Linnoontje <--Primoontje <--Denoontje

Started by denoontje, October 17, 2007, 21:25:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Je ziet een dip op 35, 55, 100 130, de laatse sterk afhankelij kvan locatie speaker.
Maar de dips in het laag zitten in beide grafs, zelf met de sub erbij.

Wie heeft tips....of kan er nog meet expert kennis op loslaten

Martijn M

Er zijn eigenlijk vijf dingen die je kunt doen:

- Probeer verschillende posities voor de luidsprekers en sub(s)
- Probeer verschillende instellingen van fase en crossover voor de sub(s)
- Voeg laagfrequentbronnen toe (meer subwoofers)
- Pas EQ toe
- Pas meer demping in het laag toe

De laatste optie is in de meeste gevallen niet realistisch. Het is te omvangrijk. Een combi van de overige vier zou je een uitstekende laagweergave moeten opleveren.
Dutch & Dutch

denoontje

Vanuit Waf optiek is heel veel schuiven met speakers niet mogelijk. Maar ik wil rondom de huidige plek al metent wel nog wat gaan doen.
We hebben gister de bank, tafel en de andere bank ook verplaatst, en eerste conclusie is dqt de huidige opstelling beste is.
Wellicht een kleed over de tafel zal wel helpen.

Mar nu Ralph me heeft laten zien hoe ik kan meten ook mijn mijn ltop kan ik rustig eens mijn gang gaan.

De sub komt uit de hT dus die moet weer naar boven ;-)
Daarbij wilde ik ook niet aan de instellingen van de sub komen, daar die gekalibreerd is voor de HT

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: denoontje on March 15, 2011, 22:04:53
Vanuit Waf optiek is heel veel schuiven met speakers niet mogelijk. Maar ik wil rondom de huidige plek al metent wel nog wat gaan doen.
We hebben gister de bank, tafel en de andere bank ook verplaatst, en eerste conclusie is dqt de huidige opstelling beste is.
Wellicht een kleed over de tafel zal wel helpen.

Mar nu Ralph me heeft laten zien hoe ik kan meten ook mijn mijn ltop kan ik rustig eens mijn gang gaan.

De sub komt uit de hT dus die moet weer naar boven ;-)
Daarbij wilde ik ook niet aan de instellingen van de sub komen, daar die gekalibreerd is voor de HT
beneden ook een sub,fronts op small,eq ertussen dan trek je die bobbels al heel mooi strak
Geen waterfall ?die kan je zo maken aan de hand vd meting
Pieken en dalen kan acousticprobleem zijn,dus zou die wel eens willen zien

Weet jij als echte Denonfan niet wat er mis kan zijn met 2 POA 6600,heb ik op zolder staan en ze speelde 10 jaar geleden toen me oom ze bracht
Ik denk die komt nooit meer terug maar er komt niks als ruis uit als je hem heel hard zet
Vind dit heel vreemd zouden ze allebij kapot zijn gegaan in opslag

denoontje

eq ertussen is in een stereo setup natuurlijk brrr and de primare heeft geen eq

bmateijsen

Waar stond het x-over van de subwoofer op? Het lijkt erop alsof een deel in tegenfase staat te draaien...

morca

het lijkt inderdaad een uit fase,ik heb dat ook in  mijn meting,maar heb er 4 gemaakt en die andere is niks mee dus me fase staat goed
Boxen afstellen en meten is een heel klusje,die metingen haal je ook niet alles uit jammer genoeg(akoustik)
Maar een goeie meting en waterfall kan je wel iets mee

denoontje

Quote from: bmateijsen on March 16, 2011, 18:33:32
Waar stond het x-over van de subwoofer op? Het lijkt erop alsof een deel in tegenfase staat te draaien...

volledig open, maar wat vint je van de lijn zonder sub?

bmateijsen

Quote from: denoontje on March 16, 2011, 18:44:47
volledig open, maar wat vint je van de lijn zonder sub?

Ik vind hem vrij normaal, je moet ook niet teveel focussen vind ik op specifieke frequentiekarakteristieken, Er is wat meer energie in het laagregister en dat zorgt er uiteindelijk ook voor dat er dips daarna volgen.

Belangrijker is dat jij uiteindelijk het gevoel hebt dynamiek te missen en daar een oplossing voor ziet. Grafieken en metingen geven inzicht, maar ga het niet over analyseren ;)

HTip

Heb je de meting met de Square 1 i.c.m. de Velodyne gedaan? Of heb je alleen de Velodyne tijdelijk beneden gezet?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje


HTip

Quote from: denoontje on March 20, 2011, 15:07:54
square 2 en velo even beneden
Ik dacht dat je de Square 1 beneden zou proberen i.v.m. de baspoort. Ga je dat nog proberen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

moet ik nog doen ;-)
Ben eerst even druk bezig met mijn fotoboek van Zuidelijk Afrika.........

HTip

Quote from: denoontje on March 21, 2011, 23:28:38
moet ik nog doen ;-)
Ben eerst even druk bezig met mijn fotoboek van Zuidelijk Afrika.........
Dat verklaart veel. Fotoboek is ook een tijdsinvestering, maar daar krijg je dan ook veel voor terug. De test met de Ones kan je altijd nog doen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

Quote from: HTip on March 21, 2011, 20:29:31
Ik dacht dat je de Square 1 beneden zou proberen i.v.m. de baspoort. Ga je dat nog proberen?

Zowel de Square 1 als Square 2 hebben geen baspoort ;). Ze zijn ook voor de driver bezetting gelijk, de 2 heeft alleen meer kast volume.

RalphH

 ???
De specs sheet heeft het bij de Two over een "Assisted radiator and tuned port at the base of the
cabinet", de One heeft enkel de "Assisted Bass Radiator".
Er lijkt dus wel verschil te zijn.

http://wilson-benesch.com/downloads/specs/Wilson_Benesch_Square_Specs.pdf
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Je hebt gelijk, de baspoort zitten tussen de spike-base aan de onderkant, wordt door mij nog weleens vergeten ;D. Maar datgene wat je op de grafiek ziet is niet debet daaraan...

Als Thuur echt wat meer wil bereiken, moet hij optimaliseren met de luisterplaats en daar is juist geen ruimte voor ;)

Quote from: RalphH on March 22, 2011, 09:15:13
???
De specs sheet heeft het bij de Two over een "Assisted radiator and tuned port at the base of the
cabinet", de One heeft enkel de "Assisted Bass Radiator".
Er lijkt dus wel verschil te zijn.

http://wilson-benesch.com/downloads/specs/Wilson_Benesch_Square_Specs.pdf

RalphH

Da's net jammer. De hoop was dat door een iets andere uitstraling van de One's, er toch een ander laag gedrag zou zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bmateijsen

Quote from: RalphH on March 22, 2011, 10:06:07
Da's net jammer. De hoop was dat door een iets andere uitstraling van de One's, er toch een ander laag gedrag zou zijn.

Hij heeft minder laag natuurlijk dan de Square 2. Maar zoals gezegd ik vind de grafiek van Thuur niet slecht, en meet maar eens op andere luisterplekken, dan zal je zien wat ik bedoel ;)

RalphH

Hij moet eerst zijn fotoboek afhebben voordat er weer geschoven/geluisterd/gemeten wordt geloof ik  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

lol

tja zit nu al op 75 pagina's
en ik ben een pietje precies dus je weet hoe dat dan kan gaan.

de baspoort komt denk ik uit tussen de spikeplaat en de onderzijde van de kast.
Er zit een spleet tussen de 2

Martijn M

Quote from: bmateijsen on March 22, 2011, 10:38:22
Maar zoals gezegd ik vind de grafiek van Thuur niet slecht, en meet maar eens op andere luisterplekken, dan zal je zien wat ik bedoel ;)

De situatie zonder sub is inderdaad best okay, maar met sub wordt het er niet beter op! Overigens staat de sub veel te hard.

Denoontje, op welke wijze heb je de instellingen van de sub bepaald?
Dutch & Dutch