[ontwerp gezocht] Marten design

Started by fireman, October 25, 2007, 15:04:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Aangezien ik niet zelf het wiel kan uitvinden en graag een overtreffende trap zoek van mijn eVe II, ben ik opzoek naar een ontwerp op basis van Thiel units.

Met name dan zo'n model:


Miles II                                                Miles III
       

Ik heb al eens een speaker op basis van die Thiel units gehoord en dat is zoveel schoner van geluid. Vandaar mijn idee voor dit ontwerp/basis.

Ik heb hier al gekeken op het forum maar zie vooral de Soup modellen naar voren komen. Ik vind dat persoonlijk niet zo'n heel mooi model. Ik hou meer van simpel en strak zoals hier hoven.

Wie kan er ideeën aandragen met:


  • unit type's
  • bouwtekeningen
  • filter overzicht
  • uiteindelijke plaatje
  • nog dingen die ik vergeten ben

Mag ook via PM doorgeven.

Alvast bedankt

BB
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robbo

#1
Als je geduld hebt: Tony Gee is nu met een Marten Design Coltrane replica bezig.   Zie zijn HumbleMadeHifi website.

Of kijk op de website van Clofis onder zelfbouw.  Daar staan wat Accuton ontwerpen van Joe d'Appolito.




fireman

Quote from: Robbo on October 25, 2007, 15:20:24
Als je geduld hebt: Tony Gee is nu met een Marten Design Coltrane replica bezig.   Zie zijn HumbleMadeHifi website.

Of kijk op de website van Clofis onder zelfbouw.  Daar staan wat Accuton ontwerpen van Joe d'Appolito.

Heb ik gezien, heel erg mooi. Maar allemaal net wat te groot voor mij.
Die Joe d'appolito ken ik nog niet. 'k ga even kijken.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robbo

Die Miles III in pianolak zwart is inderdaad zeer chique.

mimic

Ziet er mooi uit zeg! Wat voor prijscategorie zitten deze klasse drivers en filters ongeveer?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Ongeveer 250 euro per driver. Dus het zijn vrij prijzige dingen.
Take it or lease it

FFF

Quote from: Interficior on October 25, 2007, 22:16:03
Ongeveer 250 euro per driver. Dus het zijn vrij prijzige dingen.

Voor mijn soup 3 weg filters was ik 400 tot 600 euro krijg volgens mij, zo'n speaker kost je tussen de 2000 en 3000 aan bouwmaterialen, en voor dit bedrag ga je niet over de top, maar is er nog behoorlijk ruimte voor verbetering.

mimic

Slik :)

Ik zat stiekem al weer aan wat nieuws te denken, terwijl mijn eerste ervaring nog niet eens afgerond is. Prijzen zijn wat te hoog voor mij hoor:)
KEF LS50W - Velodyne DD12

PaulSQ

Die linker speaker lijkt gebruik te maken van de C23 tweeter (grote frontplaat), het is denk ik niet onaannemelijk dat rest van het design 2,5 weg is met 1 van de laagunits meespelend ter bafflestepcompensatie..

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

FFF

Quote from: mimic on October 25, 2007, 23:29:46
Slik :)

Ik zat stiekem al weer aan wat nieuws te denken, terwijl mijn eerste ervaring nog niet eens afgerond is. Prijzen zijn wat te hoog voor mij hoor:)

Heel veel mensen kopen voor dit bedrag een setje B&W 700 of een klein 800 serie of iets in die richting.

Als je gaat luisteren naar een goed zelfbouw ontwerp dan gaan de zelfbouw speakers een heel groot niveau verder. (heb zelf bijv de 805's gehad) is geen vergelijk in mijn ogen, veel andere commerciele speakers gehoord maar de thiel units zijn, mits goed gefilterd onverslaanbaar voor hun prijs.

Als je gaat shoppen met een budget van 500-1000 euro per speaker dan is het om te huilen wat je krijgt, een kastje van dun spaanplaat, met hele goedkope units, en een filtertje wat je voor 20 euro zelf kan bouwen. Klinken nergen naar...

Moraal: Ook met een lager budget kun je heel goed bij de zelfbouw speakers shoppen. Met de thiel ontwerpen haal je echt een stukje high end in huis als je het goed opbouwd.