Preview Special: JVC DLA-HD100 Cine4home

Started by kermit, October 24, 2007, 15:35:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermit

Quote from: riwi on October 27, 2007, 02:03:36
Native contrast is het contrast dat gemeten wordt zonder gebruik van een iris, maar wel met een On/Off meting.
Dwz disable een iris als dat er op zit.
Meet de hoeveelheid licht van dat van het scherm komt bij een volledig wit beeld
Meet de hoeveelheid licht van dat van het scherm komt bij een volledig zwart beeld
deel beide waardes op elkaar en je hebt het native on/off contrast (waar de folders dus over spreken)

Veel projectoren bereiken hun maximale contrastcijfers echter met behulp van een iris (dat zich verder opent naarmate er meer wit in het beeld zit en sluit naarmate de scene donkerder is. Naast de iris aanpassing wordt dan nog een gamma aanpassing gedaan om het beeld bij het openen of sluiten van het beeld natuurlijker te laten verlopen (dat het beeld dus niet plots donkerder of lichter lijkt). Niet alle projectoren passen zo'n gamma aanpassing met even veel succes toe.

Veel belangrijker cijfer voor contrast is Ansi contrast : projecteer een beeld met 50% wit en 50% zwart (schaakbord) en meet de hoeveelheid licht van een wit vlak en de hoeveelheid licht van een zwart vlak, en deel dit op elkaar. Bij zo'n meting komen de beste DLP projectoren op 600:1 (Marantz) en de SXRD/Dila op 350:1, een LCD is hier ook niet erg goed in maar zitten in de zelfde range 250:1- 350:1 ong. Deze waardes worden niet gepubliceerd door de fabrikanten omdat de cijfers te laag zijn. Bovendien is een checkerboard meting wel ongeveer de moeilijkste scene die je een projector kunt laten tonen (contrastmatig) dus in een echte scene zal het contrast altijd beter zijn dan de ansi-contrast waarde.

Een hoog on-off contrast (15000:1) (native of via iris) zegt mij 3 dingen :
- er is een contrastrijk dynamisch plaatje te zien
- de projector heeft een goed blacklevel
- de projector geeft redelijk veel licht
Verder zul je moeten kijken naar schaduwdetail, correctheid van kleuren, echt ansi contrast, scherpte (detail), neveneffecten van de toegepaste technieken.. etc.

Mooi technisch verhaal Richard ! :)

Rob_Dingen

Hoi Jaco

Ik beweer ook niet dat een checkerboad of Full on/off metingen absoluut iets zeggen.
Maar als ik mocht kiezen tussen bijv on/off 8000:1 ANSI 800:1 of on/off 15000:1 ANSI 200:1 kies ik voor de eerste.
Je hebt beide nodig voor een goed beeld.
Mijn stelling is alleen dat ik liever een iets lagere On/Off heb en een hogere ANSI als andersom.
Mits dat het zwart niveau storend hoog is.

Rob

jaco

Quote from: Rob_Dingen on October 28, 2007, 11:49:37
Ik beweer ook niet dat een checkerboad of Full on/off metingen absoluut iets zeggen.
Maar als ik mocht kiezen tussen bijv on/off 8000:1 ANSI 800:1 of on/off 15000:1 ANSI 200:1 kies ik voor de eerste.
Je hebt beide nodig voor een goed beeld.
Mijn stelling is alleen dat ik liever een iets lagere On/Off heb en een hogere ANSI als andersom.
Mits dat het zwart niveau storend hoog is.
Rob,

Hier kan en wil ik ook niets tegen in brengen, het blijven meerdere parameters, en je moet het totale plaatje zien, en dan kun je er wat van zeggen.

Laten we maar hopen dat het zwartnivo van de HD-100 de helft wordt van de HD-1 en dat de lichtopbrengst gelijk blijft. Dan moet op zicht het ANSI contrast ook vast een stukje beter worden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jasjenl

Quote from: spotmatic on October 26, 2007, 16:45:31
Ben je te kritisch of heb je ook ervaring met displays die naar jouw mening WEL goed met dit soort dingen omgaan? Zo ja, welke weergevers zijn dit dan?
Ja, ik ben heel kritisch wat betreft bewegingen en als ik een bewegend object niet net zo goed en scherp kan volgen als wanneer deze stil staat, dan is het wat mij betreft slecht. Helaas is, naar mijn mening, 24 fps hier per definitie niet geschikt voor, want met 24 fps heb je gewoon te weinig beelden per seconde om een goede, smoothe beweging te kunnen weergeven (kijk maar naar de gemiddelde bioscoop film, dat ziet er ook niet uit). Maar goed, zie voor verdere toelichting over wat ik hier van vind dit bericht van mij.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat alles boven de 8000:1 NATIVE al meer dan genoeg is voor een goede film ervaring.
en dan gaat ansicontrast natuurlijk werken.
Wel moet ik zeggen dat ik de HD1 prefereer boven elke andere digitale projector die ik tot NU toe gezien heb.
Bij ALLE vormen van autoirissen zie je dit terug in het beeld.

Als ik dus moet kiezen tussen :
15.000:1 native met een ansi contrast van 400:1
Of 15.000:1 met auto iris en ansi contrast van 800:1 ga ik toch voor de eerste.

Bij 8000:1 of 15.000:1 moet je wel een PIKDONKERE kamer hebben zonder ledjes om het verschil echt goed te zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eddy135

Quote from: jasjenl on October 28, 2007, 18:49:53
Ja, ik ben heel kritisch wat betreft bewegingen en als ik een bewegend object niet net zo goed en scherp kan volgen als wanneer deze stil staat, dan is het wat mij betreft slecht. Helaas is, naar mijn mening, 24 fps hier per definitie niet geschikt voor, want met 24 fps heb je gewoon te weinig beelden per seconde om een goede, smoothe beweging te kunnen weergeven (kijk maar naar de gemiddelde bioscoop film, dat ziet er ook niet uit). Maar goed, zie voor verdere toelichting over wat ik hier van vind dit bericht van mij.
Dat is m.i. ook een onderbelicht aspect bij veel weergevers.
Er wordt afgegaan op de hoogste waarde voor dit en voor dat, maar een soepele scaling laat zich niet in getallen vangen, maar bepalen wel voor een groot deel de filmische beleving.
Kijk eens goed naar horizontale pans, en heel veel valt af...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

GTDesign

De HD100 heeft ietjes minder lichtopbrengst dan de HD1 als ik kijk naar de metingen van Cine4home:

HD1 :       Zoom-Mid   Kleurtemp. (D65)    Lampmodus Normal     Lumen 520   Contr. 13500:1
HD100 :    Zoom-Mid   Kleurtemp. (D65)    Lampmodus Normal     Lumen 450   Contr. 26500:1