DTS: Een exotische subwoofer --> Klaar!

Started by Interficior, October 25, 2007, 16:20:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

#75
Mooie bracing! 8)


Ben je met dat zebra-motief niet bang dat iemand gaat oversteken? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Als je erop klopt, hoor je ook een behoorlijk hoog geluid. Maar heel kort ook. Dus wel dood, maar de resonantie ligt op een hoge frequentie. Precies goed voor een subwoofer. Hij is ook niet zo zwaar. Dat scheelt mij weer een hoop klachten, want die subwoofer van BOUBOU naar buiten dragen was geen pretje!

Het oversteken zal wel loslopen denk ik, alhoewel de kleine kinden het misschien toch leuk vinden om iets met die houtsoort te doen (valt erg op natuurlijk) zal het wat onopvallender worden gemaakt door de woofer af te schermen met speakerdoek. Want die conus glimt ook zo lekker natuurlijk. En dat geheel zal wel een 'kleutertrekker' zijn.
Take it or lease it

BOUBOU

Beste Interficior,

Zit jouw website aan data limiet?, ik zie namelijk allemaal rode kruisjes.  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

PM

Even, een deels off-topic, vraagje. Waarom gebruik je geen schroeven i.c.m. lijm? Dat is vast steviger
Groeten, Peter

Interficior

Quote from: BOUBOU on November 15, 2007, 10:21:43
Beste Interficior,

Zit jouw website aan data limiet?, ik zie namelijk allemaal rode kruisjes.  :)

MvGr. BOUBOU
Als het goed is, zijn de plaatjes nu weer up.
QuoteEven, een deels off-topic, vraagje. Waarom gebruik je geen schroeven i.c.m. lijm? Dat is vast steviger
Tuurlijk is dat steviger. Alleen twee dingen: als ik nu hard aan de panelen zou rukken, dan zou het MDF scheuren, en ik heb mezelf afgeleerd schroeven te gebruiken. Wegwerken met schilderen is een ware crime, en met hout is dat niet zo, en met leer een beetje. Maar eenmaal afgeleerd is altijd afgeleerd hè.

Het houtlijm is in ieder geval sterk genoeg. Bovendien zijn schroeven in MDF nou niet echt bijster sterk. Als dat het was zou ik er ook geen houtlijm tussen doen maar zwarte megasterke kit, zoals Sikaflex.
Take it or lease it

El Penumbra

Quote from: tiptop on November 14, 2007, 22:51:35
Op de foto ziet het er iig profi uit 8)

Ik hoop in het echt ook..... :P

Maar daar heb ik alle vertrouwen in gezien de bouwsels die al heb mogen aanschouwen.  ;)

Interficior



Baffle erop... :)

Het zou me niet verbazen als er vandaag nog leer op zit.
Take it or lease it

Erik van Voorst (in memoriam)

#82
Quote from: Interficior on November 15, 2007, 16:55:06
Als het goed is, zijn de plaatjes nu weer up.Tuurlijk is dat steviger. Alleen twee dingen: als ik nu hard aan de panelen zou rukken, dan zou het MDF scheuren, en ik heb mezelf afgeleerd schroeven te gebruiken.

Ik zou het mezelf maar weer aanleren... ;)

Als je dun voorboord in het MDF en je draait er een schroef in dan pers je gewoon de lijm er nog steeds tussenuit ondanks je klemmen......probeer maar een proefje....het afwerken van verzonken schroeven zou je prima kunnen doen met albastine (2 comp)...enfin het zijn maar tips..kijk maar of je er wat aan hebt....
Er is nl. ook een filosofie om zo min mogelijk schroeven te gebruiken ivm koppelen... ;)

Voor de rest... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Interficior

#83
Quote from: Erik van Voorst on November 16, 2007, 12:43:53
Ik zou het mezelf maar weer aanleren... ;)

Als je dun voorboord in het MDF en je draait er een schroef in dan pers je gewoon de lijm er nog steeds tussenuit ondanks je klemmen......probeer maar een proefje....het afwerken van verzonken schroeven zou je prima kunnen doen met albastine (2 comp)...enfin het zijn maar tips..kijk maar of je er wat aan hebt....
Er is nl. ook een filosofie om zo min mogelijk schroeven te gebruiken ivm koppelen... ;)

Voor de rest... 8)
Klinkt interessant Erik. Alleen het dunne voorboren vind ik al eng, want te dik geeft je geen kracht meer, dan draai je in de zachte kern van het MDF zo de schroef dol, en als je te krap zit dan splijt de zooi weer. Schroeven zitten best sterk, maar ik heb ze al eens gebruikt, en het afvullen met plamuur is ook een hel vanwege iets krimpen etc. etc. Misschien is die tweecomponentenplamuur daar beter voor. Schroeven hebben voordelen wat betreft houdbaarheid (de panelen blijven op dezelfde plaats, houtlijm gaat vervelend driften), maar die kun je ook bereiken door een pen-gat-verbinding die ik helemaal doorboor, of gewoon lamello's. Het voordeel van de laatste is natuurlijk dat je geen afwerkperikelen hebt die je bij schroeven hebt.

Over die filosofie van zo min mogelijk koppelen... Wat bedoel je daarmee? Dat ik de kast het beste volledig met elastische kit in elkaar moet zetten? ???

Bedankt voor je bewondering trouwens. :)

Overigens weer wat verder, maar toen ging het regenen. Dus éérst het hout gered, en toen pas de apparaten (die nog aan het stroomnet stonden).





De platen zijn mooi geschuurd op korreltje 180, en de voorplaat heeft een 'chamfer' gekregen. Dat ziet er net even beter uit. Doordat het massief is krijgt de tekening in het hout zo ook nog wat extra's. Iets dat je bij fineer nooit hebt op zo'n manier natuurlijk.

De binnenkant van de wooferring, in het MDF dus heeft trouwens ook een afschuining. Is verder niet te zien op foto's maar ik dacht ik zeg het toch even.
Take it or lease it

Erik van Voorst (in memoriam)

#84
Als je in een goede winkel je schroeven hebt uitgekozen kun je aan de verkoper de bijpassende boortjes vragen...
Je kunt ook eerst met een restje MDF verschillende gaten boren en kijken welke schroef er zonder lawaai
(als het te stak gaat in MDF hoor je dat vaak onheilspellend ;D) indraait en klemt.....

Er zijn mensen met theorieen dat het gebruik van schroeven (koppelen met schroeven) zorgt voor een overgang..geleiding van de resonantie...tja ik heb er tijdens de bouw van mijn xXx veel over gelezen en met in mijn achterhoofd...baat het niet dan schaadt het niet heb ik afgezien van schroeven.. ;).

Een derde mogelijkheid is om de panelen verlijmt te schroeven en na droging de schroeven te verwijderen (ze hebben hun klemfunctie dan gedaan) en af te werken....

Ik zou never ever de panelen kitten dat gaat denk ik voor problemen zorgen mbt de noodzakelijke stijfheid....wat weer wel een optie is ...je kunt bij gebruik van meerdere panelen bv van lijm verwisselen...bv...het eerste paneel met houtlijm en het 2e paneel met bruislijm.....je hebt dan verschillende compounds...zoals Dave Wilson dat zo mooi zegt....met andere woorden je hebt eigelijk een half elastische laag aangebracht (bruislijm) tussen 2 panelen...wat weer zorgt voor een slappere koppeling en daardoor weer een andere resonantie (je wilt nl. geen dominante resonantie maar een zg. chaotische resonantie)...

Enfin....all up to the DIY.er 

Succes

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Godtoh

Wat een verhalen allemaal :o
Niet normaal meer waar je allemaal op kan letten zeg ::)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Boogi

Schroeven is makkelijk om het als een soort klem te gebruiken, bij koppelen zou ik me niets kunnen voorstellen, de delen komen namelijk ook op elkaar en bij een goede verbinding blijft dit zo.
Bij een goede verbinding heb je geen schroeven nodig.
Om schroeven er naderhand uit halen zie ik persoonlijk het nut niet van.
Overgens ga je na verloop van tijd schroefgaten in mdf altijd weer zien, het materiaal werkt bij temperatuurschommelingen snel, en dan nog maar te zwijgen over het krimpen van plamuur.
Ik heb een keer schroefgaten in MDF gevuld met 2 componenten plamuur en dit 2 weken laten zitten, na het spuiten zag je er niets meer van. Echter na 2 maanden waren er toch weer kleine rondjes te zien.
Je moet mi. wel een erg goed gehoor hebben om bij het bouwen van een sub het verschil te horen tussen 1 lijmsoort en het combineren van 2 lijmsoorten, beetje broodje aap  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

#87
LOL  ;D...Onze Dave Wilson leeft er goed van...en bouwt en passant nog mooie speakers ook... ;)

Als je stelt dat een dikke bruislaag lijm OOK een paneeltje is...dan heb je dus wel de schroeven die als een brug werken ... ;)

Let op ik deel mede en zeg niet dat het zo is...maar als IK een Ferrari moest bouwen zou ik luisteren naar Schumacher en Enzo (RIP).... ;D
Ook al zouden sommige stellingen van hen overkomen als broodje aap zou ik er toch voor gaan omdat ik het ook niet kan weerleggen...en omdat het niet veel extra moeite kost om het door te voeren....

Het gebruik van diverse panelen (houtsoorten) zorgt voor talloze resonanties dus GEEN dominante resonantie..zoals het voor velen herkenbare MDFgeluid......

Ik kan mij een voorstelling maken dat puristen hun combinaties van harde en zachte lijm ook zorgvuldig kiezen (zoals blijkt uit interviews met deze bouwers) en zo een mooie speaker bij elkaar koken........het zijn al die puntjes op de I...en ja er is inderdaad volgens mij geen sterveling op de wereld die zal roepen...HE...wat jammer dat je alleen de witte watervaste Bison Houtlijm hebt gebruikt...  >:D :o :-X


Bij dat afwerken heb je geen 2 componenten plamuur gebruikt.....is wel wat duurder maar als je toch bespaart op DIY..... :P


EDIT....Sorry lees net dat je dit WEL gebruikt hebt..dan zou ik mij nog kunnen voorstellen dat je het werkstuk in een andere omgeving gebouwd hebt of voor het lakken niet meer verder glad geplamuurd hebt ...anyway jammer te lezen dat je resultaat tegenviel...
Het zou ook nog kunnen dat je de verharder net niet genoeg zou hebben toegevoegd (just a thought) ;)

Ik heb zelf zeer goede resultaten behaald met deze plamuur en nooit hiermee een probleem gehad vandaar dat ik het durf te adviseren...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Boogi

#88
QuoteOnze Dave Wilson leeft er goed van
Dat zegt wel genoeg denk ik  ;D
Er zijn wel meer verhalen die nergens op slaan in de audiowereld, maar daar zal ik verder niet op in gaan.
Het werkstuk is in dezelfde omgeving gemaakt als waar het zou komen te staan (horecazaak), waar ik het gebouwd had en afgewerkt had.
Overgens heb ik hier vaker mee te maken gehad, ook gronden voor dat de lak er op ging mocht niet baten.
Ik heb het er met een schilder over gehad, en deze zei dat dit niet te voorkomen is, voeg of laat wordt het zichtbaar.
Vandaar dat ik MDF verstek zaag en mbv lammellen of domino verbind, dan heb je hier nooit meer gezeur mee en ook zie je dan niet opeens een kopsekant gaan werken.
In de 20 jaar die ik al bouw (meubelmaker) zou het toch wel een keer goed gegaan moeten zijn met het mengen van de verharder denk je niet.
Maargoed, het begint wat te worden met de sub hoor.
El Penumbra als je terug wilt ruilen hoor ik het wel  ;D

El Penumbra

Quote from: Boogi on November 17, 2007, 22:20:13

El Penumbra als je terug wilt ruilen hoor ik het wel  ;D

HUH?  ??? Hoe bedoel u?

Boogi

Quote from: El Penumbra on November 18, 2007, 10:48:32
HUH?  ??? Hoe bedoel u?
Ik heb die strata van je gekocht toch, dus ik bedoel je nieuwe sub tegen de strata  >:D

Nee hoor JK, ik ben tevreden.

El Penumbra

Oh, okay. Ik wist niet dat jij dat was.  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Boogi on November 17, 2007, 22:20:13
Maargoed, het begint wat te worden met de sub hoor.

ROFL... ;D

Hij wordt hardstikke gaaf... 8)


HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Interficior



Alweer te lang geen plaatjes gezien. Zo staat het er nu voor, met de versterker ingefreesd.
Take it or lease it

TornadoGo

Quote from: Interficior on November 18, 2007, 16:30:18


Alweer te lang geen plaatjes gezien. Zo staat het er nu voor, met de versterker ingefreesd.

Ziet er heel goed uit hoor. Complimenten! Hoe verhoudt deze driver zich tot een Peerless XLS12?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Interficior

Andere toepassingen natuurlijk, maar de magneet van deze is NOG dikker, deze heeft op bepaalde punten meer ventilatie, vooral bij de voicecoil, de XLS heeft een dichte poolplaat, maar de Dayton heeft een poolkernboring (hebben er wel meer) maar óók nog zes boringen aan de buitenkant van de voicecoil! :o
De Basket van de XLS vind ik zelf mooier, wat minimalistischer: Meer, maar dunnere ribben. Dit is gewoon rauw, 4 megaribben, maar wel nog onder de spider geventileerd, maar minder dan bij de XLS. Maar dat word door het vorige punt weer goed gemaakt natuurlijk. ;)

Qua uiterlijk vind ik de Dayton veel mooier, en qua vervorming doet hij het ook nét effe wat netter (en dat is een héle prestatie!)
Take it or lease it

simsatit

Begint er goed uit te zien hoor 8)
Is toch een leuk stukkie hout hoor dat zebrano!
Benieuwd hoe deze dan weer gaat klinken, je vorige waren ook al niet mis, je word zo langzamerhand een sub expert!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


Interficior

#98


Het leer gaat er lekker omheen wrappen. :)



En op bovenstaande foto even de Tefal uithangen. ;)





Take it or lease it

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.