HD-DVD en Blu-Ray: kwaliteitsverschil tussen HTPC en hardware player

Started by Robbo, October 29, 2007, 12:12:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

spotmatic

Op mijn 909 mag alles getest worden. Alleen moet je (Robbo) dan zelf voor je bronnen zorgen, want mijn HTPC trekt het niet (meer). De Xbox HD-DVD speler heb ik uiteraard wel liggen (zie sig). Maar ja, The Fifth Element is er alleen op BD voor zover ik weet.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Grindtegel

Ik krijg Transformers vandaag of morgen binnen op hddvd (als de post meewerkt), ik neem aan dat je die ook wel gaat binnehalen dus zouden we die eerdaags eens kunnen vergelijken met elkaar.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Robbo


Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Robbo

Dan nog kijken of we een Toshiba HD-DVD speler kunnen regelen.

jowi

Ik heb voor een echte liefhebber nog een XBOX HD-DVD addon liggen ;D

DickVD

Quote from: spotmatic on October 29, 2007, 14:45:00
Op mijn 909 mag alles getest worden. Alleen moet je (Robbo) dan zelf voor je bronnen zorgen, want mijn HTPC trekt het niet (meer). De Xbox HD-DVD speler heb ik uiteraard wel liggen (zie sig). Maar ja, The Fifth Element is er alleen op BD voor zover ik weet.

Hoi Spot,

Mijn (ht)pc trekt de 1080p bluray/hd-dvd ook niet meer, als je dat bedoeld, maar ik heb de Saphire HD2600XT-agp besteld, die is pas uit, ik hoop dat het dan wel lukt :P
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Grindtegel

Quote from: Grindtegel on October 29, 2007, 14:58:57
heheh, als ik de mijne binnen heb geef ik wel een gil

iiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Robbo

Ik heb inmiddels een nieuwe HDMI kabel besteld, zodat ik dadelijk ook digitaal naar de projector kan zonder de hele boel te moeten verbouwen.  Dit biedt tevens de mogelijkheid om snel van input te wisselen, om zo eventuele verschillen sneller duidelijk te krijgen.


Afgelopen zaterdag heb ik Transformers bekeken via de HTPC.   Qwa beeld en geluid echt een topper.   Kijk dit is wat ik verwacht van de nieuwe formaten !!

Daarintegen heb ik zondag The exorcism of Emily Rose bekeken, en dat was weer een gemiddelde titel qwa beeld.  Daar zie ik echt het voordeel tov off-air recordings niet terug.

Marcel_T.

Ben zéér benieuwd naar de resultaten van deze shootout! Is ie inmiddels al gepland?
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

williams

QuoteAl een tijdje draai ik via PowerDVD HD-DVD en Blu-Ray films af.   Hoewel deze standaarden het beste op beeldgebied zou moeten zijn, heb ik daar van het begin af aan al mijn vraagtekens over.

Natuurlijk zijn ook daar goed en slechte titels.  Maar over het algemeen gezien val ik niet van mijn stoel af, als ik het vergelijk maakt met MPEG2 TS files (afgespeelt via interne mediaplayer in mijn Crystalio II videoprocessor).

Ik vraag me dan ook sterk af of de bottleneck niet simpelweg de HTPC is, en een vaste hardware player dezelfde titel veel beter weergeeft.

Heeft iemand deze vergelijking al eens gemaakt?

ik heb bijna de zelfde opstelling en in ben het inderdaad met je eens dat je met powerdvd niet van je stoel val
de bron is denk ik niet het probleem
ik zelf vind het beeld van powerdvd een beetje soft
zelf heb ik een media box de pms 100 en ik vind dat de ts streams of de reencodes van blu ray of hd dvd vergelijkbaar of zelf beter spelen
pas geleden was ik bij kermit en jaco was daar toen ook en die had toen zijn tvix 4100 bij hem met daarop wat bly ray films
het beeld wat  uit deze media player komt is echt heel mooi en was zelf gelijk aan de ps 3
ik ben van mening dat als je een blu ray of hd dvd afspeelt met htpc i.c.m powerdvd dit niet beter speelt als een standalone speler
maar ben wel erg benieuwd naar jullie bevindingen
williams
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

revo

Ik ben ook door de hele malle molen met powerdvd, maar ik blijf toch problemen houden.

Lichte tearing, af en toe zon streep van boven naar beneden, ook met reclock en powerstip op 24Hz
En het meest irritante met vista (ik dacht iets minder met xp) is toch wel de solarising.. het lijkt wel 6 bit hdmi.. (overdreven..)

Als ik mensen lees overwegen een aldi pc met powerdvd oid, dan kan ik ze het  van harte afraden tenzij je echt 2 weken wil tweaken en je je wil overgeven aan powerdvd.. (laatste versie speelt geen rips of harddisc meer bijvoorbeeld..)
Living Cinema

CineSmurf

Deze ervaring heb ik ook. Het is wel leuk hobby'en, maar kost veel tijd. En dan wordt er een update van powerdvd gedownload en werkt het allemaal voor geen meter meer...

Ik merkte dit topic nu pas op, maar ik heb dezelfde ervaring. Ik heb een HTPC met BD en HDDVD erin. Het is allemaal best mooi, maar ik mis iets.
Het geluid zou volgens mij sowieso veel beter moeten kunnen en de bediening blijft toch een PC (komt toch Norton halverwege de film met een popup in het scherm  :o)

Voor mij is de HTPC echt een tijdelijke oplossing tot ik me een goede BD of combispeler ga aanschaffen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Fisher_king


Mijn broer heeft ook wat problemen gehad todat hij overstapte op een ATI kaart en geen problemen meer. Ik heb zelf een XE1 en persoonlijk vind ik het verschil klein in beeld kwaliteit.



RuudG

Maar houdt toch eens op met dat inferieure misbaksel van een PDVD.

Ik heb een uitgebreid vergelijk gedaan tussen een Toshiba HD DVD speler en mijn HTPC. Twee verschillende ingangen gebruikt, gecalibreerd voor resp. HTPC en HD speler, dus eerlijk en ook makkelijk switchen voor AB vergelijk.

Er is nauwelijks verschil in PQ gebruik makend van ZP+Haali Splitter+CoreAVC of WM DMO of DScaler5 IVTC (afhankelijk van encoding) +Haali video renderer op een 7600GT Nvidia+ Ruby combinatie. Wellicht was de speler een heel klein beetje scherper.

J.A.F._Doorhof

Dat de speler gedetaileerder is, is redelijk normaal.
PC's hebben altijd wat last van jitter en troep in het signaal.

Ik heb in al die jaren eigenlijk nog nooit een PC gezien die een 100% schoon beeld gaf.
Vaak is het HEEL goed, helemaal gezien het geld dat je ervoor uit geeft en de PC verslaat bijna altijd de goedkopere spelers, maar als je vooral met HD goed gaat kijken dan zul je merken dat een echte stand alone speler altijd net wat rustiger in klein detail zal zijn.

Waarbij ik moet aanmerken dat de PS3 me daarin aangenaam verrast, ondanks de hoge CPU snelheid in vergelijk met een standalone speler en het idee dat het een console is ipv een speler vind ik de kwaliteit beter dan van de oudere generatie Sony spelers, ik moet nog de nieuwste generatie zien alleen wacht ik even op de nieuwe serie voordat ik weer ga vergelijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

Deleted door mijzelf  :D

RuudG

He Frank,

Maar detail is nog wat anders als scherpte. Ik mijn vergelijk vond ik alleen dat
QuoteWellicht was de speler een heel klein beetje scherper

Het zou kunnen zijn dat de speler wat wat sharpness toevoegde, wat de illusie van wat extra scherpte gaf. Dat de Toshiba gedetailleerder is, is in ieder geval niet mijn conclusie.

Ik neem ook aan dat je de nieuwste generatie videorenderers (zoals de Haali renderer), decoders en videokaarten nog niet gezien hebt. Die zijn heel wat beter dan we enkele jaren geleden hadden.

J.A.F._Doorhof

Haali nog geen ervaringen mee inderdaad.
Ik zie het wel regelmatig bij klanten bij de calibraties en het valt me dan gewoon vaak op dat het beeld of te scherp is, met verlies aan detail aan de achtergrond of verschrikkelijk goed met een lichte onrust bij fijn detail.

Bij de Xbox 360 zie ik dat trouwens ook terug komen.
Bij de Toshiba stand alones niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

indieke

Viel op dit topic.

Er is veel dat mee speelt. Powerdvd, is inderdaad wat "soft". Maar vanf 3319a (de laatste versie via "harddisc", is het toch wel beter!)

De videokaart geeft toch ook wel een verschil! Ik had de 7600, nou dat is toch wel een verschil in scherpte met de ATI 2600 XT, die ik nu heb.

De afstelling van je computer is ook niet onbelangrijk. Met Powerdvd, kan het beeld wat zachter zijn, het is ook rustiger. Ik gebruik KM player, die geeft zeer goede resultaten op KMV, maar de hogere contrast geeft een minder cinema-like beeld, en door zijn wat harder beeldweergave, meer "video"! Dus de 2 spelers, moeten anders worden afgesteld.

Maar, ik speel toch alle BD-HDDVD, via powerdvd, omdat daar de cpu, het laagst is! Mijn Athlon dual 4200 +, is een beetje juist om zonder HA af te spelen! En zoomplayer, kan ik niet configureren voor HDDVD-BD!