Preview Special: JVC DLA-HD100 Cine4home

Started by kermit, October 24, 2007, 15:35:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.



kermit


Paul Landsmeer

Quote
Mit einem Kontrast von 30,000:1 nativ(!!) verdoppelt JVC noch einmal den Schwarzwert und damit die Bildplastizität. Dies erfolgt OHNE Einsatz jeglicher adaptiver Blenden, (derzeitige Falschmeldungen bzgl. einer adaptiven Blende durch schlecht informierte Web-Publikationen stimmen nicht !)


30.000:1 native.


Uhm, holy fuck...  :o


garmtz

Pretty impressive... 8)

Wij hebben hem besteld en zullen hem denk ik als een van de eerste binnenhebben. Gecalibreerd en wel te zien in Hilversum binnenkort dus!

jasjenl

Deze was toch ook al op de VAD te zien? Ik was er daar nu niet zo heel erg van onder de indruk, met name bewegende beelden vond ik niet echt mooi eruit zien. Je zag rondom bewegende objecten een soort rare, blauwe schaduwen verschijnen (heb een stukje Pirates of the Carribean erop gezien) wat op mij niet echt goed overkwam.

Maar goed, eerlijk gezegd vond ik dat geen enkele beeldweergever op de VAD (zowel de beamers als de plasma's en lcd schermen) goed met bewegende beelden overweg bleek te kunnen, het ziet er in mijn ogen allemaal schokkerig of wazig uit, al dan niet vergezeld van fijne regenboog effecten of naijlen. Juist de displays of beamers die 24p ondersteunen had ik meer van verwacht, viel me toch nogal tegen..
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

spotmatic

Quote from: jasjenl on October 26, 2007, 16:39:37
Maar goed, eerlijk gezegd vond ik dat geen enkele beeldweergever op de VAD (zowel de beamers als de plasma's en lcd schermen) goed met bewegende beelden overweg bleek te kunnen, het ziet er in mijn ogen allemaal schokkerig of wazig uit, al dan niet vergezeld van fijne regenboog effecten of naijlen. Juist de displays of beamers die 24p ondersteunen had ik meer van verwacht, viel me toch nogal tegen..

Ben je te kritisch of heb je ook ervaring met displays die naar jouw mening WEL goed met dit soort dingen omgaan? Zo ja, welke weergevers zijn dit dan?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

bmateijsen

Het moeilijke daarvan is dat 1080p24 weergave ook met 1080p24 films moet zijn. Het is niet altijd per definitie juddervrij.
Verder vind ik het niet schokkerig of wazig. Overigens heb ik lang naar de HD100 kunnen kijken en die blauwe extra band rondom karakters niet gezien.

Quote from: jasjenl on October 26, 2007, 16:39:37
Maar goed, eerlijk gezegd vond ik dat geen enkele beeldweergever op de VAD (zowel de beamers als de plasma's en lcd schermen) goed met bewegende beelden overweg bleek te kunnen, het ziet er in mijn ogen allemaal schokkerig of wazig uit, al dan niet vergezeld van fijne regenboog effecten of naijlen. Juist de displays of beamers die 24p ondersteunen had ik meer van verwacht, viel me toch nogal tegen..

Peerless Monster

#8
Op de VAD show ging de marketing jongen een discussie aan over contrastratio met iemand die ook op het forum hier schijnbaar zit. Ik weet alleen zijn naam niet. Het ging over native contrastratio.
De marketeer was stellig van mening dat de contrastratio de beste op de markt is qua prijs kwaliteits verhouding.

Wie kan me hier meer overtellen?

Persoonlijk vond ik het beeld impressive, maar ik ben niet zo gevoelig qua beeld.
Er vallen me wel dingen op, maar ik ben al gauw bij de film betrokken.
Wauw wat een beeld voor iemand die een Infocus X1 gewend is...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

bmateijsen

Dat klopt, de HD100 heeft een hoog native contrastratio, dat had de HD1 ook al met 15000:1. De andere projectoren doen dat duur een truukje bijv. met Iris.

Quote from: Peerless Monster on October 26, 2007, 20:00:21
Op de VAD show ging de marketing jongen een discussie aan over contrastratio met iemand die ook op het forum hier schijnbaar zit. Ik weet alleen zijn naam niet. Het ging over native contrastratio.
De marketeer was stellig van mening dat de contrastratio de beste op de markt is qua prijs kwaliteits verhouding.

Wie kan me hier meer overtellen?

Persoonlijk vond ik het beeld impressive, maar ik ben niet zo gevoelig qua beeld.
Er vallen me wel dingen op, maar ik ben al gauw bij de film betrokken.
Wauw wat een beeld voor iemand die een Infocus X1 gewend is...



Peerless Monster

Quote from: bmateijsen on October 26, 2007, 20:06:15
Dat klopt, de HD100 heeft een hoog native contrastratio, dat had de HD1 ook al met 15000:1. De andere projectoren doen dat duur een truukje bijv. met Iris.


Maar wat is het dan.
Leg het eens uit aan een leek...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

riwi

Quote from: Peerless Monster on October 26, 2007, 20:07:08
Maar wat is het dan.
Leg het eens uit aan een leek...

Native contrast is het contrast dat gemeten wordt zonder gebruik van een iris, maar wel met een On/Off meting.
Dwz disable een iris als dat er op zit.
Meet de hoeveelheid licht van dat van het scherm komt bij een volledig wit beeld
Meet de hoeveelheid licht van dat van het scherm komt bij een volledig zwart beeld
deel beide waardes op elkaar en je hebt het native on/off contrast (waar de folders dus over spreken)

Veel projectoren bereiken hun maximale contrastcijfers echter met behulp van een iris (dat zich verder opent naarmate er meer wit in het beeld zit en sluit naarmate de scene donkerder is. Naast de iris aanpassing wordt dan nog een gamma aanpassing gedaan om het beeld bij het openen of sluiten van het beeld natuurlijker te laten verlopen (dat het beeld dus niet plots donkerder of lichter lijkt). Niet alle projectoren passen zo'n gamma aanpassing met even veel succes toe.

Veel belangrijker cijfer voor contrast is Ansi contrast : projecteer een beeld met 50% wit en 50% zwart (schaakbord) en meet de hoeveelheid licht van een wit vlak en de hoeveelheid licht van een zwart vlak, en deel dit op elkaar. Bij zo'n meting komen de beste DLP projectoren op 600:1 (Marantz) en de SXRD/Dila op 350:1, een LCD is hier ook niet erg goed in maar zitten in de zelfde range 250:1- 350:1 ong. Deze waardes worden niet gepubliceerd door de fabrikanten omdat de cijfers te laag zijn. Bovendien is een checkerboard meting wel ongeveer de moeilijkste scene die je een projector kunt laten tonen (contrastmatig) dus in een echte scene zal het contrast altijd beter zijn dan de ansi-contrast waarde.

Een hoog on-off contrast (15000:1) (native of via iris) zegt mij 3 dingen :
- er is een contrastrijk dynamisch plaatje te zien
- de projector heeft een goed blacklevel
- de projector geeft redelijk veel licht
Verder zul je moeten kijken naar schaduwdetail, correctheid van kleuren, echt ansi contrast, scherpte (detail), neveneffecten van de toegepaste technieken.. etc.

neptune

#12
Quote from: Peerless Monster on October 26, 2007, 20:07:08
Maar wat is het dan.
Leg het eens uit aan een leek...
Meer dan 6000 posts en nog altijd een leek?  ;D
zet hier iets neer

jaco

#13
Quote from: riwi on October 27, 2007, 02:03:36
Veel belangrijker cijfer voor contrast is Ansi contrast : projecteer een beeld met 50% wit en 50% zwart (schaakbord) en meet de hoeveelheid licht van een wit vlak en de hoeveelheid licht van een zwart vlak, en deel dit op elkaar. Bij zo'n meting komen de beste DLP projectoren op 600:1 (Marantz) en de SXRD/Dila op 350:1, een LCD is hier ook niet erg goed in maar zitten in de zelfde range 250:1- 350:1 ong. Deze waardes worden niet gepubliceerd door de fabrikanten omdat de cijfers te laag zijn. Bovendien is een checkerboard meting wel ongeveer de moeilijkste scene die je een projector kunt laten tonen (contrastmatig) dus in een echte scene zal het contrast altijd beter zijn dan de ansi-contrast waarde.
De meningen over de belangrijkheid van Ansi contrast lopen sterk uiteen.
Een Scene zoals een 16 vlaks checker board zul je niet vaak tegenkomen in een film. Er zijn hele dicsussies op AVS gevoerd over ANSI contrast.
Overigens heeft Cine4Home hier ook een artikel over geschreven http://www.cine4home.de/Specials/ANSIvsONOFF/Frame.htm

In de ultime situatie zou het ansi contrast net zo hoog moeten zijn als het native contrast, maar helaas er zitten blok met glas in de weg die wat last van weerkaatsingen heeft.

Het ansi contrast bij de HD-100 zal wellicht iets beter zijn dan bij de HD-1, maar ik verwacht niet veel beter omdat nog dezelfde lens gebruikt wordt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rob_Dingen

Hoi Jaco

Ik denk dat ANSI zeer belangrijk is en wel het belangrijkste.
Als voorbeeld kijk naar het verschil tussen normale en liquid coupled CRT die dezelfde On/Off hebben en alleen een verschil in ANSI.
Een ander voorbeeld is DLP Lycos,waarbij Lycos een hogere On/Off heeft en DLP een hogere ANSI.
Daar zie je duidelijk ook verschil in beeld qua bite en dynamiek ten voordele van DLP terwijl het echte zwart minder is.
QuoteEen Scene zoals een 16 vlaks checker board zul je niet vaak tegenkomen in een film
Ben ik het niet mee eens er zit continu in het beeld verschil in lichtovergangen waardoor een ANSI meten ook iets meer zegt.
Wel is het zo dat het restlicht niet te hoog moet worden van een projector dat bederft de ervaring ook weer.

Rob

jaco

lees de cine4home link maar eens, dan snap je wat ik bedoel.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rob_Dingen

Hoi Jaco

Ik heb het stuk gelezen en volgens mij staat hetzelfde er als wat ik zeg.
ANSI contrast is in het voordeel met het meeste beeld content maar On/Off is in voordeel met donker content.
Tegenwoordig zijn er ook DLP's met 8000:1 On/Off en 800 ANSI.
Die zullen zeer moeilijk te verslaan zijn door Lycos ondanks hun hogere On/Off.
Hun voorbeeld vind ik ook een beetje zwak met betrekking tot projectors die gebruikt zijn in beide technieken zijn die zwaar achterhaald.
Als ze nu een Marantz en een JVC gebruikt hadden was het realistischer geweest.
Helaas kan ik niet met een single chip DLP leven maar het verschil is er wel.

Rob

jantje112

Hoeveel ANSI haalt een LC crt dan? Dus met een 50/50 meting?

Rob_Dingen

Hoi Jan

Dat heb ik nooit kunnen meten omdat dat alleen van het scherm gaat en mijn apperatuur daar te ongevoelig voor is.

Rob

jantje112

Quote from: Rob_Dingen on October 27, 2007, 10:32:54
Hoi Jan

Dat heb ik nooit kunnen meten omdat dat alleen van het scherm gaat en mijn apperatuur daar te ongevoelig voor is.

Rob

Jammer,

Als iemand deze hd100 straks een keer vrijblijvend wil demo'en dan wil ik hem graag eens bekijken. Verwacht niet dat ik mijn 9" gelijk inruil, dus met name voor de fun en te zien wat de toekomst ons brengen gaat.

jaco

#20
Quote from: Rob_Dingen on October 27, 2007, 10:04:07
Ben ik het niet mee eens er zit continu in het beeld verschil in lichtovergangen waardoor een ANSI meten ook iets meer zegt.
Ik wil ook niet beweren dat ik ANSI contrast niet belangrijk vindt. Je moet alleen naar het complete plaatje kijken, en niet alleen ANSI contrast met elkaar vergelijken. Zo moet je ook niet alleen naar het native contrast kijken..

QuoteWel is het zo dat het restlicht niet te hoog moet worden van een projector dat bederft de ervaring ook weer.
Juist.
Ik denk nog steeds dat er weinig tot geen scene's zijn die zo opgebouwd zijn als een ANSI checkerbord patroon. Daarom is dat Cine4home stukje wel interessant, daar zie je scene's die je in films terug zult vinden, en de uitleg daarbij verklaard het verschil redelijk.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Peerless Monster

Quote from: hielco on October 27, 2007, 07:37:26
Meer dan 6000 posts en nog altijd een leek?  ;D

;D.
Hallo ik doe alleen maar geluid.
Ik ben nog uiterst tevreden met mijn infocus.
Het gaat mij om de beleving. Niet op het aantal pixels oid.
Wat dat betreft ben ik de "gewone" consument ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: riwi on October 27, 2007, 02:03:36
Native contrast is het contrast dat gemeten wordt zonder gebruik van een iris, maar wel met een On/Off meting.
Dwz disable een iris als dat er op zit.
Meet de hoeveelheid licht van dat van het scherm komt bij een volledig wit beeld
Meet de hoeveelheid licht van dat van het scherm komt bij een volledig zwart beeld
deel beide waardes op elkaar en je hebt het native on/off contrast (waar de folders dus over spreken)

Veel projectoren bereiken hun maximale contrastcijfers echter met behulp van een iris (dat zich verder opent naarmate er meer wit in het beeld zit en sluit naarmate de scene donkerder is. Naast de iris aanpassing wordt dan nog een gamma aanpassing gedaan om het beeld bij het openen of sluiten van het beeld natuurlijker te laten verlopen (dat het beeld dus niet plots donkerder of lichter lijkt). Niet alle projectoren passen zo'n gamma aanpassing met even veel succes toe.

Veel belangrijker cijfer voor contrast is Ansi contrast : projecteer een beeld met 50% wit en 50% zwart (schaakbord) en meet de hoeveelheid licht van een wit vlak en de hoeveelheid licht van een zwart vlak, en deel dit op elkaar. Bij zo'n meting komen de beste DLP projectoren op 600:1 (Marantz) en de SXRD/Dila op 350:1, een LCD is hier ook niet erg goed in maar zitten in de zelfde range 250:1- 350:1 ong. Deze waardes worden niet gepubliceerd door de fabrikanten omdat de cijfers te laag zijn. Bovendien is een checkerboard meting wel ongeveer de moeilijkste scene die je een projector kunt laten tonen (contrastmatig) dus in een echte scene zal het contrast altijd beter zijn dan de ansi-contrast waarde.

Een hoog on-off contrast (15000:1) (native of via iris) zegt mij 3 dingen :
- er is een contrastrijk dynamisch plaatje te zien
- de projector heeft een goed blacklevel
- de projector geeft redelijk veel licht
Verder zul je moeten kijken naar schaduwdetail, correctheid van kleuren, echt ansi contrast, scherpte (detail), neveneffecten van de toegepaste technieken.. etc.


Volgens mij begin ik het te snappen.
Maar ik begrijp niet dat die waardes zo belang zijn.
Het gaat het er toch om wat je ziet?
En in mijn geval kan ik de directe vergelijking trekken met geluid...
Het gaat er om wat je hoort...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

riwi

#23
Quote from: Peerless Monster on October 27, 2007, 10:55:55
Maar ik begrijp niet dat die waardes zo belang zijn.

De waardes zijn ook niet zo belangrijk, zelf kijken geeft het beste oordeel.

De waardes geven een hint over wat er mogelijk is met de projector. Men probeert dus een meting te doen die direct de kijkervaring in cijfers weergeeft, maar dat lukt dus niet. (vergelijk 300W versterker, freq.bereik 1 - 100kHz, S/R 120dB is in potentie een mooie versterker maar kan nog steeds bagger klinken).

Bij de ansi contrast meting zou misschien interessant zijn om metingen te doen met 100/0 , 95/5 , 90/10, 75/25 en 50/50 zwart/wit verhoudeningen en zo tot een contrast grafiek te komen, ik denk dat zo'n grafiek direct de werking van een iris bloot legt en een betere indicatie is van hoe de projector presteert bij echte film beelden.

jaco

#24
Quote from: Rob_Dingen on October 27, 2007, 10:04:07
Ben ik het niet mee eens er zit continu in het beeld verschil in lichtovergangen waardoor een ANSI meten ook iets meer zegt.
Ik beweer alleen dat een 50% APL patroon (wat het ANSI checkerboard patroon is) wellicht niet het meest representative patroon is om kwaliteit in een beeld te meten.
Cine4home geeft dat mijn inziens ook aan in de eerder door mij geposte thread.

Wellicht een aardige link: http://www.etconsult.com/papers/Black%20Paper%20Matt%20Cowan.pdf
Daar staan bijvoorbeeld een donkere en een lichte scene. De APL bij de lichte scene is nog maar 37,5% en bij de donkere scene 12,5%

De link op AVs die ik bedoelde: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=761806&highlight=ANSI+contrast

Contrast project AVS: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852467

Aardige thread om aan te geven dat er niet snel 50% APL in een scene zit: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=11290134#post11290134
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm