De (ver) bouw van 5x Dynaudio Gemini met seriefilter (inclusief liggende center)

Started by Audiofiel, October 15, 2007, 21:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

De speakers zijn af. 8)

Helaas hadden wij een deel van de avond een stroomstoring, dus ik kom er niet aan toe om vanavond al de foto's te posten. Dus morgen meer nieuws.

Nog wel even een fotootje van de oude filters met zijn vijfen naast elkaar:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF


Audiofiel

Dat zijn printplaatjes. ;D


En ze zien er wel goed uit, maar klinken stukken minder dan die rommelige filters van mij. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

Quote from: Audiofiel on October 18, 2007, 23:16:35
Dat zijn printplaatjes. ;D

En ze zien er wel goed uit, maar klinken stukken minder dan die rommelige filters van mij. O0

Haha, dat was mijn volgende vraag...

Dacht dat het misschien soort plexiglas was waarin je gaten had geboord en de componenten met kabeltjes had verbonden. Print plaat is sowieso Not done in een high end filter. Ik zoek nog een nette logische manier om filters netjes en overzichtelijk op de bouwen, wil het sowieso compact houden en beslist hard wiren, denk zelf aan bijv. geperforeerde plaat.


Audiofiel

Ik heb zelf (dit keer) 4 stukjes MDF van 4 mm gebruikt en daar gewoon gaatjes in geboord voor de tie-wraps.

Voor de center had ik niet meer zo'n stuk liggen, dus heb ik daar meranti multiplex gebruikt. Klinkt natuurlijk ook veel beter dan MDF... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FFF

Quote from: Audiofiel on October 19, 2007, 09:38:54
Ik heb zelf (dit keer) 4 stukjes MDF van 4 mm gebruikt en daar gewoon gaatjes in geboord voor de tie-wraps.

Voor de center had ik niet meer zo'n stuk liggen, dus heb ik daar meranti multiplex gebruikt. Klinkt natuurlijk ook veel beter dan MDF... ;D

Ik wil graag een stevige basis als filter, tevens wil ik hem gemakkelijk in en uit de speaker kunnen halen. Wellicht moet ik eens kijken naar een aluminium of koperen plaat, of zou dat weer een negatief effect op het geluid hebben...

fgroen

Quote from: FFF on October 19, 2007, 09:43:11
Ik wil graag een stevige basis als filter, tevens wil ik hem gemakkelijk in en uit de speaker kunnen halen. Wellicht moet ik eens kijken naar een aluminium of koperen plaat, of zou dat weer een negatief effect op het geluid hebben...

Geen metaal. Dat heeft invloed op de werking van de spoelen. Ook niet-magnetisch metaal, daarin ontstaan namelijk wervelstromen tgv het wisselende magnetische veld, en die wervelstromen vertalen zich in verliezen.

Ik denk dat de door Peter van Speaker en Co gepromote werkwijze met Ikea snijplanken (is dacht ik Nylon) een goede optie is. Als je dan nog heel fancy wilt, kun je denk ik wel betere snijplanken van Teflon krijgen (niet bij IKEA...  ;D )

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sjors

Quote from: FFF on October 19, 2007, 09:36:04
Haha, dat was mijn volgende vraag...

Dacht dat het misschien soort plexiglas was waarin je gaten had geboord en de componenten met kabeltjes had verbonden. Print plaat is sowieso Not done in een high end filter.



Ha! weer wat geleerd, ik vond het altijd al zo vreemd dat ze de spoelen en andere componenten gewoon aan elkaar gesoldeerd hadden en achterop (aan de binnenkant weliswaar)de terminal was gelijmd bij mijn Hepta's  ;D




Groet, Sjors

Audiofiel

Zo. De foto's zijn omgezet, dus ik zal het verhaal even verder gaan afronden.

Hier één van de tien Dynaudio Esotec 15W75/8 ohm midwoofers. De gaten in de oogjes zijn geruimd tot 2,5 mm en daarna gaat de aansluitdraad (2,5 mm2) er doorheen:



En daarna wordt de kabel pas (met zilververzadigd tin) gesoldeerd.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Daar komt dan nog een liggende center bij, zoals beloofd in de topictitel:



Zie ook de basreflexpijp die aan de zijkant er uitsteekt, in plaats van de achterkant zoals normaal bij Gemini's het geval is. Aan de andere kant zit natuurlijk het tweede pijpje. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

El Penumbra


NielsLu

Quote from: Audiofiel on October 19, 2007, 12:03:47
Daar komt dan nog een liggende center bij, zoals beloofd in de topictitel:



Zie ook de basreflexpijp die aan de zijkant er uitsteekt, in plaats van de achterkant zoals normaal bij Gemini's het geval is. Aan de andere kant zit natuurlijk het tweede pijpje. ;)

Wat een bijzonder mooie set! Mag ik vragen wat zo een set waard is? (niet dat ik er belang bij zo hebben  ;))
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiofiel

Eerst nog even de rest van de foto's, dan beantwoord ik de vragen. ;)

Hier een paar foto's van het kwintet samen:






Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: NielsLu on October 19, 2007, 12:06:21
Wat een bijzonder mooie set! Mag ik vragen wat zo een set waard is? (niet dat ik er belang bij zo hebben  ;))

Tsja, moeilijke vraag. Ik zal even de kosten op een rijtje zetten. Ik ga dan even uit van nieuwe luidsprekerkasten en nieuwe luidsprekerunits. Ik heb hier bestaande (gebruikte) kasten gebruikt en gebruikte units. Daarnaast heb ik een aantal nieuwe (1 tweeter en 2 woofers) en een paar gebruikte (1 tweeter en 2 woofers) units ingebracht die ik nog had liggen. Vergeet ook niet dat deze Dynaudio units niet meer los te koop zijn voor de DHZ-er, dus je bent helaas altijd aangewezen op de tweedehands markt. En vooral bij de tweeters is er optisch helaas bijna altijd wel iets op aan te merken op de tweedehands units.

Met nieuwe spullen zou je kwijt zijn geweest:
- 10 stuks 15W75 midwoofers prijs per stuk € 145 maakt € 1450
- 5 stuks D260 tweeters prijs per stuk € 145 maakt € 725
- 5 kasten inclusief (amateur) spuitwerk per stuk minimaal € 125 maakt € 600
- dempingsmateriaal + BR pijpjes + terminal + bitumen totaal € 200
- 5 filters inclusief bekabeling prijs per stuk € 125 maakt € 625
--------------------------------------------------
Totaalprijs € 3.600 (720 per speaker)


Uiteraard hebben we het dan alleen over de materiaalkosten, niet over de arbeid. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NielsLu

Wow! Die center is best diep, dat kon je op die andere foto niet zo goed zien  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiofiel

Quote from: NielsLu on October 19, 2007, 12:30:03
Wow! Die center is best diep, dat kon je op die andere foto niet zo goed zien  ;)

Alle speakers zijn even diep: 44 x 17 x 34 cm (bij 18 mm MDF, in mijn geval is dat 22 mm dus ietsje groter).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: NielsLu on October 19, 2007, 12:31:17
En wat ga jij nu met de set doen, verkopen?

Tsja, het leukste van zelfbouw is de bouwfase en die zit er op. Ruimte om deze speakers ook nog eens zelf op te gaan stellen heb ik niet. Hoewel ik deze zelf qua kleur mooier vind dan de Gemini's in de huiskamer. Maar ja, de vrouw vind die weer mooier, dus zullen deze zwarte inderdaad de verkoop in gaan. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Nog twee foto's die ik jullie niet wil onthouden. Een beetje dramatisch, met flitslicht er bij:



Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

NielsLu

Echt een hele mooie set!  8) Complimenten ;)

Helaas is dit een set die ver boven mijn budget zou gaan voorlopig...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

scrutinizer

Quote from: Audiofiel on October 19, 2007, 12:10:53
Eerst nog even de rest van de foto's, dan beantwoord ik de vragen. ;)

Hier een paar foto's van het kwintet samen:



Hoog poetsdoekgehalte, Arjen!!
Lag die opmerking over vingerafdrukken gevoelig? >:D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Quote from: scrutinizer on October 19, 2007, 13:03:16
Hoog poetsdoekgehalte, Arjen!!

Mooi hè? Dat was slechts 2 minuten poetsen. ;)

QuoteLag die opmerking over vingerafdrukken gevoelig? >:D

Nee, het ging meer om de manier waarop het werd gebracht. Het is bij de zelfbouwtopics tegenwoordig bijna standaard dat de ene zelfbouwer de andere gaat wijzen op allerhande zaken die hij zelf anders zou doen. Zo kom je bijna om in de soms nuttige maar soms ook zeer diverse en elkaar tegensprekende tips. Het heet niet voor niets 'doe-het-zelf', toch? Dus wil je het liefst zelf aan de slag. En zodra je als ervaren zelfbouwer tips wilt, dan vraag je er wel om. Je hebt in ieder geval niet zoveel aan tips als iets al is afgebouwd. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De speakers heb ik inmiddels te koop gezet in dit topic. Eventueel zelfs inclusief de stands van de foto's (behalve de stand van de center die ik zelf in gebruik heb).

Uiteraard zijn serieuze geïnteresseerden welkom om de speakers te beluisteren in een surround setup. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.