Atrac liefhebbers.

Started by squallgage, October 30, 2007, 11:39:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

squallgage

Hallo mensen.

ik zie alleen maar Ipod fans. nu snap ik dat hij makkelijk is. Maar echt  goed is hij nu ook weer niet. ( vindt ik).

Ik zelf Gebruik een Sony NW-HD1. een 30GB Atrac - 3plus , en Mp3.
deze gaat makkelijk mee, zo'n 30uur onafgebroken. hij is kleiner en lichter.
en een speciale . Line out functie voor aansluiten op je versterker.

1 nadeel je moet wel je complete collectie omzetten.

maar wat ik zo tegek vindt aan atrac is dat het accoustiek heeft. en dat is iets wat Mp3/ WMA bijna niet kent. en eigenlijk alleen in CDA. ofte wel WAV voor komt. Atrac kan dit dus ook. dus zonder accoustiek verlies. zet je een volle cd in atrac3plus 192kbps ( variable). en je geniet als thuis ! .

zeker met een paar sony earbuds. 18-24.000hz. (te wreede sound).

ik zit er aan te denken om over te stappen naar Het vlaggenschip onder de Minidisc van sony de MZ-RH1. ( neem concerten op vanuit je jaszak met cd kwaliteit.)

zijn er meer atrac genieters.
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

hifiman

Quote from: squallgage on October 30, 2007, 11:39:56
zijn er meer atrac genieters.
Iedereen met een minidisk speler lijkt me  ::)

Gizz

Ik heb diverse minidisc gehad maar iedere x weer ergerde ik me aan die schijfjes.
Het geluid is goed maarja je wilt natuurlijk net weer dat andere nummer horen die net op dat andere schijfje staat  ::)

Dus ik heb maar een hdd mp3speler gekocht met 30gb geheugen flac ondersteunend en 20uur batt  :)

Die mh1 is een goeie tis alleen best wel gevoelig kwa duurzaamheid. Koop een 2ehands, scheelt je zeker 100euro. En ik zou em zelf bekijken voordat je em koopt. Vooral het klepje van de batt zit al gauw los.

Erik

#3
Atrac is leuk, maar je zit meteen aan een speler van sony vast en daar moet je net zin in hebben.

Wat bedoel je eigenlijk met atrac heeft akoestiek en mp3/wma niet ??? Dat zit toch gewoon in het geluid verweven dus als je dat opneemt al dan niet in mp3 dan heb je toch ook akoestiek of mis ik hier iets? Misschien niet als je 96kps kiest, maar op de hogere bitrates en HQ settings lijkt me dat niet onmogelijk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Gizz

Ik denk dat de oordopjes ook wel baat hebben aan het totaal geluid. Ik heb in-ear shure, dan krijg je een totaal niet te vergelijken geluid met gewone oordopjes van bijv sennheiser.


squallgage

Gewonen oordoppen ! ?

Wie koopt er voor zijn min. 400euro kostende MP3 speler een koptelefoon van 5,- euro. !
ik ga er vanuit dat jullie opz'n minst een beetje kwaliteits oordoppen hebben.
geen B&O ofzo. 

je kan het zelf testen natuurlijk.
via de line-out is het best goed te horen , over mijn Yamaha. zeker als je een DSP programma gebruikt.
die werken juist op de acoustische klanken van de muziek. dit effect is veel minder bij MP3. ( opgenomen van een CD). want van Mp3 naar artrac maakt natuurlijk niks uit ! .

Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

Ejorne

#6
Quote from: squallgage on November  3, 2007, 13:05:48
je kan het zelf testen natuurlijk.
via de line-out is het best goed te horen , over mijn Yamaha. zeker als je een DSP programma gebruikt.
die werken juist op de acoustische klanken van de muziek. dit effect is veel minder bij MP3. ( opgenomen van een CD). want van Mp3 naar artrac maakt natuurlijk niks uit ! .

Jij bent bezorgd om het behoud van de akoestische kwaliteit en je gebruikt vervolgens DSP instellingen?
Behoud van kwaliteit en gebruik van DSP is mijns inziens een zeer bijtende combinatie... Of zie ik dat verkeerd?

dove

Sony portables zijn OK (samen met Archos één van de best related brands), maar ATRAC klinkt in vergelijking met MP3-max als een bijéén geharkte zak soundbites MI

best of both world?:

Sony 'D-VE7000S' portable CD/DVD player, met MP3'tjes via DVD-R (gebruikt met Ray Samuels Audio 'SR71' portable headphone amplifier en Alessandro 'Grado MS-2i' headphones)
kan ik ook nog eens moeiteloos files uitwisselen met onze oudste dochter's non-ATRAC Archos 604 (gebruikt met V-Moda Vibe 'phones)


Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Ejorne

Quote from: dove on November  3, 2007, 13:35:57

best of both world?:

...met MP3'tjes....


Ook dat lijkt me een zeeer bijtende combinatie...  :-X
;)

dove

#9
portables & compressed-files

best of both world:

Sony & MP3

en de 'D-VE7000S' specifiek omdat daar alles uncompressed, als 'the best of all world', in kan !! ;D (voor zover DVD movie-files 'uncompressed' kunnen zijn ...)


Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Erik

Quote from: Erik on October 30, 2007, 20:32:34
Wat bedoel je eigenlijk met atrac heeft akoestiek en mp3/wma niet ??? Dat zit toch gewoon in het geluid verweven dus als je dat opneemt al dan niet in mp3 dan heb je toch ook akoestiek of mis ik hier iets? Misschien niet als je 96kps kiest, maar op de hogere bitrates en HQ settings lijkt me dat niet onmogelijk.
Squallgage : Ik had nog graag antwoord van je gehad, ik vond jouw stelling nogal vreemd overkomen. Maar ik laat me graag verrassen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Allure

Ik heb de NW-HD5 - goed voor 20 gig en 30 uur op één batterij. Eveneens met Shure in-ear oordoppen.

Ik gebruik ook liever Atrac dan mp3, al was het maar omdat Atrac tenminste gapless playbak ondersteunt, dus ben je eindelijk van die vervelende pauzes tussen nummers die eigenlijk in elkaar horen over te lopen af. Bovendien vind ik Atrac gewoon beter klinken, het is allemaal wat 'ronder'. Geluid is altijd moeilijk te omschrijven natuurlijk, maar naar mijn mening swingt het gewoon meer.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

dove

#12
misprint
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Erik

#13
Quote from: Allure on November  4, 2007, 01:19:13
Ik heb de NW-HD5 - goed voor 20 gig en 30 uur op één batterij. Eveneens met Shure in-ear oordoppen.

Ik gebruik ook liever Atrac dan mp3, al was het maar omdat Atrac tenminste gapless playbak ondersteunt, dus ben je eindelijk van die vervelende pauzes tussen nummers die eigenlijk in elkaar horen over te lopen af. Bovendien vind ik Atrac gewoon beter klinken, het is allemaal wat 'ronder'. Geluid is altijd moeilijk te omschrijven natuurlijk, maar naar mijn mening swingt het gewoon meer.
Atrac stond, dacht ik, dan ook bekend om zijn betere kwaliteit dan bv mp3. Maar Sony houdt de techniek voor zichzelf dus zul je het nooit ergens anders vinden. Helaas  :'(

Aan de andere kant mp3 zegt geen ene flikker ;D je hebt zoveel soorten en maten ;)

Gapless kan trouwens ook met mp3 hoor, ik weet dat er een discussie over is met de Zen, die kan het dan nu blijkbaar ook weer wel en dan weer niet na een nieuwe firmware update. Hangt dus ook van de media speler af. Overigens snap ik niet waarom hele volksstammen zich zo druk maken om gapless :) Dan zit er maar een kleine pauze tussen, was me nooit opgevallen eigenlijk cq last van gehad.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Allure

Er zijn heel veel albums waarbij de nummers naadloos in elkaar over horen te lopen en dan is zo'n onderbreking gewoon vervelend. En atrac heeft daar dus geen enkel probleem mee.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

Ejorne

Heeft gappless playback wel wat met het formaat van doen? Is het niet de hardware/software speler die wel of geen gappless ondersteund?

Of het nu mp3, wav, mpa, ac3, flac of wat dan ook is, Je kunt toch elk audiobestand ergens laten stoppen en een volgend audiobestand op precies het opvolgende punt laten beginnen?

squallgage

Quote from: Erik on November  4, 2007, 13:46:42
Atrac stond, dacht ik, dan ook bekend om zijn betere kwaliteit dan bv mp3. Maar Sony houdt de techniek voor zichzelf dus zul je het nooit ergens anders vinden. Helaas  :'(

Aan de andere kant mp3 zegt geen ene flikker ;D je hebt zoveel soorten en maten ;)

Gapless kan trouwens ook met mp3 hoor, ik weet dat er een discussie over is met de Zen, die kan het dan nu blijkbaar ook weer wel en dan weer niet na een nieuwe firmware update. Hangt dus ook van de media speler af. Overigens snap ik niet waarom hele volksstammen zich zo druk maken om gapless :) Dan zit er maar een kleine pauze tussen, was me nooit opgevallen eigenlijk cq last van gehad.



sony heeft wel site waar ze atrac uitleggen. http://www.sony.net/Products/ATRAC3/tech/index.html
de sony techiek is veel verfijnder. zijn er zeker wel goede mp3 codecs en het is zeker al beter dan dat is geweest is.
mp3 onder de 128kbs zijn eigenlijk altijd slecht. kunt je wel direct van cd opnemen. maar het verschil is direct hoorbaar.
terwijl een 96kbs Atrac3 veel beter als het origineel klinkt dan MP3.

Maar staan ook zeker mp3's op mijn Sony player. want mp3tjes omzetten naar atrac heeft geen zin.
En het grote voordeel de atrac codering is zuiniger met stroom. zo winnen de sony atrac player hun batterijtijd. ( niet dat dit nog uitmaakt boven de 192kbs.)

voor dat dolby helemaal doorgebroken was , is sony zelf nog bezig geweest met een 6ch Atrac formaat. En het had best wat kunnen worden.
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

Allure

Quote from: Ejorne on November  6, 2007, 21:34:36
Heeft gappless playback wel wat met het formaat van doen? Is het niet de hardware/software speler die wel of geen gappless ondersteund?

Of het nu mp3, wav, mpa, ac3, flac of wat dan ook is, Je kunt toch elk audiobestand ergens laten stoppen en een volgend audiobestand op precies het opvolgende punt laten beginnen?

Voorzover ik weet is dat met mp3 niet mogelijk en is dat simpelweg een beperking van dit specifieke formaat. Maar de technische jada-jada erachter ken ik ook niet...
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

Erik

#18
MP3 heeft idd een handicap vanwege iets wat er voor of erna zit. Maar er zijn zoals ik al eerder zei, div players, zowel hard als in software die wel mp3 gapless kunnen afspelen. Overigens vind ik het belangrijker dat de kwaliteit van de muziek goed is, dan of het gapless is. Dat laatste zie ik toch meer als een leuke extra. Wat me opvalt dat hoe meer bits hoe beter het toch klinkt al die cijfers over goede 64kps, 128kps songs zijn leuk, maar zodra ik een beetje geslis of een kraakje hoor is dat voor mij meer een showstopper qua muziek.

Als je goed geluid wilt schijn je toch echt aan OGG vast te zitten en zeker niet aan een van de atrac varianten. De laatse scoort juist als een van de laatste.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Del member

Ik heb eens op een feestje afwisselend met een oude Yamaha CD player (totaal niet high-end) en een Sony Atrac walkman met ingewboude HD gespeeld.
Wel die Atrac walkman daar kon ik niet naar blijven luisteren. Bijna geen dynamiek veel platter geluid dan m'n ouderwetse Yammy. Atrac was goed genoeg voor achtergrond muziek maar zelf luister ik redelijk op de voorgrond dus mij zal het nooit bekoren.

Gebruiker 003

Ik gebruik een hi-MD speler-recorder. Vind het een beetje zonde om zo'n dure stereoset te hebben en dan mijn muziek te moeten comprimeren voor onderweg. Met een hi-MD speler-recorder kun je namelijk in CD kwaliteit opnemen. Er zit in de duurste moddelen ook een digitale versterker dat was ook een behoorlijke vooruitgang. Met een sennheiser PX-100 hoofdtelefoon erbij heb ik nu echt muziek voor onderweg.

Rowdy


Fatalfelix

Quote from: squallgage on November  3, 2007, 13:05:48
Gewonen oordoppen ! ?

Wie koopt er voor zijn min. 400euro kostende MP3 speler een koptelefoon van 5,- euro. !
ik ga er vanuit dat jullie opz'n minst een beetje kwaliteits oordoppen hebben.
geen B&O ofzo. 


Heb je die wel eens gehoort dan ?

Ze komen makkelijk mee in de prijsklasse 75-100 euro. Die 50,- euro extra betaal je voor de rvs afwerking en natuurlijk de naam. Rommel is het dus niet. Gebruik zelf trouwens Ultimate Ears Super fi. 3. Mooi geluid, maar ik vind dat snoertje achter je oren niet echt lekker zitten.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough