Advies: Op welke manier aansluiten Sub, speakers aan AV-Receiver?

Started by 2ZoneKill, October 25, 2007, 10:37:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

2ZoneKill

Hallo audiofielen, experts ...
Ik ben nieuw hier en een redelijke noob (heb wel al handleidingen gelezen in htforum) als het gaat om audio.
Dus nu heb ik advies nodig over hoe ik met de hardware die ik heb het beste een ht aansluiting/opstelling kan maken voor het beste geluid natuurlijk. Met de aantekening dat ik meer muziek ga luisteren dan film kijken.

Mijn hardware:

  • AV-Receiver: Kenwood KRF-V 4550, 5x 60W
  • Speakers: 5.1 Magnat, 5 sateliet (kleine kubusjes) + 1 passieve sub
  • Actieve sub: Eltax 100W (dacht ik)
  • TV: Philips 32PF9531

Op dit moment heb ik > Van tv via digital out naar AV-receiver. > hieraan rechtstreeks speakers L, R en center zitten en actieve sub aan subwoofer pre out. Front speakers instelling: nml en Lrg heb ik op nml staan.
Volume van tv op 0.

Maar kan ik ook de L en R speakers via de actieve of passieve sub laten lopen?
Is het ook mogelijk voor betere geluid om passieve EN actieve sub tegelijk te gebruiken? Of tv speakers gebruiken? (volgens mij zijn deze niet van beste kwaliteit).
Wat is de beste optie?

Het is geen top (oude) hardware maar het is natuurlijk de uitdaging om hier toch kwalitatief goed geluid uit te krijgen.

Likos

Als je pasieve sub zowel een in- als uitgang heeft (dus receiver in en speakers out) kan dat.

De filters in die sub zullen het laagste "binnen" houden en midden en hoog doorsturen naar je fronts.
Wat ik ervan begrepen heb is de kwaliteit van deze filters de bottleneck voor je totaalkwaliteit van het geluid.

Zie aansluitschema op mijn topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66071.0
LG 50PK950 | Denon AVR-1906 | Denon DVD-700 | Zalman zelfbouw HTPC Win7 MCE | XBOX360 | ASRRock ION330HT| Speakers: Op zoek

Rob G

Waarom wil je de fronts via de sub aansturen?

Naast de filters zal ook de versterking de totaalkwaliteit van het geluid beinvloeden, en ik denk zomaar dat de receiver een beter plaatje neer kan zetten dan de subwoofer.


Wat bedoel je precies met 'de subwoofer passief en actief tegelijk gebruiken'?
De subwoofer passief gebruiken kan alleen als hij hiervoor ook een aansluting heeft, en aan alleen het merk en vermogen (eltac, 100w) kan je dit niet zien.

2ZoneKill

Quote from: Rob G on October 25, 2007, 11:50:51
Waarom wil je de fronts via de sub aansturen?

Naast de filters zal ook de versterking de totaalkwaliteit van het geluid beinvloeden, en ik denk zomaar dat de receiver een beter plaatje neer kan zetten dan de subwoofer.


Wat bedoel je precies met 'de subwoofer passief en actief tegelijk gebruiken'?
De subwoofer passief gebruiken kan alleen als hij hiervoor ook een aansluting heeft, en aan alleen het merk en vermogen (eltac, 100w) kan je dit niet zien.

Ik heb van Magnat behorende bij de 5 speaker kubusjes nog een sub woofer "houtenkist" met 2 gaten bovenelkaar erin. ongeveer 45-50cm hoog. Ik denk dat dit een passieve subwoofer is omdat er geen knopen op zitten waarmee ik iets kan instellen. Alleen aan de achterkant Links in, Rechts in, en L en R out.

Deze Eltax subwoofer heb ik, alleen een ouder model.
http://www.eltax.com/eltax/documents/10055_flyer1.pdf

Nu vraag ik me af of ik dus die Magnat sub kan aansluiten op L en R front van receiver en dan de Links en Rechts speakers weer aan die Magnat sub.
En dan ook nog de Eltax subwoofer "Line in" aan de pre out van de receiver.
(Dan heb ik dus een 5.2 of 6.1 systeem  :D ;))

Bereik ik hier een beter resultaat mee? En hoe moet ik dan de receiver instellen voor de front speakers? NML of LRG?