Test: wat is beter? ogg, mp3, aac, atrac3

Started by Erik, November 4, 2007, 23:03:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

http://www.rjamorim.com/test/multiformat128/results.html

De audiofielen gebruiken geen lossy codecs, maar op een mp3 speler kun je vaak niet anders met maa een paar gb.

Ik was aan het zoeken of mp3pro een verbetering zou betekenen tegenover mijn mp3 encoder, nee dus, alleen bij lage datarate (64kbs daarna wordt hij juist slechter).
En kwam oa deze test tegen, eigenlijk komt ogg er het beste uit (eigenlijk in alle tests die ik tegenkwam) alleen ondersteunen weinig spelers deze, de mijne dus ook niet.
Mp3 was eigenlijk niet eens zo slecht, veel beter dan ik verwachte  :o , AAC/iTunes was soms net even beter dan mp3 en soms was mp3 beter dan AAC/Itunes.
Atrac3 was eigenlijk veel slechter dan ik ooit had verwacht.

Wat wel jammer is dat men de max op 128kbit zet, wat ik persoonlijk voor mp3 onvoldoende vind en cbr is gebruikt. (Lame) Mp3 groeit zoveel in kwaliteit bij meer bits bv 160kb en met variablele bitrate valt de grootte toch nog mee. 140kps (lame mp3) is voor mij echt de ondergrens voor fatsoenlijk en correct geluid.

Voorlopig kunnen we dus allemaal rustig bij good old MP3 blijven, alleen OGG zou pas weer een echte upgrade zijn.


"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

qinq

Mp3 320kbs is vooral op een mp3-speler ongeveer niet te onderscheiden van lossless. Op een hifi installatie vind ik mp3 op hoog volume minder mooi, al is 320 kbs echt wel te doen. Het zou je niet opvallen als je het niet wist. 192kbs is ook prima, en 128kbs is op simpele pc speakertjes al duidelijk minder.

Erik

#2
Lossless blijft natuurlijk altijd beter, maar als je toch naar lossy moet kies ik het liefst voor 192kps.

Ik heb wel eens verschillende bitrates getest met een koptelefoon op. Pas vanaf 140kps vond ik het goed klinken, 128kps was dof en levensloos.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

qinq

Quote from: Erik on November  5, 2007, 00:14:02
Lossless blijft natuurlijk altijd beter, maar als je toch naar lossy moet kie sik het leifst voor 192kps.

Ik heb wel eens verschillende bitrates getest met een koptelefoon op. Pas vanaf 140kps vond ik het goed klinken, 128kps was dof en levensloos.

Hoezo geen 320 kbs?

Erik

#4
Jezus Verhip, had ik die tekst geschreven? Toch maar snel even de ergste spelfouten eruit gehaald.

320kps kan ook, hangt een beetje af van de ruimte en het bronmateriaal. Bv voor een goede cd vind ik 320 wel ok, maar radio opnamens begrens ik tegenwoordig op 256kps. Dat verschil hoor je toch niet meer. Maar 190mb of 245mb voor elke 1.50 uur opname scheelt behoorlijk. Men zegt dat 96kps voor radio (analoog) genoeg is, maar die mensen neem ik niet serieus.

Verder is bitrate maar één van de vele instellingen die de kwaliteit van het geluid bepalen. :)

EDIT moderator ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill