Welke Panasonic HDD-DVD-recorder?

Started by WilcoL, October 22, 2007, 14:20:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WilcoL

Dames & heren,

Goedemiddag! Ondanks dat ik een vraag heb, vind ik het wel zo netjes om mezelf even voor te stellen: mijn naam is Wilco, 32 jaar oud (jong ???), absolute newbie wat betreft HT en ik woon in het Zalige Zuiden... Ik lees al af en toe met een schuin oog wat mee hier op het forum, maar ben nog niet al te actief geweest. 'Relevante' hobby's zijn car-audio, muziek en langzaamaan begin ik ook last te krijgen van HT-achtige symptomen ;D ;D... Dit laatste is met name ontstaan omdat m'n vriendin en ik recentelijk afscheid hebben moeten nemen van onze ouwe, trouwe 100Hz Matchline 70cm CRT-TV & deze vervangen is door een Panasonic TH-42PV70 (ook best wat over gelezen hier, thanx all!). Ondanks dat het 'slechts' een 1024x768 HD Ready-scherm betreft wil ik bij deze zeggen: sodejuu, wat een mooi plaatje tovert dit apparaat te voorschijn zeg!!! Is maar goed ook, want we zijn niet over een nacht ijs gegaan alvorens dit apparaat aan te schaffen en zijn er uitermate tevreden mee! En je moet je bedenken dat 'upscalen' -nog- niet gebeurt & we ook nog gewoon via de kabel kijken (wat qua signaal niet eens echt tegenvalt)! De tijd van 'een TV is maar gewoon een TV hoor!', is met de komst van de Pana in ons huis definitief over ;D!

Maar; nu beginnen de eerste barstjes zich in de overige randapparatuur aan te kondigen natuurlijk, want omdat ik een fervent liefhebber van stereo ben (en surround jarenlang totaal niet-interessant heb gevonden), voldoet de amp natuurlijk niet echt meer, zijn 2 speakers veel te weinig en moet er van alles vervangen worden. De Panasonic heeft wat dat betreft de boel behoorlijk op z'n kop gezet bij ons in huis ;D :D (gelukkig is mijn vriendin gezegend met een bijna-mannelijke lust voor hardware, haha)! Maar, alles op z'n tijd & nu even netjes bij het begin beginnen.

Onze huidige, simpele DVD-recorder (Aristona 663) is natuurlijk ook wat te beperkt: werkt op zich prima, neemt alles perfect op DVD+/- op, maar is echt een zeer eenvoudig apparaat. Ik ben dus toe aan een HDD-DVD-recorder met in ieder geval upscaling mogelijkheden tot 720P, HDMI-uitgang, mogelijkheid tot het afspelen van 'the occasional' Divx en eventueel -met het oog op de toekomst- een optische uitgang wat betreft audio & bij voorkeur een Panasonic apparaat (alhoewel ik diverse malen gelezen heb dat de hogere Sony's ook erg goed schijnen te zijn)... Budget voor een goede HDMI-kabel (Van Den Hul, Monster oid) is er uiteraard ook...

Alleen lijken alle Panasonic recorders wel erg goede apparaten als ik reviews en tijdschriften er op na sla, wat de keuze tussen bijv. een Panasonic DMR-EH57, een DMR-EX77 of DMR-EX87 niet makkelijker en zelfs wat verwarrender dan nodig maakt. Bovendien tast ik qua een aantal zaken nog in het duister:

1. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een uitzending op te nemen op de Hard Disk, terwijl je een DVD'tje kijkt via de optische drive? Zo nee; zijn er recorders die dit wel kunnen?
2. Ga ik balen van slechts 1 'on-board' tuner?
3. Kun je met 2 tuners aan boord ook letterlijk 2 uitzendingen tegelijkertijd opnemen? (het antwoord hierop hangt nauw samen met vraag nummer 2 ;))
4. Moet ik rekening houden met de aanwezigheid van een 'on-board' DVB-tuner? Maakt dit een aparte 'tuner'/decoder voor bijv. digitale TV overbodig?
5. Ga ik veel verschil zien tussen het afspelen van een reguliere DVD in de Aristona of een een via HDMI-verbonden speler met upscale-mogelijkheden?

Wel wat vragen zoals jullie kunnen lezen: ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mijn inzichten verder te verdiepen. En voel je vooral niet bezwaard om een eventueel ander apparaat te tippen!

Bedankt alvast & groeten,

Wilco


@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

ajbeefde

ik heb de 57, perfect ding en te gebruiken via de ab van de plasma....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI