De (ver) bouw van 5x Dynaudio Gemini met seriefilter (inclusief liggende center)

Started by Audiofiel, October 15, 2007, 21:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harry HT

Hi Audiofiel,

Prachtige set zo, mooie afwerking  O0

Hoeveel anders klinken ze in stereo of mc dan je set in de huiskamer?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Audiofiel

Ze klinken voor 95% hetzelfde. :D

Het resterende deel is voornamelijk een smaakkwestie. Deze nieuwe (serie)filters zijn tonaal erg mooi en compleet van klank. Het rendement is zelfs ietsje hoger geworden doordat het efficiënter is. Daarnaast is het laag strakker en dieper. Mijn Gemini's in de huiskamer klinken iets helderder door een licht oplopend hoog maar stralen weer heel erg breed af. Zie ook dit topic.

Ik denk dat de meeste mensen de voorkeur zouden geven aan het seriefilter in deze nieuwe set vanwege het strakkere laag en de dynamiek die daarmee samenhangt. Ikzelf heb een lichte voorkeuren voor het oude filter. Maar de verschillen zijn eigenlijk voornamelijk hoorbaar door de speakers werkelijk A-B naast elkaar te vergelijken. Ik denk dat de meesten deze 5% niet opvalt als er een dag tussen zit. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

stevieB

WOW  O0

Dynaudio =  8)

Als ik vragen mag; je spreekt over hogere efficiency, dus makkelijker aan te sturen? Kun jij ook dit soort filters maken voor Audience serie (speel ik zelf mee), met uiteraard vergelijkbare verbeteringen? Hoe zou jij de Gemini plaatsen t.o.v. de Audience serie; bv dynamiek, plaatsing, afstraling, etc. Met welke amp speel je zelf???

Gr StevieB
Under construction.....

Audiofiel

Hoi Stevie,

Een hoop vragen in 1 keer. :D
- Met hogere efficiency bedoel ik een hoger rendement. Dat wil niet zeggen makkelijker aan te sturen. Iedere Dynaudio geeft een redelijk geluid met iedere versterker. Maar pas met een  goede versterker komen ze volledig tot leven.
- Dit soort filters zijn ook te maken voor de Audience, hoewel ik daar natuurlijk ook andere filters kunnen, zoals deze die ik heb gemaakt voor de Audience 40.
- De Gemini plaats ik absoluut hoger dan de Audience serie. Betere kasten, betere filters, beter ontwerp en als gevolg een veel mooiere afstraling, betere dynamiek, veel ruimtelijkere (en vooral lossere) weergave.
- Ik heb zelf met Dynaudio's tot grote tevredenheid gespeeld met Classé, Aragon, Electrocompaniet, Levinson, Sugden, Parasound. Maar ook bijvoorbeeld een Arcam doet het mooi. Op mijn eigen surroundset bespeel ik de Dynaudio's met Aragon.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik was twee foto's nog helemaal vergeten te posten.

Hier zie je het gewicht van het originele filter:

390 grammetjes

En hier het nieuwe filter, duidelijk een zwaargewicht:

Met 1865 gram precies 5x zo zwaar ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF


NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiofiel

Quote from: FFF on October 24, 2007, 15:06:20
Zo zie je maar, mdf is toch duidelijk zwaarder als kunststof.  >:D

LOL ;D


In werkelijkheid is deze printplaat juist een paar gram zwaarder dan het dunne MDF plaatje. Komt vast door de dikke koperbanen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Afgelopen maandagavond ben ik weer eens een bezoek gaan brengen aan Audiofiel.
Puur uit interesse naar de Gemini's die in dit topic zijn gemodificeerd en natuurlijk ook voor de gezelligheid.
Na het gebruikelijke praat over onze gezamenlijke audiohobbie, werd het eens tijd om de Gemini's aan de tand te gaan voelen.
Daarvoor werd nog even de center neergezet. Met flink wat moeite werd hij gestationeerd op de Dynaudio stand tussen de fronts.
Ik heb hem even vastgehouden, want het was wel wat bijzonder dat Audiofiel er zo'n moeite mee had om hem te tillen.
Wow wat was dat kreng zwaar. Als ik moet schatten zo'n 15 kilo en dat voor zo'n "kleine" kast.
Arjen vertelde dat ze van 22 mm zwaar MDF zijn gemaakt en met dat filter erbij en units... Dan moet je wel op zo'n gewicht uitkomen.
Loodzwaar: dat betekent vaak iets moois!
Het filter dat jullie op de foto's zien is overigens zo groot dat deze net door de basgat heen kon worden gemanoeuvreerd.

Ik was dus zwaar onder de indruk ;).

Maar het mooie komt nog.

Ik ben 2,5 jaar geleden van de HT afgestapt om eens te gaan experimenteren met stereo, aangezien ik meer CD's en LP's beluisterde dan dat ik films keek.
Ik dacht het nooit te hoeven missen, want een film kijken in stereo bij mij thuis is al fun.
Maar wat ik dacht te gaan horen, was niet het geval. Ik verwachtte een wat iel geluid uit zo'n kleine speaker en ik ben nooit zo "keen on" Dynaudio. In plaats daarvan hoorde ik een geluid waar ik onder de indruk van raak.
Ik heb in mijn Ht verleden een Denon AVC-A1SR gehad met KEF Reference en had altijd het gevoel dat het geluid zo aan de speakers plakt. Ook 1 van de redenen dat ik ben overgestapt op andere speakers (Usher CP8571 Dancers). Ik durf het filmisch geluid niet eens meer te vergelijken met wat ik vroeger had. Je waant je in een soundbubble, waarbij de surroundspeakers hoog zijn geplaatst. Een goede keuze volgens mij, want ik heb zo kunnen genieten van een flink aantal scene's van Taxi, Taxi 2 en Taxi 3 in jawel SURROUND (met hoofdletters!). Luc Besson humor kan mij en Arjen overigens wel bekoren ;)
De film serie begint altijd met een wilde rit van een voertuig. Of de taxi zelf of net als in de eerste Taxi met een Brommer die op de Franse slag door de straten van een Franse stad heenrijdt. Een onmogelijke film serie, waar waanzinnige achtervolgingen, taxiritten en hete Franse tantes die hun beklag doen over hun partner, centraal staan.

Ik ben nu gewoon blij dat ik geen geld heb om überhaupt weer een HT te gaan starten, want het kriebelt weer.
Man, wat was dat op zijn plat-Brabants gezegd: Keigaaf! Elk detail komt goed naar voren. Transparant, lekker vol van geluid en die stemmen komen waarachter natuurlijk over. En alles staat werkelijk als een huis. Maar de belangrijkste zaken die meteen opvallen zijn de dynamiek en de losheid waarmee alles wordt weergegeven. De center is zeker beter dan mijn ex-KEF reference 200C die zo de hoogte in wordt geprezen door velen.
Minder boxerig, zoals ik de 200C nogal wel eens vond klinken.
Ik geef natuurlijk niet graag toe, dat als een merk je niet kan bekoren dat je in 1 keer om bent. Maar ik moet wel zeggen dat deze speakers me helemaal meesleepten. In de keuze als ik op mijn toekomstige HT zolder een HT set wil gaan plaatsen, laat ik dan zeker deze Dynaudio's niet uit het oog verliezen. De originele Dynaudio's schijnen ook redelijk goed te zijn. Maar ik denk dat ze niet eens in de buurt komen van deze gemodificeerde jongens.
De Gemini's hebben natuurlijk wel een voordeel boven veel setups: ze zijn allemaal identiek aan elkaar. En dat vind ik echt wel en pre voor een HT.

Concreet: Ik moet verhuizen en de zolder gaan inrichten als HT ruimte.
Het kriebelt weer..............

Arjen het was een topavond, alleen dit betekent wel dat me dit weer een hoop geld gaat kosten in de toekomst. Thanks!  >:D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Dank je wel voor je zeer enthousiaste review. Blij dat je zo genoten hebt. :D


En het was weer bezegezellig. Op de een of andere manier komen wij altijd tijd tekort als we elkaar bezoeken, ondanks dat we vaak na middernacht vertrekken. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on November 14, 2007, 18:22:36
Dank je wel voor je zeer enthousiaste review. Blij dat je zo genoten hebt. :D


En het was weer bezegezellig. Op de een of andere manier komen wij altijd tijd tekort als we elkaar bezoeken, ondanks dat we vaak na middernacht vertrekken. ;D

Ik weet ook niet wat het is.
Het is toch de hobbie wat ons bezigt Arjen ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

daxie

Nou,

zoals je misschien al gelezen hebt staan deze nu bij mij thuis te spelen...

Ik kom van een paar kef iq3's, dus de verwachtte stap was wel vrij groot.

De gemini's staan duidelijk een paar treden hoger, zelf op een bescheiden setup zoals de mijne komt dit tot zijn recht. Ik ben voornamelijk verrast door de ruimtelijkheid. Waar het vroeger allemaal nogal klein was, krijg ik nu een veel ruimere luisterervaring, ondanks de minder optimale opstelling (de stereo's staan net iets te dicht bij elkaar).

Ik krijg ook heel wat terug in het middengebied, dat klinkt nu een pak voller, waardoor stemmen, wat mij toch het meest aanspreekt in muziek, een pak beter tot hun recht komen. Ik heb helaas nog niet al te veel tijd gehad om te luisteren, maar enkele cd's ga ik zeker opnieuw luisteren, enkel daarom.

Ik moet ze nog verder leren kennen, heb zelf de surround nog niet echt kunnen testen, enkel een kort stukje Matrix, wat een veel groter verschil opleverde dan ik had verwacht, maar ik ben er alvast zeer tevreden van.

Wellicht bouw ik in de niet zo nabije toekomst eens een nieuwe kast, waarbij ik het filter wat meer in de kijker zal zetten, en een aantal schoonheidsfoutjes zal rechtzetten.

Kortom, een tevreden klant :p

mikeske

Super wouter  O0

wanneer kan ik langs komen om ze te beluisteren  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

gvy

Hallo, hallo overoveroveroveroverbuurman. (zover woon je hier niet vandaan he  ;D)

Proficiat
Ik ben ook wel een beetje curieus naar je nieuwe aanwinst.
Je kennende ga je niet over een nacht ijs, vooraleer je nieuwe dingen aankoopt, dus ik ben benieuwd naar de luidsprekers en het verhaal erbij  ;)
Zijn de kefjes eigenlijk al weg?

Tot binnenkort nog eens.

Geert

Audiofiel

Quote from: daxie on November 29, 2007, 21:35:32
De gemini's staan duidelijk een paar treden hoger, zelf op een bescheiden setup zoals de mijne komt dit tot zijn recht. Ik ben voornamelijk verrast door de ruimtelijkheid. Waar het vroeger allemaal nogal klein was, krijg ik nu een veel ruimere luisterervaring, ondanks de minder optimale opstelling (de stereo's staan net iets te dicht bij elkaar).

Ik krijg ook heel wat terug in het middengebied, dat klinkt nu een pak voller, waardoor stemmen, wat mij toch het meest aanspreekt in muziek, een pak beter tot hun recht komen. Ik heb helaas nog niet al te veel tijd gehad om te luisteren, maar enkele cd's ga ik zeker opnieuw luisteren, enkel daarom.

Goed te horen dat je zo tevreden bent over het geluid, ik had eigenlijk ook niet anders verwacht. Het vollere geluid wat je omschrijft kan ik wel plaatsen. De Gemini is in het gebied van stemmen juist erg goed. Daarnaast komt het geluid erg makkelijk los van de speaker, vooral met een goed filter.

QuoteIk moet ze nog verder leren kennen, heb zelf de surround nog niet echt kunnen testen, enkel een kort stukje Matrix, wat een veel groter verschil opleverde dan ik had verwacht, maar ik ben er alvast zeer tevreden van.

Juist met surround zul je merken dat het loskomen van de speaker nog beter uitpakt. Immers, dan gaat in alle dimensies het geluid veel verder en dus heb je een grotere surroundbubble, met meer diepte. Voor mij is de grootte van die 'bubble' een belangrijke manier om mij snel en diep mee te nemen in de film. :D

QuoteWellicht bouw ik in de niet zo nabije toekomst eens een nieuwe kast, waarbij ik het filter wat meer in de kijker zal zetten, en een aantal schoonheidsfoutjes zal rechtzetten.

Kortom, een tevreden klant :p

De kleine schoonheidsfoutjes zijn jammer inderdaad, de kasten in pianolak heb ik gebruikt zoals ik ze heb overgenomen van de vorige eigenaar. Het spuitwerk is niet perfect, vooral op de achterkant, en daarnaast zijn er door de tijd imperfecties en kleine krasjes in de lak gekomen. Helaas, maar dat is niet anders.

Ik ben heel benieuwd wat jouw idee van een nieuwe kast gaat brengen en ik hoop dat je ons op het forum dan mee laat genieten als het gemaakt gaat worden. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Overigens verwacht ik dat in je nieuwe huis het geluid nogmaals een stuk opknapt, wanneer je ze wat beter kunt opstellen. En daarna nogmaals met een betere versterker. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.