Nieuwe Mac OS X 10.5 Leopard Post hier je ervaringen!!!

Started by Bionica, October 19, 2007, 20:55:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

neptune

Ik zou een zeer goede reden hebben om te upgraden van Tiger naar Leopard als NTFS zou worden ondersteund.
Weet iemand of dit het geval is?

Ik heb een media Player, en als je wat wilt met hd is NTFS het enige waar je wat mee kan. Dan ben ik dus weer op 3d party software oplossingen aangewezen en die performance is niet echt goed (afgezien van het feit dat het me niet meer gelukt is het ding aan de praat te krijgen) .

zet hier iets neer

Raphie

Gaat echt goed met die 3rd pty ondersteuning op de MAC....  :-\
JBL PRX Power!

Erik

Hoe bevalt die ingebakken windows ondersteuning die in de nieuwe OSX zou zitten? Is dat echt zo geweldig geregeld als men suggereerde? Bootcamp heette het geloof ik. Dan kan hielco volgens mij hiermee aan de gang.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Quote from: Joris1971 on October 26, 2007, 22:15:40
Wat vind je er zo geweldig aan?

Heb hem rond 19 uur gehaald, snap niet dat er zo een heisa/hype van gemaakt werd zeg.  ::)

Buiten het 3D dock, de stackmappen en wat kleine verbeteringen zie ik niet veel nieuws.
Ik had er, gezien alle commotie rondom, veel meer van verwacht.....


p.s. dat hele gedoe van dat ie vanaf 18 uur pas verkocht mocht worden was ook weer zo kinderachtig geregeld.

Waarom koop je in vredesnaam dan een systeem wat net uit is en waar je nog nooit achter hebt gezeten? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

Quote from: Audiofiel on October 27, 2007, 01:03:52
Waarom koop je in vredesnaam dan een systeem wat net uit is en waar je nog nooit achter hebt gezeten? ::)
Ik geloof niet dat hij een 28 dagen probeer versie kon krijgen. ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Quote from: Erik on October 27, 2007, 01:03:08
Hoe bevalt die ingebakken windows ondersteuning die in de nieuwe OSX zou zitten? Is dat echt zo geweldig geregeld als men suggereerde? Bootcamp heette het geloof ik.

Bootcamp werkt onder Tiger sowieso prima, dus die ondersteuning zal onder Leopard alleen maar beter zijn geworden nu het geen beta-software meer is. ;)


Ik heb vorige week ergens gelezen dat Vista zelfs het meest stabiel draait op een Mac. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

neptune

Mijn vraag was serieus bedoeld.

Ik gebruik voor windows Parallels af en toe wel, maar downloaden doe ik onder OSX op mijn echte hdd.

Ik heb een paar weken terug nog de opties bekeken en zelfs op de site van Parallels gekeken hoe hun ntfs-performance is. Die is ook niet zo geweldig. En de snelheid van kopieren als je een bestand van 20 Gb wilt overzetten is echt wel belangrijk.

Kwam uiteindelijk bij het progje Macfuse uit . Geinstalleerd, werkte prima , performance dus niet super maar alla.
Nou ben ik 2 weken weggeweest en zal dus een usb-schijf aansluiten maar hij wordt nier meer herkend.

Hoe kan ik het beste dit oplossen ? macfuse opnieuw installeren?

OSX bevalt mij overigens verder zeer goed, maar het is jammer dat er niet standaard naar ntfs kan worden geschreven.
Bootcamp heb ik nog nooit geprobeerd, wie weet werkt het daar wel veel beter.
Zit Bootcamp standaard in Leopard?

zet hier iets neer

Audiofiel

Ik snap dat je het vervelend vind dat OSX native niet zoveel met NTFS kan als jij wilt, maar helemaal vreemd is dat niet. NTFS is het NT filesysteem van Microsoft en Apple gebruikt al jaren zijn eigen filesystem dat gewoon veel beter werkt (HFS+). Dat anders willen zou zijn als een benzineauto op diesel proberen te laten rijden. ;D

NTFS kun je desondanks wel in Bootcamp gebruiken. De partitie in Bootcamp (de 'Windows-kant') kun je ofwel in FAT ofwel in NTFS formatteren. Dat laatste is onder Windows natuurlijk een beter formaat, maar het eerste heeft voor een gecombineerde Mac/Windows omgeving het meeste zin. Een FAT32 partitie geeft namelijk ook aan de 'Mac-kant' zowel lees- als schrijfrechten voor deze partitie. NTFS wordt een read-only partitie als je hem als Mac opstart. ;)

Bootcamp is inderdaad een standaard onderdeel van Leopard (10.5). :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joris1971

#33
Quote from: Audiofiel on October 27, 2007, 01:03:52
Waarom koop je in vredesnaam dan een systeem wat net uit is en waar je nog nooit achter hebt gezeten? ::)

Jij bent een van die mensen die denkt dat Apple alleen maar geweldige spullen uitbrengt, zo dacht ik een paar jaar geleden ook, ik voelde me ook altijd op mijn pik getrapt als mensen negatief deden over Apple.

Ik vind Leopard GEEN slechte upgrade maar had er gewoon meer van verwacht, vooral gezien de hele poeha die er rondom werd gebracht.

Audiofiel

Quote from: Joris1971 on October 27, 2007, 09:14:42
Jij bent een van die mensen die denkt dat Apple alleen maar geweldige spullen uitbrengt, zo dacht ik een paar jaar geleden ook, ik voelde me ook altijd op mijn pik getrapt als mensen negatief deden over Apple.

Dat zie je verkeerd.

QuoteIk vind Leopard GEEN slechte upgrade maar had er gewoon meer van verwacht, vooral gezien de hele poeha die er rondom werd gebracht.

Als je zelf minder enthousiast over Apple bent dan vroeger, waarom loop je dan wel achter alle poeha aan door ongezien direct een nieuwe versie van het OS te kopen?

Zelf doe ik dat niet. Ik kijk eerst de kat uit de boom en koop (in principe) nooit een '.0' versie van een product. Ik wil het met alle plezier testen, maar ik ben van mening dat je niet teveel voorop moet lopen. Er is een wet van de remmende voorsprong (te vroeg instappen) en tevens is er een wet van de oplopende achterstand (te laat instappen). Daar zit ik graag tussenin. ;D

Daarnaast werkt Tiger gewoon al waanzinnig goed. Ik mis er weinig tot niets aan: "Don't fix it if it aint broke" is een bekend adagium in de IT dat ik graag gebruik. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bionica

Quote from: Joris1971 on October 27, 2007, 09:14:42
Jij bent een van die mensen die denkt dat Apple alleen maar geweldige spullen uitbrengt, zo dacht ik een paar jaar geleden ook, ik voelde me ook altijd op mijn pik getrapt als mensen negatief deden over Apple.

Ik vind Leopard GEEN slechte upgrade maar had er gewoon meer van verwacht, vooral gezien de hele poeha die er rondom werd gebracht.


Apple is niet heilig, dat zeker niet, maar ze maken wel goed spul.
Pioneer VSX-514 ../DV-668AV ../speakers ../Subwoofer SW-110 Oehlbach Coax interlink ..IXOS Component XHV-804  ../Sony KLV-S32A10E ../Gemkow Professional Powercord + Bals Shuko ../Logitech Harmony One../DIY MDF Speakerzuilen

mikeske

Quote from: Bionica on October 27, 2007, 09:40:37
Apple is niet heilig, dat zeker niet, maar ze maken wel goed spul.

sluit ik mij bij aan  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost


Nosoforos

Verder zijn er nogal wat features die voor mij de upgrade wel erg aanlokkelijk maken. Time machine, quickview!, makkelijker overzicht van netwerken en die heel makkelijk delen mbv screensharing, eindelijk die rot brushed- metal look weg. Die dingen zijn al zo ontzettend handig voor mij dat ik niet kan wachten het te hebben.

Rody

Wat ik tot nu toe erg handig heb gevonden.

-Quicklook
-Screen Sharing (erg handig als je een Mac Mini als HTPC hebt ;)), werkt ook via het internet  :D
-Back to my mac (.mac functie), mijn iMac verschijnt onder 'shared' in de Finder van mijn Macbook als ik op de Universiteit op het netwerk zit 8)
-Dictionary met ingebouwde Wikipedia en Thesaurus functie
-Netwerken is veel stabielen en zonder gezeur (zoals in Tiger weleens voorkwam).
-iCal enorme verbetering ('Today' button, invoeren van informatie veel makkelijker
-GUI consistentie (Tiger ziet er echt 'oud' uit als je er nu achter zit)
-Notes & to do's in Mail vind ik wel handig (vooral notes)

Verder...
- Time Machine is leuk, maar ga het weinig gebruiken ben ik bang - alleen in het geval van een HDD crash.
- Spaces probeer ik wel te gebruiken, maar ik vind het niet heel veel toevoegen tot nu toe.

Erik

Quote from: hielco on October 27, 2007, 07:09:21
Mijn vraag was serieus bedoeld.
Mijn antwoord ook, ik dacht dat je met parallels misschien uit de voeten kon, omdat ze redelijk wat interne apple hardware ondersteunden. Maar het is voor mij ook alweer een jaar geleden dat ik met Tiger gewerkt heb.

Ik weet wel dat men in de linux / unix gemeenschap toen bezig was met een driver die direct ntfs kon lezen en (zonder garantie) schrijven, die kon je onder OSX ook werkend krijgen. Ik heb daar nog een blauwe maandag mee gespeeld onder OSX. Je zou eens kunnen kijken of er nog wat van te vinden is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Quote from: Erik on October 27, 2007, 12:40:19
Ik weet wel dat men in de linux / unix gemeenschap toen bezig was met een driver die direct ntfs kon lezen en (zonder garantie) schrijven, die kon je onder OSX ook werkend krijgen. Ik heb daar nog een blauwe maandag mee gespeeld onder OSX. Je zou eens kunnen kijken of er nog wat van te vinden is.

De door hielco genoemde Macfuse doet dat ook. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rody

Ik moet zeggen dat Leopard nu al beter werkt dan Tiger in versie 10.4.10 hoor :D

Erik

Nou kom op met die gebruikerservaringen. Jullie hebben nou genoeg de tijd gehad en anders opschieten graag ;D
Wat vinden jullie er tot nu toe van? Behoorlijke vooruitgang, kleine vooruitgang?

Wat zijn echte sprongen vooruit en zou je niet meer zonder kunnen?

Ik wil hier geen geleuter lezen, maar feiten over leopard en hoe het werkt ... ;)

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Ik heb mijn versie pas volgende week binnen, dus kan je nu nog niets vertellen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rody

Quote from: Erik on October 27, 2007, 18:38:22
Nou kom op met die gebruikerservaringen. Jullie hebben nou genoeg de tijd gehad en anders opschieten graag ;D
Wat vinden jullie er tot nu toe van? Behoorlijke vooruitgang, kleine vooruitgang?

Wat zijn echte springen vooruit en zou je niet meer zonder kunnen?

Ik wil hier geen geleuter lezen, maar feiten over leopard en hoe het werkt ... ;)


Ik ben volgens mij de enige die wat ervaringen gepost heeft in dit topic ;D

Rody

Quote from: Audiofiel on October 27, 2007, 19:26:19
Maar jij trekt weer erg snel je conclusies. :P

Na een halve dag weet jij al dat het beter draait... ::)

In de IT komen de echte problemen niet in de eerste paar uren naar voren, maar pas na een paar weken. ;)


Wie zegt dat ik het pas een halve dag draai? ;)

mikeske

ik ben ook heel tevreden,

Vind de vooral de nieuwe finder handig, gebuik ook al veel de verschillende spaces.
En Timemachine is ook super.
Ichat heeft ook enkele mogelijkheden meer nu zoals schermen overnemen.

Een een grote vooruitgang is voor mij de toegangelijkheid tot ebay.be
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

neptune

Quote from: Audiofiel on October 27, 2007, 08:29:45
Ik snap dat je het vervelend vind dat OSX native niet zoveel met NTFS kan als jij wilt, maar helemaal vreemd is dat niet. NTFS is het NT filesysteem van Microsoft en Apple gebruikt al jaren zijn eigen filesystem dat gewoon veel beter werkt (HFS+). Dat anders willen zou zijn als een benzineauto op diesel proberen te laten rijden. ;D

NTFS kun je desondanks wel in Bootcamp gebruiken. De partitie in Bootcamp (de 'Windows-kant') kun je ofwel in FAT ofwel in NTFS formatteren. Dat laatste is onder Windows natuurlijk een beter formaat, maar het eerste heeft voor een gecombineerde Mac/Windows omgeving het meeste zin. Een FAT32 partitie geeft namelijk ook aan de 'Mac-kant' zowel lees- als schrijfrechten voor deze partitie. NTFS wordt een read-only partitie als je hem als Mac opstart. ;)

Bootcamp is inderdaad een standaard onderdeel van Leopard (10.5). :D

Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft dat het in Apples belang is om eigen bestandsformaten te ondersteunen en niet NTFS wat inderdaad niet eens van hun zelf is.
Ik had dit zelf vantevoren ook al kunnen bedenken (en bedacht) maar ik hoopte dat wellicht in de nieuwe versie het erin zou zitten.
Macfuse zal het dus weer moeten gaan doen, en met downloads rechtstreeks naar de usb-disk is dit natuurlijk genoeg.
Alleen nog weer zien hoe Macfuse weer zijn werk wil gaan doen... ;D
Verder heb ik sinds overstap circa 1,5 jr. geleden van Windows naar OSX absoluut geen spijt gehad. Dit ene probleempje wat ik nu noem valt in het niet bij de voordelen die ik heb mogen ervaren: supersnel opstarten, geen virusscanner nodig hebben, geen firewal (weet niet zeker), stabiel systeem wat bijna altijd doet wat het doen moet.
Eerst was ik met Windows veel aan het tweaken, pctjes bouwen, dit installeren, dat installeren. Nu ben ik die blauwe schermen zat en wil ik gewoon een systeem wat altijd werkt. Al met al zeer tevreden.
Ben best benieuwd naar Leopard. Schijnt goed te lopen ook op wat oudere systemen zoals mijn core2duo op 1,6 of 2ghz (weet zo niet pcies) .
Wie weet ga ik nog eens upgraden...
zet hier iets neer

Erik

Quote from: Raphie on October 27, 2007, 21:41:20
Begrijp ik, dat is wel hét sterke punt van Apple: op het moment dat je voor het concept kiest, is het volledig NOOB proof en Plug & play. (wat een stuk beter is voor de productiviteit) Qua design kan de PC wereld ook nog veel van Apple leren (zie er zijn wel sterke punten  ;) )
Dat heb ik inderdaad nooit begrepen van alle 10.000 pc fabrikanten. Waarom is er nooit een geweest die een supermooie pc heeft gemaakt. Klein of ingebouwd in een scherm. Ik heb wel eens pogingen gezien maar die haalde het niet :)

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill