop halverwege december de aanvang te laten beginnen, en misschien nog wel iets vroeger.

mvg,
Jeroen


Het resultaat is verbluffend goed .........
dankjewel jeroen ;D

en de 12 w3 v2 bevalt me nog beter
maar jou sdx15 is ook niet mis

morca

Quote from: Pillendraaier on November  6, 2007, 23:13:51
...veel succes met deze subwoofers, moet wel goed komen ! zelf heb ik een home-cinema sub gemaakt met de JL 12w6v2 en hiervoor eentje met de 10w6 ...was/ben er zeer tevreden over !

...ik ben benieuwd naar je bevindingen met je JL sub...



goeie keuze heb je gemaakt lag buiten mijn buget  de 12 w4 waar hierboven gesproken word is overleden ik heb nu een 12W3V2 bevalt erg goed
jij ook nog steeds schik van jou 12 W6?