DTS: Een exotische subwoofer --> Klaar!

Started by Interficior, October 25, 2007, 16:20:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Penumbra

Quote from: fgroen on November  1, 2007, 08:40:23
Je bent toe aan minimaal 21"....  >:D 8)

Die past niet op z'n kamer.... ;)

VlisChris

Hoe dan ook: ik wil foto's ;D
Veel meer foto's ;D ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Interficior

Quote from: El Penumbra on November  1, 2007, 19:57:22
Die past niet op z'n kamer.... ;)
Oh jawel, want die kan ik onder mijn bureau kwijt, want die bouw ik niet zo hoog.
QuoteHoe dan ook: ik wil foto's ;D
Veel meer foto's ;D ;)
Ja, ik wilde vanavond nog de kast voor een deel in elkaar zetten, voordat ik naar Henkjan ging voor een luistersessie, maar hij zat ergens een millimetertje niet goed. Daar nam ik natuurlijk geen genoegen mee dus ligt nu weer in dezelfde staat als gister.
Take it or lease it

BOUBOU

Quote from: Interficior on October 31, 2007, 23:16:01
En zo ziet hij eruit als je snel de planken tegen elkaar aanzet:

http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/DTS10.jpg

En hier is het bakje voor de UcD, zodat de kast mooi luchtdicht blijft en er geen dingen gaat ratelen:

http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/DTS11.jpg

En zo gaat de voorkant er ongeveer uitzien, met die spleet ertussen dus:

http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/DTS12.jpg

Ik kan er niets aan doen maar zelfs als hij in elkaar zit blijf ik hem klein vinden. :)
Misschien komt dat door de subwoofer van BOUBOU, misschien door andere dingen maar ik heb echt zoiets van: is dit het nou... Kijk, hij wordt nog iets langer door het zebrano, maar dat gaat geen zoden aan de dijk zetten qua formaat. Het zwarte en de lengtestrepen van het zebrano maken hem nog eens optisch slanker.

Het is inderdaad nog maar een baby zo te zien op de foto, deze topic ga ik zeer zeker volgen  8)
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Als El Penumbra het goed vindt zou ik graag een vergelijking maken tussen deze sub in de zijne.
Ik had hem al eens aangeboden om langs te komen voor een luistersessie, misschien kunnen we wanneer deze sub af is het ook omgekeerd doen?  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

El Penumbra

Quote from: BOUBOU on November  3, 2007, 08:53:27
Als El Penumbra het goed vindt zou ik graag een vergelijking maken tussen deze sub in de zijne.
Ik had hem al eens aangeboden om langs te komen voor een luistersessie, misschien kunnen we wanneer deze sub af is het ook omgekeerd doen?  :)

MvGr. BOUBOU

Dat gaan we zeker een keer afspreken!  ;)

Interficior

Tegenwoordig ziet hij er zo uit:



Morgen maar eens de zaag erin zetten. :)
Take it or lease it

Interficior

En zo gaat hij er intussen uitzien: Zometeen die twee platen vastlijmen en de bracing zagen. :)





Take it or lease it

VlisChris

Dat is de bak voor de versterker neem ik aan?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Interficior

Dat heb jij uitermate scherp opgemerkt. Een DS-x.x versterker is leuk, maar totaal niet opgewassen tegen de trillingen die een subwoofer uitspuugt. Behalve dat de kans niet heel klein is dat hij niet luchtdicht is, zoals bij mijn DS1.2 waar je de lucht door de cinch-pluggen voelde waaien zo ongeveer, en dat die ~3mm aluminium niet net zo sterk is als die dikke houtlaag, kan het ook heel goed, want dat heb ik ook bij bovenstaande DS1.2 gehad, dat het printplaatje tegen het metalen frame aan staat te resoneren. Iets dat duidelijk hoorbaar is, en daardoor niet wenselijk. Het investeren van vijf-en-een-halve liter om dat tegen te gaan vind ik het zeker waard.
Take it or lease it

VlisChris

Je had er bij het eerste ontwerp nog niet meteen rekening mee gehouden dat er een kast om de amp heen zou komen maak ik op uit je laatste zin?
Niet dat ik het vermoeden heb dat die 5,5 liter nu heel veel zal uitmaken :)
Ziet er in ieder geval alvast erg degelijk uit :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Interficior

Quote from: Christiaan Sauer on November 10, 2007, 14:11:58
Je had er bij het eerste ontwerp nog niet meteen rekening mee gehouden dat er een kast om de amp heen zou komen maak ik op uit je laatste zin?
Niet dat ik het vermoeden heb dat die 5,5 liter nu heel veel zal uitmaken :)
Ziet er in ieder geval alvast erg degelijk uit :D
Mwoah, er is wel degelijk rekening mee gehouden. Maar het feit dat er weer BAF inkomt, compenseert weer het een-en-ander. ;)
Take it or lease it

Interficior



Zo, de bracing dan! Er komen nog wel gaten in hoor!
Take it or lease it

El Penumbra


tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Interficior

Het zit ook lekker strak. Ik had een hamer nodig om de bracing weer uit elkaar te krijgen. :-X
Take it or lease it

Godtoh

De bracing rust op de bak voor de amp?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

El Penumbra

Quote from: Godtoh on November 11, 2007, 20:04:17
De bracing rust op de bak voor de amp?

Daar zal de bracing wel tegenaan zitten maar niet op rusten. Die bak voor de amp zit namelijk aan de achterkant.

Interficior

Hij zit erop gewoon ja, niet eromheengeklemd. De bracing is kleiner dan dat. Je ziet het ook aan de vorm. De kast is het sterktst op een hoekpunt. In het midden is ij dus het zwakst. Om het laatste stukje mee te pakken (die 7 cm) is dus niet nodig aangezien het daar al een leuk hoekenspel is. Het midden wordt wel goed aangepakt, zoals te zien is. Voor dit minikistje zit er echt heel veel bracing in, die ook nog eens superstrak in de kast zit, dus de wanden komen onder spanning te staan --> hogere resonantieputen --> beter.
Take it or lease it

RamonPhilippo

Quote from: Interficior on October 25, 2007, 16:55:44
@Walter.PPK: Degene voor wie ik hem bouw komt van een REL Strata V af. Die gaat schrikken wat voor weinig vervorming er nu opeens in. Zeker als hij het iets meer kietelt.
Ah nog meer medestanders in het Rel = Ubervervormer ;-)

Interficior

#69
Haha, sommige dingen zijn gewoon objectief vast te stellen. In hoeverre de klank tot stand komt m.b.v. vervorming zeg ik niets over, maar ze vervormen wel een hoop in vergelijking met andere woofers. En zeker met deze woofer, die scoort op veel vlakken nog onder de XLS 12, en dat is een héle prestatie.

Inmiddels (want gister was het takkeweer de hele dag) Zijn de gaten uit de bracing gezaagd, en er is ook nog even een afschuininkje aan gefreesd. Dan haal ik mijn handen niet teveel open. :) En met behulp van een rubber hamer heb ik de bracingschotten in elkaar weten te timmeren, nadat ik op de raakvlakken houtlijm had gedaan. Hierna nog wat houtlijm in de naden gesmeerd, en daarna lijmtangen erop gekukeld.





Edit:
En nu ook in de kast gezet. :) Hij staat al klem maar het kan vast geen kwaad om er nog even klemmen overheen te zetten. ;D



Take it or lease it

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

El Penumbra


tiptop

Ik vind de afwerkingsgraad nu al heel netjes :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Interficior

Quote from: El Penumbra on November 14, 2007, 21:16:28
Wat hij zegt..... 8)
Hehe, jouw mening is toch wel redelijk belangrijk denk ik zo. ;D
QuoteIk vind de afwerkingsgraad nu al heel netjes :)
Is dat vanwege de klemmen die er recht op staan of iets anders? Want de gaten zijn uit de losse pols geschetst én gezaagd. ;D
Take it or lease it

tiptop

Op de foto ziet het er iig profi uit 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.