DTS: Een exotische subwoofer --> Klaar!

Started by Interficior, October 25, 2007, 16:20:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Sinds het Cello project ten einde is gelopen, moet ik natuurlijk wel bezig blijven, om te voorkomen dat ik op straat ga hangen.

We gaan dus weer een subwoofer in elkaar fabrieken die gesloten is, en een strak doch exotisch uiterlijk heeft, en een vrij kleine maat heeft.

Dus: wat is het plan? We maken een DTS, een bekende naam in de HT-wereld, maar dit keer staat het acroniem toch voor wat anders: Dayton Thunder Subwoofer. Dat is dus deel één van het exotische: De woofer die hier gebruikt wordt is een Dayton Reference 12HF. Echt een pareltje van een driver! Een aluminiumconus waar je u tegen zegt, en een magneet! :o Ook hebben ze aan genoeg ventilatie gedacht: niet alleen onder de spider, maar ook in de achterkant zijn meerdere koelingsgaten te vinden voor de spreekspoel. De litzedraden zijn in de nette zwarte spider verwerkt. Overall heb ik een hele hoge dunk van deze driver, je ziet gewoon dat het één brok kwaliteit is:







De kast wordt uiteraard gemaakt van MDF, en er zit een matrix van 2 bij 2 platen in, wat een stevige kast zal opleveren. Deze wordt overtrokken met leer, en aan de voorkant komt, jawel, Zebrano. 8)
Zebrano is een ongelooflijk hippe houtsoort met enorme kleurvariatie:



Toen El Penumbra, voor wie de subwoofer wordt, het Zebrano zag was hij eigenlijk al zeker van zijn keuze: het werd Zebrano. Dit wordt behandeld met waxolie, zodat het er netjes uit gaat zien. Het geheel zal rustig overkomen, maar de voorkant zal zeker eens opvallen! Doordat het front zo mooi hout heeft, zullen we ervoor zorgen dat hij nimmer uit het zicht is, en het doek voor de speakers zal dus onopvallend rond zijn om de driver keurig achter te verbergen. Het wordt de bedoeling om het Zebrano te laten 'zweven' op de kast, zodat het echt een losse voorkant lijkt. Het lichte Zebranodeel steekt af tegen het donkere, dat weer een perfecte match is voor het tapijt. Dit allemaal zonder de kersenkleurige luidsprekers in de weg te zitten.

Om te zorgen dat de subwoofer wel een beetje sap krijgt, wordt er een best goede subwooferversterker achter gezet, namelijk de Hypex DS 4.0. Deze gaat er wel voor zorgen dat de woofer 'in control' is.

Voor de binnenbekabeling hebben we gekozen voor VLS ultra high blablabla te kiezen, omdat deze draad heerlijk soepel is, er degelijk uitziet en 6 mm² is!





Ik hoop dat ik snel een leuke update kan geven, ik denk morgen. ;D
Take it or lease it

R


Godtoh

Ga ik volgen succes ermee ;D
En is 6mm2 niet een beetje overkill?
Straks past het niet in de terminals....
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

qinq


Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

PaulSQ

Ga je massief zebrano gebruiken of fineren?

(in geval van massief, is dat erg kostbaar?)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Interficior

#6
Quote from: R on October 25, 2007, 16:27:14
Leuk leuk, ik lees mee!!
:D
QuoteGa ik volgen succes ermee Grin
En is 6mm2 niet een beetje overkill?
Straks past het niet in de terminals....
Nee hoor, is gewoon aansolderen op die Hypex, en in die Dayton past het wel. :)
QuoteEr zou toch een 21'' komen?
Tuurlijk komt er een 21". Maar nog even niet. ;)

Er komt een massieve plaats zebrano op. En ja, dat is kostbaar. :X Ga uit van 40 euro voor 1 zo'n plaat van ongeveer 1,8 cm dik. (van 42x42).
Take it or lease it

R

Goed te doen eigenlijk.

Quote from: Interficior on October 25, 2007, 16:43:16
Ga uit van 40 euro voor 1 zo'n plaat van ongeveer 1,8 cm dik. (van 42x42).

Jeroentjuh


Walter_PPK

Mooie woofer!

40 liter gesloten -3dB@40hz. Maxspl 108dB. Of bassreflex 85 liter met een poort van minimaal 15cm diameter. -3dB@22hz. Lengte baspoort -slik- 112cm. Dan kun je beter een slotpoort nemen. Bij dit moois hoort een feestelijke maxspl van 110dB.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Interficior

#10
Quote from: R on October 25, 2007, 16:52:33
Goed te doen eigenlijk.
Voor 1 plaat wel ja. Als je zegt van ik wil mijn subwoofer een beetje ermee inpakken dan kruipt het al snel naar de 200 euro. Dan moet je wel even wat dingen in verhouding gaan zien. Maar de eerste betaalbare subwoofer met zebrano moet ik nog zien!

@Walter.PPK: Degene voor wie ik hem bouw komt van een REL Strata V af. Die gaat schrikken wat voor weinig vervorming er nu opeens in. Zeker als hij het iets meer kietelt.
Take it or lease it

PaulSQ

Laten spuiten kost je per m2 net zoveel ;D (ok iets meer dan)

Is het eigenlijk ook vekrijgbaar in grotere afmetingen, bijvoorbeel 120 bij 30 oid?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

[email protected]

mooi project weer, toen ik las dat ElPenumdra aangaf dat hij de woofer weg moest brengen had ik al een vermoeden ::)wordt vast weer een mooi subje
leuk dit om te volgen, ik ben zelf ook bezig met die xxls10 van peerless ook met aluminium conus
en heb dan een baspoort van 50 cm die gebogen moet worden, trompetpoort met 10 cm diameter
maar de sub gaat dan wel tot 30 hz in 40 liter

Interficior

Quote from: PaulSQ on October 25, 2007, 17:01:02
Laten spuiten kost je per m2 net zoveel ;D (ok iets meer dan)

Is het eigenlijk ook vekrijgbaar in grotere afmetingen, bijvoorbeel 120 bij 30 oid?
Niet op een stuk, vanwege de scheuren. Het kan wel, maar dan moet je wel net een stuk hebben zonder scheur. Maar 120 bij 30 zit er zeker in. De plank die daar lag was ongeveer 5 meter lang en 1,20 breed gok ik.
Take it or lease it

El Penumbra

Hey Camiel,

Leuk te zien dat het topic er al staat voor de file mij toestond om weer aan deze kant van het land te komen!  :D

Heel veel succes met de bouw  ;D

[email protected]

pas maar op , hij heeft de cello te koop gezet ::)

Interficior

Ralf: Ik heb zelf nog een XLS 10 + slave (welke overigens minder mooi speelt dan de Cello) staan, dus hij hoeft niet bang te zijn hoor!
Take it or lease it

fgroen

Mooie spullen.  8)

Deze is het toch?

RSS315HF-4 12" High Fidelity Subwoofer Specifications
Power handling: 400 watts RMS/700 watts max
VCdia: 2-1/2"
Le: .95 mH
Impedance: 4 ohms
Re: 3.3 ohms
Frequency range: 23 - 1,000 Hz
Fs: 23 Hz
SPL: 89 dB 2.83 V/1m
Vas: 3.00 cu. ft.
Qms: 3.00
Qes: .52
Qts: .44
Xmax: 14mm
Dimensions:
Overall Diameter: 12-3/8"
Cutout Diameter: 11-1/8"
Mounting Depth: 5-3/8"


Ik zag, dat ze ook nog een 15" variant met extreemlage fs hadden:

RSS390HF-4 15" High Fidelity Subwoofer Specifications
Power handling: 500 watts RMS/800 watts max
VCdia: 2-1/2"
Le: 1.00 mH
Impedance: 4 ohms
Re: 3.3 ohms
Frequency range: 18 - 800 Hz
Fs: 18 Hz
SPL: 90 dB 2.83 V/1m
Vas: 9.55 cu. ft.
Qms: 3.10
Qes: .49
Qts: .42
Xmax: 14mm
Dimensions:
Overall Diameter: 15-5/16"
Cutout Diameter: 14-1/8"
Mounting Depth: 6-1/8"


Mooie units voor een gesloten kast lijkt me.  O0

Heb je het ding bij Parts Express gekocht, of kun je ze in Nederland ook krijgen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Seth__Gekko


El Penumbra

Quote from: [email protected] on October 25, 2007, 17:34:36
pas maar op , hij heeft de cello te koop gezet ::)

Kopen dus, is een leuke sub. In het echt ziet hij er beter uit dan op de foto's. De buis is wat breder dan op foto's lijkt dus hij heeft wat meer body.

El Penumbra

Quote from: fgroen on October 25, 2007, 17:47:54
Mooie spullen.  8)

Deze is het toch?

RSS315HF-4 12" High Fidelity Subwoofer Specifications
Power handling: 400 watts RMS/700 watts max
VCdia: 2-1/2"
Le: .95 mH
Impedance: 4 ohms
Re: 3.3 ohms
Frequency range: 23 - 1,000 Hz
Fs: 23 Hz
SPL: 89 dB 2.83 V/1m
Vas: 3.00 cu. ft.
Qms: 3.00
Qes: .52
Qts: .44
Xmax: 14mm
Dimensions:
Overall Diameter: 12-3/8"
Cutout Diameter: 11-1/8"
Mounting Depth: 5-3/8"


Ik zag, dat ze ook nog een 15" variant met extreemlage fs hadden:

RSS390HF-4 15" High Fidelity Subwoofer Specifications
Power handling: 500 watts RMS/800 watts max
VCdia: 2-1/2"
Le: 1.00 mH
Impedance: 4 ohms
Re: 3.3 ohms
Frequency range: 18 - 800 Hz
Fs: 18 Hz
SPL: 90 dB 2.83 V/1m
Vas: 9.55 cu. ft.
Qms: 3.10
Qes: .49
Qts: .42
Xmax: 14mm
Dimensions:
Overall Diameter: 15-5/16"
Cutout Diameter: 14-1/8"
Mounting Depth: 6-1/8"


Mooie units voor een gesloten kast lijkt me.  O0

Heb je het ding bij Parts Express gekocht, of kun je ze in Nederland ook krijgen?

Die is het inderdaad en gekocht via Parts Express. Werd echt supersnel afgehandeld!

De 15" niet bekeken overigens. Als het een 15" zou worden stond zonder enige twijfel de CSS SDX15 op 1.  8)

Erik van Voorst (in memoriam)

Subwoofers....ze blijven altijd tot de verbeelding spreken net als snelle auto´s... >:D

Dit ga ik volgen.....vind het soms eigenlijk gewoon jammer dat de mijne al klaar is. ;D..maar goed lezen en kijken op jouw woofer topic is ook gaaf  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Interficior

Quote from: Erik van Voorst on October 25, 2007, 19:55:23
Subwoofers....ze blijven altijd tot de verbeelding spreken net als snelle auto´s... >:D

Dit ga ik volgen.....vind het soms eigenlijk gewoon jammer dat de mijne al klaar is. ;D..maar goed lezen en kijken op jouw woofer topic is ook gaaf  8)
Da's wel een heel groot compliment Erik!

Maar ik voel dat jullie stiekem allemaal staan te wachten totdat ik die 21" ga maken? >:D

Take it or lease it

Godtoh

Quote from: Interficior on October 25, 2007, 22:30:32
Da's wel een heel groot compliment Erik!

Maar ik voel dat jullie stiekem allemaal staan te wachten totdat ik die 21" ga maken? >:D



Beetje maar ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926