HD-DVD en Blu-Ray: kwaliteitsverschil tussen HTPC en hardware player

Started by Robbo, October 29, 2007, 12:12:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Al een tijdje draai ik via PowerDVD HD-DVD en Blu-Ray films af.   Hoewel deze standaarden het beste op beeldgebied zou moeten zijn, heb ik daar van het begin af aan al mijn vraagtekens over.

Natuurlijk zijn ook daar goed en slechte titels.  Maar over het algemeen gezien val ik niet van mijn stoel af, als ik het vergelijk maakt met MPEG2 TS files (afgespeelt via interne mediaplayer in mijn Crystalio II videoprocessor).

Ik vraag me dan ook sterk af of de bottleneck niet simpelweg de HTPC is, en een vaste hardware player dezelfde titel veel beter weergeeft.

Heeft iemand deze vergelijking al eens gemaakt?

Raphie

als jij een HTPC hebt met een goede NVIDIA based videokaart (dus ook qua output power kleurverzadiging ed.) én je stuurt 1:1 pixelmapped digitaal aan, dan kan er volgens mij GEEN verschil meer zitten in je bron
Wel natuurlijk in je analoge scaler weergever later in de schakel,

Tevens moet je wel appels met appels met appels vergelijken (dus echte backups en geen MKV files van 12gb)
JBL PRX Power!

jowi

Ik heb een tijdje de Blurayspeler van Erik van Voorst te leen gehad, met een paar Bluray titels, en ik heb eigenlijk dezelfde ervaring. MPG2 van de HTPC en Bluray's/HD-DVD's via de HTPC zien er minstens net zo goed uit als wat een standalone speler laat zien. Wat mij betreft een bevestiging dat het beeld van een HTPC op topniveau mee kan met de losse spelers. Geluid is een ander verhaal ;) maar dat weten we nu zo onderhand wel.

Wat je wel goed merkt is dat MPG2 spul via de HTPC door de lagere bandbreedte vaker compressieartifacts heeft. Dat heb ik op BD en HD-DVD's nog niet gezien, niet op een losse speler maar ook niet via PowerDVD.

Robbo

Quote from: Raphie on October 29, 2007, 12:23:45
als jij een HTPC hebt met een goede NVIDIA based videokaart (dus ook qua output power kleurverzadiging ed.) én je stuurt 1:1 pixelmapped digitaal aan, dan kan er volgens mij GEEN verschil meer zitten in je bron

Dat is nou juist de vraag.  Maar als je van te voren al uitsluit dat er geen verschillen in kan zitten dan heeft het denk ik geen zin je verder in deze discussie te mengen.  Aan de andere kant geef je hier al enkele voorbeelden van variabelen die kunnen verschillen.  (en dan bedoel ik niet 1:1 pixelmapping, want dat is een testvoorwaarde die je automatisch al meeneemt).  En zo kun je er nog vele bedenken die beter in een vaste speler ZOUDEN KUNNEN ZIJN afgedekt in een vaste speler dan in een HTPC opgebouwd uit verschillende niet op elkaar afgestemde componenten/software.


QuoteWel natuurlijk in je analoge scaler weergever later in de schakel,

De weergever/scaler is irrelevant in dit verhaal.  Dat pad blijft gelijk bij een vergelijk tussen HTPC en vaste speler.

Quote
Tevens moet je wel appels met appels met appels vergelijken (dus echte backups en geen MKV files van 12gb)

Uiteraard gaat het hier om de directe backups van HD-DVD/BR.  Geen reencodes !

spotmatic

Robbo, definieer "niet van je stoel af vallen". Wat mis je en waarom denk je dat dit beter zou kunnen als je een standalone oplossing neemt i.p.v. een HTPC?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Robbo

Quote from: jowi on October 29, 2007, 12:38:27
Ik heb een tijdje de Blurayspeler van Erik van Voorst te leen gehad, met een paar Bluray titels, en ik heb eigenlijk dezelfde ervaring. MPG2 van de HTPC en Bluray's/HD-DVD's via de HTPC zien er minstens net zo goed uit als wat een standalone speler laat zien. Wat mij betreft een bevestiging dat het beeld van een HTPC op topniveau mee kan met de losse spelers. Geluid is een ander verhaal ;) maar dat weten we nu zo onderhand wel.

Hoe heb je deze speler aangesloten gehad.  Ik kan me iets herinneren dat dit enkel via 1080i ging ?

Belangrijk is natuurlijk dat de condities exact hetzelfde zijn.  

Dus in mijn geval op de scaler:

HDMI ingang 1 : BR of HD-DVD speler
HDMI ingang 2:  HTPC met PowerDVD

uitgangresoluties van HTPC en speler hetzelfde evenals gebruikte bekabeling.

Raphie

misschien zit er in je scaler verschil tussen input 1 en input 2? lijkt meer waarschijnlijk, omdat je daar pas met analoge circuits aan het werk gaat.
JBL PRX Power!

Robbo

Quote from: spotmatic on October 29, 2007, 13:20:37
Robbo, definieer "niet van je stoel af vallen". Wat mis je en waarom denk je dat dit beter zou kunnen als je een standalone oplossing neemt i.p.v. een HTPC?

Gezien de specificaties en reviews van de nieuwe HD formaten, verwacht je een duidelijke stap extra tov al enige tijd als Transport Stream beschikbaar is. 

Hoewel het beeld natuurlijk goed is, vind ik over het algemeen niet dat beetje extra niet terug.   Sterker nog : over het algemeen is het beeld een tikje softer dan ik gewent ben van het MPEG2 materiaal !

Vandaar dus deze vraag.    Natuurlijk zijn er meerdere variabelen die het verschil zouden kunnen verklaren (bijvoorbeeld de 10m Bluejeans kabel tussen HTPC en scaler), maar vandaar dus ook mijn vraag of het uberhaupt iemand ooit het verschil is opgevallen.


Robbo

Quote from: Raphie on October 29, 2007, 13:26:50
misschien zit er in je scaler verschil tussen input 1 en input 2? lijkt meer waarschijnlijk, omdat je daar pas met analoge circuits aan het werk gaat.


Ik heb het momenteel nog niet zo aangesloten, was maar een voorbeeld  ;)

Analoog wordt het signaal pas in de output stage.  Maar daar gaat het nu even niet om.  Al maakt dat in mijn geval een directe vergelijking tussen BR/HD-DVD en HTPC lastiger ivm HDCP.  De testsetup zal in dat geval aangepast moeten worden.

spotmatic

Een dezer dagen zal ik zelf de vergelijking maken tussen de Blu-Ray versie (remastered) van The Fifth Element en de .TS stream. Wat mij zelf al is opgevallen: het bronmateriaal op de BD schijf is bij momenten behoorlijk korrelig. Dit kan ik mij niet herinneren van de .TS stream. Misschien dat dit soort details in de compressie van de streams zijn weggevallen, waardoor het er 'beter' uit ziet? Overigens is filmgrain geen teken dat de bron slecht is, maar hele volksstammen denken wel zo.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Robbo


spotmatic

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Robbo

Ik heb hier een backup liggen van Fifth Element Remastered staan op mijn HTPC.  Zin/tijd in een shootout ?

Grindtegel

Rob, ik heb de volgende films op hddvd:

KingKong, Pitch Black, Planet Earth, 300, Hulk, Serenity, Batman Begins en nog een paar dacht ik.

Als jij hier iets van op een harde schijf hebt staan moet je even langskomen dan kunnen we 1 op 1 vergelijken.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

spotmatic

Quote from: Robbo on October 29, 2007, 13:51:01
Ik heb hier een backup liggen van Fifth Element Remastered staan op mijn HTPC.  Zin/tijd in een shootout ?

Op jouw 1209s? Top! Deze week kan ik niet maar de volgende week zeker wel. Zeg het maar.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Robbo

@Grindtegel
300 kan ik misschien nog opnieuw halen. De rest heb ik allemaal niet meer. 

@Spotmatic
Ik dacht bij jou, maar bij mij kan ook ;D   Geen haast, ik moet toch eerst aan de slag met de HDFury, want ondanks dat ik die al een tijd heb liggen, heb ik er nog niks mee gedaan.   

Heeft de PS3 direct HDMI out ?

Raphie

Heren don't want to bust your bubble, maar de ENIGE manier voor een objectief vergelijk is om ZELF via ANYVD een 1:1 copy te maken van je benchmark disk. ALLEEN DAN weet je zeker dat orgineel en copy EXACT gelijk zijn. (of je kan natuurlijk ook een xbox HD-DVD speler aan de HTPC hangen, maar dan moet je 2 exemplaren van dezelfde disk hebben)

ALLE andere testen zijn volledig nutteloos en zinloos en zullen je vraag niet objectief beantwoorden ;)
JBL PRX Power!

spotmatic

@Raphie: de kans is klein dat er met de bestanden is gerotzooid wanneer de hoeveelheid bytes in de bestanden hetzelfde is. Maar goed, het kan.

@Robbo: be my guest! Het maakt mij niet uit waar de shootout plaatsvindt, maar aangezien het om jouw setup ging leek het me logisch om daar ook van uit te gaan.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Raphie

EDIT: je kan dan zelfs nog gaan vergelijken wat het verschil is tussen een orgineel en een 1:1 copy beiden afgespeelt via een HTPC ;) dit om het kwaliteitsverschil tussen orgineelen rip uit te sluiten ;D
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: spotmatic on October 29, 2007, 14:13:41
@Raphie: de kans is klein dat er met de bestanden is gerotzooid wanneer de hoeveelheid bytes in de bestanden hetzelfde is. Maar goed, het kan.

@Robbo: be my guest! Het maakt mij niet uit waar de shootout plaatsvindt, maar aangezien het om jouw setup ging leek het me logisch om daar ook van uit te gaan.

hoeweet jij dat de hoeveelheid bytes hetzelfde zijn? (SECTORGROTE harddisk) ?!?
JBL PRX Power!

Robbo

Raphie,

Waar haal jij dan je 1:1's vandaan ;)    CTRLHD etc toch ;)

Nee, ik geloof niet dat daar het verschil in zal zitten.


Raphie

Daarom zeg ik: als je het zeker wilt weten. Wat nou als iemand 20% schrink heeft aangezet? dat weet je nooit 100% zeker. Daarnaast heeft spot toch ook die Xbox HD-DVD? kleine moeite / groot plezer, ook om de HTPC zelf uit te sluiten
JBL PRX Power!

spotmatic

Quote from: Raphie on October 29, 2007, 14:20:31
Daarom zeg ik: als je het zeker wilt weten. Wat nou als iemand 20% schrink heeft aangezet? dat weet je nooit 100% zeker. Daarnaast heeft spot toch ook die Xbox HD-DVD? kleine moeite / groot plezer, ook om de HTPC zelf uit te sluiten

Als je het over een 1:1 kopie hebt (rip van HD-DVD of Blu-Ray) dan vind ik het vergezocht dat iemand het bronmateriaal is gaan zitten shrinken (waarom al die moeite als je het ook zo op Usenet kunt zetten?). Overigens gebruik ik liever niet de Xbox omdat die alleen maar analoog uitstuurt; ik ben nu eenmaal verwend met de PS3 en de HDfury  ;)

@Robbo: ik zie dat ik een vraag van je niet heb beantwoord: Ja, de PS3 heeft een normale HDMI uitgang. Dus geen gestoei met speciale AV kabels.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Raphie

Je kan je xbox HD-DVD ook aan een PC hangen, dan kan je dus 1:1 vergelijken via dezelfde HTPC, met dezelfde player (PowerDVD) wat het verschil is in kwaliteit tussen orgineel en een 1:1 rip


Daarnaast kan je dan deze Xbox HD-DVD gebruiken op de HTPC en er een HD-DVD speler naastzetten om te vergelijken tussen HTPC en dedicated player beiden met dezelfde bron.  ;)
Dan heb je pas een eerlijke test.
JBL PRX Power!

Grindtegel

Ik heb mijn hd dvd drive van de xbox op mijn pc aangesloten dus bij mij kun je eerlijk vergelijken.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon